음악활동경험이 아동·청소년발달에 미치는 효과에 관한 연구 : 코리아주니어빅밴드 연주활동경험을 중심으로 A Study on the Music Activity Experience’s Effects on Children and Youth Development : Focusing on playing activity experience in Korea Junior Big Band원문보기
음악활동이 인간의 성장발달에 나타날 수 있는 다양한 사회적 문제점을 최소화시킬 수 있다는 맥락을 바탕으로 음악활동이 정서적・정신적 요인에 기반을 두고 있으며 인간성장발달에 깊은 영향을 미치고 있다는 사실이 선행연구들을 통해 최근 상당히 많이 다루어지고 있다. 그러나 이와 같은 효과성과 인간성장에 미치는 영향에 기인하는 정도를 알 수 있는 연구는 아직도 많이 미흡한 실정이다. 본 연구에서는 실제 아동과 청소년의 음악활동을 목적으로 구성된 단체로 코리아주니어빅밴드에서 음악활동을 하는 단원들의 성장발달에 미치는 정서적·정신적 영향을 체계적으로 분석하여 향후 새로운 방향의 음악활동 전략과 생애주기에 걸친 올바른 성장발달에 연구의 필요성을 두고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 현대사회의 다양한 변화에 요구되는 ...
음악활동이 인간의 성장발달에 나타날 수 있는 다양한 사회적 문제점을 최소화시킬 수 있다는 맥락을 바탕으로 음악활동이 정서적・정신적 요인에 기반을 두고 있으며 인간성장발달에 깊은 영향을 미치고 있다는 사실이 선행연구들을 통해 최근 상당히 많이 다루어지고 있다. 그러나 이와 같은 효과성과 인간성장에 미치는 영향에 기인하는 정도를 알 수 있는 연구는 아직도 많이 미흡한 실정이다. 본 연구에서는 실제 아동과 청소년의 음악활동을 목적으로 구성된 단체로 코리아주니어빅밴드에서 음악활동을 하는 단원들의 성장발달에 미치는 정서적·정신적 영향을 체계적으로 분석하여 향후 새로운 방향의 음악활동 전략과 생애주기에 걸친 올바른 성장발달에 연구의 필요성을 두고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 현대사회의 다양한 변화에 요구되는 음악 교육의 발전과 음악활동의 본질을 탐색하여 연주경험을 바탕으로 인간성장발달에 미치는 정서적 함양과 사회성, 인간관계에 대해 어떠한 효과가 있는 가를 알아보는 데 있다. 이에 코리아주니어빅밴드 단원들을 대상으로 연주경험을 통해 인간성장발달에 미치는 긍정적인 효과를 알아보고 음악활동경험이 인간발달의 효과에 미치는 관계를 분석하여 지속적인 음악활동의 방안을 제언하였다.
본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 첫째, 아동기의 음악활동이 이동의 인지발달과 사회성발달에 어떠한 관계를 가지고 있는가? 둘째, 청소년 전기, 중기, 후기의 음악활동이 청소년들에게 인간관계와 정서발달에 어떤 관계를 가지고 있는가? 셋째, 아동기와 청소년 전기, 중기, 후기의 음악활동은 교육적 효과와 음악활동 성장에 어떠한 관계를 가지고 있는가? 로 설정하였다.
따라서 본 연구문제를 해결하기 위하여 연구사례인 코리아주니어빅밴드 음악활동경험을 중심으로 성장발달 단계별로 구성된 단원을 분석 대상으로 선정하였다. 따라서 인지발달, 사회성 발달과 음악적 성장 분석하기 위하여 아동기는 관찰법을 활용하였으며 청소년기에는 정서발달과 인간관계 발달 그리고 음악적 활동의 성장을 분석하기 위하여 인터뷰 방식으로 연구를 진행하였다. 아동기는 코리아주니어빅밴드 단원 들 중에서 유치원생 2명과 초등학생 2명의 연주자를 관찰대상자로 선정하였다. 그리고 음악활동 경험적 연구가 집중적으로 진행하기 위하여 청소년 전기, 중기, 후기로 구분하여 중학생 2명, 고등학생 2명, 대학생 2명의 연주자를 심층면담 대상자로 선정하였다.
음악활동경험이 있는 인간성장발달에 영향을 분석한 결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 아동기의 적극적인 음악활동의 참여는 신체의 발달에도 긍정적인 영향을 주어 정신적 안정감을 주고 초등학교 학생들은 학업성취도에도 긍정적인 여향을 주고 있는 것으로 나타났으며, 단원들이 단체 활동을 통한 배려하고 인내하여 동고동락하는 경험으로 단원들 간의 유대감 형성을 통한 사회성의 성장이 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 청소년 전기의 시기에 세계적 수준의 축제 등의 참여는 경연참가자의 캠프 생활을 통해 음악 교류와 자립심과 안정적인 활동의 경험을 얻어 사회성을 높여 주는 긍정적 영향을 주고 있는 것으로 나타났으며, 이들은 중학교 학생들로 연주활동을 체험한 결과 자기 스스로 학습할 수 있는 집중력이 증가되어 학교생활에 있어서도 적극 참여로 다른 학생들의 관계에서도 긍정적 효과가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 청소년 중기의 시기에 외국인과의 합주활동은 국제사회에서 협력과 우애성을 형성하는 계기가 되어 성취감도 생기고 아름다움을 즐기는 과정에서 각 파트마다 가진 독특한 화음을 서로 융화하고 서로 어우러짐을 재구성할 수 있어 정서적 발달에 도움이 되고 있는 것으로 나타났다. 이 시기는 고등학교 학생으로 국제 페스티벌에서는 성인들과 함께 연주활동을 하면서 자기표현의 확립하는 계기가 되었고 기아체험 공연 참여로 이웃을 사랑하는 인간관계 형성에 긍정적 영향이 있는 것으로 나타났다.
넷째, 청소년 후기의 시기에 방송 출연과 수상 경험은 대학 생활을 하는 과정에서 자존감을 형성하게 하고 정성적으로 완성의 모습을 상상할 수 있는 건정한 음악활동이 정서확립에 긍정적 영항을 주고 있는 것으로 나타났다. 그리고 정부기관의 행사 참여와 방문의 기회가 새로운 시각으로 사회를 바라다 볼 수 있어 인간관계 형성에 자연스럽게 감정을 표현하는데 긍정적 영향이 있는 것으로 나타났다.
다섯째, 아동기의 음악활동의 성장효과는 방송출연과 다양한 공연 경험으로 발표력, 자기주도, 인내심향상, 창의성 형성, 학업성취도 향상되고 있는 것으로 나타났다. 이를 통해 학생들과의 유대감, 공연의 자신감과 욕망이 높아져 음악활동의 능력 향상되어 인지적 발달과 연관되어 교육적 효과와 대중 공연의 참여로 음악활동 성장에 기여 한 것으로 나타났다.
여섯째, 청소년 전기의 음악활동의 성장 효과는 방송 매체에서 소개와 국제 수준의 공연으로 학업성취도와 관심도의 향상 합숙생활과 새로운 장르
음악활동이 인간의 성장발달에 나타날 수 있는 다양한 사회적 문제점을 최소화시킬 수 있다는 맥락을 바탕으로 음악활동이 정서적・정신적 요인에 기반을 두고 있으며 인간성장발달에 깊은 영향을 미치고 있다는 사실이 선행연구들을 통해 최근 상당히 많이 다루어지고 있다. 그러나 이와 같은 효과성과 인간성장에 미치는 영향에 기인하는 정도를 알 수 있는 연구는 아직도 많이 미흡한 실정이다. 본 연구에서는 실제 아동과 청소년의 음악활동을 목적으로 구성된 단체로 코리아주니어빅밴드에서 음악활동을 하는 단원들의 성장발달에 미치는 정서적·정신적 영향을 체계적으로 분석하여 향후 새로운 방향의 음악활동 전략과 생애주기에 걸친 올바른 성장발달에 연구의 필요성을 두고 있다. 따라서 본 연구의 목적은 현대사회의 다양한 변화에 요구되는 음악 교육의 발전과 음악활동의 본질을 탐색하여 연주경험을 바탕으로 인간성장발달에 미치는 정서적 함양과 사회성, 인간관계에 대해 어떠한 효과가 있는 가를 알아보는 데 있다. 이에 코리아주니어빅밴드 단원들을 대상으로 연주경험을 통해 인간성장발달에 미치는 긍정적인 효과를 알아보고 음악활동경험이 인간발달의 효과에 미치는 관계를 분석하여 지속적인 음악활동의 방안을 제언하였다.
본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 첫째, 아동기의 음악활동이 이동의 인지발달과 사회성발달에 어떠한 관계를 가지고 있는가? 둘째, 청소년 전기, 중기, 후기의 음악활동이 청소년들에게 인간관계와 정서발달에 어떤 관계를 가지고 있는가? 셋째, 아동기와 청소년 전기, 중기, 후기의 음악활동은 교육적 효과와 음악활동 성장에 어떠한 관계를 가지고 있는가? 로 설정하였다.
따라서 본 연구문제를 해결하기 위하여 연구사례인 코리아주니어빅밴드 음악활동경험을 중심으로 성장발달 단계별로 구성된 단원을 분석 대상으로 선정하였다. 따라서 인지발달, 사회성 발달과 음악적 성장 분석하기 위하여 아동기는 관찰법을 활용하였으며 청소년기에는 정서발달과 인간관계 발달 그리고 음악적 활동의 성장을 분석하기 위하여 인터뷰 방식으로 연구를 진행하였다. 아동기는 코리아주니어빅밴드 단원 들 중에서 유치원생 2명과 초등학생 2명의 연주자를 관찰대상자로 선정하였다. 그리고 음악활동 경험적 연구가 집중적으로 진행하기 위하여 청소년 전기, 중기, 후기로 구분하여 중학생 2명, 고등학생 2명, 대학생 2명의 연주자를 심층면담 대상자로 선정하였다.
음악활동경험이 있는 인간성장발달에 영향을 분석한 결과를 토대로 얻어진 결론은 다음과 같다.
첫째, 아동기의 적극적인 음악활동의 참여는 신체의 발달에도 긍정적인 영향을 주어 정신적 안정감을 주고 초등학교 학생들은 학업성취도에도 긍정적인 여향을 주고 있는 것으로 나타났으며, 단원들이 단체 활동을 통한 배려하고 인내하여 동고동락하는 경험으로 단원들 간의 유대감 형성을 통한 사회성의 성장이 긍정적인 영향을 주고 있는 것으로 나타났다.
둘째, 청소년 전기의 시기에 세계적 수준의 축제 등의 참여는 경연참가자의 캠프 생활을 통해 음악 교류와 자립심과 안정적인 활동의 경험을 얻어 사회성을 높여 주는 긍정적 영향을 주고 있는 것으로 나타났으며, 이들은 중학교 학생들로 연주활동을 체험한 결과 자기 스스로 학습할 수 있는 집중력이 증가되어 학교생활에 있어서도 적극 참여로 다른 학생들의 관계에서도 긍정적 효과가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 청소년 중기의 시기에 외국인과의 합주활동은 국제사회에서 협력과 우애성을 형성하는 계기가 되어 성취감도 생기고 아름다움을 즐기는 과정에서 각 파트마다 가진 독특한 화음을 서로 융화하고 서로 어우러짐을 재구성할 수 있어 정서적 발달에 도움이 되고 있는 것으로 나타났다. 이 시기는 고등학교 학생으로 국제 페스티벌에서는 성인들과 함께 연주활동을 하면서 자기표현의 확립하는 계기가 되었고 기아체험 공연 참여로 이웃을 사랑하는 인간관계 형성에 긍정적 영향이 있는 것으로 나타났다.
넷째, 청소년 후기의 시기에 방송 출연과 수상 경험은 대학 생활을 하는 과정에서 자존감을 형성하게 하고 정성적으로 완성의 모습을 상상할 수 있는 건정한 음악활동이 정서확립에 긍정적 영항을 주고 있는 것으로 나타났다. 그리고 정부기관의 행사 참여와 방문의 기회가 새로운 시각으로 사회를 바라다 볼 수 있어 인간관계 형성에 자연스럽게 감정을 표현하는데 긍정적 영향이 있는 것으로 나타났다.
다섯째, 아동기의 음악활동의 성장효과는 방송출연과 다양한 공연 경험으로 발표력, 자기주도, 인내심향상, 창의성 형성, 학업성취도 향상되고 있는 것으로 나타났다. 이를 통해 학생들과의 유대감, 공연의 자신감과 욕망이 높아져 음악활동의 능력 향상되어 인지적 발달과 연관되어 교육적 효과와 대중 공연의 참여로 음악활동 성장에 기여 한 것으로 나타났다.
여섯째, 청소년 전기의 음악활동의 성장 효과는 방송 매체에서 소개와 국제 수준의 공연으로 학업성취도와 관심도의 향상 합숙생활과 새로운 장르
Based on the context that music activities can minimize various social problems which can appear in the growth and development of human, the fact that music activities are based on emotional and mental factors and give a profound effect on the growth and development of human has been quite a lot add...
Based on the context that music activities can minimize various social problems which can appear in the growth and development of human, the fact that music activities are based on emotional and mental factors and give a profound effect on the growth and development of human has been quite a lot addressed recently through previous studies. However, the current situation is that there are not enough studies where such its effectiveness and the degree of influence to human growth can be understood. This study addresses the need for studies on a new direction of musical activity strategy in the future and the proper growth development throughout the life cycle by systematically analyzing psychological and emotional impacts which influence the growth development of the members doing music activities in Korea Junior Big Band which is an established group with the purpose of musical activities in children and youth. Therefore, this study aims to find out the effect on the emotional development and social and human relationship which influence human growth and development based on the music playing experience by exploring the development of music education required for the various changes in modern society and the essence of music activities. The plan for continuous musical activities was proposed by understanding the positive effect on the human growth and development through music playing experience and analyzing the relationship where music activity experience influences human development for the members of Korea Junior Big Band. When it comes to the study items for achieving the objective of the study, the first is what relationship the childhood music activity has with Cognitive development and social development of child. The second is what relationship the music activities of early, middle and late youth have with cognitive development and social development of child. The second is what relationship the music activities of childhood and early, middle and late youth have with the educational effects and music activity growth. Therefore, in order to investigate these study items, the members configured by different growth levels were selected as the analysis target while focusing on music activity experience in Korea Junior Big Band as a case study.
So, the observation method was used for the childhood to analyze cognitive development, social development and the growth of musical activity and the interview was implemented to analyze emotional development, human relationship development and the growth of musical activity for the youth in this study. For the childhood, two kindergarten children players and two elementary school student players were selected as subjects among the members of Korea Junior Big Band. And in order to implement empirical research on music activity intensively, two middle school student players, two high school student players and two university student players were chosen for in-depth interview. Obtained conclusions based on the analysis result of music activity experience’s effect on human growth development are as follows. First, it showed that active participation in music activities during childhood gives a positive impact on their body development and mental comfort and in case of elementary school students, it also provides a positive achievement in academic achievement and the growth of social skills through the team work between members from the experience that members take care each other and bear together provides a positive impact. Second, while the participation in world-class festival, etc. in youth time gets experiences such as music exchange, self-reliance and stable activity so that it gives a positive impact such as increasing social skills, the music playing experience in middle school students helps with the increase in their concentration in self-learning and active participation in their school life so that it seems to have a positive impact in the relationship with other students. Third, it showed that an ensemble activity with foreigners at the time of the middle of youth provides an opportunity to form friendship and cooperation in the international community and in the process of achievement and enjoying its beauty, it allows unique chord in each part to make harmony each other so that it helps with the emotional development. It appeared that this period becomes an opportunity to establish self-expression during music playing activity with adults in the international festival as a high school student and the participation in famine experience performance provides a positive impact in building neighbor loving human relationship. Fourth, it seems that TV appearance and award experience at the time of late youth allows creating self-esteem during university life and the sound music activity where the finished work can be imagined through effort provides a positive emotional impact in establishing emotions. And as the opportunity of participating and visiting government agency events can allow them to see our society from a different perspective, it provides a positive effect in expressing emotions naturally in creating human relationship. Fifth, when it comes to the growth effect by music activities in childhood, TV appearances and various performance experiences helped improve presentation skill, self-directed, improvement in patience, creativity and academic achievement. Through this, solidarity in students and confidence and desire in the performance were improved so that it was associated with cognitive development and the education effect and participation in public performance help with the growth of music activities. Sixth, when it comes to growth effect in early youth, it showed that the improvement in academic achievement and interest due to exposure in broadcast media and international level of performance, camp life and playing a new genre increased the happiness in a belonged group and in case of middle school students, educati
Based on the context that music activities can minimize various social problems which can appear in the growth and development of human, the fact that music activities are based on emotional and mental factors and give a profound effect on the growth and development of human has been quite a lot addressed recently through previous studies. However, the current situation is that there are not enough studies where such its effectiveness and the degree of influence to human growth can be understood. This study addresses the need for studies on a new direction of musical activity strategy in the future and the proper growth development throughout the life cycle by systematically analyzing psychological and emotional impacts which influence the growth development of the members doing music activities in Korea Junior Big Band which is an established group with the purpose of musical activities in children and youth. Therefore, this study aims to find out the effect on the emotional development and social and human relationship which influence human growth and development based on the music playing experience by exploring the development of music education required for the various changes in modern society and the essence of music activities. The plan for continuous musical activities was proposed by understanding the positive effect on the human growth and development through music playing experience and analyzing the relationship where music activity experience influences human development for the members of Korea Junior Big Band. When it comes to the study items for achieving the objective of the study, the first is what relationship the childhood music activity has with Cognitive development and social development of child. The second is what relationship the music activities of early, middle and late youth have with cognitive development and social development of child. The second is what relationship the music activities of childhood and early, middle and late youth have with the educational effects and music activity growth. Therefore, in order to investigate these study items, the members configured by different growth levels were selected as the analysis target while focusing on music activity experience in Korea Junior Big Band as a case study.
So, the observation method was used for the childhood to analyze cognitive development, social development and the growth of musical activity and the interview was implemented to analyze emotional development, human relationship development and the growth of musical activity for the youth in this study. For the childhood, two kindergarten children players and two elementary school student players were selected as subjects among the members of Korea Junior Big Band. And in order to implement empirical research on music activity intensively, two middle school student players, two high school student players and two university student players were chosen for in-depth interview. Obtained conclusions based on the analysis result of music activity experience’s effect on human growth development are as follows. First, it showed that active participation in music activities during childhood gives a positive impact on their body development and mental comfort and in case of elementary school students, it also provides a positive achievement in academic achievement and the growth of social skills through the team work between members from the experience that members take care each other and bear together provides a positive impact. Second, while the participation in world-class festival, etc. in youth time gets experiences such as music exchange, self-reliance and stable activity so that it gives a positive impact such as increasing social skills, the music playing experience in middle school students helps with the increase in their concentration in self-learning and active participation in their school life so that it seems to have a positive impact in the relationship with other students. Third, it showed that an ensemble activity with foreigners at the time of the middle of youth provides an opportunity to form friendship and cooperation in the international community and in the process of achievement and enjoying its beauty, it allows unique chord in each part to make harmony each other so that it helps with the emotional development. It appeared that this period becomes an opportunity to establish self-expression during music playing activity with adults in the international festival as a high school student and the participation in famine experience performance provides a positive impact in building neighbor loving human relationship. Fourth, it seems that TV appearance and award experience at the time of late youth allows creating self-esteem during university life and the sound music activity where the finished work can be imagined through effort provides a positive emotional impact in establishing emotions. And as the opportunity of participating and visiting government agency events can allow them to see our society from a different perspective, it provides a positive effect in expressing emotions naturally in creating human relationship. Fifth, when it comes to the growth effect by music activities in childhood, TV appearances and various performance experiences helped improve presentation skill, self-directed, improvement in patience, creativity and academic achievement. Through this, solidarity in students and confidence and desire in the performance were improved so that it was associated with cognitive development and the education effect and participation in public performance help with the growth of music activities. Sixth, when it comes to growth effect in early youth, it showed that the improvement in academic achievement and interest due to exposure in broadcast media and international level of performance, camp life and playing a new genre increased the happiness in a belonged group and in case of middle school students, educati
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.