사회적 갈등 사안에 대한 신문들의 프레임 설정과 그 메커니즘에 대한 연구: 한국사 교과서 국정화 문제를 중심으로 이 연구는 사회적 갈등 사안에 대해 각 신문들이 각기 다른 프레임을 활용해 보도하고 있는 현상을 한국사 교과서 국정화 추진 문제를 중심으로 탐색한 것이다. 이를 위해 일차적으로 조선일보, 중앙일보, 동아일보, 한겨레, 경향신문, 한국일보 등 국내 6개 종합일간지들의 2015년 10월 13일부터 같은 해 11월 12일까지 한 달 동안의 한국사 교과서 국정화 관련 기사 728건을 대상으로 각 신문의 지배적인 논조를 분석하고 이들 신문이 채택한프레임을 분석했다. 그 결과 조선, 중앙, 동아 등 보수 신문들은 주로 '좌편향 검정교과서 프레임'과 '올바른 국정 교과서 프레임'을 사용해 정부의 국정화 방침을 옹호했다. 반면에 한겨레, 경향, 한국은 '역사 후진론 프레임' '독재친일 미화 프레임' '역사교육 파행 프레임' '...
사회적 갈등 사안에 대한 신문들의 프레임 설정과 그 메커니즘에 대한 연구: 한국사 교과서 국정화 문제를 중심으로 이 연구는 사회적 갈등 사안에 대해 각 신문들이 각기 다른 프레임을 활용해 보도하고 있는 현상을 한국사 교과서 국정화 추진 문제를 중심으로 탐색한 것이다. 이를 위해 일차적으로 조선일보, 중앙일보, 동아일보, 한겨레, 경향신문, 한국일보 등 국내 6개 종합일간지들의 2015년 10월 13일부터 같은 해 11월 12일까지 한 달 동안의 한국사 교과서 국정화 관련 기사 728건을 대상으로 각 신문의 지배적인 논조를 분석하고 이들 신문이 채택한프레임을 분석했다. 그 결과 조선, 중앙, 동아 등 보수 신문들은 주로 '좌편향 검정교과서 프레임'과 '올바른 국정 교과서 프레임'을 사용해 정부의 국정화 방침을 옹호했다. 반면에 한겨레, 경향, 한국은 '역사 후진론 프레임' '독재친일 미화 프레임' '역사교육 파행 프레임' '절차적 정당성 결여 프레임'을 활용해 국정화에 반대했다. 진보 신문들의 프레임이 보다 다양한 것은 국정화에 반대할 논리가 그만큼 풍부했다는 측면을 반영하는 것으로 분석된다. 내용 분석에 이어 주요 종합일간지 전현직 편집국장과 논설실장 6명을 대상으로 심층 인터뷰를 실시해 뉴스 프레임이 만들어지는 메커니즘을 탐색했다. 그 결과, 사회적 갈등 사안이 발생할 경우 신문사 내부의 활발한 토론이나 의견 교환이별로 없이 각 신문이 갖고 있는 철학과 이념에 따라 보도 방향이 곧바로 정해지는 것으로 나타났다. 이런 현상은 '조직의 사회화' 현상을 통해 각 신문의 구성원들이 같은 이념적 스펙트럼을 공유하기 때문으로 분석됐다. 세대 간의 의견 차이, 논설위원실 내부의 의견 차이가 나타나는 신문도 있는데, 이런 현상은 중도 성향의 신문, 그리고 보수 신문 중에서도 이념적 성향이 덜한 신문에서 더 눈에 띄었다. 뉴스 프레임 설정 과정에서 외부 정치권력이나 독자층을 의식한다는 응답은 적었고, 있어도 강도가 미미했다. 각 신문이 자신들의 논조와 맞지 않는 사안을 의도적으로 외면한다는 지적을 인터뷰 대상자들은 대부분 시인하면서도 "다룰 가치가 없기 때문"이라고 이유를 설명했다.
사회적 갈등 사안에 대한 신문들의 프레임 설정과 그 메커니즘에 대한 연구: 한국사 교과서 국정화 문제를 중심으로 이 연구는 사회적 갈등 사안에 대해 각 신문들이 각기 다른 프레임을 활용해 보도하고 있는 현상을 한국사 교과서 국정화 추진 문제를 중심으로 탐색한 것이다. 이를 위해 일차적으로 조선일보, 중앙일보, 동아일보, 한겨레, 경향신문, 한국일보 등 국내 6개 종합일간지들의 2015년 10월 13일부터 같은 해 11월 12일까지 한 달 동안의 한국사 교과서 국정화 관련 기사 728건을 대상으로 각 신문의 지배적인 논조를 분석하고 이들 신문이 채택한프레임을 분석했다. 그 결과 조선, 중앙, 동아 등 보수 신문들은 주로 '좌편향 검정교과서 프레임'과 '올바른 국정 교과서 프레임'을 사용해 정부의 국정화 방침을 옹호했다. 반면에 한겨레, 경향, 한국은 '역사 후진론 프레임' '독재친일 미화 프레임' '역사교육 파행 프레임' '절차적 정당성 결여 프레임'을 활용해 국정화에 반대했다. 진보 신문들의 프레임이 보다 다양한 것은 국정화에 반대할 논리가 그만큼 풍부했다는 측면을 반영하는 것으로 분석된다. 내용 분석에 이어 주요 종합일간지 전현직 편집국장과 논설실장 6명을 대상으로 심층 인터뷰를 실시해 뉴스 프레임이 만들어지는 메커니즘을 탐색했다. 그 결과, 사회적 갈등 사안이 발생할 경우 신문사 내부의 활발한 토론이나 의견 교환이별로 없이 각 신문이 갖고 있는 철학과 이념에 따라 보도 방향이 곧바로 정해지는 것으로 나타났다. 이런 현상은 '조직의 사회화' 현상을 통해 각 신문의 구성원들이 같은 이념적 스펙트럼을 공유하기 때문으로 분석됐다. 세대 간의 의견 차이, 논설위원실 내부의 의견 차이가 나타나는 신문도 있는데, 이런 현상은 중도 성향의 신문, 그리고 보수 신문 중에서도 이념적 성향이 덜한 신문에서 더 눈에 띄었다. 뉴스 프레임 설정 과정에서 외부 정치권력이나 독자층을 의식한다는 응답은 적었고, 있어도 강도가 미미했다. 각 신문이 자신들의 논조와 맞지 않는 사안을 의도적으로 외면한다는 지적을 인터뷰 대상자들은 대부분 시인하면서도 "다룰 가치가 없기 때문"이라고 이유를 설명했다.
A Study on the Framing Strategy of Social Conflicts and the Mechanism of Frame-building This study, focusing on the case of state-authored history textbook, investigates how newspapers use different frames to report social conflicts. The study analyzes 728 articles from 6 major daily newspapers from...
A Study on the Framing Strategy of Social Conflicts and the Mechanism of Frame-building This study, focusing on the case of state-authored history textbook, investigates how newspapers use different frames to report social conflicts. The study analyzes 728 articles from 6 major daily newspapers from 2015/10/13 to 2015/11/12 to identify dominant tones of each newspaper and the frames they have selected regarding the state-authored history textbook. It turns out that conservative newspapers such as Chosun, Joongang, Dong-A advocated the government’s move for state-authored history textbooks. These newspapers used the “left-leaning government-approved textbook frame”, and “the correct state-authored history text book frame”. On the other hand, Hankyoreh, Kyunghyang, Hankookilbo used the “historical regression frame”, “glamorization of dictatorship and pro-Japanese activities frame”, and “crippling of history education frame”, “absence of procedural democracy frame” to oppose the government’s policy. The fact that the liberal newspapers have more various frames reflects that there had been ample logics to oppose state-authored history textbooks. In an interview with six former and present editor-in-chiefs and chief editorial writers, the study investigated the mechanism that creates news frames. As a result, it turned out that each newspaper decides the news-reporting tendency according to its philosophy and ideology right away, without much active debates or exchange of opinions among writers. The reason for such phenomenon has been ascribed to members of each newspaper sharing the same ideological spectrums, through the ‘socialization of organization’. There were cases of newspapers that demonstrated different ideas among different generations and editorial writers. Such phenomenon occurred more frequently in centrist newspapers or conservative papers whose ideological tendency was less conspicuous. Not many responded that the newspaper is conscious of external political forces or readers in the process of setting news frames. The response tells that even if there were to be cases, the intensity of the influence was small. While the interviewees mostly conceded that each newspaper deliberately turns away from issues that do not fit the tone of their newspaper, they explained the reason of not reporting such issues as “unworthy of reporting”.
A Study on the Framing Strategy of Social Conflicts and the Mechanism of Frame-building This study, focusing on the case of state-authored history textbook, investigates how newspapers use different frames to report social conflicts. The study analyzes 728 articles from 6 major daily newspapers from 2015/10/13 to 2015/11/12 to identify dominant tones of each newspaper and the frames they have selected regarding the state-authored history textbook. It turns out that conservative newspapers such as Chosun, Joongang, Dong-A advocated the government’s move for state-authored history textbooks. These newspapers used the “left-leaning government-approved textbook frame”, and “the correct state-authored history text book frame”. On the other hand, Hankyoreh, Kyunghyang, Hankookilbo used the “historical regression frame”, “glamorization of dictatorship and pro-Japanese activities frame”, and “crippling of history education frame”, “absence of procedural democracy frame” to oppose the government’s policy. The fact that the liberal newspapers have more various frames reflects that there had been ample logics to oppose state-authored history textbooks. In an interview with six former and present editor-in-chiefs and chief editorial writers, the study investigated the mechanism that creates news frames. As a result, it turned out that each newspaper decides the news-reporting tendency according to its philosophy and ideology right away, without much active debates or exchange of opinions among writers. The reason for such phenomenon has been ascribed to members of each newspaper sharing the same ideological spectrums, through the ‘socialization of organization’. There were cases of newspapers that demonstrated different ideas among different generations and editorial writers. Such phenomenon occurred more frequently in centrist newspapers or conservative papers whose ideological tendency was less conspicuous. Not many responded that the newspaper is conscious of external political forces or readers in the process of setting news frames. The response tells that even if there were to be cases, the intensity of the influence was small. While the interviewees mostly conceded that each newspaper deliberately turns away from issues that do not fit the tone of their newspaper, they explained the reason of not reporting such issues as “unworthy of reporting”.
주제어
#프레임 사회적 갈등 한국사 교과서 국정화 Frame Social conflict State-authored Koran history textbook News-reporting mechanism
학위논문 정보
저자
金鍾求
학위수여기관
韓國外國語大學校 政治行政言論大學院
학위구분
국내석사
학과
언론홍보영상학과
지도교수
김춘식
발행연도
2016
총페이지
iii, 59 p.
키워드
프레임 사회적 갈등 한국사 교과서 국정화 Frame Social conflict State-authored Koran history textbook News-reporting mechanism
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.