급변하는 경영환경 속에서 생산성과 이윤 극대화의 전략적 수단으로 기업은 IT아웃소싱을 채택하고 있다. 하지만, 기업의 어플리케이션에 대한 아웃소싱 비용산정 방법은 투입공수 방식에서 벗어나지 못하고 있으며, 발주자와 공급사간 상호 납득할 수 있는 현실적인 대가로 거래되지 못하고 있어 항상 시장의 논란이 되어 왔다. 한국소프트웨어산업협회는 기존 대가체계를 개선하여 원가보전 방식에서 가치중심 개념을 도입하고 SW운영 아웃소싱 서비스의 규모산정 시 고객특성과 제공되는 역량수준을 고려하고 이를 대가에 반영하여“가치기반의 IT아웃소싱(...
급변하는 경영환경 속에서 생산성과 이윤 극대화의 전략적 수단으로 기업은 IT아웃소싱을 채택하고 있다. 하지만, 기업의 어플리케이션에 대한 아웃소싱 비용산정 방법은 투입공수 방식에서 벗어나지 못하고 있으며, 발주자와 공급사간 상호 납득할 수 있는 현실적인 대가로 거래되지 못하고 있어 항상 시장의 논란이 되어 왔다. 한국소프트웨어산업협회는 기존 대가체계를 개선하여 원가보전 방식에서 가치중심 개념을 도입하고 SW운영 아웃소싱 서비스의 규모산정 시 고객특성과 제공되는 역량수준을 고려하고 이를 대가에 반영하여“가치기반의 IT아웃소싱(ITO) 서비스 대가 모델”을 2015년 공표하였다. 가치기반 대가산정은 고객중심으로 투입공수(원가) 중심에서 사용자(고객) 특성과 고객관점의 서비스의 가치(기본/특성/역량 규모)를 기반으로 측정된 서비스 규모와 단가를 토대로 대가를 산정한다. 하지만, 시장에서 적용한 사례가 극히 일부에 지나지 않으며, 실제 사례를 중심으로 투입공수 체계와의 차이 및 요인 분석, 도입 시 고려사항, 타당성과 적정성 등에 대한 검토와 연구가 부족하여 관련연구를 통해 실제 적용사례를 정착시킬 필요가 있다. 본 논문에서는 “가치기반의 IT 아웃소싱(ITO) 서비스 대가 모델” 산정방법에 대한 실험적 연구를 수행하고 다음과 같은 네 가지 연구결과를 제시 하였다.
첫째, 15년 한국소프트웨어산업협회가 공표한 SW사업 대가산정 체계인 “SW사업 대가산정 가이드 2015년 개정판”에서 제시하는 “가치기반 SW운영 ITO 서비스 대가 산정방식”의 기본 개념에 대해 소개한다. 특히, 비용산정의 기본단위로서 가장 중요한 소프트웨어의 운영·유지관리 서비스의 종류, 규모측정, 가치기반 대가산정의 기본개념에 대해 설명한다.
둘째, 기존 SW운영 및 유지관리 사업대가, 유지보수 비용산정 기법의 장단점과 가치기반 대가체계와의 차이점에 대해 알아보고 본 논문의 연구 방향설정에 필요한 시사점을 도출하여 제시 하였다.
셋째, “가치기반 방식 ITO서비스 유지관리 및 운영비 산정”모델에 따라 실제 기업의 사례 데이터를 수집하여 同 기업의 정보시스템 ITO사업의 SW 운영 및 유지관리 비용을 산정하였고, 실제 투입된 공수, 운영 및 유지관리 시간 등을 측정하여 기존 방식에 따라 비용을 산출하였다. 두 사례의 운영 비용간의 차이를 비교하여 가치기반 산정 방법에 대한 적정성과 발생되는 차이 값에 대한 원인과 개선방안, 시사점을 제안하였다.
마지막으로, 본 논문은 연간 실제 투입인력 공수가 300 M/M (Man/Months) 이상이며 어플리케이션 운영예산이 40억 정도 소요되는 규모가 큰 기업사례를 기반으로 가치기반 사업대가 산정방식을 통한 운영비 산출과정을 상세히 기술하였다. 가치기반의 사업대가 체계가 현장에 정착하기 위해 다양한 검토와 실험이 필요한 만큼, 이와 유사한 규모의 ITO 사업에 가치기반 대가체계를 도입하고자 하는 조직의 도입 타당성 및 고려사항 검토, 운영비 예측 과정 등에 본 연구결과가 참고로 활용되기를 기대한다.
급변하는 경영환경 속에서 생산성과 이윤 극대화의 전략적 수단으로 기업은 IT아웃소싱을 채택하고 있다. 하지만, 기업의 어플리케이션에 대한 아웃소싱 비용산정 방법은 투입공수 방식에서 벗어나지 못하고 있으며, 발주자와 공급사간 상호 납득할 수 있는 현실적인 대가로 거래되지 못하고 있어 항상 시장의 논란이 되어 왔다. 한국소프트웨어산업협회는 기존 대가체계를 개선하여 원가보전 방식에서 가치중심 개념을 도입하고 SW운영 아웃소싱 서비스의 규모산정 시 고객특성과 제공되는 역량수준을 고려하고 이를 대가에 반영하여“가치기반의 IT아웃소싱(ITO) 서비스 대가 모델”을 2015년 공표하였다. 가치기반 대가산정은 고객중심으로 투입공수(원가) 중심에서 사용자(고객) 특성과 고객관점의 서비스의 가치(기본/특성/역량 규모)를 기반으로 측정된 서비스 규모와 단가를 토대로 대가를 산정한다. 하지만, 시장에서 적용한 사례가 극히 일부에 지나지 않으며, 실제 사례를 중심으로 투입공수 체계와의 차이 및 요인 분석, 도입 시 고려사항, 타당성과 적정성 등에 대한 검토와 연구가 부족하여 관련연구를 통해 실제 적용사례를 정착시킬 필요가 있다. 본 논문에서는 “가치기반의 IT 아웃소싱(ITO) 서비스 대가 모델” 산정방법에 대한 실험적 연구를 수행하고 다음과 같은 네 가지 연구결과를 제시 하였다.
첫째, 15년 한국소프트웨어산업협회가 공표한 SW사업 대가산정 체계인 “SW사업 대가산정 가이드 2015년 개정판”에서 제시하는 “가치기반 SW운영 ITO 서비스 대가 산정방식”의 기본 개념에 대해 소개한다. 특히, 비용산정의 기본단위로서 가장 중요한 소프트웨어의 운영·유지관리 서비스의 종류, 규모측정, 가치기반 대가산정의 기본개념에 대해 설명한다.
둘째, 기존 SW운영 및 유지관리 사업대가, 유지보수 비용산정 기법의 장단점과 가치기반 대가체계와의 차이점에 대해 알아보고 본 논문의 연구 방향설정에 필요한 시사점을 도출하여 제시 하였다.
셋째, “가치기반 방식 ITO서비스 유지관리 및 운영비 산정”모델에 따라 실제 기업의 사례 데이터를 수집하여 同 기업의 정보시스템 ITO사업의 SW 운영 및 유지관리 비용을 산정하였고, 실제 투입된 공수, 운영 및 유지관리 시간 등을 측정하여 기존 방식에 따라 비용을 산출하였다. 두 사례의 운영 비용간의 차이를 비교하여 가치기반 산정 방법에 대한 적정성과 발생되는 차이 값에 대한 원인과 개선방안, 시사점을 제안하였다.
마지막으로, 본 논문은 연간 실제 투입인력 공수가 300 M/M (Man/Months) 이상이며 어플리케이션 운영예산이 40억 정도 소요되는 규모가 큰 기업사례를 기반으로 가치기반 사업대가 산정방식을 통한 운영비 산출과정을 상세히 기술하였다. 가치기반의 사업대가 체계가 현장에 정착하기 위해 다양한 검토와 실험이 필요한 만큼, 이와 유사한 규모의 ITO 사업에 가치기반 대가체계를 도입하고자 하는 조직의 도입 타당성 및 고려사항 검토, 운영비 예측 과정 등에 본 연구결과가 참고로 활용되기를 기대한다.
The most of modern companies are adopting IT outsourcing as a strategic means of maximizing their profit and productivity under the rapidly changing business environment. However, there always has been long-running debate about the estimation of IT outsourcing cost in the market, because most enterp...
The most of modern companies are adopting IT outsourcing as a strategic means of maximizing their profit and productivity under the rapidly changing business environment. However, there always has been long-running debate about the estimation of IT outsourcing cost in the market, because most enterprises adhere to the existing man-months based calculation and the relevant contractions cannot be made with the mutually reasonable prices. Korea Software Industry Association has announced “The Value-based SW ITO Cost estimation model” to improve the existing SW maintenance cost calculation model based on the expense protective methods and introduce the value-oriented concepts in 2015. The value-based SW ITO cost estimation model is the customer-oriented method, which estimates its costs using ITO service scale and its unit price measured based on the user (customer) characteristics and customer’s perspective. However, there is little application cases of the value-oriented ITO cost estimation model and the most of enterprises have little experiences in introduction of the new methodology and thus we need additional case study of comparing the existing method with the value-based model, analyzing feasibility, considerations and differences between these cost models. Therefore, this study suggests following 4 aspects with empirical study of “The Value-based IT Outsourcing Cost Estimation Model” based on the actual enterprises cases.
Firstly, it introduces the basic concepts of “The Value-based SW IT Outsourcing Cost Estimation Model” of Korea Software Industry Association. Especially, it explains software maintenance service categories and scales of each service which is one of the most important things as a basic unit for the software ITO cost estimation.
Secondly, it analyzes pros and cons of the existing software maintenance cost calculation methodologies based on man-months, and then suggest the implication which is necessary to establish the direction of this study.
Thirdly, it estimates the software maintenance cost based on the actual enterprise cases in accordance with “The Value-based SW IT Outsourcing Cost Estimation Model”, and then calculates the real operation expenses of the above relevant company using the existing man/months methodology. Consequently, it compares the differences between these two cases, and then proposes the root causes of those differences and the propriety of “The Value-based SW IT Outsourcing Cost Estimation Model”.
Finally, this research describes the detailed process of the value-based software maintenance cost estimation for the largest cooperate that its annual IT system operation budget is about 40 billion and the actual manpower is more than 300 man/months. It is necessary for the various experiment and verification to settle “The Value-based SW IT Outsourcing Cost Estimation Model” on the actual business environment. Therefore it is expected that this research will be used in the similar scale ITO contraction of the organizations which consider the introduction of the above value-based cost estimation methodology.
The most of modern companies are adopting IT outsourcing as a strategic means of maximizing their profit and productivity under the rapidly changing business environment. However, there always has been long-running debate about the estimation of IT outsourcing cost in the market, because most enterprises adhere to the existing man-months based calculation and the relevant contractions cannot be made with the mutually reasonable prices. Korea Software Industry Association has announced “The Value-based SW ITO Cost estimation model” to improve the existing SW maintenance cost calculation model based on the expense protective methods and introduce the value-oriented concepts in 2015. The value-based SW ITO cost estimation model is the customer-oriented method, which estimates its costs using ITO service scale and its unit price measured based on the user (customer) characteristics and customer’s perspective. However, there is little application cases of the value-oriented ITO cost estimation model and the most of enterprises have little experiences in introduction of the new methodology and thus we need additional case study of comparing the existing method with the value-based model, analyzing feasibility, considerations and differences between these cost models. Therefore, this study suggests following 4 aspects with empirical study of “The Value-based IT Outsourcing Cost Estimation Model” based on the actual enterprises cases.
Firstly, it introduces the basic concepts of “The Value-based SW IT Outsourcing Cost Estimation Model” of Korea Software Industry Association. Especially, it explains software maintenance service categories and scales of each service which is one of the most important things as a basic unit for the software ITO cost estimation.
Secondly, it analyzes pros and cons of the existing software maintenance cost calculation methodologies based on man-months, and then suggest the implication which is necessary to establish the direction of this study.
Thirdly, it estimates the software maintenance cost based on the actual enterprise cases in accordance with “The Value-based SW IT Outsourcing Cost Estimation Model”, and then calculates the real operation expenses of the above relevant company using the existing man/months methodology. Consequently, it compares the differences between these two cases, and then proposes the root causes of those differences and the propriety of “The Value-based SW IT Outsourcing Cost Estimation Model”.
Finally, this research describes the detailed process of the value-based software maintenance cost estimation for the largest cooperate that its annual IT system operation budget is about 40 billion and the actual manpower is more than 300 man/months. It is necessary for the various experiment and verification to settle “The Value-based SW IT Outsourcing Cost Estimation Model” on the actual business environment. Therefore it is expected that this research will be used in the similar scale ITO contraction of the organizations which consider the introduction of the above value-based cost estimation methodology.
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학위논문 정보
저자
변응수
학위수여기관
연세대학교 공학대학원
학위구분
국내석사
학과
산업정보경영전공
지도교수
김우주
발행연도
2016
총페이지
ix, 56장
키워드
사업대가,
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