도시공원 수와 면적의 증가에 따라 공원관리에 소요되는 비용 또한 증가되었지만, 공공에서 한정된 예산으로 넓은 범위의 공원을 관리하는 것은 현실적으로 많은 어려움이 따른다. 따라서 공원관리 업무의 민간영역 역할 확대를 통한 공공의 재정적 부담을 완화하여야 한다. 그러나 공원이 가진 공공성으로 인해 민간참여를 통한 공원관리의 필요성은 비용절감의 측면보다는 사회적 가치 창출의 측면에서 전제되어야 한다. 해외에서는 실제로 민간단체나 기업들의 적극적인 공원관리 참여로 행정의 업무 부담을 줄이고 나아가 공원의 사회적 가치를 창출하는 등의 운영성과를 보이고 있다. 이에 본 연구에서는 공원관리의 민간참여 타당성을 뒷받침하기 위한 국내 도시공원의 사회적 가치 확대에 대해 알아보고자 하였다. 또한 도시공원의 민간참여 주체를 개인이 아닌 조직 및 단체로 설정하여 민간에서 실질적으로 행정과의 협력을 통해 도시공원의 운영관리를 실행하기 위해 필요한 전제조건들을 알아보고자 하였다. 이를 위해 공원관리 전문가의 의견과 공원 이용자의 인식을 통해 국내 도시공원 관리의 적극적인 민간참여를 위한 실증적인 자료를 얻고자 하였다. 연구의 진행은 국내 공원관리 민간참여 현황 및 공원운영 방식 등의 민간참여의 여건에 대해 고찰함으로써 연구의 이론적 토대를 마련하였다. 그리고 실증적 연구를 통해 공원관리 전문가 ...
도시공원 수와 면적의 증가에 따라 공원관리에 소요되는 비용 또한 증가되었지만, 공공에서 한정된 예산으로 넓은 범위의 공원을 관리하는 것은 현실적으로 많은 어려움이 따른다. 따라서 공원관리 업무의 민간영역 역할 확대를 통한 공공의 재정적 부담을 완화하여야 한다. 그러나 공원이 가진 공공성으로 인해 민간참여를 통한 공원관리의 필요성은 비용절감의 측면보다는 사회적 가치 창출의 측면에서 전제되어야 한다. 해외에서는 실제로 민간단체나 기업들의 적극적인 공원관리 참여로 행정의 업무 부담을 줄이고 나아가 공원의 사회적 가치를 창출하는 등의 운영성과를 보이고 있다. 이에 본 연구에서는 공원관리의 민간참여 타당성을 뒷받침하기 위한 국내 도시공원의 사회적 가치 확대에 대해 알아보고자 하였다. 또한 도시공원의 민간참여 주체를 개인이 아닌 조직 및 단체로 설정하여 민간에서 실질적으로 행정과의 협력을 통해 도시공원의 운영관리를 실행하기 위해 필요한 전제조건들을 알아보고자 하였다. 이를 위해 공원관리 전문가의 의견과 공원 이용자의 인식을 통해 국내 도시공원 관리의 적극적인 민간참여를 위한 실증적인 자료를 얻고자 하였다. 연구의 진행은 국내 공원관리 민간참여 현황 및 공원운영 방식 등의 민간참여의 여건에 대해 고찰함으로써 연구의 이론적 토대를 마련하였다. 그리고 실증적 연구를 통해 공원관리 전문가 FGI 및 현재 실질적인 민간단체의 참여가 이루어지고 있는 도시공원의 이용자를 대상으로 한 설문조사를 시행하였다. 본 연구결과에 따르면, 전문가들은 공원관리의 패러다임 변화에 따라 시민이 중심이 되는 관리가 필요하다고 이야기하였으며, 그 과정 중 하나로 민간조직에 의한 공원 운영관리 참여 확대가 이루어져야 한다고 하였다. 공원 도시공원의 이용자들은 기존에 도시공원에서 중요시 되던 휴식과 여가 공간으로써의 가치가 사회적 커뮤니티 활성이나 교육, 문화 등의 광범위한 가치로 확대되어야 한다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 현재 국내에서 이루어지고 있는 민간참여에 대해서는 많은 갈등과 한계점이 나타났다. 그럼에도 불구하고 공원 이용자와 전문가들은 시민사회의 성장, 공익적 가치 창출 측면에서 민간참여의 범위가 현재의 단계에서 더욱 확대되어야 한다고 인식하고 있었다. 따라서 도시공원의 사회적 커뮤니티 활성화 및 교육 및 문화 등의 다양한 가치들을 충족시키기 위해서 해당 분야의 기대도가 높은 민간조직의 관리참여 영역을 확대한다면 행정의 관리 부담을 줄이고 이용자들의 만족도를 높일 수 있는 상호 시너지 효과를 기대할 수 있다. 도시공원 관리의 민간참여 주체에 대한 인식을 알아본 결과, 민간기업, 비영리단체, 지역공동체 각 주체별로 관리 타당성, 전문성, 공공성 조직의 체계성 등에서 서로 다른 기대와 우려들이 나타났다. 하나의 주체에서 나타날 수 있는 우려사항들을 컨소시엄 등 민간조직 간의 협력관계를 통해 서로 보완할 수 있는 방안이 마련되어야 할 것이다. 본 연구를 통해 기존 해외사례들을 통한 형식적인 공원관리 형태의 변화가 아닌 실질적인 국내 여건에 맞는 공원관리 민간참여 영역이 확대될 수 있는 여러 가지 방향이 제시되기를 기대하였다. 이는 향후 민·관 협력적인 도시공원 운영관리에 있어 현실적인 민간참여의 모델 및 민간참여 조직 인프라 구축에도 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
도시공원 수와 면적의 증가에 따라 공원관리에 소요되는 비용 또한 증가되었지만, 공공에서 한정된 예산으로 넓은 범위의 공원을 관리하는 것은 현실적으로 많은 어려움이 따른다. 따라서 공원관리 업무의 민간영역 역할 확대를 통한 공공의 재정적 부담을 완화하여야 한다. 그러나 공원이 가진 공공성으로 인해 민간참여를 통한 공원관리의 필요성은 비용절감의 측면보다는 사회적 가치 창출의 측면에서 전제되어야 한다. 해외에서는 실제로 민간단체나 기업들의 적극적인 공원관리 참여로 행정의 업무 부담을 줄이고 나아가 공원의 사회적 가치를 창출하는 등의 운영성과를 보이고 있다. 이에 본 연구에서는 공원관리의 민간참여 타당성을 뒷받침하기 위한 국내 도시공원의 사회적 가치 확대에 대해 알아보고자 하였다. 또한 도시공원의 민간참여 주체를 개인이 아닌 조직 및 단체로 설정하여 민간에서 실질적으로 행정과의 협력을 통해 도시공원의 운영관리를 실행하기 위해 필요한 전제조건들을 알아보고자 하였다. 이를 위해 공원관리 전문가의 의견과 공원 이용자의 인식을 통해 국내 도시공원 관리의 적극적인 민간참여를 위한 실증적인 자료를 얻고자 하였다. 연구의 진행은 국내 공원관리 민간참여 현황 및 공원운영 방식 등의 민간참여의 여건에 대해 고찰함으로써 연구의 이론적 토대를 마련하였다. 그리고 실증적 연구를 통해 공원관리 전문가 FGI 및 현재 실질적인 민간단체의 참여가 이루어지고 있는 도시공원의 이용자를 대상으로 한 설문조사를 시행하였다. 본 연구결과에 따르면, 전문가들은 공원관리의 패러다임 변화에 따라 시민이 중심이 되는 관리가 필요하다고 이야기하였으며, 그 과정 중 하나로 민간조직에 의한 공원 운영관리 참여 확대가 이루어져야 한다고 하였다. 공원 도시공원의 이용자들은 기존에 도시공원에서 중요시 되던 휴식과 여가 공간으로써의 가치가 사회적 커뮤니티 활성이나 교육, 문화 등의 광범위한 가치로 확대되어야 한다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 현재 국내에서 이루어지고 있는 민간참여에 대해서는 많은 갈등과 한계점이 나타났다. 그럼에도 불구하고 공원 이용자와 전문가들은 시민사회의 성장, 공익적 가치 창출 측면에서 민간참여의 범위가 현재의 단계에서 더욱 확대되어야 한다고 인식하고 있었다. 따라서 도시공원의 사회적 커뮤니티 활성화 및 교육 및 문화 등의 다양한 가치들을 충족시키기 위해서 해당 분야의 기대도가 높은 민간조직의 관리참여 영역을 확대한다면 행정의 관리 부담을 줄이고 이용자들의 만족도를 높일 수 있는 상호 시너지 효과를 기대할 수 있다. 도시공원 관리의 민간참여 주체에 대한 인식을 알아본 결과, 민간기업, 비영리단체, 지역공동체 각 주체별로 관리 타당성, 전문성, 공공성 조직의 체계성 등에서 서로 다른 기대와 우려들이 나타났다. 하나의 주체에서 나타날 수 있는 우려사항들을 컨소시엄 등 민간조직 간의 협력관계를 통해 서로 보완할 수 있는 방안이 마련되어야 할 것이다. 본 연구를 통해 기존 해외사례들을 통한 형식적인 공원관리 형태의 변화가 아닌 실질적인 국내 여건에 맞는 공원관리 민간참여 영역이 확대될 수 있는 여러 가지 방향이 제시되기를 기대하였다. 이는 향후 민·관 협력적인 도시공원 운영관리에 있어 현실적인 민간참여의 모델 및 민간참여 조직 인프라 구축에도 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
Ground-keeping costs increased depending on an increase in number and area of urban parks, but it is practically difficult to administer a wide park with a limited budget in the public. Therefore, a public financial burden should be relieved through an expansion of a private role of ground-keeping b...
Ground-keeping costs increased depending on an increase in number and area of urban parks, but it is practically difficult to administer a wide park with a limited budget in the public. Therefore, a public financial burden should be relieved through an expansion of a private role of ground-keeping business. However, because of publicness of park, a necessity of park management through private participation should be premised in an aspect of social value creation rather than of cost cutting. In foreign countries, a burden of administrative duties has been reduced by active participation in park management of private organization or company, and operational performances such as a social value creation of a park have been obtained. Therefore, the purpose of this study is to examine a social value expansion of domestic urban parks to support the validity of private participation in park management. In addition, the purpose of the study is to examine necessary preconditions to conduct operational management of urban parks through practical cooperation between private organization and administration, by setting not individual but organization as the subject of private participation in urban parks. For this, this study is to obtain empirical data for active private participation of management of domestic urban parks through opinion of park management experts and recognition of park users. The study considered conditions of private participation such as domestic present condition of private participation in park management and method of park operation, so prepared the theoretical ground of the study. Through an empirical study, a survey was conducted targeting users of urban parks where FGI of park management experts and practical participation of private organization are reached. According to this research finding, experts recognized that citizen-oriented management is needed depending on a paradigm change of park management, and one of these processes is an expansion of participation in operational management of parks by a private organization. Users of urban parks recognized that values as break and leisure space bothered in existing urban parks should be expanded into far-reaching values such as vitality of social community, education, and culture. Although there are many conflicts and limits of domestic private participation, park users and experts recognized that private participation should be more expanded from the present stage in an aspect of growth in civil society and public value creation. Therefore, if private participation in management with high expectation of relevant field is expanded to fulfill various values such as validity of social community, education, and culture of urban parks, a mutual synergy effect can be created to reduce a burden of administrative management, and to raise satisfaction of users. As a result to examine a recognition about the subject of private participation in urban park management, each subject such as private enterprise, nonprofit organization, and community showed different expectations and concerns in management validity, professionalism, publicness, and systemicity of organization. It is necessary to prepare a method to supplement concerns of a subject mutually through cooperation between private organizations such as consortium. This study expected to suggest various directions not to change formal park participation through existing foreign cases, but to expand private participation in park management suited to domestic conditions. It is expected that this will contribute to an establishment of private participation organization infrastructure and realistic private participation model in private and public joint operational management of urban parks in the future.
Ground-keeping costs increased depending on an increase in number and area of urban parks, but it is practically difficult to administer a wide park with a limited budget in the public. Therefore, a public financial burden should be relieved through an expansion of a private role of ground-keeping business. However, because of publicness of park, a necessity of park management through private participation should be premised in an aspect of social value creation rather than of cost cutting. In foreign countries, a burden of administrative duties has been reduced by active participation in park management of private organization or company, and operational performances such as a social value creation of a park have been obtained. Therefore, the purpose of this study is to examine a social value expansion of domestic urban parks to support the validity of private participation in park management. In addition, the purpose of the study is to examine necessary preconditions to conduct operational management of urban parks through practical cooperation between private organization and administration, by setting not individual but organization as the subject of private participation in urban parks. For this, this study is to obtain empirical data for active private participation of management of domestic urban parks through opinion of park management experts and recognition of park users. The study considered conditions of private participation such as domestic present condition of private participation in park management and method of park operation, so prepared the theoretical ground of the study. Through an empirical study, a survey was conducted targeting users of urban parks where FGI of park management experts and practical participation of private organization are reached. According to this research finding, experts recognized that citizen-oriented management is needed depending on a paradigm change of park management, and one of these processes is an expansion of participation in operational management of parks by a private organization. Users of urban parks recognized that values as break and leisure space bothered in existing urban parks should be expanded into far-reaching values such as vitality of social community, education, and culture. Although there are many conflicts and limits of domestic private participation, park users and experts recognized that private participation should be more expanded from the present stage in an aspect of growth in civil society and public value creation. Therefore, if private participation in management with high expectation of relevant field is expanded to fulfill various values such as validity of social community, education, and culture of urban parks, a mutual synergy effect can be created to reduce a burden of administrative management, and to raise satisfaction of users. As a result to examine a recognition about the subject of private participation in urban park management, each subject such as private enterprise, nonprofit organization, and community showed different expectations and concerns in management validity, professionalism, publicness, and systemicity of organization. It is necessary to prepare a method to supplement concerns of a subject mutually through cooperation between private organizations such as consortium. This study expected to suggest various directions not to change formal park participation through existing foreign cases, but to expand private participation in park management suited to domestic conditions. It is expected that this will contribute to an establishment of private participation organization infrastructure and realistic private participation model in private and public joint operational management of urban parks in the future.
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