마케팅 시장은 날로 경쟁이 치열해지고 있으며, 기존의 마케팅으로는 소비자들의 마음을 사는데 힘들어지고 있다. 최근의 마케팅 기법은 고전적인 방법에서 나아가 더욱 세분화되고 다양해졌으며, 소비자 중심으로 경험, 체험을 제공하는 체험 마케팅이 떠오르고 있다. 기존 체험 마케팅 관련 연구에서는 체험 마케팅이 브랜드 이미지나 브랜드 충성도와의 영향관계에 대한 연구, 또는 브랜드 이미지와 브랜드 태도를 매개로 브랜드 충성도와의 영향관계에 대한 연구가 대부분이었다. 하지만 본 논문은 체험 마케팅이 브랜드 이미지, 브랜드 태도를 통해 브랜드 충성도에 미치는 영향을 파악하고 궁극적으로 ...
마케팅 시장은 날로 경쟁이 치열해지고 있으며, 기존의 마케팅으로는 소비자들의 마음을 사는데 힘들어지고 있다. 최근의 마케팅 기법은 고전적인 방법에서 나아가 더욱 세분화되고 다양해졌으며, 소비자 중심으로 경험, 체험을 제공하는 체험 마케팅이 떠오르고 있다. 기존 체험 마케팅 관련 연구에서는 체험 마케팅이 브랜드 이미지나 브랜드 충성도와의 영향관계에 대한 연구, 또는 브랜드 이미지와 브랜드 태도를 매개로 브랜드 충성도와의 영향관계에 대한 연구가 대부분이었다. 하지만 본 논문은 체험 마케팅이 브랜드 이미지, 브랜드 태도를 통해 브랜드 충성도에 미치는 영향을 파악하고 궁극적으로 구매의도에 대한 영향관계까지 파악하고자 한다. 아웃도어 브랜드인 살로몬 아웃도어의 ‘살로몬 아웃도어 시티 트레일 러닝’에 처음 참가하는 참가자를 대상으로 설문 조사 후 수집된 223부 중 최종적으로 195부의 표본 데이터를 통해 분석을 실시하였다. 연구 결과 체험 마케팅의 요소인 감각, 감성, 인지, 행동, 관계 중 감성과 행동은 브랜드 이미지에, 감각과 관계는 브랜드 태도에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 브랜드 이미지는 브랜드 태도에 그리고 브랜드 이미지와 브랜드 태도는 브랜드 충성도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 마지막으로 브랜드 충성도는 구매의도에 긍정적인 영향을 미친 것을 확인 할 수 있었다. 본 연구는 위와 같은 결과를 토대로 시사점을 도출해 냈으며, 체험 마케팅이 브랜드 이미지, 브랜드 태도, 브랜드 충성도를 통해 소비자가 실질적으로 해당 브랜드의 제품을 구매하고자 하는 욕구인 구매의도까지 파악한 연구라는 점에서 의의가 있다.
마케팅 시장은 날로 경쟁이 치열해지고 있으며, 기존의 마케팅으로는 소비자들의 마음을 사는데 힘들어지고 있다. 최근의 마케팅 기법은 고전적인 방법에서 나아가 더욱 세분화되고 다양해졌으며, 소비자 중심으로 경험, 체험을 제공하는 체험 마케팅이 떠오르고 있다. 기존 체험 마케팅 관련 연구에서는 체험 마케팅이 브랜드 이미지나 브랜드 충성도와의 영향관계에 대한 연구, 또는 브랜드 이미지와 브랜드 태도를 매개로 브랜드 충성도와의 영향관계에 대한 연구가 대부분이었다. 하지만 본 논문은 체험 마케팅이 브랜드 이미지, 브랜드 태도를 통해 브랜드 충성도에 미치는 영향을 파악하고 궁극적으로 구매의도에 대한 영향관계까지 파악하고자 한다. 아웃도어 브랜드인 살로몬 아웃도어의 ‘살로몬 아웃도어 시티 트레일 러닝’에 처음 참가하는 참가자를 대상으로 설문 조사 후 수집된 223부 중 최종적으로 195부의 표본 데이터를 통해 분석을 실시하였다. 연구 결과 체험 마케팅의 요소인 감각, 감성, 인지, 행동, 관계 중 감성과 행동은 브랜드 이미지에, 감각과 관계는 브랜드 태도에 긍정적인 영향을 미쳤으며, 브랜드 이미지는 브랜드 태도에 그리고 브랜드 이미지와 브랜드 태도는 브랜드 충성도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 마지막으로 브랜드 충성도는 구매의도에 긍정적인 영향을 미친 것을 확인 할 수 있었다. 본 연구는 위와 같은 결과를 토대로 시사점을 도출해 냈으며, 체험 마케팅이 브랜드 이미지, 브랜드 태도, 브랜드 충성도를 통해 소비자가 실질적으로 해당 브랜드의 제품을 구매하고자 하는 욕구인 구매의도까지 파악한 연구라는 점에서 의의가 있다.
Competition in the field of marketing continues to intensify, making it difficult to win over the hearts of consumers with existing approaches to marketing. Recent marketing techniques have been segmented and diversified beyond the traditional methods, and experiential marketing, which provides cons...
Competition in the field of marketing continues to intensify, making it difficult to win over the hearts of consumers with existing approaches to marketing. Recent marketing techniques have been segmented and diversified beyond the traditional methods, and experiential marketing, which provides consumers with experiences of the product, is on the rise. Studies on existing experiential marketing mostly dealt with the relationship between experiential marketing and brand image or brand loyalty, or the relationship between brand loyalty with brand image and brand attitude as the mediating variables. In contrast, the purpose of this study is to examine the influence of experiential marketing on brand loyalty through brand image and brand attitude, and to ultimately understand the relationship between experiential marketing and purchase intentions. The subjects of the study were first-time participants of the ‘Salomon Outdoor City Trail Run’ sponsored by the brand Salomon Outdoor. Out of 223 questionnaires given to the subjects, 195 responses were used as the sample for analysis. The study results showed that, of the elements of marketing including sensation, emotion, recognition, action, and relation, emotion and action positively influenced brand attitude. Brand image had positive influence on brand attitude, whereas brand image and brand attitude had positive influence on brand loyalty. Lastly, brand loyalty had positive influence on purchase intentions. Based on the results, the study derived a number of implications. The study is significant in that it explores the effects of experiential marketing all the way up to the purchase intention, and how this is influenced by brand image, brand attitude, and brand loyalty.
Competition in the field of marketing continues to intensify, making it difficult to win over the hearts of consumers with existing approaches to marketing. Recent marketing techniques have been segmented and diversified beyond the traditional methods, and experiential marketing, which provides consumers with experiences of the product, is on the rise. Studies on existing experiential marketing mostly dealt with the relationship between experiential marketing and brand image or brand loyalty, or the relationship between brand loyalty with brand image and brand attitude as the mediating variables. In contrast, the purpose of this study is to examine the influence of experiential marketing on brand loyalty through brand image and brand attitude, and to ultimately understand the relationship between experiential marketing and purchase intentions. The subjects of the study were first-time participants of the ‘Salomon Outdoor City Trail Run’ sponsored by the brand Salomon Outdoor. Out of 223 questionnaires given to the subjects, 195 responses were used as the sample for analysis. The study results showed that, of the elements of marketing including sensation, emotion, recognition, action, and relation, emotion and action positively influenced brand attitude. Brand image had positive influence on brand attitude, whereas brand image and brand attitude had positive influence on brand loyalty. Lastly, brand loyalty had positive influence on purchase intentions. Based on the results, the study derived a number of implications. The study is significant in that it explores the effects of experiential marketing all the way up to the purchase intention, and how this is influenced by brand image, brand attitude, and brand loyalty.
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