(요 약) 언어에 문제를 가진 학령기 SLI 아동들의 문제점으로 또래와의 상호작용에서 소외되는 것을 꼽을 수 있다. 이런 문제점을 예방하고 해결할 수 있는 방법으로 연구자는 일반 아동들이 일상생활에서 자주 사용하는 SNS라는 매체를 이용하면 또래 아동들과의 자연스러운 상호작용 속에서 타인의 감정을 이해하고, 이 감정을 활용하여 만족스러운 의사소통을 지속적으로 유지할 수 있도록 하여 낮은 자존감과 사회성에 어려움을 보이는 문제를 보완할 수 있을 ...
(요 약) 언어에 문제를 가진 학령기 SLI 아동들의 문제점으로 또래와의 상호작용에서 소외되는 것을 꼽을 수 있다. 이런 문제점을 예방하고 해결할 수 있는 방법으로 연구자는 일반 아동들이 일상생활에서 자주 사용하는 SNS라는 매체를 이용하면 또래 아동들과의 자연스러운 상호작용 속에서 타인의 감정을 이해하고, 이 감정을 활용하여 만족스러운 의사소통을 지속적으로 유지할 수 있도록 하여 낮은 자존감과 사회성에 어려움을 보이는 문제를 보완할 수 있을 것으로 생각된다. SNS라는 새로운 자극을 통해 또래관계에서 나타나는 상호작용에 있어서 아동의 언어능력 향상에 영향을 줄 것으로 생각된다. 본 연구의 목적은 SNS 대화 이해에 나타난 SLI 아동들의 언어 산출 특성을 분석하는데 그 의미가 있다. 이를 위해 초등학교 1~3학년 SLI 아동과 생활연령을 일치시킨 일반 아동 두 집단에 시․청각 자료를 동시에 제시하는 방법과 시각자료만을 제시하는 방법으로 SNS 대화에서 자주 사용되어지는 대화 상황과 이모티콘을 제시하고 이 때 나타나는 두 집단의 표현 산출 능력을 정반응 수, 어절 수, 문장 수, 어휘다양도, 오류 수로 나누어 비교·분석하였다. 연구에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반 아동 집단과 SLI 아동 집단의 집단 간의 정반응 이해 점수는 일반 아동이 평균 높게 나타났으며, 두 집단 모두 시각 자료만을 제시한 경우 정반응 점수가 더 높게 나타났다. 둘째, 시․청각 자료 제시 시, 일반 아동이 평균적으로 어절, 문장 산출 능력이 뛰어난 것으로 나타났고, 오류 산출 개수와 어휘다양도 점수의 경우에는 일반 아동과 SLI 아동 간의 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 시각 자료만 제시 했을 때, 시·청각 자료 제시 때와 마찬가지로 일반 아동 집단이 SLI 아동 집단에 비하여 어절 산출 능력, 문장 산출능력이 뛰어난 것으로 나타났지만, 오류 산출 개수에서는 SLI 아동이 일반 아동에 비하여 오류를 더욱 빈번하게 산출하는 것으로 나타났다. 두 집단 간 어휘다양도 점수의 경우 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 넷째, SLI 아동 집단내의 자료 제시방법에 따른 표현 산출능력 결과 어절 수, 문장 수, 오류 수의 경우 유의한 차이를 보이지 않았다. 그러나 어휘다양도 점수의 경우에는 시․청각 자료를 동시에 제시한 경우가 시각 자료만을 제시한 경우의 어휘다양도 점수보다 높은 것으로 나타났다. 연구의 결과를 토대로 두 집단의 SNS 대화에 따른 아동들의 산출 능력을 비교해보면 일반 아동 집단에 비해 SLI 아동 집단이 전반적으로 언어 산출에 있어서 낮은 수행력을 보였으나, 유사한 정도로 판단되었다. 이는 어느 시점부터는 상징이나 기호 자료에 대한 의미이해와 그에 따른 산출능력이 어렵지 않게 자연스럽게 발달하는 것으로 판단된다. SLI 아동이 SNS라는 매체에 노출이 적은 것은 사실이지만 낮은 노출 빈도에 비해 일반 아동과의 이해나 산출 정도에 있어서 크게 차이가 없음을 고려하면, SNS를 사회 언어적 기술을 위한 또래 아동들과의 상호작용의 매체로 활용한다면 SLI 아동의 문어에 대한 이해도를 높이고, 언어 산출능력 향상과 또래와의 상호작용에 있어서의 어려움을 극복하고 좀 더 원만한 의사소통이 가능해질 것으로 판단된다.
(요 약) 언어에 문제를 가진 학령기 SLI 아동들의 문제점으로 또래와의 상호작용에서 소외되는 것을 꼽을 수 있다. 이런 문제점을 예방하고 해결할 수 있는 방법으로 연구자는 일반 아동들이 일상생활에서 자주 사용하는 SNS라는 매체를 이용하면 또래 아동들과의 자연스러운 상호작용 속에서 타인의 감정을 이해하고, 이 감정을 활용하여 만족스러운 의사소통을 지속적으로 유지할 수 있도록 하여 낮은 자존감과 사회성에 어려움을 보이는 문제를 보완할 수 있을 것으로 생각된다. SNS라는 새로운 자극을 통해 또래관계에서 나타나는 상호작용에 있어서 아동의 언어능력 향상에 영향을 줄 것으로 생각된다. 본 연구의 목적은 SNS 대화 이해에 나타난 SLI 아동들의 언어 산출 특성을 분석하는데 그 의미가 있다. 이를 위해 초등학교 1~3학년 SLI 아동과 생활연령을 일치시킨 일반 아동 두 집단에 시․청각 자료를 동시에 제시하는 방법과 시각자료만을 제시하는 방법으로 SNS 대화에서 자주 사용되어지는 대화 상황과 이모티콘을 제시하고 이 때 나타나는 두 집단의 표현 산출 능력을 정반응 수, 어절 수, 문장 수, 어휘다양도, 오류 수로 나누어 비교·분석하였다. 연구에 대한 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반 아동 집단과 SLI 아동 집단의 집단 간의 정반응 이해 점수는 일반 아동이 평균 높게 나타났으며, 두 집단 모두 시각 자료만을 제시한 경우 정반응 점수가 더 높게 나타났다. 둘째, 시․청각 자료 제시 시, 일반 아동이 평균적으로 어절, 문장 산출 능력이 뛰어난 것으로 나타났고, 오류 산출 개수와 어휘다양도 점수의 경우에는 일반 아동과 SLI 아동 간의 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 시각 자료만 제시 했을 때, 시·청각 자료 제시 때와 마찬가지로 일반 아동 집단이 SLI 아동 집단에 비하여 어절 산출 능력, 문장 산출능력이 뛰어난 것으로 나타났지만, 오류 산출 개수에서는 SLI 아동이 일반 아동에 비하여 오류를 더욱 빈번하게 산출하는 것으로 나타났다. 두 집단 간 어휘다양도 점수의 경우 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 넷째, SLI 아동 집단내의 자료 제시방법에 따른 표현 산출능력 결과 어절 수, 문장 수, 오류 수의 경우 유의한 차이를 보이지 않았다. 그러나 어휘다양도 점수의 경우에는 시․청각 자료를 동시에 제시한 경우가 시각 자료만을 제시한 경우의 어휘다양도 점수보다 높은 것으로 나타났다. 연구의 결과를 토대로 두 집단의 SNS 대화에 따른 아동들의 산출 능력을 비교해보면 일반 아동 집단에 비해 SLI 아동 집단이 전반적으로 언어 산출에 있어서 낮은 수행력을 보였으나, 유사한 정도로 판단되었다. 이는 어느 시점부터는 상징이나 기호 자료에 대한 의미이해와 그에 따른 산출능력이 어렵지 않게 자연스럽게 발달하는 것으로 판단된다. SLI 아동이 SNS라는 매체에 노출이 적은 것은 사실이지만 낮은 노출 빈도에 비해 일반 아동과의 이해나 산출 정도에 있어서 크게 차이가 없음을 고려하면, SNS를 사회 언어적 기술을 위한 또래 아동들과의 상호작용의 매체로 활용한다면 SLI 아동의 문어에 대한 이해도를 높이고, 언어 산출능력 향상과 또래와의 상호작용에 있어서의 어려움을 극복하고 좀 더 원만한 의사소통이 가능해질 것으로 판단된다.
The problem of school-aged SLI children is alienated in interacting with peers. As a way to prevent and solve this problem, this researcher thinks they can continue to do a satisfactory communication by understanding other people’s feelings in a natural interaction with peers if using SNS general c...
The problem of school-aged SLI children is alienated in interacting with peers. As a way to prevent and solve this problem, this researcher thinks they can continue to do a satisfactory communication by understanding other people’s feelings in a natural interaction with peers if using SNS general children have used in everyday life and using these emotions and compensate difficult problems in the low self-esteem and social skills. It’s thought to have an effect on the improvement of children’s language skills in the interaction appeared in a peer relationship through a new stimulus called SMS. The purpose of this study is to analyze the characteristics of SLI children’s language production characteristics shown in the understanding of SNS conversation. To do this, the researcher presented conversation conditions and emoticons used often in SNS conversation in a way of presenting visual․auditory materials at the same time and a way of presenting visual materials to two children groups matched with the chronological age of SLI children in 1-3rd grade in elementary school and compared·analyzed two groups’ ability to produce expression appeared at that time by dividing it into the number of forward reaction, word phrases, sentences, and lexical diversity and the number of errors. The results of the study were as follows. First, on the average score of understanding the forward reaction between a general children group and a SLI children group, a general children group was higher, in the case of presenting only visual materials to both groups, the score of forward reaction showed more highly. Second, when presenting visual․auditory materials, a general children group appeared to be excellent in word phrases, sentences production ability on average, in the case of the number of producing errors and the score of lexical diversity, there was no significant difference between a general children group and a SLI children group. Third, when presenting only visual materials, like presenting visual·auditory materials, a general children group was excellent in word phrases, sentences production ability compared to a SLI children group, but for the number of producing errors, a SLI children group produced errors more frequently than a general children group. For the score of lexical diversity between two groups, there was no statistically significant difference. Fourth, as a result of producing expression according to a way of presenting materials within a SLI children group, there was no significant difference in the number of word phrases, sentences and errors. However, on the score of lexical diversity, the case of presenting visual․auditory materials at the same time was higher than that of presenting only visual materials. Compared to children’s production ability depending on SNS conversation of two groups based on the result of the study, a SLI children group was lower than a general children group in the overall language production, but it was considered to be similar. This is considered that their meaning understanding of symbols or sign materials and its production ability are naturally developed at a specific point. Although it’s true a SLI children group is less exposed to SNS, considering that there is no significant difference in the understanding and the degree of production of a general children group compared to the low exposure frequency, it’s considered to be possible to increase the understanding of SLI children’s written word, to overcome difficulties in the improvement of language production ability and the interaction with peers and to do a smooth communication by using SNS as a medium of the interaction with peers.
The problem of school-aged SLI children is alienated in interacting with peers. As a way to prevent and solve this problem, this researcher thinks they can continue to do a satisfactory communication by understanding other people’s feelings in a natural interaction with peers if using SNS general children have used in everyday life and using these emotions and compensate difficult problems in the low self-esteem and social skills. It’s thought to have an effect on the improvement of children’s language skills in the interaction appeared in a peer relationship through a new stimulus called SMS. The purpose of this study is to analyze the characteristics of SLI children’s language production characteristics shown in the understanding of SNS conversation. To do this, the researcher presented conversation conditions and emoticons used often in SNS conversation in a way of presenting visual․auditory materials at the same time and a way of presenting visual materials to two children groups matched with the chronological age of SLI children in 1-3rd grade in elementary school and compared·analyzed two groups’ ability to produce expression appeared at that time by dividing it into the number of forward reaction, word phrases, sentences, and lexical diversity and the number of errors. The results of the study were as follows. First, on the average score of understanding the forward reaction between a general children group and a SLI children group, a general children group was higher, in the case of presenting only visual materials to both groups, the score of forward reaction showed more highly. Second, when presenting visual․auditory materials, a general children group appeared to be excellent in word phrases, sentences production ability on average, in the case of the number of producing errors and the score of lexical diversity, there was no significant difference between a general children group and a SLI children group. Third, when presenting only visual materials, like presenting visual·auditory materials, a general children group was excellent in word phrases, sentences production ability compared to a SLI children group, but for the number of producing errors, a SLI children group produced errors more frequently than a general children group. For the score of lexical diversity between two groups, there was no statistically significant difference. Fourth, as a result of producing expression according to a way of presenting materials within a SLI children group, there was no significant difference in the number of word phrases, sentences and errors. However, on the score of lexical diversity, the case of presenting visual․auditory materials at the same time was higher than that of presenting only visual materials. Compared to children’s production ability depending on SNS conversation of two groups based on the result of the study, a SLI children group was lower than a general children group in the overall language production, but it was considered to be similar. This is considered that their meaning understanding of symbols or sign materials and its production ability are naturally developed at a specific point. Although it’s true a SLI children group is less exposed to SNS, considering that there is no significant difference in the understanding and the degree of production of a general children group compared to the low exposure frequency, it’s considered to be possible to increase the understanding of SLI children’s written word, to overcome difficulties in the improvement of language production ability and the interaction with peers and to do a smooth communication by using SNS as a medium of the interaction with peers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.