플립드 러닝(flipped learning)을 적용한 수업이 대학생의 자기 주도적 학습, 학습동기, 수업만족도에 미치는 영향 The effects of flipped-learning on the self-directed learning, academic motivation, and class satisfaction of the college students원문보기
학습에 대한 목표를 효과적으로 달성하기 위해 교수자는 학습자에게 다양한 수업방법을 제공할 필요성이 있다. 현재는 과학의 발달과 함께 컴퓨터나 모바일을 활용한 웹 접속이 활발해 졌고 정보통신기술을 활용한 새로운 형태의 학습이 가능해졌다. 특히 온라인과 오프라인을 병행한 수업은 학습자에게 학습에 대한 질을 높이며 흥미를 줄 수 있다. 기존 강의식 수업에 대한 문제점을 느끼며 ...
학습에 대한 목표를 효과적으로 달성하기 위해 교수자는 학습자에게 다양한 수업방법을 제공할 필요성이 있다. 현재는 과학의 발달과 함께 컴퓨터나 모바일을 활용한 웹 접속이 활발해 졌고 정보통신기술을 활용한 새로운 형태의 학습이 가능해졌다. 특히 온라인과 오프라인을 병행한 수업은 학습자에게 학습에 대한 질을 높이며 흥미를 줄 수 있다. 기존 강의식 수업에 대한 문제점을 느끼며 플립드 러닝 수업은 현 시대에 맞는 적절한 수업방법 중 하나이다. 본 연구에서는 수업방법에 따른 학습자의 자기 주도적 학습, 학습동기, 수업만족도의 변화된 차이와 그 효과성을 알아보는데 목적이 있다. 먼저 플립드 러닝 수업은 기존 강의식 수업과 달리 학습자가 수업시간 전 미리 제공된 온라인 강의를 통해 지식을 습득하고 수업시간에는 대부분 팀 활동을 통한 과제 수행으로 수업을 진행하게 된다. 이로 인해 학습자는 해당 주차 강의를 시간과 장소에 구애받지 않으며 반복적으로 수강할 수 있고 또한 학습자 스스로 학습에 대한 계획과 준비를 하게 되어 학습내용에 대한 이해를 더 높일 수 있다. 플립드 러닝 수업은 오프라인에서 뿐 아니라 온라인상에서도 교수자-학습자간의 피드백이 가능하기 때문에 더 많은 상호작용을 이루게 한다. 본 연구는 K대학교 ‘교수설계’ 과목을 수강하는 25명을 대학생을 대상으로 4주는 강의식 수업으로 4주는 플립드 러닝 수업으로 총 8주 동안 실험연구를 진행하였다. 자기 주도적 학습과 학습동기에 대한 검사는 3차에 걸쳐 실시하였고 수업만족도는 2차에 걸쳐 실시하였으며 회수된 설문자료는 SPSS 20 프로그램을 사용하여 통계처리 하였다. 또한 참여자에게 인터뷰를 실시하고 그 내용을 분석하여 연구결과에 대한 보완된 자료로 활용하였으며 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 강의식 수업에 비하여 플립드 러닝 수업은 학습자의 자기 주도적 학습에 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 강의식 수업에 비하여 플립드 러닝 수업은 학습자의 학습동기에 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 강의식 수업에 비하여 플립드 러닝 수업은 학습자의 수업만족도에 유의한 효과가 없는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 플립드 러닝을 활용한 수업은 기존 강의식 수업보다 학습자의 자기 주도적 학습, 학습동기에 더 효과적이고 긍정적인 영향을 주었다. 하지만 수업만족도에서는 효과가 없는 것으로 나타났다. 하지만 질적연구를 바탕으로 학습자가 플립드 러닝 수업에 전반적으로 만족감을 보인다고 판단하였으며 본 연구는 플립드 러닝 수업에 대한 효과성을 실제적으로 검증하였다는 점에서 의의가 있으며 더 나은 수업이 되기 위한 필요성과 방안을 제시해 주었다.
학습에 대한 목표를 효과적으로 달성하기 위해 교수자는 학습자에게 다양한 수업방법을 제공할 필요성이 있다. 현재는 과학의 발달과 함께 컴퓨터나 모바일을 활용한 웹 접속이 활발해 졌고 정보통신기술을 활용한 새로운 형태의 학습이 가능해졌다. 특히 온라인과 오프라인을 병행한 수업은 학습자에게 학습에 대한 질을 높이며 흥미를 줄 수 있다. 기존 강의식 수업에 대한 문제점을 느끼며 플립드 러닝 수업은 현 시대에 맞는 적절한 수업방법 중 하나이다. 본 연구에서는 수업방법에 따른 학습자의 자기 주도적 학습, 학습동기, 수업만족도의 변화된 차이와 그 효과성을 알아보는데 목적이 있다. 먼저 플립드 러닝 수업은 기존 강의식 수업과 달리 학습자가 수업시간 전 미리 제공된 온라인 강의를 통해 지식을 습득하고 수업시간에는 대부분 팀 활동을 통한 과제 수행으로 수업을 진행하게 된다. 이로 인해 학습자는 해당 주차 강의를 시간과 장소에 구애받지 않으며 반복적으로 수강할 수 있고 또한 학습자 스스로 학습에 대한 계획과 준비를 하게 되어 학습내용에 대한 이해를 더 높일 수 있다. 플립드 러닝 수업은 오프라인에서 뿐 아니라 온라인상에서도 교수자-학습자간의 피드백이 가능하기 때문에 더 많은 상호작용을 이루게 한다. 본 연구는 K대학교 ‘교수설계’ 과목을 수강하는 25명을 대학생을 대상으로 4주는 강의식 수업으로 4주는 플립드 러닝 수업으로 총 8주 동안 실험연구를 진행하였다. 자기 주도적 학습과 학습동기에 대한 검사는 3차에 걸쳐 실시하였고 수업만족도는 2차에 걸쳐 실시하였으며 회수된 설문자료는 SPSS 20 프로그램을 사용하여 통계처리 하였다. 또한 참여자에게 인터뷰를 실시하고 그 내용을 분석하여 연구결과에 대한 보완된 자료로 활용하였으며 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 강의식 수업에 비하여 플립드 러닝 수업은 학습자의 자기 주도적 학습에 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 강의식 수업에 비하여 플립드 러닝 수업은 학습자의 학습동기에 유의한 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 강의식 수업에 비하여 플립드 러닝 수업은 학습자의 수업만족도에 유의한 효과가 없는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 플립드 러닝을 활용한 수업은 기존 강의식 수업보다 학습자의 자기 주도적 학습, 학습동기에 더 효과적이고 긍정적인 영향을 주었다. 하지만 수업만족도에서는 효과가 없는 것으로 나타났다. 하지만 질적연구를 바탕으로 학습자가 플립드 러닝 수업에 전반적으로 만족감을 보인다고 판단하였으며 본 연구는 플립드 러닝 수업에 대한 효과성을 실제적으로 검증하였다는 점에서 의의가 있으며 더 나은 수업이 되기 위한 필요성과 방안을 제시해 주었다.
To achieve the academic goal effectively, instructors need to provide various teaching methods for the learners. Information communication technology makes possible a learning through both online and off-line, enhancing the quality of learning and interest of learners. With more people noticing the ...
To achieve the academic goal effectively, instructors need to provide various teaching methods for the learners. Information communication technology makes possible a learning through both online and off-line, enhancing the quality of learning and interest of learners. With more people noticing the problems with the existing lecture method, flipped learning is one of the proper teaching methods that solves them. This study aims to examine the effectiveness of different teaching methods and the differences of self-directed learning, academic motivation, and the class satisfaction of the learners. First, unlike in the existing lecture-method applied classes, in the flipped-learning applied classes, students could acquire knowledge through online classes provided before the class and perform assignments mostly through team activities in a class. This enables the learners to listen to the classes for the week repeatedly without any limitations of time and space, and to plan and to prepare for the study, getting better understanding of what is taught. Flipped-learning applied classes involve more interaction since the feedback between the instructor and the learner is possible online as well as off-line. This study conducted the experimental research targeting at 25 college students who were taking the "Instructional Design" course at K University. First four weeks applied traditional lecture method, and another four weeks applied a flipped learning, a total of 8 weeks. The test on the self-directed learning and academic motivation was conducted three times and the test on the class satisfaction was done two times. The returned survey questionnaires were statistically processed using SPSS 20 program. Also, interviews for the participants was conducted and utilized for supplementing data. The research results are as follows. First, there was a significant difference on the learner's self-directed learning and on the learner's academic motivation, secondly. Third, there was no significant effect on the learner's class satisfaction. The study result shows that flipped-learning applied classes had more effective and positive impact on the self-directed learning and academic motivation than the traditional lecture method. But it did not show effect on the class satisfaction. However, based on the qualitative research, overall satisfaction in the flipped-learning applied classes is higher than traditional one. The study bears its significance in that it practically verified the effectiveness of flipped learning and suggested the necessity of improvement and methods for it.
To achieve the academic goal effectively, instructors need to provide various teaching methods for the learners. Information communication technology makes possible a learning through both online and off-line, enhancing the quality of learning and interest of learners. With more people noticing the problems with the existing lecture method, flipped learning is one of the proper teaching methods that solves them. This study aims to examine the effectiveness of different teaching methods and the differences of self-directed learning, academic motivation, and the class satisfaction of the learners. First, unlike in the existing lecture-method applied classes, in the flipped-learning applied classes, students could acquire knowledge through online classes provided before the class and perform assignments mostly through team activities in a class. This enables the learners to listen to the classes for the week repeatedly without any limitations of time and space, and to plan and to prepare for the study, getting better understanding of what is taught. Flipped-learning applied classes involve more interaction since the feedback between the instructor and the learner is possible online as well as off-line. This study conducted the experimental research targeting at 25 college students who were taking the "Instructional Design" course at K University. First four weeks applied traditional lecture method, and another four weeks applied a flipped learning, a total of 8 weeks. The test on the self-directed learning and academic motivation was conducted three times and the test on the class satisfaction was done two times. The returned survey questionnaires were statistically processed using SPSS 20 program. Also, interviews for the participants was conducted and utilized for supplementing data. The research results are as follows. First, there was a significant difference on the learner's self-directed learning and on the learner's academic motivation, secondly. Third, there was no significant effect on the learner's class satisfaction. The study result shows that flipped-learning applied classes had more effective and positive impact on the self-directed learning and academic motivation than the traditional lecture method. But it did not show effect on the class satisfaction. However, based on the qualitative research, overall satisfaction in the flipped-learning applied classes is higher than traditional one. The study bears its significance in that it practically verified the effectiveness of flipped learning and suggested the necessity of improvement and methods for it.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.