초등영어 학습자의 화용 능력 신장을 위한 화행 의식 제고 활동에 관한 연구 A study on teaching-learning activities of raising speech act awareness for the development of elementary students' pragmatic competence원문보기
초등영어과 교육과정의 목표는 의사소통능력 신장이다. 성공적인 의사소통을 하려면 의사소통능력을 구성하는 모든 요소들이 골고루 발달되어야 하며, 그 중에서도 맥락을 고려해 적절히 자신의 의사를 표현할 수 있는 화용 능력의 향상이 필요하다. 이에 본 연구의 목적은 초등영어 학습자들의 화용 능력을 신장시키기 위해 화행 의식을 제고할 수 있는 교수·학습 절차 및 활동을 구안하고 이를 교실 수업에 적용하여 효과성을 검증하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등영어 교실 수업에 적합한 화행기반 교수·학습 절차 및 활동은 무엇인가? 둘째, 화행기반 교수·학습 활동은 학습자의 화행 의식 제고에 어떠한 영향을 미치며, 그것은 학습자의 수준에 따라 어떤 차이를 보이는가? 셋째, 화행기반 교수·학습 활동은 학습자의 정의적 영역에 어떠한 영향을 미치며, 그것은 학습자의 수준에 따라 어떤 차이를 보이는가? 이를 위해 본 연구는 화행기반 교수·학습 절차 및 활동을 구안하고 이를 적용한 실험 연구를 실시하였다. 사전·사후 평가 도구로 개발되어 사용된 담화 완성형 평가의 사전 평가 결과에 따라 초등학교 6학년 학습자 48명이 각각 실험집단 24명과 비교집단 24명으로 배정되었다. 또한 학습자의 수준에 따라 실험집단과 비교집단의 화행 학습 효과가 어떻게 달라지는지 알아보기 위해 사전 평가 결과에 따라 학습자들을 상·하위권으로 구분하였다. 실험은 주 1회씩 총 12주에 걸쳐 이루어졌으며, 실험집단 학습자들은 화행기반 교수·학습 절차 및 활동을 적용하여 수업하였고 비교집단은 교과서 및 지도서를 토대로 수업하였다. 화행은 초등영어과 교육과정에 제시된 요청(request), 제안(suggestion), 감사(...
초등영어과 교육과정의 목표는 의사소통능력 신장이다. 성공적인 의사소통을 하려면 의사소통능력을 구성하는 모든 요소들이 골고루 발달되어야 하며, 그 중에서도 맥락을 고려해 적절히 자신의 의사를 표현할 수 있는 화용 능력의 향상이 필요하다. 이에 본 연구의 목적은 초등영어 학습자들의 화용 능력을 신장시키기 위해 화행 의식을 제고할 수 있는 교수·학습 절차 및 활동을 구안하고 이를 교실 수업에 적용하여 효과성을 검증하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등영어 교실 수업에 적합한 화행기반 교수·학습 절차 및 활동은 무엇인가? 둘째, 화행기반 교수·학습 활동은 학습자의 화행 의식 제고에 어떠한 영향을 미치며, 그것은 학습자의 수준에 따라 어떤 차이를 보이는가? 셋째, 화행기반 교수·학습 활동은 학습자의 정의적 영역에 어떠한 영향을 미치며, 그것은 학습자의 수준에 따라 어떤 차이를 보이는가? 이를 위해 본 연구는 화행기반 교수·학습 절차 및 활동을 구안하고 이를 적용한 실험 연구를 실시하였다. 사전·사후 평가 도구로 개발되어 사용된 담화 완성형 평가의 사전 평가 결과에 따라 초등학교 6학년 학습자 48명이 각각 실험집단 24명과 비교집단 24명으로 배정되었다. 또한 학습자의 수준에 따라 실험집단과 비교집단의 화행 학습 효과가 어떻게 달라지는지 알아보기 위해 사전 평가 결과에 따라 학습자들을 상·하위권으로 구분하였다. 실험은 주 1회씩 총 12주에 걸쳐 이루어졌으며, 실험집단 학습자들은 화행기반 교수·학습 절차 및 활동을 적용하여 수업하였고 비교집단은 교과서 및 지도서를 토대로 수업하였다. 화행은 초등영어과 교육과정에 제시된 요청(request), 제안(suggestion), 감사(gratitude), 칭찬(compliment), 거절(refusal), 사과(apology)등 여섯 가지를 선정하였다. 한편, 화행기반 교수·학습 활동이 학습자들의 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보기 위해 사전·사후 설문을 실시하였다. 또한 화행기반 교수·학습에 대한 학습자들의 인식을 조사하기 위해 실험집단만을 대상으로 사후 심화 설문을 하였으며 추가로 심층면담을 실시하였다. 실험 후 수집된 자료는 통계 프로그램 SPSS을 사용해 대응표본 t-검정, 독립표본 t-검정 및 이원분산분석을 통해 효과성을 검증하였다. 학습자의 정의적 측면을 살펴보기 위한 설문 및 사후 심화 설문은 유사한 문항과 비슷한 응답끼리 묶어 범주화하여 분석하였다. 자료 분석에 따른 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 이론적 기틀을 토대로 개발한 화행기반 교수·학습 절차 및 활동은 의식제고, 활성화, 개별화의 총 3단계로 구성된다. 의식제고 단계에서는 명시적 화행 교수를 비롯하여 대화에 사용된 화행의 적절성을 판단하는 활동, 토의하기 등 학습자의 화행 의식을 촉진시킬 수 있는 활동이 이루어진다. 활성화 단계에서는 학습자들이 이전 단계에서 학습한 내용을 연습하는 단계이다. 개별화 단계에서는 학습자들에게 보다 유의미한 활동이 될 수 있도록 학생들을 소그룹으로 나누어 스스로 상황을 설정하고 적절한 화행 전략을 사용하여 역할놀이를 수행한다. 둘째, 화행기반 교수·학습 절차 및 활동이 학습자들의 화행 의식에 미치는 영향을 살펴보면, 실험집단은 모든 화행에서 통계적으로 유의미한 향상을 나타낸 반면 비교집단은 요청, 거절, 사과 화행을 제외한 칭찬, 감사, 제안 화행에서만 유의미한 향상을 보였다. 실험·비교 두 집단 간 비교에서는 요청, 거절, 사과, 감사 화행에서 유의미한 차이를 나타냈다. 한편, 상·하위권 수준별로 화행 학습 효과를 살펴본 결과 실험집단 하위권 학생들의 향상 폭이 가장 컸다. 종합하면 화행기반 교수·학습 절차 및 활동은 학교 현장에서 실효성이 있다고 할 수 있으며, 상대적으로 하위권 학습자들에게 더욱 효과적이라고 할 수 있다. 셋째, 화행기반 교수·학습 절차 및 활동이 학습자들의 정의적 영역에 미치는 영향을 분석한 결과 실험집단은 흥미, 자신감, 태도 모든 영역에서 유의미한 긍정적인 변화를 나타낸 반면 비교집단은 부정적인 변화를 보였다. 실험·비교 두 집단 간 비교를 살펴보면, 태도 영역에서 유의미한 차이가 나타나 화행기반 교수·학습이 특히 태도 영역에 긍정적인 영향을 많이 미친 것을 알 수 있었다. 한편, 상·하위권 수준별 분석 결과 실험집단 상위권 집단에 가장 많은 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 정리하면 초등영어 학습자들의 화용 능력 신장을 위해서는 화행 지도에 중점을 둔 화행기반 교수·학습이 의사소통기능 향상 지도와 더불어 이루어져야 함을 알 수 있다. 따라서 초등학생들의 영어 화행 의식을 제고할 수 있는 듣기·말하기 자료와 학습자의 수준에 맞는 다양한 화행 학습 활동이 지속적으로 개발된다면 학습자들의 성공적인 의사소통능력을 신장시킬 수 있는 바탕이 될 것이다.
초등영어과 교육과정의 목표는 의사소통능력 신장이다. 성공적인 의사소통을 하려면 의사소통능력을 구성하는 모든 요소들이 골고루 발달되어야 하며, 그 중에서도 맥락을 고려해 적절히 자신의 의사를 표현할 수 있는 화용 능력의 향상이 필요하다. 이에 본 연구의 목적은 초등영어 학습자들의 화용 능력을 신장시키기 위해 화행 의식을 제고할 수 있는 교수·학습 절차 및 활동을 구안하고 이를 교실 수업에 적용하여 효과성을 검증하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 초등영어 교실 수업에 적합한 화행기반 교수·학습 절차 및 활동은 무엇인가? 둘째, 화행기반 교수·학습 활동은 학습자의 화행 의식 제고에 어떠한 영향을 미치며, 그것은 학습자의 수준에 따라 어떤 차이를 보이는가? 셋째, 화행기반 교수·학습 활동은 학습자의 정의적 영역에 어떠한 영향을 미치며, 그것은 학습자의 수준에 따라 어떤 차이를 보이는가? 이를 위해 본 연구는 화행기반 교수·학습 절차 및 활동을 구안하고 이를 적용한 실험 연구를 실시하였다. 사전·사후 평가 도구로 개발되어 사용된 담화 완성형 평가의 사전 평가 결과에 따라 초등학교 6학년 학습자 48명이 각각 실험집단 24명과 비교집단 24명으로 배정되었다. 또한 학습자의 수준에 따라 실험집단과 비교집단의 화행 학습 효과가 어떻게 달라지는지 알아보기 위해 사전 평가 결과에 따라 학습자들을 상·하위권으로 구분하였다. 실험은 주 1회씩 총 12주에 걸쳐 이루어졌으며, 실험집단 학습자들은 화행기반 교수·학습 절차 및 활동을 적용하여 수업하였고 비교집단은 교과서 및 지도서를 토대로 수업하였다. 화행은 초등영어과 교육과정에 제시된 요청(request), 제안(suggestion), 감사(gratitude), 칭찬(compliment), 거절(refusal), 사과(apology)등 여섯 가지를 선정하였다. 한편, 화행기반 교수·학습 활동이 학습자들의 정의적 영역에 미치는 영향을 알아보기 위해 사전·사후 설문을 실시하였다. 또한 화행기반 교수·학습에 대한 학습자들의 인식을 조사하기 위해 실험집단만을 대상으로 사후 심화 설문을 하였으며 추가로 심층면담을 실시하였다. 실험 후 수집된 자료는 통계 프로그램 SPSS을 사용해 대응표본 t-검정, 독립표본 t-검정 및 이원분산분석을 통해 효과성을 검증하였다. 학습자의 정의적 측면을 살펴보기 위한 설문 및 사후 심화 설문은 유사한 문항과 비슷한 응답끼리 묶어 범주화하여 분석하였다. 자료 분석에 따른 주요 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 이론적 기틀을 토대로 개발한 화행기반 교수·학습 절차 및 활동은 의식제고, 활성화, 개별화의 총 3단계로 구성된다. 의식제고 단계에서는 명시적 화행 교수를 비롯하여 대화에 사용된 화행의 적절성을 판단하는 활동, 토의하기 등 학습자의 화행 의식을 촉진시킬 수 있는 활동이 이루어진다. 활성화 단계에서는 학습자들이 이전 단계에서 학습한 내용을 연습하는 단계이다. 개별화 단계에서는 학습자들에게 보다 유의미한 활동이 될 수 있도록 학생들을 소그룹으로 나누어 스스로 상황을 설정하고 적절한 화행 전략을 사용하여 역할놀이를 수행한다. 둘째, 화행기반 교수·학습 절차 및 활동이 학습자들의 화행 의식에 미치는 영향을 살펴보면, 실험집단은 모든 화행에서 통계적으로 유의미한 향상을 나타낸 반면 비교집단은 요청, 거절, 사과 화행을 제외한 칭찬, 감사, 제안 화행에서만 유의미한 향상을 보였다. 실험·비교 두 집단 간 비교에서는 요청, 거절, 사과, 감사 화행에서 유의미한 차이를 나타냈다. 한편, 상·하위권 수준별로 화행 학습 효과를 살펴본 결과 실험집단 하위권 학생들의 향상 폭이 가장 컸다. 종합하면 화행기반 교수·학습 절차 및 활동은 학교 현장에서 실효성이 있다고 할 수 있으며, 상대적으로 하위권 학습자들에게 더욱 효과적이라고 할 수 있다. 셋째, 화행기반 교수·학습 절차 및 활동이 학습자들의 정의적 영역에 미치는 영향을 분석한 결과 실험집단은 흥미, 자신감, 태도 모든 영역에서 유의미한 긍정적인 변화를 나타낸 반면 비교집단은 부정적인 변화를 보였다. 실험·비교 두 집단 간 비교를 살펴보면, 태도 영역에서 유의미한 차이가 나타나 화행기반 교수·학습이 특히 태도 영역에 긍정적인 영향을 많이 미친 것을 알 수 있었다. 한편, 상·하위권 수준별 분석 결과 실험집단 상위권 집단에 가장 많은 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 정리하면 초등영어 학습자들의 화용 능력 신장을 위해서는 화행 지도에 중점을 둔 화행기반 교수·학습이 의사소통기능 향상 지도와 더불어 이루어져야 함을 알 수 있다. 따라서 초등학생들의 영어 화행 의식을 제고할 수 있는 듣기·말하기 자료와 학습자의 수준에 맞는 다양한 화행 학습 활동이 지속적으로 개발된다면 학습자들의 성공적인 의사소통능력을 신장시킬 수 있는 바탕이 될 것이다.
The aim of this study is to develop teaching-learning activities specifically designed to systematically improve students' speech acts awareness. The study will examine the effect of the teaching-learning activities on the development of elementary school students' competence in using speech acts. T...
The aim of this study is to develop teaching-learning activities specifically designed to systematically improve students' speech acts awareness. The study will examine the effect of the teaching-learning activities on the development of elementary school students' competence in using speech acts. The study also aims to determine the effects of the teaching-learning activities on the students' affective aspects which are interests in English, confidence, and the attitude. The questions this study is intended to answer are as follows : First, what are effective teaching-learning activities to facilitate students' learning of English speech acts in the elementary classroom? Second, what are the effects of the teaching-learning activities on the development of pragmatic awareness of students at different proficiency levels? Third, to what extent do the teaching-learning activities affect the interests, confidence and attitudes of students at different proficiency levels? The study adopted a pretest-posttest control group design to measure the effects of the teaching-learning activities on participants' awareness of speech acts. The speech acts of request, suggestion, apology, refusal, compliment and gratitude were selected as the focus of teaching. A DCT (Discourse Completion Test) was designed and used both as a pretest and posttest. The subjects were 48 elementary school students selected via administering the DCT. They were divided into two groups : the treatment group(n=24) participated in teaching-learning activities. The speech acts based teaching-learning activities were applied for 12 sessions. The control group(n=24), on the other hand, participated in the activities based on the regular classroom textbook. In addition, a survey was conducted to explore students' interests, confidence, and attitudes towards English speech acts learning before and after the treatment. The data collected through the DCT and the survey were analyzed with a t-test and a two-way ANOVA. The results of this study were as follows : First, English speech acts based teaching-learning activities were developed to promote the learning of speech acts. They consisted of three stages ; Awareness-rasining, Activation, and Personalization. They featured teacher-fronted discussions, judgement tasks, role plays, and other pragmatically oriented activities. Second, the results of the data analysis revealed that the treatment group significantly improved in the posttest over the pretest, outperforming the control group in request, refusal, apology, and gratitude. The teaching-learning activities especially had highly positive effects on lower level students of the treatment group. Third, the survey results indicated that the treatment group's affective aspects improved significantly. Specifically, students in the treatment group outperformed the control group in the area of attitude. The control group experienced a negative effect on affective aspects with regular textbook activities. The students with the largest improvements in their affective aspects after the treatment were the higher level students from the treatment group. Overall, this study shows that pertinent awareness-raising teaching-learning activities can help promote learners' comprehension and use of speech acts in the EFL elementary classroom. The study implies that pragmatic competence in another language is an important component for successful communication but that students have difficulty in acquiring that competence in the absence of an appropriate instructional model. It is therefore desirable that various course materials and activities be incorporated based on teaching-learning activities to aid in the development of students' pragmatic competence.
The aim of this study is to develop teaching-learning activities specifically designed to systematically improve students' speech acts awareness. The study will examine the effect of the teaching-learning activities on the development of elementary school students' competence in using speech acts. The study also aims to determine the effects of the teaching-learning activities on the students' affective aspects which are interests in English, confidence, and the attitude. The questions this study is intended to answer are as follows : First, what are effective teaching-learning activities to facilitate students' learning of English speech acts in the elementary classroom? Second, what are the effects of the teaching-learning activities on the development of pragmatic awareness of students at different proficiency levels? Third, to what extent do the teaching-learning activities affect the interests, confidence and attitudes of students at different proficiency levels? The study adopted a pretest-posttest control group design to measure the effects of the teaching-learning activities on participants' awareness of speech acts. The speech acts of request, suggestion, apology, refusal, compliment and gratitude were selected as the focus of teaching. A DCT (Discourse Completion Test) was designed and used both as a pretest and posttest. The subjects were 48 elementary school students selected via administering the DCT. They were divided into two groups : the treatment group(n=24) participated in teaching-learning activities. The speech acts based teaching-learning activities were applied for 12 sessions. The control group(n=24), on the other hand, participated in the activities based on the regular classroom textbook. In addition, a survey was conducted to explore students' interests, confidence, and attitudes towards English speech acts learning before and after the treatment. The data collected through the DCT and the survey were analyzed with a t-test and a two-way ANOVA. The results of this study were as follows : First, English speech acts based teaching-learning activities were developed to promote the learning of speech acts. They consisted of three stages ; Awareness-rasining, Activation, and Personalization. They featured teacher-fronted discussions, judgement tasks, role plays, and other pragmatically oriented activities. Second, the results of the data analysis revealed that the treatment group significantly improved in the posttest over the pretest, outperforming the control group in request, refusal, apology, and gratitude. The teaching-learning activities especially had highly positive effects on lower level students of the treatment group. Third, the survey results indicated that the treatment group's affective aspects improved significantly. Specifically, students in the treatment group outperformed the control group in the area of attitude. The control group experienced a negative effect on affective aspects with regular textbook activities. The students with the largest improvements in their affective aspects after the treatment were the higher level students from the treatment group. Overall, this study shows that pertinent awareness-raising teaching-learning activities can help promote learners' comprehension and use of speech acts in the EFL elementary classroom. The study implies that pragmatic competence in another language is an important component for successful communication but that students have difficulty in acquiring that competence in the absence of an appropriate instructional model. It is therefore desirable that various course materials and activities be incorporated based on teaching-learning activities to aid in the development of students' pragmatic competence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.