아름다움의 욕구를 채워주는 화장품에 대한 관심이 오늘날 화장품 산업을 더욱 발전시키게 되었고, 그 결과 화장품은 매우 다양해지고 현대인의 일상생활과 밀접한 관련을 맺고 있다. 화장품이 여성들은 물론 모두가 사용하는 생활필수품으로 자리 잡으면서 화장품에 대한 소비자 알 권리 강화에 대한 주장이 대두되고 있다. 이러한 소비자의 요구에 맞추어 2011년 8월, 소비자들의 안전을 강화하기 위해 화장품법이 전면 개정되었다. 소비자의 안전을 강화하고 제품의 품질 및 안전책임 소재를 명확히 하기 위하여 화장품업자를 제조원과 제조판매원으로 구분하는 등록제를 도입하였다. 그러나 시행 후 제조원 표기에 대한 논의가 계속되고 있다. 이에 본 연구자는 화장품 제조원 표기 규정에 대한 소비자의 의견을 파악하여, 화장품을 구매하는 소비자에게 올바른 화장품 선택에 도움을 주고, 제조원에 대한 관심과 이해도를 높일 수 있는 더욱 실용적인 제도 구축을 위한 기초 자료를 마련하기 위해 화장품을 사용하고 있는 20대부터 50대 이상의 성인 546명을 대상으로 화장품 제조원에 대한 인지도 및 구 매 시 제조원 확인 여부, 제조원 표기 규정에 대한 의견분석, 문제 파악, 활용 개선점을 모색하는 연구를 하였고, 그 결과는 다음과 같다. 연구 결과를 종합해보면, 연령이 높아질수록 화장품 구매비용도 올라가고, 화장품에 대한 관심이 높다. 이는 40대, 50대 여성들의 사회 활동이 활발해지고, 외모를 가꾸는 ...
아름다움의 욕구를 채워주는 화장품에 대한 관심이 오늘날 화장품 산업을 더욱 발전시키게 되었고, 그 결과 화장품은 매우 다양해지고 현대인의 일상생활과 밀접한 관련을 맺고 있다. 화장품이 여성들은 물론 모두가 사용하는 생활필수품으로 자리 잡으면서 화장품에 대한 소비자 알 권리 강화에 대한 주장이 대두되고 있다. 이러한 소비자의 요구에 맞추어 2011년 8월, 소비자들의 안전을 강화하기 위해 화장품법이 전면 개정되었다. 소비자의 안전을 강화하고 제품의 품질 및 안전책임 소재를 명확히 하기 위하여 화장품업자를 제조원과 제조판매원으로 구분하는 등록제를 도입하였다. 그러나 시행 후 제조원 표기에 대한 논의가 계속되고 있다. 이에 본 연구자는 화장품 제조원 표기 규정에 대한 소비자의 의견을 파악하여, 화장품을 구매하는 소비자에게 올바른 화장품 선택에 도움을 주고, 제조원에 대한 관심과 이해도를 높일 수 있는 더욱 실용적인 제도 구축을 위한 기초 자료를 마련하기 위해 화장품을 사용하고 있는 20대부터 50대 이상의 성인 546명을 대상으로 화장품 제조원에 대한 인지도 및 구 매 시 제조원 확인 여부, 제조원 표기 규정에 대한 의견분석, 문제 파악, 활용 개선점을 모색하는 연구를 하였고, 그 결과는 다음과 같다. 연구 결과를 종합해보면, 연령이 높아질수록 화장품 구매비용도 올라가고, 화장품에 대한 관심이 높다. 이는 40대, 50대 여성들의 사회 활동이 활발해지고, 외모를 가꾸는 소비재의 주요 소비층으로 부상한 결과로 사료된다. 화장품 구매 시 남성보다 여성이, 연령이 높을수록 제조원을 확인하는 것으로 나타났으며, 제조원을 확인하는 가장 큰 이유는 제조원의 규모와 인지도 확인을 위한 것으로 제조원 표기를 통해 책임감 부여로 인한 품질향상을 기대함으로 제조원 표기는 현행법을 유지해야 할 것이다. 또한, ‘제조원’, ‘제조판매원’의 (제조) 중복표기 때문에 소비자들이 혼란을 겪고 있으며, 소비자들이 제조원과 제조판매원의 표시에 대해 쉽게 구분할 수 있도록 제도적 보완을 해야 할 것으로 사료된다. 화장품법이 2000년 7월부터 시행되었지만, 아직 소비자에게 화장품 법의 인지도가 낮으며, 특히 화장품 변질 시 책임 소재는 ‘제조원 책임이다‘라는 응답이 높게 나와, 제조판매원은 ’시장에 공급되는 화장품의 안전과 품질에 대한 전반적인 책임을 다하도록 한다‘라는 화장품법 개정 이유가 아직 소비자들에게 홍보가 되지 않았음을 알 수 있다. 국민 보건과 밀접한 관계가 있는 화장품 규정에 대해 소비자가 관심을 가질 수 있도록 화장품 회사 및 관계 기관의 적극적인 홍보가 필요할 것으로 생각된다. 앞으로 제조원은 우수한 제품 개발뿐 아니라 청결한 제조환경 및 시설 운영과 품질이 보장된 우수한 화장품을 제조, 공급하기 위해 식약처장이 고시하는‘우수화장품 제조관리 기준’(CGMP)의 적합업소로 인증받을 수 있도록 노력하여야 하며, 더 나아가 언론을 통해 우수 제조원 홍보가 적절히 이루어져야 할 것이다.
아름다움의 욕구를 채워주는 화장품에 대한 관심이 오늘날 화장품 산업을 더욱 발전시키게 되었고, 그 결과 화장품은 매우 다양해지고 현대인의 일상생활과 밀접한 관련을 맺고 있다. 화장품이 여성들은 물론 모두가 사용하는 생활필수품으로 자리 잡으면서 화장품에 대한 소비자 알 권리 강화에 대한 주장이 대두되고 있다. 이러한 소비자의 요구에 맞추어 2011년 8월, 소비자들의 안전을 강화하기 위해 화장품법이 전면 개정되었다. 소비자의 안전을 강화하고 제품의 품질 및 안전책임 소재를 명확히 하기 위하여 화장품업자를 제조원과 제조판매원으로 구분하는 등록제를 도입하였다. 그러나 시행 후 제조원 표기에 대한 논의가 계속되고 있다. 이에 본 연구자는 화장품 제조원 표기 규정에 대한 소비자의 의견을 파악하여, 화장품을 구매하는 소비자에게 올바른 화장품 선택에 도움을 주고, 제조원에 대한 관심과 이해도를 높일 수 있는 더욱 실용적인 제도 구축을 위한 기초 자료를 마련하기 위해 화장품을 사용하고 있는 20대부터 50대 이상의 성인 546명을 대상으로 화장품 제조원에 대한 인지도 및 구 매 시 제조원 확인 여부, 제조원 표기 규정에 대한 의견분석, 문제 파악, 활용 개선점을 모색하는 연구를 하였고, 그 결과는 다음과 같다. 연구 결과를 종합해보면, 연령이 높아질수록 화장품 구매비용도 올라가고, 화장품에 대한 관심이 높다. 이는 40대, 50대 여성들의 사회 활동이 활발해지고, 외모를 가꾸는 소비재의 주요 소비층으로 부상한 결과로 사료된다. 화장품 구매 시 남성보다 여성이, 연령이 높을수록 제조원을 확인하는 것으로 나타났으며, 제조원을 확인하는 가장 큰 이유는 제조원의 규모와 인지도 확인을 위한 것으로 제조원 표기를 통해 책임감 부여로 인한 품질향상을 기대함으로 제조원 표기는 현행법을 유지해야 할 것이다. 또한, ‘제조원’, ‘제조판매원’의 (제조) 중복표기 때문에 소비자들이 혼란을 겪고 있으며, 소비자들이 제조원과 제조판매원의 표시에 대해 쉽게 구분할 수 있도록 제도적 보완을 해야 할 것으로 사료된다. 화장품법이 2000년 7월부터 시행되었지만, 아직 소비자에게 화장품 법의 인지도가 낮으며, 특히 화장품 변질 시 책임 소재는 ‘제조원 책임이다‘라는 응답이 높게 나와, 제조판매원은 ’시장에 공급되는 화장품의 안전과 품질에 대한 전반적인 책임을 다하도록 한다‘라는 화장품법 개정 이유가 아직 소비자들에게 홍보가 되지 않았음을 알 수 있다. 국민 보건과 밀접한 관계가 있는 화장품 규정에 대해 소비자가 관심을 가질 수 있도록 화장품 회사 및 관계 기관의 적극적인 홍보가 필요할 것으로 생각된다. 앞으로 제조원은 우수한 제품 개발뿐 아니라 청결한 제조환경 및 시설 운영과 품질이 보장된 우수한 화장품을 제조, 공급하기 위해 식약처장이 고시하는‘우수화장품 제조관리 기준’(CGMP)의 적합업소로 인증받을 수 있도록 노력하여야 하며, 더 나아가 언론을 통해 우수 제조원 홍보가 적절히 이루어져야 할 것이다.
The interest in cosmetics that fills the desire of beauty has developed today’s cosmetic industry, and as a result cosmetics are closely related to modern people’s daily life. As cosmetics are occupied as daily necessity for all people including women, the insistence of consumer’s right to know cosm...
The interest in cosmetics that fills the desire of beauty has developed today’s cosmetic industry, and as a result cosmetics are closely related to modern people’s daily life. As cosmetics are occupied as daily necessity for all people including women, the insistence of consumer’s right to know cosmetics come to the fore. According to this desire of consumer, cosmetic law to reinforce consumer’s safety has been totally reviewed on August, 2011. In order to reinforce consumer’s safety and clarify the product quality and safety responsibility, a registration system was introduced to divide cosmetic company into manufacturer and seller. However, after its execution, the discussion on indication of manufacturer is being continued. Accordingly, this researcher has studied to analyze opinion regarding whether they check out manufacturer when buying it, grasp problem and grope for improvement of its use for 546 people from twenties to fifties who use cosmetics in order to grasp consumer’s recognition of cosmetic manufacturer indication, help them to select a good selection of cosmetics and to raise the interest and understanding of manufacturer and prepare the basic data for more practical system construction, and its result is as follows. As ages grows up, the cost of buying cosmetics is raised, and the interest of cosmetics is higher. It is because the social activity of women in forties and fifties has been intensive, and because it has raised as the main consumer who decorate their appearance. When buying cosmetics, men and the elder people checked more manufacturer, and the big reason for checking manufacturer was to check the size and recognition of manufacturer, and expect the quality improvement because of giving them responsibility with the indication of manufacturer, and the indication of manufacturer must keep the existing law. Also, because of repeated indication (manufacturer)of‘manufacturer’,‘manufacturer-seller’, consumers are in confusion, and a systematic complementation should be made for consumer to classify the indication of manufacturer and manufacturer-seller. The cosmetic law has been executed since July, 2000, but it has still low recognition of consumer, specially, people answered highly that the responsibility when cosmetics is corrupted it is fault of‘manufacturer, and the reason of reviewing cosmetic law that ’manufacturer-seller will be responsible of cosmetic safety and quality supplied to market has not yet been published to consumers. It is thought that cosmetic company and related institution needs to do active publication so that consumer should have interest in cosmetic regulation related to national health. In the future, manufacturer must make effort not only to develop excellent product but also to operate a clean manufacturing environment and facility and to be certified as a proper place of business according to Cosmetic Good Manufacturing Practices(CGMP) notified by Ministry of Food and Drug Safety, and furthermore make a proper publication of excellent manufacturer through means of media.
The interest in cosmetics that fills the desire of beauty has developed today’s cosmetic industry, and as a result cosmetics are closely related to modern people’s daily life. As cosmetics are occupied as daily necessity for all people including women, the insistence of consumer’s right to know cosmetics come to the fore. According to this desire of consumer, cosmetic law to reinforce consumer’s safety has been totally reviewed on August, 2011. In order to reinforce consumer’s safety and clarify the product quality and safety responsibility, a registration system was introduced to divide cosmetic company into manufacturer and seller. However, after its execution, the discussion on indication of manufacturer is being continued. Accordingly, this researcher has studied to analyze opinion regarding whether they check out manufacturer when buying it, grasp problem and grope for improvement of its use for 546 people from twenties to fifties who use cosmetics in order to grasp consumer’s recognition of cosmetic manufacturer indication, help them to select a good selection of cosmetics and to raise the interest and understanding of manufacturer and prepare the basic data for more practical system construction, and its result is as follows. As ages grows up, the cost of buying cosmetics is raised, and the interest of cosmetics is higher. It is because the social activity of women in forties and fifties has been intensive, and because it has raised as the main consumer who decorate their appearance. When buying cosmetics, men and the elder people checked more manufacturer, and the big reason for checking manufacturer was to check the size and recognition of manufacturer, and expect the quality improvement because of giving them responsibility with the indication of manufacturer, and the indication of manufacturer must keep the existing law. Also, because of repeated indication (manufacturer)of‘manufacturer’,‘manufacturer-seller’, consumers are in confusion, and a systematic complementation should be made for consumer to classify the indication of manufacturer and manufacturer-seller. The cosmetic law has been executed since July, 2000, but it has still low recognition of consumer, specially, people answered highly that the responsibility when cosmetics is corrupted it is fault of‘manufacturer, and the reason of reviewing cosmetic law that ’manufacturer-seller will be responsible of cosmetic safety and quality supplied to market has not yet been published to consumers. It is thought that cosmetic company and related institution needs to do active publication so that consumer should have interest in cosmetic regulation related to national health. In the future, manufacturer must make effort not only to develop excellent product but also to operate a clean manufacturing environment and facility and to be certified as a proper place of business according to Cosmetic Good Manufacturing Practices(CGMP) notified by Ministry of Food and Drug Safety, and furthermore make a proper publication of excellent manufacturer through means of media.
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