본 연구는 어머니의 놀이신념과 양육행동이 유아의 창의적 인성에 미치는 영향이 어떠한지 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 본 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 개인적 배경에 따라 놀이신념의 차이는 어떠한가? 둘째, 어머니의 개인적 배경에 따라 양육행동의 차이는 어떠한가? 셋째, 어머니의 놀이신념과 양육행동 및 창의적 인성과의 관계는 어떠한가? 넷째, 유아의 창의적 인성에 대한 어머니의 놀이신념과 양육행동의 설명력은 어떠한가? 본 연구에서 어머니의 놀이신념을 측정하기 위해 Fogel(2003)이 제작한 PPBS(Parent Play Beliefs Scale)를 ...
본 연구는 어머니의 놀이신념과 양육행동이 유아의 창의적 인성에 미치는 영향이 어떠한지 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 본 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 개인적 배경에 따라 놀이신념의 차이는 어떠한가? 둘째, 어머니의 개인적 배경에 따라 양육행동의 차이는 어떠한가? 셋째, 어머니의 놀이신념과 양육행동 및 창의적 인성과의 관계는 어떠한가? 넷째, 유아의 창의적 인성에 대한 어머니의 놀이신념과 양육행동의 설명력은 어떠한가? 본 연구에서 어머니의 놀이신념을 측정하기 위해 Fogel(2003)이 제작한 PPBS(Parent Play Beliefs Scale)를 유미(2008)가 요인분석을 통해 수정, 보완한 도구를 교육전문가 2인에게 내용 타당도 검증을 받았고, 어머니의 양육행동을 알아보기 위한 검사는 Crase, Clack & Pease의 Iowa 부모양육행동척도(IPBI : Iowa Parent Behavior inventory: Mother Form)를 홍계옥(1995)이 수정·번안한 것을 사용하였다. 유아의 창의적 인성 척도는 Shallcross(2009)의 창의적 인성 특성을 중심으로 강인향(2009)이 개발한 ‘부모용 유아 창의적 인성평정척도‘를 사용하였다. 본 연구는 SPSS/PC 21.0 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 연구대상의 일반적 배경을 파악하기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 연구문제 1과 2를 검증하기 위해서는 t-검증, 일원변량분석과 Duncan 사후검증을 실시하였다. 연구문제 3을 검증하기 위해서는 Pearson의 적률상관분석을 실시하였으며, 연구문제 4를 검증하기 위해서는 Stepwise 방식에 의한 다중회귀분석을 실시하였다. 다중회귀분석을 실시하기 전에 독립변인간의 다중공선성 여부를 살펴보기 위하여 독립변인의 Tolerance와 VIF를 검증한 결과, 독립변수들 간에 근접한 의존성이 존재하지 않아서 회귀분석의 기존 가정에 충족한 것으로 나타났다. 본 연구결과는 다음과 같다. 1. 어머니의 개인적 변인에 따른 놀이신념의 차이 첫째, 어머니의 연령에 따른 놀이신념은 연령이 높은 어머니가 긍정적 놀이신념을 가지고 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 어머니의 학력에 따른 놀이신념은 학력이 높은 어머니가 긍정적 놀이신념을 가지고 있다는 것을 알 수 있다. 셋째, 어머니의 직업유무에 따른 부모중심 놀이신념은 취업을 한 어머니보다 취업을 하지 않은 어머니가 높다는 것을 알 수 있다. 비 취업모가 부모중심 놀이신념을 가지고 있다는 것을 알 수 있다. 2. 어머니의 개인적 변인에 따른 양육행동의 차이 첫째, 어머니의 연령에 따른 양육행동은 연령이 높은 어머니가 유아들을 합리적으로 지도하고 한계를 설정하는 양육행동을 한다는 것을 알 수 있다. 둘째, 어머니의 학력에 따른 양육행동은 어머니의 양육행동은 학력에 따라 차이가 없다는 것을 알 수 있다. 셋째, 어머니의 직업유무에 따른 양육행동은 비취업모가 유아들을 애정적으로 양육한다는 것을 알 수 있다. 3. 어머니의 놀이신념과 양육행동 및 유아의 창의적 인성과의 관계 첫째, 어머니가 부모중심 놀이신념을 가지고 있을수록 유아는 호기심이 많고 목표 지향적인 창의적 인성을 지니고 있었다. 둘째, 어머니가 반응적 양육행동을 할수록 유아는 호기심이 많고, 목표 지향적이며, 개방적인 창의적 인성을 지고 있었다. 4. 유아의 창의적 인성에 대한 어머니의 놀이신념과 양육행동의 설명력 긍정적 놀이신념이 다른 하위요인보다 상대적으로 더 크게 작용하고 있었다. 이를 통해 유아의 창의적 인성에는 어머니의 긍정적 놀이신념이 가장 큰 영향력을 준다는 것을 알 수 있다. 교육적 시사점은 어머니의 놀이신념과 양육행동은 유아의 창의적 인성에 영향을 미친다는 결과를 밝혔으므로, 유치원 현장에서는 어머니의 놀이신념과 양육행동을 증진할 수 있는 교육 프로그램을 실시해야 할 것이다.
본 연구는 어머니의 놀이신념과 양육행동이 유아의 창의적 인성에 미치는 영향이 어떠한지 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 본 연구의 문제는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 개인적 배경에 따라 놀이신념의 차이는 어떠한가? 둘째, 어머니의 개인적 배경에 따라 양육행동의 차이는 어떠한가? 셋째, 어머니의 놀이신념과 양육행동 및 창의적 인성과의 관계는 어떠한가? 넷째, 유아의 창의적 인성에 대한 어머니의 놀이신념과 양육행동의 설명력은 어떠한가? 본 연구에서 어머니의 놀이신념을 측정하기 위해 Fogel(2003)이 제작한 PPBS(Parent Play Beliefs Scale)를 유미(2008)가 요인분석을 통해 수정, 보완한 도구를 교육전문가 2인에게 내용 타당도 검증을 받았고, 어머니의 양육행동을 알아보기 위한 검사는 Crase, Clack & Pease의 Iowa 부모양육행동척도(IPBI : Iowa Parent Behavior inventory: Mother Form)를 홍계옥(1995)이 수정·번안한 것을 사용하였다. 유아의 창의적 인성 척도는 Shallcross(2009)의 창의적 인성 특성을 중심으로 강인향(2009)이 개발한 ‘부모용 유아 창의적 인성평정척도‘를 사용하였다. 본 연구는 SPSS/PC 21.0 프로그램을 이용하여 자료를 분석하였다. 연구대상의 일반적 배경을 파악하기 위하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 연구문제 1과 2를 검증하기 위해서는 t-검증, 일원변량분석과 Duncan 사후검증을 실시하였다. 연구문제 3을 검증하기 위해서는 Pearson의 적률상관분석을 실시하였으며, 연구문제 4를 검증하기 위해서는 Stepwise 방식에 의한 다중회귀분석을 실시하였다. 다중회귀분석을 실시하기 전에 독립변인간의 다중공선성 여부를 살펴보기 위하여 독립변인의 Tolerance와 VIF를 검증한 결과, 독립변수들 간에 근접한 의존성이 존재하지 않아서 회귀분석의 기존 가정에 충족한 것으로 나타났다. 본 연구결과는 다음과 같다. 1. 어머니의 개인적 변인에 따른 놀이신념의 차이 첫째, 어머니의 연령에 따른 놀이신념은 연령이 높은 어머니가 긍정적 놀이신념을 가지고 있다는 것을 알 수 있다. 둘째, 어머니의 학력에 따른 놀이신념은 학력이 높은 어머니가 긍정적 놀이신념을 가지고 있다는 것을 알 수 있다. 셋째, 어머니의 직업유무에 따른 부모중심 놀이신념은 취업을 한 어머니보다 취업을 하지 않은 어머니가 높다는 것을 알 수 있다. 비 취업모가 부모중심 놀이신념을 가지고 있다는 것을 알 수 있다. 2. 어머니의 개인적 변인에 따른 양육행동의 차이 첫째, 어머니의 연령에 따른 양육행동은 연령이 높은 어머니가 유아들을 합리적으로 지도하고 한계를 설정하는 양육행동을 한다는 것을 알 수 있다. 둘째, 어머니의 학력에 따른 양육행동은 어머니의 양육행동은 학력에 따라 차이가 없다는 것을 알 수 있다. 셋째, 어머니의 직업유무에 따른 양육행동은 비취업모가 유아들을 애정적으로 양육한다는 것을 알 수 있다. 3. 어머니의 놀이신념과 양육행동 및 유아의 창의적 인성과의 관계 첫째, 어머니가 부모중심 놀이신념을 가지고 있을수록 유아는 호기심이 많고 목표 지향적인 창의적 인성을 지니고 있었다. 둘째, 어머니가 반응적 양육행동을 할수록 유아는 호기심이 많고, 목표 지향적이며, 개방적인 창의적 인성을 지고 있었다. 4. 유아의 창의적 인성에 대한 어머니의 놀이신념과 양육행동의 설명력 긍정적 놀이신념이 다른 하위요인보다 상대적으로 더 크게 작용하고 있었다. 이를 통해 유아의 창의적 인성에는 어머니의 긍정적 놀이신념이 가장 큰 영향력을 준다는 것을 알 수 있다. 교육적 시사점은 어머니의 놀이신념과 양육행동은 유아의 창의적 인성에 영향을 미친다는 결과를 밝혔으므로, 유치원 현장에서는 어머니의 놀이신념과 양육행동을 증진할 수 있는 교육 프로그램을 실시해야 할 것이다.
This study is intended to investigate the effect of play beliefs and child-rearing behavior of mothers on creative personality and emotional intelligence of young children. Research problems to achieve the purpose of this study are as follows. First, how did play beliefs of mothers differ by their p...
This study is intended to investigate the effect of play beliefs and child-rearing behavior of mothers on creative personality and emotional intelligence of young children. Research problems to achieve the purpose of this study are as follows. First, how did play beliefs of mothers differ by their personal background? Secondly, how did child-rearing behavior of mothers differ by their personal background? Thirdly, what was the relationship between play beliefs and child-rearing behavior of mothers and creative personality of young children? Fourthly, what is the explanation power of play beliefs and child-rearing behavior of mothers on creative personality of young children? This study verified PPBS(Parent Play Beliefs Scale) which was produced by Fogel(2003) and modified and supplemented by Yumi(2008) to measure the play beliefs of mothers through 2 education experts. This study analyzed data using SPSS/PC 21.0 Program. Frequency and percentage were calculated to understand general background or research subjects. To verify research problem 1 and 2, the t-test, one-way analysis of variance, and Duncan post-test were conducted. To verify research problem 3, this study conducted Pearson's product-moment correlation analysis, and conducted multiple regression analysis by stepwise method to verify research problem 4. As a result of verifying the tolerance and VIF of independent variables to investigate the multicollinearity of independent variables prior to the multiple regression analysis, the existing supposition of regression analysis was satisfied as there was no close dependency between independent variable. There results of this study are as follows. 1. Difference in play beliefs according to the personal variables of mothers First, The play beliefs according to the age of mothers was identified that older mothers had positive play beliefs. Second, The play beliefs according to the academic background of mothers was identified that mothers with higher academic background have positive play beliefs. Third, The play beliefs according to the work status of mothers was identified that unemployed mothers have parent-oriented play beliefs. 2. Difference in child-rearing attitude according to the personal variable of mothers First, Difference in child-rearing attitude of mothers according to age Mothers over 40 had higher child-rearing attitude than mothers under 40 years old. Meaning, it was identified that older mothers instructed young children in reasonable manner and set limitations in child-rearing behavior. Second, Difference in child-rearing behavior of mothers according to academic background As a result, reasonable instruction, limit set-up, affection, and reactivity did not show significant difference. Meaning, the child-rearing behavior of mothers did not show difference depending on their academic background. Third, Difference in child-rearing behavior depending on the work status of mothers It was identified that unemployed mothers raise young children more affectionately. 3. A relationship between play beliefs and child-rearing behavior of mothers and creative personality of young children First, A relationship between play beliefs of mother and creative personality of young children The more mothers had parent-centered play beliefs, young children were full of curiosity and had goal-oriented creative personality. Second, A relationship between child-rearing behavior of mothers and creative personality of young children The more mothers made reflexive child-rearing behavior, young children were full of curiosity, goal-oriented, and had open creative personality. 4. Explanation power of play beliefs and child-rearing behavior of mothers on creative personality of young children made greatest impact in creative personality of young children. It was identified that implication make influence on a relationship between play beliefs and child-rearing behavior of mothers and creative personality of young children. Educational implication of discussion and results of this study increased expectation that it can make positive effect on learning of young children that it would be necessary to put effort in parental education on play beliefs and child-rearing behavior of mothers and creative personality of young children to be conducted continuously.
This study is intended to investigate the effect of play beliefs and child-rearing behavior of mothers on creative personality and emotional intelligence of young children. Research problems to achieve the purpose of this study are as follows. First, how did play beliefs of mothers differ by their personal background? Secondly, how did child-rearing behavior of mothers differ by their personal background? Thirdly, what was the relationship between play beliefs and child-rearing behavior of mothers and creative personality of young children? Fourthly, what is the explanation power of play beliefs and child-rearing behavior of mothers on creative personality of young children? This study verified PPBS(Parent Play Beliefs Scale) which was produced by Fogel(2003) and modified and supplemented by Yumi(2008) to measure the play beliefs of mothers through 2 education experts. This study analyzed data using SPSS/PC 21.0 Program. Frequency and percentage were calculated to understand general background or research subjects. To verify research problem 1 and 2, the t-test, one-way analysis of variance, and Duncan post-test were conducted. To verify research problem 3, this study conducted Pearson's product-moment correlation analysis, and conducted multiple regression analysis by stepwise method to verify research problem 4. As a result of verifying the tolerance and VIF of independent variables to investigate the multicollinearity of independent variables prior to the multiple regression analysis, the existing supposition of regression analysis was satisfied as there was no close dependency between independent variable. There results of this study are as follows. 1. Difference in play beliefs according to the personal variables of mothers First, The play beliefs according to the age of mothers was identified that older mothers had positive play beliefs. Second, The play beliefs according to the academic background of mothers was identified that mothers with higher academic background have positive play beliefs. Third, The play beliefs according to the work status of mothers was identified that unemployed mothers have parent-oriented play beliefs. 2. Difference in child-rearing attitude according to the personal variable of mothers First, Difference in child-rearing attitude of mothers according to age Mothers over 40 had higher child-rearing attitude than mothers under 40 years old. Meaning, it was identified that older mothers instructed young children in reasonable manner and set limitations in child-rearing behavior. Second, Difference in child-rearing behavior of mothers according to academic background As a result, reasonable instruction, limit set-up, affection, and reactivity did not show significant difference. Meaning, the child-rearing behavior of mothers did not show difference depending on their academic background. Third, Difference in child-rearing behavior depending on the work status of mothers It was identified that unemployed mothers raise young children more affectionately. 3. A relationship between play beliefs and child-rearing behavior of mothers and creative personality of young children First, A relationship between play beliefs of mother and creative personality of young children The more mothers had parent-centered play beliefs, young children were full of curiosity and had goal-oriented creative personality. Second, A relationship between child-rearing behavior of mothers and creative personality of young children The more mothers made reflexive child-rearing behavior, young children were full of curiosity, goal-oriented, and had open creative personality. 4. Explanation power of play beliefs and child-rearing behavior of mothers on creative personality of young children made greatest impact in creative personality of young children. It was identified that implication make influence on a relationship between play beliefs and child-rearing behavior of mothers and creative personality of young children. Educational implication of discussion and results of this study increased expectation that it can make positive effect on learning of young children that it would be necessary to put effort in parental education on play beliefs and child-rearing behavior of mothers and creative personality of young children to be conducted continuously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.