직무분석을 기반으로 하는 교육과정에 대한 반응평가 연구 : 전문대학 NCS 기반 교육과정 사례중심으로 A study on the reaction evaluation of job analysis-based curriculum : focusing on the NCS-based curriculum of community colleges원문보기
학문의 실용성을 확대하기 위해 직무분석을 기반으로 하는 교육과정에 대한 필요성이 대두되고 있다. 이를 위해 교육부에서는 전문대학을 중심으로 NCS 기반 교육과정으로 개편하여 운영하기를 권고하고 있다. 교육과정 수립 절차를 고찰한 결과로 대부분의 개발 모형에서 평가 단계가 포함되지 않는 것을 확인할 수 있었다. 발전적인 교육과정을 위해서 지속적인 평가는 필요하며, 본 연구는 NCS 기반 교육과정의 평가를 위해 커크패트릭(Kirkpatrick)의 4수준 평가모델의 1단계인 반응평가를 실시하였다. 본 연구를 위해 직무분석과 NCS의 개념, 개발과정, 교육과정 개발 모형의 고찰을 위해 문헌으로 살펴봄으로써 직무분석을 기반으로 하는 교육과정의 전반적인 내용을 파악하였다. 반응평가를 실시하기 이전에 커크패트릭의 4수준 평가모델인 반응평가, 학습평가, 행동평가 및 결과평가에 대한 개념을 확인하였으며, 반응평가와 NCS 기반 교육과정의 관계를 파악하여 교육과정의 지속적인 발전을 위해 반응평가의 필요성을 확인하였다. 반응평가의 하위영역을 구성하기 위해 반응평가와 관련된 선행연구를 고찰하여 하위영역으로 ‘NCS에 대한 인식’, ‘수업내용’, ‘교강사’, ‘교육환경’, ‘교육과정을 통한 자기향상’, ‘전반적인 교육과정 만족’을 도출하였다. 본 연구를 위해 D대학과 Y대학에서 NCS 기반 교육과정을 수강하고 있는 학생 70명을 대상으로 설문을 실시하였다. 연구 결과를 도출하기 위해 NCS에 대한 인식, NCS 관련 인식과 전반적인 교육과정 만족의 상관관계, 반응평가의 하위영역별 분석, 반응평가의 하위영역별 상관관계, 일반적 특성별 반응평가의 분석, 반응평가의 하위영역별로 전반적인 교육과정 만족에 미치는 영향에 대해 분석을 실시하였다. 분석 결과를 살펴보면 첫째, NCS의 개념 인식에 대해서 응답한 학생의 과반수가 알고 있다고 조사되었으며, NCS 기반 교육과정과 기존 교육과정의 차이를 느꼈는지에 대한 질문에는 ‘느꼈다’에 응답한 수가 가장 높게 나타났다. 기존 교육과정 보다 NCS 기반 교육과정에 대한 흥미를 묻는 질문에서는 ‘느꼈다’라고 응답한 수가 가장 높게 나타나 전반적인 NCS에 대한 인식은 긍정적인 것으로 판단된다. 또한 NCS 기반 교육과정의 구체적인 차이점을 묻는 질문에서는 ‘수업방식’이 다르다는 응답이 가장 높았으며, NCS 기반 교육과정의 구체적인 교육성과에 대한 질문에서는 ‘수업의 이해도 향상’이라는 결과가 가장 높게 나타났다. 둘째, 학생들의 NCS 관련 인식과 전반적인 교육과정 만족의 ...
학문의 실용성을 확대하기 위해 직무분석을 기반으로 하는 교육과정에 대한 필요성이 대두되고 있다. 이를 위해 교육부에서는 전문대학을 중심으로 NCS 기반 교육과정으로 개편하여 운영하기를 권고하고 있다. 교육과정 수립 절차를 고찰한 결과로 대부분의 개발 모형에서 평가 단계가 포함되지 않는 것을 확인할 수 있었다. 발전적인 교육과정을 위해서 지속적인 평가는 필요하며, 본 연구는 NCS 기반 교육과정의 평가를 위해 커크패트릭(Kirkpatrick)의 4수준 평가모델의 1단계인 반응평가를 실시하였다. 본 연구를 위해 직무분석과 NCS의 개념, 개발과정, 교육과정 개발 모형의 고찰을 위해 문헌으로 살펴봄으로써 직무분석을 기반으로 하는 교육과정의 전반적인 내용을 파악하였다. 반응평가를 실시하기 이전에 커크패트릭의 4수준 평가모델인 반응평가, 학습평가, 행동평가 및 결과평가에 대한 개념을 확인하였으며, 반응평가와 NCS 기반 교육과정의 관계를 파악하여 교육과정의 지속적인 발전을 위해 반응평가의 필요성을 확인하였다. 반응평가의 하위영역을 구성하기 위해 반응평가와 관련된 선행연구를 고찰하여 하위영역으로 ‘NCS에 대한 인식’, ‘수업내용’, ‘교강사’, ‘교육환경’, ‘교육과정을 통한 자기향상’, ‘전반적인 교육과정 만족’을 도출하였다. 본 연구를 위해 D대학과 Y대학에서 NCS 기반 교육과정을 수강하고 있는 학생 70명을 대상으로 설문을 실시하였다. 연구 결과를 도출하기 위해 NCS에 대한 인식, NCS 관련 인식과 전반적인 교육과정 만족의 상관관계, 반응평가의 하위영역별 분석, 반응평가의 하위영역별 상관관계, 일반적 특성별 반응평가의 분석, 반응평가의 하위영역별로 전반적인 교육과정 만족에 미치는 영향에 대해 분석을 실시하였다. 분석 결과를 살펴보면 첫째, NCS의 개념 인식에 대해서 응답한 학생의 과반수가 알고 있다고 조사되었으며, NCS 기반 교육과정과 기존 교육과정의 차이를 느꼈는지에 대한 질문에는 ‘느꼈다’에 응답한 수가 가장 높게 나타났다. 기존 교육과정 보다 NCS 기반 교육과정에 대한 흥미를 묻는 질문에서는 ‘느꼈다’라고 응답한 수가 가장 높게 나타나 전반적인 NCS에 대한 인식은 긍정적인 것으로 판단된다. 또한 NCS 기반 교육과정의 구체적인 차이점을 묻는 질문에서는 ‘수업방식’이 다르다는 응답이 가장 높았으며, NCS 기반 교육과정의 구체적인 교육성과에 대한 질문에서는 ‘수업의 이해도 향상’이라는 결과가 가장 높게 나타났다. 둘째, 학생들의 NCS 관련 인식과 전반적인 교육과정 만족의 관계성을 분석한 결과로는 NCS 기반 교육과정을 수강하고 있다는 인지, NCS의 개념에 대한 인식, 기존 교육과정과 NCS 기반 교육과정의 차이 인식, NCS 기반 교육과정에 대한 흥미는 모두 전반적인 교육과정 만족과 상관관계가 있는 것으로 조사되었다. 셋째, 수업내용, 교강사, 교육환경, 교육과정을 통한 자기향상, 전반적인 교육과정 만족 영역 중에서 교강사에 대한 만족감이 가장 큰 것으로 조사되었으며, 반면에 교육환경에 대한 만족감이 가장 낮게 나타났다. 학생들의 서술식 설문 문항에서 교재, 수업의 수준, 교강사의 전문성, 실기수업을 위한 환경 조성, NCS에 대한 안내의 필요성 등의 의견을 수집할 수 있었다. 넷째, 반응평가의 하위영역과 전반적인 교육과정 만족의 관계를 분석한 결과 수업내용, 교강사, 교육환경, 교육과정을 통한 자기향상, 전반적인 교육과정 만족은 모두 상관관계 분석에 있어 상관이 있는 유의한 결과로 조사되었다. 그 중 수업내용과 교육과정을 통한 자기향상이 가장 높은 상관관계를 보였고, 교강사와 교육환경이 가장 낮은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 일반적 특성인 성별, 학년, 전공, 수강학기 수에 따른 하위영역별 반응평가를 살펴보면 하위영역 중 수업내용, 교강사, 전반적인 교육과정 만족에서만 유의한 결과가 도출되었고 교육환경과 교육과정을 통한 자기향상 영역에서는 유의한 결과가 확인되지 않았다. 일반적 특성 중에서는 공통적으로 고학년과 사회계열 학생들에게서 만족감이 커지는 결과를 확인함으로써 학년과 전공만이 유의한 값으로 조사되었다. 마지막으로 반응평가의 하위영역별 전반적인 교육과정 만족에 미치는 영향을 조사한 결과로 수업내용을 제외한 교강사, 교육환경, 교육과정을 통한 자기향상 영역이 전반적인 교육과정 만족에 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 이 중 교육과정을 통한 자기향상 영역이 가장 높은 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 NCS 기반 교육과정의 반응평가에 대한 분석 결과를 토대로 NCS 기반 교육과정의 교육적 효과를 확인하고 교육과정의 질 관리 부분과 발전적인 후속연구를 위한 기초적 자료로써 의미가 있을 것으로 기대된다.
학문의 실용성을 확대하기 위해 직무분석을 기반으로 하는 교육과정에 대한 필요성이 대두되고 있다. 이를 위해 교육부에서는 전문대학을 중심으로 NCS 기반 교육과정으로 개편하여 운영하기를 권고하고 있다. 교육과정 수립 절차를 고찰한 결과로 대부분의 개발 모형에서 평가 단계가 포함되지 않는 것을 확인할 수 있었다. 발전적인 교육과정을 위해서 지속적인 평가는 필요하며, 본 연구는 NCS 기반 교육과정의 평가를 위해 커크패트릭(Kirkpatrick)의 4수준 평가모델의 1단계인 반응평가를 실시하였다. 본 연구를 위해 직무분석과 NCS의 개념, 개발과정, 교육과정 개발 모형의 고찰을 위해 문헌으로 살펴봄으로써 직무분석을 기반으로 하는 교육과정의 전반적인 내용을 파악하였다. 반응평가를 실시하기 이전에 커크패트릭의 4수준 평가모델인 반응평가, 학습평가, 행동평가 및 결과평가에 대한 개념을 확인하였으며, 반응평가와 NCS 기반 교육과정의 관계를 파악하여 교육과정의 지속적인 발전을 위해 반응평가의 필요성을 확인하였다. 반응평가의 하위영역을 구성하기 위해 반응평가와 관련된 선행연구를 고찰하여 하위영역으로 ‘NCS에 대한 인식’, ‘수업내용’, ‘교강사’, ‘교육환경’, ‘교육과정을 통한 자기향상’, ‘전반적인 교육과정 만족’을 도출하였다. 본 연구를 위해 D대학과 Y대학에서 NCS 기반 교육과정을 수강하고 있는 학생 70명을 대상으로 설문을 실시하였다. 연구 결과를 도출하기 위해 NCS에 대한 인식, NCS 관련 인식과 전반적인 교육과정 만족의 상관관계, 반응평가의 하위영역별 분석, 반응평가의 하위영역별 상관관계, 일반적 특성별 반응평가의 분석, 반응평가의 하위영역별로 전반적인 교육과정 만족에 미치는 영향에 대해 분석을 실시하였다. 분석 결과를 살펴보면 첫째, NCS의 개념 인식에 대해서 응답한 학생의 과반수가 알고 있다고 조사되었으며, NCS 기반 교육과정과 기존 교육과정의 차이를 느꼈는지에 대한 질문에는 ‘느꼈다’에 응답한 수가 가장 높게 나타났다. 기존 교육과정 보다 NCS 기반 교육과정에 대한 흥미를 묻는 질문에서는 ‘느꼈다’라고 응답한 수가 가장 높게 나타나 전반적인 NCS에 대한 인식은 긍정적인 것으로 판단된다. 또한 NCS 기반 교육과정의 구체적인 차이점을 묻는 질문에서는 ‘수업방식’이 다르다는 응답이 가장 높았으며, NCS 기반 교육과정의 구체적인 교육성과에 대한 질문에서는 ‘수업의 이해도 향상’이라는 결과가 가장 높게 나타났다. 둘째, 학생들의 NCS 관련 인식과 전반적인 교육과정 만족의 관계성을 분석한 결과로는 NCS 기반 교육과정을 수강하고 있다는 인지, NCS의 개념에 대한 인식, 기존 교육과정과 NCS 기반 교육과정의 차이 인식, NCS 기반 교육과정에 대한 흥미는 모두 전반적인 교육과정 만족과 상관관계가 있는 것으로 조사되었다. 셋째, 수업내용, 교강사, 교육환경, 교육과정을 통한 자기향상, 전반적인 교육과정 만족 영역 중에서 교강사에 대한 만족감이 가장 큰 것으로 조사되었으며, 반면에 교육환경에 대한 만족감이 가장 낮게 나타났다. 학생들의 서술식 설문 문항에서 교재, 수업의 수준, 교강사의 전문성, 실기수업을 위한 환경 조성, NCS에 대한 안내의 필요성 등의 의견을 수집할 수 있었다. 넷째, 반응평가의 하위영역과 전반적인 교육과정 만족의 관계를 분석한 결과 수업내용, 교강사, 교육환경, 교육과정을 통한 자기향상, 전반적인 교육과정 만족은 모두 상관관계 분석에 있어 상관이 있는 유의한 결과로 조사되었다. 그 중 수업내용과 교육과정을 통한 자기향상이 가장 높은 상관관계를 보였고, 교강사와 교육환경이 가장 낮은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 일반적 특성인 성별, 학년, 전공, 수강학기 수에 따른 하위영역별 반응평가를 살펴보면 하위영역 중 수업내용, 교강사, 전반적인 교육과정 만족에서만 유의한 결과가 도출되었고 교육환경과 교육과정을 통한 자기향상 영역에서는 유의한 결과가 확인되지 않았다. 일반적 특성 중에서는 공통적으로 고학년과 사회계열 학생들에게서 만족감이 커지는 결과를 확인함으로써 학년과 전공만이 유의한 값으로 조사되었다. 마지막으로 반응평가의 하위영역별 전반적인 교육과정 만족에 미치는 영향을 조사한 결과로 수업내용을 제외한 교강사, 교육환경, 교육과정을 통한 자기향상 영역이 전반적인 교육과정 만족에 영향을 미치는 것으로 조사되었다. 이 중 교육과정을 통한 자기향상 영역이 가장 높은 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 NCS 기반 교육과정의 반응평가에 대한 분석 결과를 토대로 NCS 기반 교육과정의 교육적 효과를 확인하고 교육과정의 질 관리 부분과 발전적인 후속연구를 위한 기초적 자료로써 의미가 있을 것으로 기대된다.
There is a growing need for job analysis based on curriculum in order to expand the practicality of learning. For this purpose, the Ministry of Education recommends that community colleges should operate NCS-based restructured curriculum. According to the research on establishment procedure of curri...
There is a growing need for job analysis based on curriculum in order to expand the practicality of learning. For this purpose, the Ministry of Education recommends that community colleges should operate NCS-based restructured curriculum. According to the research on establishment procedure of curriculum, it has been confirmed that most development models do not include an evaluation stage. But constant evaluation is essential for the development of curriculum. Therefore, this study, centered on the NCS-based curriculum evaluation, has been carried out at the first level of reaction evaluation out of a four-level evaluation model presented by Kirkpatrick. For the purpose of this study, topics such as job analysis, the concept of NCS, development procedure, development model of curriculum, and job analysis-based on overall curriculum content was understood through the lens of reference research in order to inquire about the issues. Before carrying out the reaction evaluation, I verified the concepts of Kirkpatrick's four-level evaluation model, such as, reaction evaluation, learning evaluation, behavior evaluation and result evaluation. Based on research on the relation between reaction evaluation and NCS-based curriculum, it is confirmed that reaction evaluation is highly important for the constant development of curriculum. In order to form the subordinate scope of reaction evaluation, preceding research related to reaction evaluation has been carried out. This way, it was possible to draw findings on the "awareness of NCS", "class content", "professors and instructors", "educational environment", "self-improvement through curriculum" and "overall curriculum satisfaction". This study has utilized a questionnaire with 70 students who were taking NCS-based curriculum at D University and Y University in Korea. With an aim of drawing conclusions of the study, I have analyzed the awareness of NCS, the correlation between awareness of NCS and overall curriculum satisfaction, analysis of subordinate scope of reaction evaluation, the correlation between different subordinate scope of reaction evaluation, analysis of reaction evaluation according to general characteristics and the influences of overall curriculum satisfaction according to subordinate scope of reaction evaluation. The findings of analysis show as follows : First, regarding the concept awareness of NCS, more than half of the respondents answered positive, and regarding the difference in perception between the NCS-based curriculum and existing curriculum, the answer of "Yes, I perceived the difference" ranked the highest. Regarding the question about their interest in NCS -based curriculum in comparison with the existing curriculum, the answer of "Yes, I felt interest" ranked the highest, so it is considered that the awareness of NCS is positive in general. On the other hand, regarding the question about the concrete difference between NCS-based curriculum and another, the answer of "teaching method is different" ranked the highest, while the question about concrete education performance of NCS-based curriculum, resulted in, "comprehension improvement of class" ranking the highest. Second, according to the analysis result on the correlation between the awareness of NCS and overall curriculum satisfaction, it has been confirmed that overall curriculum satisfaction presents correlation with the following subjects : the awareness of taking NCS-based curriculum, the concept awareness of NCS, the awareness in the difference between existing curriculum and NCS-based curriculum and interest in NCS-based curriculum. Third, among the class content categories, professors and instructors, educational environment, self-improvement through curriculum and overall curriculum satisfaction, it is confirmed that the satisfaction of professors and instructors ranked the highest, while the satisfaction of educational environment ranked the lowest. Regarding the narrative questionnaire, students gave opinions about textbooks, level of class, professionalism of professors and instructors, environment development for non-theory classes and the need for NCS guidelines. Fourth, according to the analysis results regarding the correlation between subordinate scope of the reaction evaluation and overall curriculum satisfaction, it is confirmed that all the following categories presented significant result in terms of correlation analysis, including the class content, professors and instructors, educational environment, self-improvement through curriculum and overall curriculum satisfaction. Among them, the highest correlation presented between class content and self-improvement through curriculum, while the lowest correlation presented between professors and instructors and educational environment. Fifth, in terms of the reaction evaluation of subordinate scope according to general features such as gender, years at the university, major and number of course semesters, it is confirmed that the significant result has been drawn only in the categories of class content, professors and instructors and overall curriculum satisfaction, while no significant result has been confirmed in the categories of educational environment and self-improvement through curriculum. Regarding general features, it is confirmed that students of higher year and from social studies-related major showed higher satisfaction in common, therefore, only the number of year at the university and major are considered to be significant. Finally, regarding the research result of the influence of the reaction evaluation on overall curriculum satisfaction according to the subordinate scope, it is confirmed that except for class content, the other fields such as, professors and instructors, educational environment, self-improvement through curriculum influence the overall curriculum satisfaction. Among them, self-improvement through curriculum has the strongest influence. I expect that this study, based on the analysis results of the reaction evaluation of NCS-based curriculum, can contribute, not only to confirming the educational effectiveness of NCS-based curriculum, but also to serving as basic data for quality management of curriculum and further developmental follow-up studies.
There is a growing need for job analysis based on curriculum in order to expand the practicality of learning. For this purpose, the Ministry of Education recommends that community colleges should operate NCS-based restructured curriculum. According to the research on establishment procedure of curriculum, it has been confirmed that most development models do not include an evaluation stage. But constant evaluation is essential for the development of curriculum. Therefore, this study, centered on the NCS-based curriculum evaluation, has been carried out at the first level of reaction evaluation out of a four-level evaluation model presented by Kirkpatrick. For the purpose of this study, topics such as job analysis, the concept of NCS, development procedure, development model of curriculum, and job analysis-based on overall curriculum content was understood through the lens of reference research in order to inquire about the issues. Before carrying out the reaction evaluation, I verified the concepts of Kirkpatrick's four-level evaluation model, such as, reaction evaluation, learning evaluation, behavior evaluation and result evaluation. Based on research on the relation between reaction evaluation and NCS-based curriculum, it is confirmed that reaction evaluation is highly important for the constant development of curriculum. In order to form the subordinate scope of reaction evaluation, preceding research related to reaction evaluation has been carried out. This way, it was possible to draw findings on the "awareness of NCS", "class content", "professors and instructors", "educational environment", "self-improvement through curriculum" and "overall curriculum satisfaction". This study has utilized a questionnaire with 70 students who were taking NCS-based curriculum at D University and Y University in Korea. With an aim of drawing conclusions of the study, I have analyzed the awareness of NCS, the correlation between awareness of NCS and overall curriculum satisfaction, analysis of subordinate scope of reaction evaluation, the correlation between different subordinate scope of reaction evaluation, analysis of reaction evaluation according to general characteristics and the influences of overall curriculum satisfaction according to subordinate scope of reaction evaluation. The findings of analysis show as follows : First, regarding the concept awareness of NCS, more than half of the respondents answered positive, and regarding the difference in perception between the NCS-based curriculum and existing curriculum, the answer of "Yes, I perceived the difference" ranked the highest. Regarding the question about their interest in NCS -based curriculum in comparison with the existing curriculum, the answer of "Yes, I felt interest" ranked the highest, so it is considered that the awareness of NCS is positive in general. On the other hand, regarding the question about the concrete difference between NCS-based curriculum and another, the answer of "teaching method is different" ranked the highest, while the question about concrete education performance of NCS-based curriculum, resulted in, "comprehension improvement of class" ranking the highest. Second, according to the analysis result on the correlation between the awareness of NCS and overall curriculum satisfaction, it has been confirmed that overall curriculum satisfaction presents correlation with the following subjects : the awareness of taking NCS-based curriculum, the concept awareness of NCS, the awareness in the difference between existing curriculum and NCS-based curriculum and interest in NCS-based curriculum. Third, among the class content categories, professors and instructors, educational environment, self-improvement through curriculum and overall curriculum satisfaction, it is confirmed that the satisfaction of professors and instructors ranked the highest, while the satisfaction of educational environment ranked the lowest. Regarding the narrative questionnaire, students gave opinions about textbooks, level of class, professionalism of professors and instructors, environment development for non-theory classes and the need for NCS guidelines. Fourth, according to the analysis results regarding the correlation between subordinate scope of the reaction evaluation and overall curriculum satisfaction, it is confirmed that all the following categories presented significant result in terms of correlation analysis, including the class content, professors and instructors, educational environment, self-improvement through curriculum and overall curriculum satisfaction. Among them, the highest correlation presented between class content and self-improvement through curriculum, while the lowest correlation presented between professors and instructors and educational environment. Fifth, in terms of the reaction evaluation of subordinate scope according to general features such as gender, years at the university, major and number of course semesters, it is confirmed that the significant result has been drawn only in the categories of class content, professors and instructors and overall curriculum satisfaction, while no significant result has been confirmed in the categories of educational environment and self-improvement through curriculum. Regarding general features, it is confirmed that students of higher year and from social studies-related major showed higher satisfaction in common, therefore, only the number of year at the university and major are considered to be significant. Finally, regarding the research result of the influence of the reaction evaluation on overall curriculum satisfaction according to the subordinate scope, it is confirmed that except for class content, the other fields such as, professors and instructors, educational environment, self-improvement through curriculum influence the overall curriculum satisfaction. Among them, self-improvement through curriculum has the strongest influence. I expect that this study, based on the analysis results of the reaction evaluation of NCS-based curriculum, can contribute, not only to confirming the educational effectiveness of NCS-based curriculum, but also to serving as basic data for quality management of curriculum and further developmental follow-up studies.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.