본 연구는 캠프 하야리아 역사와 부산시민공원조성까지 연구하였다. 부산의 서면 도심내 주둔하였던 캠프 하야리아 이전적지는 일제 강점기와 미군 주둔의 과정을 거쳐 시민들이 즐겨찾고 좋아하는 공원으로 되기까지 100년의 세월이 흘렀다. 본 연구는 국방부·부산시의 참고자료와 하야리아포럼 및 언론보도 자료 등 다양한 자료를 토대로 분석하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 캠프 하야리아 미군공여지는 1994년 9월29일 SOFA합동위원회 의제로 채택되면서 부대이전이 가시화되었다. 하지만 한·미간의 협상과정에 걸림돌이 발생하면서 이전계획이 표류하였다. 그리고 한·미간의 국방정책의 여건변화로 부대이전계획 본격적으로 추진되어 2010년 1월 27일 캠프 하야리아 관리권이 부산시로 이양함에 따라 부산시민공원을 조성할 수 있었다. 이처럼 지방자치단체에서 미군공여지를 활용하고자 할 경우에는 SOFA 절차에 우선 반영하여야 한다. 둘째, 최근 국가나 지방자치단체에서 도시재생을 위한 다양한 정책을 시행중이다. 부산시민공원조성의 사례와 같이 이전적지에 관한 도시재생사업 정책을 마련한다면 하드웨어적 접근보다 소프터웨어 하게 접근해야 할 것이다. 다양한 전문가와 시민이 함께 파트너쉽을 구축한 정책을 수립하고 실행한다면 각계· 각층의 이용자가 희망하는 도시재생의 사례로 탄생하여 지속가능한 장소로 활용 될 것이다. 셋째, 군부대 등 도심내 이전적지에 관한 도시재생사업 추진시 지방자치단체에서는 이전적지의 역사성과 ...
본 연구는 캠프 하야리아 역사와 부산시민공원조성까지 연구하였다. 부산의 서면 도심내 주둔하였던 캠프 하야리아 이전적지는 일제 강점기와 미군 주둔의 과정을 거쳐 시민들이 즐겨찾고 좋아하는 공원으로 되기까지 100년의 세월이 흘렀다. 본 연구는 국방부·부산시의 참고자료와 하야리아포럼 및 언론보도 자료 등 다양한 자료를 토대로 분석하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 캠프 하야리아 미군공여지는 1994년 9월29일 SOFA합동위원회 의제로 채택되면서 부대이전이 가시화되었다. 하지만 한·미간의 협상과정에 걸림돌이 발생하면서 이전계획이 표류하였다. 그리고 한·미간의 국방정책의 여건변화로 부대이전계획 본격적으로 추진되어 2010년 1월 27일 캠프 하야리아 관리권이 부산시로 이양함에 따라 부산시민공원을 조성할 수 있었다. 이처럼 지방자치단체에서 미군공여지를 활용하고자 할 경우에는 SOFA 절차에 우선 반영하여야 한다. 둘째, 최근 국가나 지방자치단체에서 도시재생을 위한 다양한 정책을 시행중이다. 부산시민공원조성의 사례와 같이 이전적지에 관한 도시재생사업 정책을 마련한다면 하드웨어적 접근보다 소프터웨어 하게 접근해야 할 것이다. 다양한 전문가와 시민이 함께 파트너쉽을 구축한 정책을 수립하고 실행한다면 각계· 각층의 이용자가 희망하는 도시재생의 사례로 탄생하여 지속가능한 장소로 활용 될 것이다. 셋째, 군부대 등 도심내 이전적지에 관한 도시재생사업 추진시 지방자치단체에서는 이전적지의 역사성과 장소성, 부지의 특성을 충분히 연구하여 그 특성을 최대한 살려서 주변지역과 연계하여 조화로운 도시재생사업을 추진해야 할 것이다. 그리고 중앙정부는 지방자치단체와 협업할 수 있는 재정적 지원정책 등을 마련한다면 우리나라의 도시재생사업은 새로운 전기를 맞이할 것이다. 넷째, 본 연구는 미군공여지를 활용하여 부산시민공원으로 조성되기까지 다양한 분야에 대한 심층연구를 하였다는 점에서 다른 연구와는 차별성을 가지고 있다. 앞으로 전국에 산재한 도심 군부대(미군공여지 등)에 관한 도시재생사업수립시 본 연구자료가 활용되기를 희망한다. 하지만 국방·군사의 특수성 등으로 구체적인 자료를 적시하지 못한 한계가 있다.
본 연구는 캠프 하야리아 역사와 부산시민공원조성까지 연구하였다. 부산의 서면 도심내 주둔하였던 캠프 하야리아 이전적지는 일제 강점기와 미군 주둔의 과정을 거쳐 시민들이 즐겨찾고 좋아하는 공원으로 되기까지 100년의 세월이 흘렀다. 본 연구는 국방부·부산시의 참고자료와 하야리아포럼 및 언론보도 자료 등 다양한 자료를 토대로 분석하였다. 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 캠프 하야리아 미군공여지는 1994년 9월29일 SOFA합동위원회 의제로 채택되면서 부대이전이 가시화되었다. 하지만 한·미간의 협상과정에 걸림돌이 발생하면서 이전계획이 표류하였다. 그리고 한·미간의 국방정책의 여건변화로 부대이전계획 본격적으로 추진되어 2010년 1월 27일 캠프 하야리아 관리권이 부산시로 이양함에 따라 부산시민공원을 조성할 수 있었다. 이처럼 지방자치단체에서 미군공여지를 활용하고자 할 경우에는 SOFA 절차에 우선 반영하여야 한다. 둘째, 최근 국가나 지방자치단체에서 도시재생을 위한 다양한 정책을 시행중이다. 부산시민공원조성의 사례와 같이 이전적지에 관한 도시재생사업 정책을 마련한다면 하드웨어적 접근보다 소프터웨어 하게 접근해야 할 것이다. 다양한 전문가와 시민이 함께 파트너쉽을 구축한 정책을 수립하고 실행한다면 각계· 각층의 이용자가 희망하는 도시재생의 사례로 탄생하여 지속가능한 장소로 활용 될 것이다. 셋째, 군부대 등 도심내 이전적지에 관한 도시재생사업 추진시 지방자치단체에서는 이전적지의 역사성과 장소성, 부지의 특성을 충분히 연구하여 그 특성을 최대한 살려서 주변지역과 연계하여 조화로운 도시재생사업을 추진해야 할 것이다. 그리고 중앙정부는 지방자치단체와 협업할 수 있는 재정적 지원정책 등을 마련한다면 우리나라의 도시재생사업은 새로운 전기를 맞이할 것이다. 넷째, 본 연구는 미군공여지를 활용하여 부산시민공원으로 조성되기까지 다양한 분야에 대한 심층연구를 하였다는 점에서 다른 연구와는 차별성을 가지고 있다. 앞으로 전국에 산재한 도심 군부대(미군공여지 등)에 관한 도시재생사업수립시 본 연구자료가 활용되기를 희망한다. 하지만 국방·군사의 특수성 등으로 구체적인 자료를 적시하지 못한 한계가 있다.
This study examined the history of Camp Hialeah and construction of Busan Citizens Park in it. One hundred years have passed since Camp Hialeah, which used to be a military site, became a park frequently visited and liked by citizens after Japanese colonial era and the deployment of U.S. forces stat...
This study examined the history of Camp Hialeah and construction of Busan Citizens Park in it. One hundred years have passed since Camp Hialeah, which used to be a military site, became a park frequently visited and liked by citizens after Japanese colonial era and the deployment of U.S. forces stationed in the downtown of Busan Seo Myeon. This study utilized diverse data including reference materials from the Ministry of National Defense and Busan City, Hialeah forums, and data reported in the media. The results are summarized as follows. First, relocation of Camp Hialeah, the area granted from U.S. military forces, was adopted as an agenda by the Joint Committee on the Status-of-Forces Agreement (SOFA) on September 29, 1994. However, obstacles occurred in the process of negotiation between Korea and the U.S. and the previous plans went adrift. Due to changes in the conditions of defense policies between Korea and the U.S., the plan to relocate the U.S. forces was enforced in earnest and on January 27, 2010, the right to manage Camp Hialeah was transferred to Busan City, enabling the formation of Busan Citizens Park. In cases for a local government to utilize an area granted by the U.S. forces, SOFA procedures should be taken above all. Second, diverse policies to regenerate cities are being implemented by the central government and local governments. As in the case of the formation of Busan Citizens Park, if policies for city regeneration business are to be provided, software approach rather than hardware approach is needed. If diverse experts and citizens establish and implement policies with partnership among them, cases of city generation hoped by all walks of life will be created and they will be utilized as sustainable places. Third, in pushing for city regeneration projects on relocated military sites within city centers, local governments should implement a city regeneration project in harmony in relation to neighboring areas by making the most of the characteristics by studying the characteristics of the sites. If the central government provides financial support policies to collaborate with local governments, Korea's city regeneration business will face a new turning point. Fourth, this study is differentiated from other research in that it made profound research on diverse areas until the area granted by the U.S. military forces was formed into Busan Citizens Park. The researcher expects the materials of this research will be utilized in establishing a city regeneration project for urban military bases (including areas granted by the U.S. miliary forces) scattered across the nation. However, this study has a limitation of failing to provide specific data due to the particular defense and military characteristics.
This study examined the history of Camp Hialeah and construction of Busan Citizens Park in it. One hundred years have passed since Camp Hialeah, which used to be a military site, became a park frequently visited and liked by citizens after Japanese colonial era and the deployment of U.S. forces stationed in the downtown of Busan Seo Myeon. This study utilized diverse data including reference materials from the Ministry of National Defense and Busan City, Hialeah forums, and data reported in the media. The results are summarized as follows. First, relocation of Camp Hialeah, the area granted from U.S. military forces, was adopted as an agenda by the Joint Committee on the Status-of-Forces Agreement (SOFA) on September 29, 1994. However, obstacles occurred in the process of negotiation between Korea and the U.S. and the previous plans went adrift. Due to changes in the conditions of defense policies between Korea and the U.S., the plan to relocate the U.S. forces was enforced in earnest and on January 27, 2010, the right to manage Camp Hialeah was transferred to Busan City, enabling the formation of Busan Citizens Park. In cases for a local government to utilize an area granted by the U.S. forces, SOFA procedures should be taken above all. Second, diverse policies to regenerate cities are being implemented by the central government and local governments. As in the case of the formation of Busan Citizens Park, if policies for city regeneration business are to be provided, software approach rather than hardware approach is needed. If diverse experts and citizens establish and implement policies with partnership among them, cases of city generation hoped by all walks of life will be created and they will be utilized as sustainable places. Third, in pushing for city regeneration projects on relocated military sites within city centers, local governments should implement a city regeneration project in harmony in relation to neighboring areas by making the most of the characteristics by studying the characteristics of the sites. If the central government provides financial support policies to collaborate with local governments, Korea's city regeneration business will face a new turning point. Fourth, this study is differentiated from other research in that it made profound research on diverse areas until the area granted by the U.S. military forces was formed into Busan Citizens Park. The researcher expects the materials of this research will be utilized in establishing a city regeneration project for urban military bases (including areas granted by the U.S. miliary forces) scattered across the nation. However, this study has a limitation of failing to provide specific data due to the particular defense and military characteristics.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.