(초 록) 본 연구는 조사연구를 통해 장애아동 어머니들의 대처행동과 장애수용 간의 상호관련성을 비롯하여 양육 스트레스가 대처행동과 장애수용 간의 관계에서 어떠한 매개적 역할을 하는지에 대해 살펴보기 위해 이루어졌다. 본 연구는 부산, 울산, 대구의 각 지역에 위치한 재활센터 및 정신과 병원을 이용하고 있는 아동을 둔 176명의 어머니를 연구대상으로 선정하였다. 장애아동은 병원이나 장애 관련 전문기관에서 진단을 받았거나 진료 혹은 재활 서비스를 받는 아동을 대상으로 하였다. 본 연구의 결론을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 장애아동 어머니의 일반적 특성에 따른 대처행동, 양육스트레스, 장애수용의 차이를 알아보기 위해 One-way ...
(초 록) 본 연구는 조사연구를 통해 장애아동 어머니들의 대처행동과 장애수용 간의 상호관련성을 비롯하여 양육 스트레스가 대처행동과 장애수용 간의 관계에서 어떠한 매개적 역할을 하는지에 대해 살펴보기 위해 이루어졌다. 본 연구는 부산, 울산, 대구의 각 지역에 위치한 재활센터 및 정신과 병원을 이용하고 있는 아동을 둔 176명의 어머니를 연구대상으로 선정하였다. 장애아동은 병원이나 장애 관련 전문기관에서 진단을 받았거나 진료 혹은 재활 서비스를 받는 아동을 대상으로 하였다. 본 연구의 결론을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 장애아동 어머니의 일반적 특성에 따른 대처행동, 양육스트레스, 장애수용의 차이를 알아보기 위해 One-way ANOVA 분석을 실시한 결과, 장애아동 어머니의 일반적 특성 중 장애아동의 성별과 모 학력에 따른 대처행동, 양육스트레스, 장애수용의 차이에서 통계적으로 유의미하지 않았다. 하지만 진단명에 따른 양육스트레스와 장애수용의 차이는 유의미하게 나타났다. 둘째, 장애아동 어머니의 대처행동, 양육스트레스, 장애수용의 상관관계를 알아보기 위하여 이변량 상관계수 분석을 실시한 결과, 대처행동이 높을수록 양육스트레스가 낮고 장애수용이 높게 나타나는 것으로 보고되었다. 셋째, 장애아동 어머니의 장애수용에 대한 대처행동의 영향에서 양육스트레스가 어떻게 작용하는지 알아보기 위하여 회귀분석을 통해 매개효과를 검증한 결과, 양육스트레스는 대처행동과 장애수용의 관계에 대해 뚜렷한 매개효과를 보였다. 이러한 연구결과는 대처행동이 높으면 장애수용도 높아지며 또한, 대처행동이 양육스트레스에 부적 영향을 미치고, 이러한 양육스트레스는 장애수용에도 부적 영향을 미친다는 결과를 도출한다. 따라서 장애아동 어머니를 위한 부모교육, 프로그램 개발, 후속 연구 등에서 장애수용을 다룰 시 대처행동과 양육스트레스 조절의 필요성을 시사한다. 주요어: 장애아동 어머니, 장애수용, 대처행동, 양육스트레스
(초 록) 본 연구는 조사연구를 통해 장애아동 어머니들의 대처행동과 장애수용 간의 상호관련성을 비롯하여 양육 스트레스가 대처행동과 장애수용 간의 관계에서 어떠한 매개적 역할을 하는지에 대해 살펴보기 위해 이루어졌다. 본 연구는 부산, 울산, 대구의 각 지역에 위치한 재활센터 및 정신과 병원을 이용하고 있는 아동을 둔 176명의 어머니를 연구대상으로 선정하였다. 장애아동은 병원이나 장애 관련 전문기관에서 진단을 받았거나 진료 혹은 재활 서비스를 받는 아동을 대상으로 하였다. 본 연구의 결론을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 장애아동 어머니의 일반적 특성에 따른 대처행동, 양육스트레스, 장애수용의 차이를 알아보기 위해 One-way ANOVA 분석을 실시한 결과, 장애아동 어머니의 일반적 특성 중 장애아동의 성별과 모 학력에 따른 대처행동, 양육스트레스, 장애수용의 차이에서 통계적으로 유의미하지 않았다. 하지만 진단명에 따른 양육스트레스와 장애수용의 차이는 유의미하게 나타났다. 둘째, 장애아동 어머니의 대처행동, 양육스트레스, 장애수용의 상관관계를 알아보기 위하여 이변량 상관계수 분석을 실시한 결과, 대처행동이 높을수록 양육스트레스가 낮고 장애수용이 높게 나타나는 것으로 보고되었다. 셋째, 장애아동 어머니의 장애수용에 대한 대처행동의 영향에서 양육스트레스가 어떻게 작용하는지 알아보기 위하여 회귀분석을 통해 매개효과를 검증한 결과, 양육스트레스는 대처행동과 장애수용의 관계에 대해 뚜렷한 매개효과를 보였다. 이러한 연구결과는 대처행동이 높으면 장애수용도 높아지며 또한, 대처행동이 양육스트레스에 부적 영향을 미치고, 이러한 양육스트레스는 장애수용에도 부적 영향을 미친다는 결과를 도출한다. 따라서 장애아동 어머니를 위한 부모교육, 프로그램 개발, 후속 연구 등에서 장애수용을 다룰 시 대처행동과 양육스트레스 조절의 필요성을 시사한다. 주요어: 장애아동 어머니, 장애수용, 대처행동, 양육스트레스
(Abstract) This study has been conducted to figure out how stress coping behavior effects acceptance of mother focusing on parenting stress as a mediator. The subjects of this study were 176 mothers who have disabled children, going rehabilitation facilities or psychiatric hospital located in Busan,...
(Abstract) This study has been conducted to figure out how stress coping behavior effects acceptance of mother focusing on parenting stress as a mediator. The subjects of this study were 176 mothers who have disabled children, going rehabilitation facilities or psychiatric hospital located in Busan, Ulsan, Daegu. The children are getting the rehabilitation care or diagnosed with disability at the hospitals or specialized organization with disability. The three conclusions of this study are as follows. First, one-way Anova was conducted to find the difference among coping behavior, parenting stress, acceptance of disability according to the general characteristics of the mother of child with disability. Among general characteristics, gender of child with disability, level of education of mother were not statistically meaningful for the difference among coping behavior, parenting stress, acceptance of disability. However, the difference between parenting stress and acceptance of disability according to the diagnosis of diseases was meaningful. Second, bivariate correlation coefficient analysis was tested to figure out the correlation among coping behavior, parenting stress, acceptance of disability of mother of child with disability. Coping behavior was meaningful correlation with parenting stress, expressing static correlation with acceptance of disability. The more coping behavior is, the less parenting stress. Moreover, it was reported that the more coping behavior is, the more acceptance of disability. Third, the difference among coping behavior, parenting stress, acceptance of disability according to the general characteristics of the mother of disabled child was looked into. The correlation among coping behavior, parenting stress, acceptance of disability was demonstrated. Subsequently, this study verified mediation effect through regression analysis to figure out how parenting stress acts on coping behavior effect to acceptance of disability of mother with disabled child. In this case, parenting stress demonstrated the exact mediation effect on the relationship between parenting stress and coping behavior. These results implies that acceptance of disability rises when coping behavior increases. Moreover, coping behavior has negative effect on parenting stress and this kind of parenting stress exerts consequently bad influences on acceptance of disability. This study confirmed that parenting stress and acceptance of disability differs depending on how mother with disabled child behaves when coping stress. Therefore it suggests the necessity of control for parenting stress and coping behavior when we deal with the parent education, program development and conduct following studies.
(Abstract) This study has been conducted to figure out how stress coping behavior effects acceptance of mother focusing on parenting stress as a mediator. The subjects of this study were 176 mothers who have disabled children, going rehabilitation facilities or psychiatric hospital located in Busan, Ulsan, Daegu. The children are getting the rehabilitation care or diagnosed with disability at the hospitals or specialized organization with disability. The three conclusions of this study are as follows. First, one-way Anova was conducted to find the difference among coping behavior, parenting stress, acceptance of disability according to the general characteristics of the mother of child with disability. Among general characteristics, gender of child with disability, level of education of mother were not statistically meaningful for the difference among coping behavior, parenting stress, acceptance of disability. However, the difference between parenting stress and acceptance of disability according to the diagnosis of diseases was meaningful. Second, bivariate correlation coefficient analysis was tested to figure out the correlation among coping behavior, parenting stress, acceptance of disability of mother of child with disability. Coping behavior was meaningful correlation with parenting stress, expressing static correlation with acceptance of disability. The more coping behavior is, the less parenting stress. Moreover, it was reported that the more coping behavior is, the more acceptance of disability. Third, the difference among coping behavior, parenting stress, acceptance of disability according to the general characteristics of the mother of disabled child was looked into. The correlation among coping behavior, parenting stress, acceptance of disability was demonstrated. Subsequently, this study verified mediation effect through regression analysis to figure out how parenting stress acts on coping behavior effect to acceptance of disability of mother with disabled child. In this case, parenting stress demonstrated the exact mediation effect on the relationship between parenting stress and coping behavior. These results implies that acceptance of disability rises when coping behavior increases. Moreover, coping behavior has negative effect on parenting stress and this kind of parenting stress exerts consequently bad influences on acceptance of disability. This study confirmed that parenting stress and acceptance of disability differs depending on how mother with disabled child behaves when coping stress. Therefore it suggests the necessity of control for parenting stress and coping behavior when we deal with the parent education, program development and conduct following studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.