현대 사회의 유행과 시대의 변화에 따라 문화적 트렌드에 민감한 반응과 관심을 보이며 외모에 지나친 집착을 하는 여중생들은 그들만의 독특한 뷰티행동을 만들어 가고 있다. 청소년 초기의 여중생들은 또래들 간의 관계 속에서 외모를 통해 자기 자신을 긍정적으로 평가받으려는 경향이 있어서 왜곡된 인식이나 집착은 그릇된 뷰티행동을 갖게 할 우려가 있다. 따라서 본 연구는 여중생의 뷰티인식, 뷰티태도, 뷰티행동의 관계를 조사하고, 인구 통계적 변인, 뷰티인식, 뷰티태도가 뷰티행동에 미치는 영향을 파악하는데 그 목적이 있으며, 여중생들의 뷰티에 대한 올바른 지식과 다양한 정보를 제공하여 이와 같은 연구를 통해 바람직한 뷰티태도 및 뷰티행동을 위한 방향을 제시하는 데 연구의 의의가 있다. 본 연구를 위한 자료 수집을 위해 제주특별자치도 제주시 여중생 1, 2, 3학년을 대상으로 2015년 8월 24일부터 9월 7일까지 설문조사를 실시하였다. 조사도구로 설문지를 사용해 총 500부를 배부하고 부실기재 및 누락된 설문지를 제외한 476부를 최종 분석에 사용하였다. 설문지는 크게 인구통계학적 특성에 관한 문항, 뷰티 인식에 관한 문항, 뷰티태도에 관한 문항, 뷰티행동에 관한 문항으로 구성되었으며, 명목척도를 포함한 68문항으로 구성되었다. ...
현대 사회의 유행과 시대의 변화에 따라 문화적 트렌드에 민감한 반응과 관심을 보이며 외모에 지나친 집착을 하는 여중생들은 그들만의 독특한 뷰티행동을 만들어 가고 있다. 청소년 초기의 여중생들은 또래들 간의 관계 속에서 외모를 통해 자기 자신을 긍정적으로 평가받으려는 경향이 있어서 왜곡된 인식이나 집착은 그릇된 뷰티행동을 갖게 할 우려가 있다. 따라서 본 연구는 여중생의 뷰티인식, 뷰티태도, 뷰티행동의 관계를 조사하고, 인구 통계적 변인, 뷰티인식, 뷰티태도가 뷰티행동에 미치는 영향을 파악하는데 그 목적이 있으며, 여중생들의 뷰티에 대한 올바른 지식과 다양한 정보를 제공하여 이와 같은 연구를 통해 바람직한 뷰티태도 및 뷰티행동을 위한 방향을 제시하는 데 연구의 의의가 있다. 본 연구를 위한 자료 수집을 위해 제주특별자치도 제주시 여중생 1, 2, 3학년을 대상으로 2015년 8월 24일부터 9월 7일까지 설문조사를 실시하였다. 조사도구로 설문지를 사용해 총 500부를 배부하고 부실기재 및 누락된 설문지를 제외한 476부를 최종 분석에 사용하였다. 설문지는 크게 인구통계학적 특성에 관한 문항, 뷰티 인식에 관한 문항, 뷰티태도에 관한 문항, 뷰티행동에 관한 문항으로 구성되었으며, 명목척도를 포함한 68문항으로 구성되었다. 자료 분석 방법으로는 SPSS (Statistical Package for Social Science) v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석, 빈도분석, 요인 분석, 신뢰도검증 Cronbach's α 계수를 산출, 교차분석, 일원변량분석(One way ANOVA), 사후검정으로 Duncan test, 상관관계분석, 선형회귀분석방법을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여학생의 전반적인 뷰티인식이 뷰티태도간의 관계에서 뷰티인식은 뷰티태도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 입증되었으며, 뷰티인식의 하위변인으로 ‘외모 중요성’, ‘외모필요성’ 2개의 요인이 도출되었으며, 여중생의 뷰티태도에 있어 외모 중요성, 외모관리 필요성의 요인은 뷰티인식에 있어 중요한 요인임을 알 수 있다. 둘째, 여중생의 뷰티인식은 뷰티행동에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 입증되었으며 피부미용행동’, ‘헤어미용행동’, ‘메이크업미용행동’, ‘네일미용행동’ 4개의 요인이 도출되었고, 여중생의 ‘피부미용행동’, ‘헤어미용행동’, ‘메이크업미용행동’, ‘네일미용행동’의 요인은 외모 중요성, 외모관리 필요성 등 뷰티인식이 중요한 요인임을 알 수 있다. 셋째, 여중생의 뷰티태도는 뷰티행동에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 입증되었으며, ‘피부미용행동’, ‘헤어미용행동’, ‘메이크업미용행동’, ‘네일미용행동에 있어 뷰티태도가 중요한 요인임을 알 수 있다. 넷째, 뷰티행동 실태에서는 가장 관심 있는 미용분야는 피부미용, 메이크업미용, 헤어미용, 네일미용의 순으로 나타났으며, 관심 있는 미용분야를 위한 노력은 아무 노력하고 있지 않다가 가장 높게 나타났고 뷰티에 대한 주 정보원은 친구가 가장 높게 나타났다. 뷰티에 관심을 두는 이유는 주변 친구들이 관심이 있어서가 가장 높게 나왔으며, 이러한 결과는 여중생들의 또래집단과 동조현상에 의해 매력적인 외모를 지향하려고 노력하는 성향이 강하게 나타나는 것이 입증되었다. 이 연구는 인간발달에서 중요한 시기를 겪고 있는 여중생들이 지나친 외모관리에 치중하지 않고, 올바른 뷰티인식을 가질 수 있도록 절적한 인식교육이 필요할 것이며 자기 신체상의 긍정적인 태도를 갖게 하여 행동으로 옮기는 뷰티인식의 전환 등이 이루어져야 할 것이다. 이로서 뷰티산업의 한 축을 담당하고 있는 여중생들의 뷰티행동의 구체적인 실태를 파악하고 분별력 있는 뷰티태도와 뷰티행동을 형성하는데 도움을 주며, 여중생의 뷰티프로그램의 기초자료를 제공하는 데 의의가 있다.
현대 사회의 유행과 시대의 변화에 따라 문화적 트렌드에 민감한 반응과 관심을 보이며 외모에 지나친 집착을 하는 여중생들은 그들만의 독특한 뷰티행동을 만들어 가고 있다. 청소년 초기의 여중생들은 또래들 간의 관계 속에서 외모를 통해 자기 자신을 긍정적으로 평가받으려는 경향이 있어서 왜곡된 인식이나 집착은 그릇된 뷰티행동을 갖게 할 우려가 있다. 따라서 본 연구는 여중생의 뷰티인식, 뷰티태도, 뷰티행동의 관계를 조사하고, 인구 통계적 변인, 뷰티인식, 뷰티태도가 뷰티행동에 미치는 영향을 파악하는데 그 목적이 있으며, 여중생들의 뷰티에 대한 올바른 지식과 다양한 정보를 제공하여 이와 같은 연구를 통해 바람직한 뷰티태도 및 뷰티행동을 위한 방향을 제시하는 데 연구의 의의가 있다. 본 연구를 위한 자료 수집을 위해 제주특별자치도 제주시 여중생 1, 2, 3학년을 대상으로 2015년 8월 24일부터 9월 7일까지 설문조사를 실시하였다. 조사도구로 설문지를 사용해 총 500부를 배부하고 부실기재 및 누락된 설문지를 제외한 476부를 최종 분석에 사용하였다. 설문지는 크게 인구통계학적 특성에 관한 문항, 뷰티 인식에 관한 문항, 뷰티태도에 관한 문항, 뷰티행동에 관한 문항으로 구성되었으며, 명목척도를 포함한 68문항으로 구성되었다. 자료 분석 방법으로는 SPSS (Statistical Package for Social Science) v. 18.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석, 빈도분석, 요인 분석, 신뢰도검증 Cronbach's α 계수를 산출, 교차분석, 일원변량분석(One way ANOVA), 사후검정으로 Duncan test, 상관관계분석, 선형회귀분석방법을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여학생의 전반적인 뷰티인식이 뷰티태도간의 관계에서 뷰티인식은 뷰티태도에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 입증되었으며, 뷰티인식의 하위변인으로 ‘외모 중요성’, ‘외모필요성’ 2개의 요인이 도출되었으며, 여중생의 뷰티태도에 있어 외모 중요성, 외모관리 필요성의 요인은 뷰티인식에 있어 중요한 요인임을 알 수 있다. 둘째, 여중생의 뷰티인식은 뷰티행동에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 입증되었으며 피부미용행동’, ‘헤어미용행동’, ‘메이크업미용행동’, ‘네일미용행동’ 4개의 요인이 도출되었고, 여중생의 ‘피부미용행동’, ‘헤어미용행동’, ‘메이크업미용행동’, ‘네일미용행동’의 요인은 외모 중요성, 외모관리 필요성 등 뷰티인식이 중요한 요인임을 알 수 있다. 셋째, 여중생의 뷰티태도는 뷰티행동에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 입증되었으며, ‘피부미용행동’, ‘헤어미용행동’, ‘메이크업미용행동’, ‘네일미용행동에 있어 뷰티태도가 중요한 요인임을 알 수 있다. 넷째, 뷰티행동 실태에서는 가장 관심 있는 미용분야는 피부미용, 메이크업미용, 헤어미용, 네일미용의 순으로 나타났으며, 관심 있는 미용분야를 위한 노력은 아무 노력하고 있지 않다가 가장 높게 나타났고 뷰티에 대한 주 정보원은 친구가 가장 높게 나타났다. 뷰티에 관심을 두는 이유는 주변 친구들이 관심이 있어서가 가장 높게 나왔으며, 이러한 결과는 여중생들의 또래집단과 동조현상에 의해 매력적인 외모를 지향하려고 노력하는 성향이 강하게 나타나는 것이 입증되었다. 이 연구는 인간발달에서 중요한 시기를 겪고 있는 여중생들이 지나친 외모관리에 치중하지 않고, 올바른 뷰티인식을 가질 수 있도록 절적한 인식교육이 필요할 것이며 자기 신체상의 긍정적인 태도를 갖게 하여 행동으로 옮기는 뷰티인식의 전환 등이 이루어져야 할 것이다. 이로서 뷰티산업의 한 축을 담당하고 있는 여중생들의 뷰티행동의 구체적인 실태를 파악하고 분별력 있는 뷰티태도와 뷰티행동을 형성하는데 도움을 주며, 여중생의 뷰티프로그램의 기초자료를 제공하는 데 의의가 있다.
ABSTRACT A Study on Beauty of Perception, Attitude and Behavior for beauty of Middle School Girls Yeo Ju Lee Department of Convergence of Industry, Seoul Venture University Seoul, korea (Supervised by professor Chun-Sung Yun) As current trends change in the modern times, middle school girls who are ...
ABSTRACT A Study on Beauty of Perception, Attitude and Behavior for beauty of Middle School Girls Yeo Ju Lee Department of Convergence of Industry, Seoul Venture University Seoul, korea (Supervised by professor Chun-Sung Yun) As current trends change in the modern times, middle school girls who are obsessed with appearance have shown sensitive response and interest in cultural trends and created their own beauty behavior. In the early stage of adolescence, middle school girls tend to have their appearance assessed in relationship with peers. Therefore, they might have undesirable beauty behavior due to distorted perception or obsession. Therefore, this study aimed to investigate relationships among middle school girls’ perception of beauty, beauty attitude and beauty behavior and analyze the effects of demographic variables, beauty perception and beauty attitude on beauty behavior. This study is also meaningful in that it suggests a direction for desirable beauty attitude and beauty behavior by providing correct knowledge and diverse information on beauty for middle school girls. For this, a questionnaire survey was conducted against 7th, 8th and 9th grade girls in Jeju, Jeju Special Self-governing Province from August 24 to September 7, 2015. A total of 476 copies out of 500 questionnaires except for inadequate and poorly answered ones were used for final analysis. The questionnaire is divided into demographic characteristics, beauty perception, beauty attitude and beauty behavior. It consists of a total of 68 questions including a nominal scale. For data analysis, frequency analysis, factor analysis, reliability test, Cronbach's alpha test and crosstabulation analysis one-way ANOVA, Duncan’s test, correlation analysis and linear regression analysis were performed using Statistical Package for Social Science (SPSS) v. 18.0. The study results found the followings: First, middle school girls’ beauty perception had a positive effect on beauty attitude with statistical significance. In terms of the sub-variables of beauty perception, ‘importance of appearance’ and ‘necessity of appearance management’ were derived. In beauty attitude, ‘importance of appearance’ was important. In beauty perception, in contrast, ‘necessary of appearance management’ was a critical factor. Second, beauty perception had a positive effect on beauty behavior with statistical significance. For its sub-variables, ‘skin beauty behavior,’ ‘hair beauty behavior,’ ‘make-up beauty behavior’ and ‘nail beauty behavior’ were derived. In these four behaviors, beauty perception such as ‘importance of appearance’ and ‘necessity of appearance management’ was important. Third, beauty attitude had a positive effect on beauty behavior with statistical significance. In the said four behaviors, beauty attitude was an important factor. Fourth, in beauty behavior, respondents showed the highest interest in ‘skin beauty,’ followed by ‘make-up beauty,’ ‘hair beauty’ and ‘nail beauty.’ When asked how much they work on the field they are interested in, ‘nothing’ was most responded. When asked about what is the main source of beauty information, ‘friends’ was the highest. In terms of the reasons of their interest in beauty, ‘because my friend is interested in’ was most responded. These results reveal that middle school girls want to have attractive appearance because of conformity phenomena in a peer group. Therefore, it appears that there should be appropriate education which can help students have correct beauty perception, not focusing too much on their appearance and positive attitude on their body, which could in turn change their wrong beauty perception. This study is meaningful in that it investigates middle school girls’ specific beauty behavior which accounts for a big portion in domestic beauty industry, helps them have appropriate beauty attitude and behavior and provide basic data for the development of a beauty program for middle school girls.
ABSTRACT A Study on Beauty of Perception, Attitude and Behavior for beauty of Middle School Girls Yeo Ju Lee Department of Convergence of Industry, Seoul Venture University Seoul, korea (Supervised by professor Chun-Sung Yun) As current trends change in the modern times, middle school girls who are obsessed with appearance have shown sensitive response and interest in cultural trends and created their own beauty behavior. In the early stage of adolescence, middle school girls tend to have their appearance assessed in relationship with peers. Therefore, they might have undesirable beauty behavior due to distorted perception or obsession. Therefore, this study aimed to investigate relationships among middle school girls’ perception of beauty, beauty attitude and beauty behavior and analyze the effects of demographic variables, beauty perception and beauty attitude on beauty behavior. This study is also meaningful in that it suggests a direction for desirable beauty attitude and beauty behavior by providing correct knowledge and diverse information on beauty for middle school girls. For this, a questionnaire survey was conducted against 7th, 8th and 9th grade girls in Jeju, Jeju Special Self-governing Province from August 24 to September 7, 2015. A total of 476 copies out of 500 questionnaires except for inadequate and poorly answered ones were used for final analysis. The questionnaire is divided into demographic characteristics, beauty perception, beauty attitude and beauty behavior. It consists of a total of 68 questions including a nominal scale. For data analysis, frequency analysis, factor analysis, reliability test, Cronbach's alpha test and crosstabulation analysis one-way ANOVA, Duncan’s test, correlation analysis and linear regression analysis were performed using Statistical Package for Social Science (SPSS) v. 18.0. The study results found the followings: First, middle school girls’ beauty perception had a positive effect on beauty attitude with statistical significance. In terms of the sub-variables of beauty perception, ‘importance of appearance’ and ‘necessity of appearance management’ were derived. In beauty attitude, ‘importance of appearance’ was important. In beauty perception, in contrast, ‘necessary of appearance management’ was a critical factor. Second, beauty perception had a positive effect on beauty behavior with statistical significance. For its sub-variables, ‘skin beauty behavior,’ ‘hair beauty behavior,’ ‘make-up beauty behavior’ and ‘nail beauty behavior’ were derived. In these four behaviors, beauty perception such as ‘importance of appearance’ and ‘necessity of appearance management’ was important. Third, beauty attitude had a positive effect on beauty behavior with statistical significance. In the said four behaviors, beauty attitude was an important factor. Fourth, in beauty behavior, respondents showed the highest interest in ‘skin beauty,’ followed by ‘make-up beauty,’ ‘hair beauty’ and ‘nail beauty.’ When asked how much they work on the field they are interested in, ‘nothing’ was most responded. When asked about what is the main source of beauty information, ‘friends’ was the highest. In terms of the reasons of their interest in beauty, ‘because my friend is interested in’ was most responded. These results reveal that middle school girls want to have attractive appearance because of conformity phenomena in a peer group. Therefore, it appears that there should be appropriate education which can help students have correct beauty perception, not focusing too much on their appearance and positive attitude on their body, which could in turn change their wrong beauty perception. This study is meaningful in that it investigates middle school girls’ specific beauty behavior which accounts for a big portion in domestic beauty industry, helps them have appropriate beauty attitude and behavior and provide basic data for the development of a beauty program for middle school girls.
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