본 연구에서는 자유학기제가 원래의 취지에 맞게 시행되려면 교육과정을 어떻게 편성하면 좋을지, 또 현재 자유학기가 어떻게 운영되고 있는지, 자유학기제 교육과정 편성 및 운영 시 한계점과 극복 방안은 무엇인지 연구할 필요가 있다고 보았다. 특히 이전 교육과정과 비교하여 가장 크게 달라진 부분인 자율과정이 어떻게 편성되었는지와 자율과정 중 새로 생긴 영역인 선택프로그램이 어떻게 개설되고 운영되었는지를 중점적으로 살펴보았다. 이를 연구하기 위해 2014년 대구광역시 자유학기제 희망학교의 보고서를 분석하고, 자유학기제를 운영하는 교사들을 대상으로 면담 및 설문조사를 하였다. 결론은 다음과 같다. 첫째, 자유학기 교육과정 편성에서 선택프로그램에 가장 많은 시간을 편성하는 학교가 점점 크게 늘어나는 경향을 보였다. 그러나 이러한 경향이 바람직한가에 대한 연구가 필요한데, 그 이유는 선택프로그램 중심의 교육과정 편성이 학생의 희망에 따른 것이기보다 학교가 처해 있는 여러 가지 상황 때문이라고 판단했기 때문이다. 자유학기제에서 학생의 요구가 반영되도록 교육과정을 편성하기 위해서는 단위 학교나 개별 교사의 노력 뿐 아니라 교육부, 교육청, ...
본 연구에서는 자유학기제가 원래의 취지에 맞게 시행되려면 교육과정을 어떻게 편성하면 좋을지, 또 현재 자유학기가 어떻게 운영되고 있는지, 자유학기제 교육과정 편성 및 운영 시 한계점과 극복 방안은 무엇인지 연구할 필요가 있다고 보았다. 특히 이전 교육과정과 비교하여 가장 크게 달라진 부분인 자율과정이 어떻게 편성되었는지와 자율과정 중 새로 생긴 영역인 선택프로그램이 어떻게 개설되고 운영되었는지를 중점적으로 살펴보았다. 이를 연구하기 위해 2014년 대구광역시 자유학기제 희망학교의 보고서를 분석하고, 자유학기제를 운영하는 교사들을 대상으로 면담 및 설문조사를 하였다. 결론은 다음과 같다. 첫째, 자유학기 교육과정 편성에서 선택프로그램에 가장 많은 시간을 편성하는 학교가 점점 크게 늘어나는 경향을 보였다. 그러나 이러한 경향이 바람직한가에 대한 연구가 필요한데, 그 이유는 선택프로그램 중심의 교육과정 편성이 학생의 희망에 따른 것이기보다 학교가 처해 있는 여러 가지 상황 때문이라고 판단했기 때문이다. 자유학기제에서 학생의 요구가 반영되도록 교육과정을 편성하기 위해서는 단위 학교나 개별 교사의 노력 뿐 아니라 교육부, 교육청, 지역 사회의 적극적인 지원이 필요하다. 둘째, 선택프로그램은 학생들의 요구를 반영하기에 비교적 용이한 영역이지만 그 성격이 분명하지 않다는 문제점이 있다. 교과 심화의 성격을 강조하면 기본 교과와, 학생들의 적성 발견이나 치유의 성격을 강조하면 동아리 활동과의 차이가 명확하지 않다. 따라서 교육 공동체가 모여 선택프로그램의 성격이 무엇인지에 대해 충분히 논의할 필요가 있다. 궁극적으로 이 연구는 자유학기제가 교육이 바로 설 수 있도록 변화를 가져올 수 있는 적절한 도구인지에 대한 의구심과 위에서부터 지시하는 일방적이고 급진적인 교육제도가 학교 현장에서 얼마나 실효성을 거두는가에 대한 의심에서 시작되었다. 본 연구에 따르면, 이 제도를 전면 시행하기에는 아직 해결해야 할 과제들이 많다. 우선 학생, 학부모, 교사를 포함한 사회 전반에 자유학기제에 대해 토론할 수 있는 장을 마련하여 그 제도의 필요성에 대해 논의하여야 한다. 필요하다는 공감대가 형성되면 시범학교 운영 등을 통해 그 제도의 실현가능성과 제도가 교육에 미칠 영향 등을 면밀하게 연구하여야 한다. 그리고 시범학교 운영 시 나타난 문제점을 적극적으로 개선하고, 그 제도가 원래 취지에 맞게 운영되도록 제반 여건들을 어느 정도 갖추어야 한다. 특히 자유학기제를 성공적으로 운영하려면 이를 운영하기 위한 기반이 잘 되어 있어야 할 것이다.
본 연구에서는 자유학기제가 원래의 취지에 맞게 시행되려면 교육과정을 어떻게 편성하면 좋을지, 또 현재 자유학기가 어떻게 운영되고 있는지, 자유학기제 교육과정 편성 및 운영 시 한계점과 극복 방안은 무엇인지 연구할 필요가 있다고 보았다. 특히 이전 교육과정과 비교하여 가장 크게 달라진 부분인 자율과정이 어떻게 편성되었는지와 자율과정 중 새로 생긴 영역인 선택프로그램이 어떻게 개설되고 운영되었는지를 중점적으로 살펴보았다. 이를 연구하기 위해 2014년 대구광역시 자유학기제 희망학교의 보고서를 분석하고, 자유학기제를 운영하는 교사들을 대상으로 면담 및 설문조사를 하였다. 결론은 다음과 같다. 첫째, 자유학기 교육과정 편성에서 선택프로그램에 가장 많은 시간을 편성하는 학교가 점점 크게 늘어나는 경향을 보였다. 그러나 이러한 경향이 바람직한가에 대한 연구가 필요한데, 그 이유는 선택프로그램 중심의 교육과정 편성이 학생의 희망에 따른 것이기보다 학교가 처해 있는 여러 가지 상황 때문이라고 판단했기 때문이다. 자유학기제에서 학생의 요구가 반영되도록 교육과정을 편성하기 위해서는 단위 학교나 개별 교사의 노력 뿐 아니라 교육부, 교육청, 지역 사회의 적극적인 지원이 필요하다. 둘째, 선택프로그램은 학생들의 요구를 반영하기에 비교적 용이한 영역이지만 그 성격이 분명하지 않다는 문제점이 있다. 교과 심화의 성격을 강조하면 기본 교과와, 학생들의 적성 발견이나 치유의 성격을 강조하면 동아리 활동과의 차이가 명확하지 않다. 따라서 교육 공동체가 모여 선택프로그램의 성격이 무엇인지에 대해 충분히 논의할 필요가 있다. 궁극적으로 이 연구는 자유학기제가 교육이 바로 설 수 있도록 변화를 가져올 수 있는 적절한 도구인지에 대한 의구심과 위에서부터 지시하는 일방적이고 급진적인 교육제도가 학교 현장에서 얼마나 실효성을 거두는가에 대한 의심에서 시작되었다. 본 연구에 따르면, 이 제도를 전면 시행하기에는 아직 해결해야 할 과제들이 많다. 우선 학생, 학부모, 교사를 포함한 사회 전반에 자유학기제에 대해 토론할 수 있는 장을 마련하여 그 제도의 필요성에 대해 논의하여야 한다. 필요하다는 공감대가 형성되면 시범학교 운영 등을 통해 그 제도의 실현가능성과 제도가 교육에 미칠 영향 등을 면밀하게 연구하여야 한다. 그리고 시범학교 운영 시 나타난 문제점을 적극적으로 개선하고, 그 제도가 원래 취지에 맞게 운영되도록 제반 여건들을 어느 정도 갖추어야 한다. 특히 자유학기제를 성공적으로 운영하려면 이를 운영하기 위한 기반이 잘 되어 있어야 할 것이다.
(Abstract) This research examines how Free Learning Semester System's Curriculum should be constructed for fulfilling its original purposes and what limitations exist while managing the Free Semester System and what measures should be taken to overcome the limitations. For this study, the reports of...
(Abstract) This research examines how Free Learning Semester System's Curriculum should be constructed for fulfilling its original purposes and what limitations exist while managing the Free Semester System and what measures should be taken to overcome the limitations. For this study, the reports of Model Schools in Daegu in 2014 were analyzed and interviews with teachers who had taken part in running the Free Learning Semester System and a questionnaire survey targeting for the teachers were carried out. The focus of this survey was especially put on the organization of Free curriculum, which showed the drastic changes comparing with former curriculum. Among the Free curriculums, the major concern of this survey is how to organize and run the selective programs. In addition to that, the limitations and improvement plans for Free Semester System were also examined and discussed in this study. First, the number of schools which allot the most time in selective programs in organizing Free Semester curriculum tend to be increasing. This is because each school wants to organize its own curriculum in accordance with its own situation. However, there is a certain limitation on organizing its own school-based curriculum as much freely as the educational community wishes. Nevertheless, in most cases, each school tries to produce the best curriculum that is suitable for their school and can fulfill the purpose of Free Semester System in high level. The most desirable direction is to cooperate with the Ministry of Education, Daegu Metropolitan Educational Office, and the community to work together with schools as each school community wants. Second, selective program is a comparatively easy area to reflect students’ educational needs, but the characteristics of this are not clear. When the main subject-centered selective program is stressed, the distinction between the main subjects and the main subject-centered selective program is not obvious. Besides, when the selective program which focuses on developing students’ aptitude and curing students is stressed, it is difficult to distinguish that model of selective programs from ongoing club activities. Therefore, the educational community has to get together and discuss sufficiently what the characteristics of selective programs should be. Ultimately, this research started with those questions: if Free Semester System can be a proper tool to bring about the changes to make our education right and if Free Semester System can make efficiency in the school under the drastic and unilateral top-down educational policy. The necessity and feasibility of this system are believed not to have been fully considered before it was implemented. The impact of Free Semester System on our education is also believed not to have been studied enough and therefore, social consensus has not been made yet. Particularly, the foundation of this system is seemingly weak. All educational systems need an agreement of each educational subject – students, parents, teachers and educational authority - to take root in school. Moreover, the society should form a place for discussion, discuss the necessity of the system, and finally research the system’s feasibility and impact on education by managing model schools based on social consensus. Free Semester System should be implemented gradually after actively solving the problem of the model schools and establishing infrastructures to manage in accordance with the original purposes.
(Abstract) This research examines how Free Learning Semester System's Curriculum should be constructed for fulfilling its original purposes and what limitations exist while managing the Free Semester System and what measures should be taken to overcome the limitations. For this study, the reports of Model Schools in Daegu in 2014 were analyzed and interviews with teachers who had taken part in running the Free Learning Semester System and a questionnaire survey targeting for the teachers were carried out. The focus of this survey was especially put on the organization of Free curriculum, which showed the drastic changes comparing with former curriculum. Among the Free curriculums, the major concern of this survey is how to organize and run the selective programs. In addition to that, the limitations and improvement plans for Free Semester System were also examined and discussed in this study. First, the number of schools which allot the most time in selective programs in organizing Free Semester curriculum tend to be increasing. This is because each school wants to organize its own curriculum in accordance with its own situation. However, there is a certain limitation on organizing its own school-based curriculum as much freely as the educational community wishes. Nevertheless, in most cases, each school tries to produce the best curriculum that is suitable for their school and can fulfill the purpose of Free Semester System in high level. The most desirable direction is to cooperate with the Ministry of Education, Daegu Metropolitan Educational Office, and the community to work together with schools as each school community wants. Second, selective program is a comparatively easy area to reflect students’ educational needs, but the characteristics of this are not clear. When the main subject-centered selective program is stressed, the distinction between the main subjects and the main subject-centered selective program is not obvious. Besides, when the selective program which focuses on developing students’ aptitude and curing students is stressed, it is difficult to distinguish that model of selective programs from ongoing club activities. Therefore, the educational community has to get together and discuss sufficiently what the characteristics of selective programs should be. Ultimately, this research started with those questions: if Free Semester System can be a proper tool to bring about the changes to make our education right and if Free Semester System can make efficiency in the school under the drastic and unilateral top-down educational policy. The necessity and feasibility of this system are believed not to have been fully considered before it was implemented. The impact of Free Semester System on our education is also believed not to have been studied enough and therefore, social consensus has not been made yet. Particularly, the foundation of this system is seemingly weak. All educational systems need an agreement of each educational subject – students, parents, teachers and educational authority - to take root in school. Moreover, the society should form a place for discussion, discuss the necessity of the system, and finally research the system’s feasibility and impact on education by managing model schools based on social consensus. Free Semester System should be implemented gradually after actively solving the problem of the model schools and establishing infrastructures to manage in accordance with the original purposes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.