본 연구는 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 안전지식과 문제해결능력 및 사회적 유능감을 향상시킬 수 있는지 알아보고자 하였다. 유아 교육현장에서 안전교육을 할 때 활용할 수 있는 교수-학습방법으로 제공하는데 그 목적이 있다. 위와 같은 목적을 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 안전지식에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 문제해결능력에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 사회적 유능감에 어떠한 영향을 미치는가? 이상과 같은 연구 문제를 해결하기 위해 전라북도 K시에 소재한 유치원에 재원중인 만4세 유아 실험집단 20명, 비교집단 20명 총 40명을 대상으로 연구를 수행하였다. 유아의 안전지식 정도를 측정하기 위하여 Pickle(1989)의 ⌜안전교육 프로그램(Safety Education Program)⌟과 안전 문제해결 사고능력 정도를 측정하기 위하여 Scott(1992)가 사용한⌜사고예방: 유아용 안전교육과정 (Prevention injury: A safety curriculum for preschool-kindergarten)⌟ 검사도구를 각각 우리나라의 현실에 맞게 수정⦁보완한 곽은복(2000)의 검사도구 사용하였다. 유아의 사회적 유능감 평가척도는 이혜원(2005)이 제작한 평가척도를 사용하다. 검사도구 하위내용은 ...
본 연구는 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 안전지식과 문제해결능력 및 사회적 유능감을 향상시킬 수 있는지 알아보고자 하였다. 유아 교육현장에서 안전교육을 할 때 활용할 수 있는 교수-학습방법으로 제공하는데 그 목적이 있다. 위와 같은 목적을 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 안전지식에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 문제해결능력에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 사회적 유능감에 어떠한 영향을 미치는가? 이상과 같은 연구 문제를 해결하기 위해 전라북도 K시에 소재한 유치원에 재원중인 만4세 유아 실험집단 20명, 비교집단 20명 총 40명을 대상으로 연구를 수행하였다. 유아의 안전지식 정도를 측정하기 위하여 Pickle(1989)의 ⌜안전교육 프로그램(Safety Education Program)⌟과 안전 문제해결 사고능력 정도를 측정하기 위하여 Scott(1992)가 사용한⌜사고예방: 유아용 안전교육과정 (Prevention injury: A safety curriculum for preschool-kindergarten)⌟ 검사도구를 각각 우리나라의 현실에 맞게 수정⦁보완한 곽은복(2000)의 검사도구 사용하였다. 유아의 사회적 유능감 평가척도는 이혜원(2005)이 제작한 평가척도를 사용하다. 검사도구 하위내용은 정서조절 11문항, 정서성 9문항, 또래관계기술 12문항, 사회적 규범이해 8문항, 총 40문항으로 구성되어 있다. 연구 절차는 첫째, 유아의 안전지식, 문제해결능력, 사회적 유능감에 미치는 영향에 대해 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전검사를 실시한 후, 문항내적 일치도 검사를 통하여 두 집단간의 동질성을 확인하였다. 둘째, 2015년 3월 16일부터 2015년 5월 8일까지 실험집단에게는 토의활동을 통한 안전교육을 총 8주 동안 실시하였고, 비교집단에게는 누리교육과정 생활주제에 맞춘 안전교육을 실시한 다음 사후검사를 하였다. 셋째, 토의활동을 통한 안전교육을 실시한 후 2015년 5월 11일부터 2015년 5월 13일까지 두 집단간에 대한 사후검사를 실시하고 Cronbach ⍺계수와 독립표본 t-검증을 실시하였다. 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 안전지식과 문제해결능력 및 사회적 유능감에 미치는 영향에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 안전지식에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 문제해결능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 사회적 유능감 하위영역인 정서조절, 정서성, 또래관계기술, 사회적 규범이해에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이상의 결과를 종합해 보면 본 연구에서 유아들은 토의활동을 통한 안전교육이 문제 상황에 관심을 갖고, 무엇을 할 수 있는지 자신의 생각과 느낌을 자유롭게 이야기 나누며 안전지식을 습득하게 되었다. 또한 문제 상황을 잘 해결할 수 있는 사고능력과 사회적 유능감이 향상된 것으로 나타났다. 따라서 토의활동을 활용한 안전교육이 유아의 안전지식과 문제해결능력 및 사회적 유능감 증진에 효과적일 뿐만 아니라 유아교육현장에서 의미 있는 교수-학습방법으로 활용될 수 있음을 시사해 볼 수 있다.
본 연구는 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 안전지식과 문제해결능력 및 사회적 유능감을 향상시킬 수 있는지 알아보고자 하였다. 유아 교육현장에서 안전교육을 할 때 활용할 수 있는 교수-학습방법으로 제공하는데 그 목적이 있다. 위와 같은 목적을 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 안전지식에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 문제해결능력에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 사회적 유능감에 어떠한 영향을 미치는가? 이상과 같은 연구 문제를 해결하기 위해 전라북도 K시에 소재한 유치원에 재원중인 만4세 유아 실험집단 20명, 비교집단 20명 총 40명을 대상으로 연구를 수행하였다. 유아의 안전지식 정도를 측정하기 위하여 Pickle(1989)의 ⌜안전교육 프로그램(Safety Education Program)⌟과 안전 문제해결 사고능력 정도를 측정하기 위하여 Scott(1992)가 사용한⌜사고예방: 유아용 안전교육과정 (Prevention injury: A safety curriculum for preschool-kindergarten)⌟ 검사도구를 각각 우리나라의 현실에 맞게 수정⦁보완한 곽은복(2000)의 검사도구 사용하였다. 유아의 사회적 유능감 평가척도는 이혜원(2005)이 제작한 평가척도를 사용하다. 검사도구 하위내용은 정서조절 11문항, 정서성 9문항, 또래관계기술 12문항, 사회적 규범이해 8문항, 총 40문항으로 구성되어 있다. 연구 절차는 첫째, 유아의 안전지식, 문제해결능력, 사회적 유능감에 미치는 영향에 대해 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전검사를 실시한 후, 문항내적 일치도 검사를 통하여 두 집단간의 동질성을 확인하였다. 둘째, 2015년 3월 16일부터 2015년 5월 8일까지 실험집단에게는 토의활동을 통한 안전교육을 총 8주 동안 실시하였고, 비교집단에게는 누리교육과정 생활주제에 맞춘 안전교육을 실시한 다음 사후검사를 하였다. 셋째, 토의활동을 통한 안전교육을 실시한 후 2015년 5월 11일부터 2015년 5월 13일까지 두 집단간에 대한 사후검사를 실시하고 Cronbach ⍺계수와 독립표본 t-검증을 실시하였다. 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 안전지식과 문제해결능력 및 사회적 유능감에 미치는 영향에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 안전지식에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 문제해결능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 토의활동을 통한 안전교육이 유아의 사회적 유능감 하위영역인 정서조절, 정서성, 또래관계기술, 사회적 규범이해에 긍정적인 영향을 미쳤다. 이상의 결과를 종합해 보면 본 연구에서 유아들은 토의활동을 통한 안전교육이 문제 상황에 관심을 갖고, 무엇을 할 수 있는지 자신의 생각과 느낌을 자유롭게 이야기 나누며 안전지식을 습득하게 되었다. 또한 문제 상황을 잘 해결할 수 있는 사고능력과 사회적 유능감이 향상된 것으로 나타났다. 따라서 토의활동을 활용한 안전교육이 유아의 안전지식과 문제해결능력 및 사회적 유능감 증진에 효과적일 뿐만 아니라 유아교육현장에서 의미 있는 교수-학습방법으로 활용될 수 있음을 시사해 볼 수 있다.
This study sought to review whether discussion activities can improve safety knowledge, problem-solving skills and social competence of young children to provide an instruction methodology that can be applied to actual young children’s education on safety. The following study questions were set for ...
This study sought to review whether discussion activities can improve safety knowledge, problem-solving skills and social competence of young children to provide an instruction methodology that can be applied to actual young children’s education on safety. The following study questions were set for the above purpose. 1. Does safety education through discussion affect the safety knowledge of young children? 2. Does safety education through discussion affect the problem-solving skills of young children? 3. Does safety education through discussion affect the social competence of young children? To resolve the above study questions, a survey was conducted on a total of 40 young children of which 20 consisted the control group and the other 20 consisting the experiment group. These subjects were young children aged 4 who were enrolled in kindergartens located in city K of Jeolla North Province. To measure the level of safety knowledge in these young children, Pickle(1989)’s ⌜sSafety Education Program⌟was used. To measure the problem solving thinking abilities, the tool that Scott(1992) used in ⌜sPrevention injury: A safety curriculum for preschool-kindergarten⌟s which was revised for the Korean environment by Eunbok Kwak(2000) was used. For the measurement tool for young children’s social competence the tool by Hyewon Lee (2005) was used. For the sub-categories, there were 11 questions on emotional control, 9 questions on emotionality, 12 questions on peer relationship skills, 8 questions on understanding of social rules, making them a total of 40 questions. Conducting a pre-test for both the control and experiment groups on safety knowledge, problem-solving skills and social competence of young children, the homogeneity of the two groups was confirmed through a consistency test. Second, an eight week safety education through discussion was conducted on the experiment group from March 16 to May 8, 2015. For the control group, a safety education focused on daily themes in the Nuri Curriculum was conducted, after which a post-test was conducted. Third, a post-test was conducted on the two groups after this safety education from May 11 to May 13, 2015. Cronbach’s alpha coefficient and independent sample t-test was verified. The findings of the effect of safety education through discussion on safety knowledge, problem-solving skills and social competence of young children can be summarized as follows. First, safety education through discussions had a positive effect on safety knowledge of young children. Second, safety education through discussions had a positive effect on problem-solving skills of young children. Third, safety education through discussions had a positive effect on emotional control, peer relationship skills and understanding of social rules. The above findings suggest that young children take interest in situations and gain safety knowledge by discussing their thoughts and feelings in discussion classes on safety education. Moreover, their thinking ability to solve problems and social competence had improved. Therefore, this study suggests that safety education through discussions is effective in improving the safety knowledge, problem-solving skills and social competence of young children and thus can be used as an instruction method that can be applied in the field.
This study sought to review whether discussion activities can improve safety knowledge, problem-solving skills and social competence of young children to provide an instruction methodology that can be applied to actual young children’s education on safety. The following study questions were set for the above purpose. 1. Does safety education through discussion affect the safety knowledge of young children? 2. Does safety education through discussion affect the problem-solving skills of young children? 3. Does safety education through discussion affect the social competence of young children? To resolve the above study questions, a survey was conducted on a total of 40 young children of which 20 consisted the control group and the other 20 consisting the experiment group. These subjects were young children aged 4 who were enrolled in kindergartens located in city K of Jeolla North Province. To measure the level of safety knowledge in these young children, Pickle(1989)’s ⌜sSafety Education Program⌟was used. To measure the problem solving thinking abilities, the tool that Scott(1992) used in ⌜sPrevention injury: A safety curriculum for preschool-kindergarten⌟s which was revised for the Korean environment by Eunbok Kwak(2000) was used. For the measurement tool for young children’s social competence the tool by Hyewon Lee (2005) was used. For the sub-categories, there were 11 questions on emotional control, 9 questions on emotionality, 12 questions on peer relationship skills, 8 questions on understanding of social rules, making them a total of 40 questions. Conducting a pre-test for both the control and experiment groups on safety knowledge, problem-solving skills and social competence of young children, the homogeneity of the two groups was confirmed through a consistency test. Second, an eight week safety education through discussion was conducted on the experiment group from March 16 to May 8, 2015. For the control group, a safety education focused on daily themes in the Nuri Curriculum was conducted, after which a post-test was conducted. Third, a post-test was conducted on the two groups after this safety education from May 11 to May 13, 2015. Cronbach’s alpha coefficient and independent sample t-test was verified. The findings of the effect of safety education through discussion on safety knowledge, problem-solving skills and social competence of young children can be summarized as follows. First, safety education through discussions had a positive effect on safety knowledge of young children. Second, safety education through discussions had a positive effect on problem-solving skills of young children. Third, safety education through discussions had a positive effect on emotional control, peer relationship skills and understanding of social rules. The above findings suggest that young children take interest in situations and gain safety knowledge by discussing their thoughts and feelings in discussion classes on safety education. Moreover, their thinking ability to solve problems and social competence had improved. Therefore, this study suggests that safety education through discussions is effective in improving the safety knowledge, problem-solving skills and social competence of young children and thus can be used as an instruction method that can be applied in the field.
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