스마트홈 자동화와 피드백 간의 트레이드오프와 그 해결을 위한 의인화 연구 May the things be with you : Revisit on smart home automation and feedback loop trade-off with anthropomorphism as remedy원문보기
최근 가장 주목받고 있는 사물인터넷은 사람들의 이득을 위한 자동화 시스템을 통해 물건들이 서로 소통하면서 과업을 수행하는 것을 목표로 하고 있다. 특히, 스마트 홈의 궁극적인 목표는 집안일로부터 사람들을 자유롭게 하는 것이다. 그러므로 사물 인터넷의 가장 기초적인 요소는 자동화다. 여기서 물건들은 자동으로 정보를 수집하고 이에 맞는 행동을 취하게 될 것이다. 하지만 자동화는 피드백과 ...
최근 가장 주목받고 있는 사물인터넷은 사람들의 이득을 위한 자동화 시스템을 통해 물건들이 서로 소통하면서 과업을 수행하는 것을 목표로 하고 있다. 특히, 스마트 홈의 궁극적인 목표는 집안일로부터 사람들을 자유롭게 하는 것이다. 그러므로 사물 인터넷의 가장 기초적인 요소는 자동화다. 여기서 물건들은 자동으로 정보를 수집하고 이에 맞는 행동을 취하게 될 것이다. 하지만 자동화는 피드백과 트레이드오프 관계에 있으며 이는 불안감, 짜증을 유발한다. 시스템의 자동화가 최대로 작동하며 사람들에게 최소한의 정보만을 제공하는 경우 불안감을 주지만 사용자들을 많은 정보로 방해하지는 않는다. 피드백을 최대로 받는 경우는 앞서 말한 경우와 반대로, 번거롭지만 기계들의 다음 행동에 대한 예측이 되며 불안감은 사라진다. 여기서, 사물인터넷의 특성, 기계들이 서로 그리고 사용자와 소통을 한다는 점을 이용해서, 사람들이 정보를 주고받는 상대를 “사람”으로 인지하는 성향을 이용해 의인화 연구를 진행하였다. 본 연구에서는 트레이드 오프 관계의 두 기능을 의인화를 통해 줄여주면서 사람들이 느끼던 불안감 또는 짜증을 줄여주는지를 보았다. 결과, 사람과 같은 말투, 감정을 보여주는 물건들에 대해 사람들은 불안감이나 짜증이 낮은 것을 확인할 수 있었다.
최근 가장 주목받고 있는 사물인터넷은 사람들의 이득을 위한 자동화 시스템을 통해 물건들이 서로 소통하면서 과업을 수행하는 것을 목표로 하고 있다. 특히, 스마트 홈의 궁극적인 목표는 집안일로부터 사람들을 자유롭게 하는 것이다. 그러므로 사물 인터넷의 가장 기초적인 요소는 자동화다. 여기서 물건들은 자동으로 정보를 수집하고 이에 맞는 행동을 취하게 될 것이다. 하지만 자동화는 피드백과 트레이드오프 관계에 있으며 이는 불안감, 짜증을 유발한다. 시스템의 자동화가 최대로 작동하며 사람들에게 최소한의 정보만을 제공하는 경우 불안감을 주지만 사용자들을 많은 정보로 방해하지는 않는다. 피드백을 최대로 받는 경우는 앞서 말한 경우와 반대로, 번거롭지만 기계들의 다음 행동에 대한 예측이 되며 불안감은 사라진다. 여기서, 사물인터넷의 특성, 기계들이 서로 그리고 사용자와 소통을 한다는 점을 이용해서, 사람들이 정보를 주고받는 상대를 “사람”으로 인지하는 성향을 이용해 의인화 연구를 진행하였다. 본 연구에서는 트레이드 오프 관계의 두 기능을 의인화를 통해 줄여주면서 사람들이 느끼던 불안감 또는 짜증을 줄여주는지를 보았다. 결과, 사람과 같은 말투, 감정을 보여주는 물건들에 대해 사람들은 불안감이나 짜증이 낮은 것을 확인할 수 있었다.
One of the major issues in current technological industry is Internet of Things, picturing the world where objects automatically carry out tasks and communicate to each other for the ultimate beneficiary, human kind. Especially, connected house, a.k.a. Smart home is major branch of IoT research and ...
One of the major issues in current technological industry is Internet of Things, picturing the world where objects automatically carry out tasks and communicate to each other for the ultimate beneficiary, human kind. Especially, connected house, a.k.a. Smart home is major branch of IoT research and industry: the goal is to design home to be labor free zone. Therefore, the most basic foundation of the IoT is automation; ideally things carry out tasks on their own from gathering information to carrying out appropriate actions. However, the automation bears unavoidable trade-off relationship between anxiety caused by automation and annoyance from inclusion in feedback loop. Where automation is fully operational, feedback from the system is minimal, hanging user anxious yet undisturbed: the opposite situation takes place when feedback is given for every process and decision steps. Furthermore, since the objects are connecting and communicating with each other and user, they will be perceived as social actors due to people’s tendency to anthropomorphize things they interact and share information with. This study examines the intensity of trade-off relationship existing in IoT environment, and also tests anthropomorphism of objects as reliever of the trade-off relationship, improving the whole system experience. Through the experiment, we saw significant effect of anthropomorphism in assisting human with neither perceived anxiety nor annoyance in using automated or feedback prominent objects.
One of the major issues in current technological industry is Internet of Things, picturing the world where objects automatically carry out tasks and communicate to each other for the ultimate beneficiary, human kind. Especially, connected house, a.k.a. Smart home is major branch of IoT research and industry: the goal is to design home to be labor free zone. Therefore, the most basic foundation of the IoT is automation; ideally things carry out tasks on their own from gathering information to carrying out appropriate actions. However, the automation bears unavoidable trade-off relationship between anxiety caused by automation and annoyance from inclusion in feedback loop. Where automation is fully operational, feedback from the system is minimal, hanging user anxious yet undisturbed: the opposite situation takes place when feedback is given for every process and decision steps. Furthermore, since the objects are connecting and communicating with each other and user, they will be perceived as social actors due to people’s tendency to anthropomorphize things they interact and share information with. This study examines the intensity of trade-off relationship existing in IoT environment, and also tests anthropomorphism of objects as reliever of the trade-off relationship, improving the whole system experience. Through the experiment, we saw significant effect of anthropomorphism in assisting human with neither perceived anxiety nor annoyance in using automated or feedback prominent objects.
주제어
#Internet of Things Anthropomorphism Automation Feedback Loop
학위논문 정보
저자
Lee, Yoojin
학위수여기관
연세대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
인지과학협동과정 HCI
지도교수
김진우
발행연도
2015
총페이지
vii, 41p
키워드
Internet of Things Anthropomorphism Automation Feedback Loop
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