[학위논문]긍정적 행동지원이 ADHD 아동의 가정 내 자율학습시간 문제행동과 과제참여행동에 미치는 효과 The effects of positive behavior support on problem behaviors and on-task behaviors of children with ADHD in the home-based independent learning time원문보기
본 연구는 가정과 연계한 긍정적 행동지원이 ADHD 아동들을 대상으로 가정 내 자율학습시간 문제행동과 과제참여행동에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. ADHD 선별 도구를 이용하여 초등학교 3학년 여아 1명, 남아 1명, 4학년 남아 1명 총 3명을 대상자로 선정하였다. 선정된 ADHD 아동을 대상으로 긍정적 행동지원을 실시하고 대상자간 중다간헐기초선설계를 사용하여 기초선, 중재, 유지 총 63회기 동안 자율학습시간 문제행동률과 과제참여행동률의 변화를 관찰하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 긍정적 행동지원은 대상아동의 가정 내 자율학습시간 문제행동률을 감소시키는데 효과가 있었다. 둘째, 긍정적 행동지원은 대상아동의 가정 내 자율학습시간 과제참여행동률을 증가시키는데 효과가 있었다. 셋째, 긍정적 행동지원은 대상아동의 학업효능감과 부모의 ...
본 연구는 가정과 연계한 긍정적 행동지원이 ADHD 아동들을 대상으로 가정 내 자율학습시간 문제행동과 과제참여행동에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. ADHD 선별 도구를 이용하여 초등학교 3학년 여아 1명, 남아 1명, 4학년 남아 1명 총 3명을 대상자로 선정하였다. 선정된 ADHD 아동을 대상으로 긍정적 행동지원을 실시하고 대상자간 중다간헐기초선설계를 사용하여 기초선, 중재, 유지 총 63회기 동안 자율학습시간 문제행동률과 과제참여행동률의 변화를 관찰하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 긍정적 행동지원은 대상아동의 가정 내 자율학습시간 문제행동률을 감소시키는데 효과가 있었다. 둘째, 긍정적 행동지원은 대상아동의 가정 내 자율학습시간 과제참여행동률을 증가시키는데 효과가 있었다. 셋째, 긍정적 행동지원은 대상아동의 학업효능감과 부모의 양육효능감을 증가시키는데 효과가 있었다. 지금까지 ADHD 아동을 대상으로 한 대부분의 긍정적 행동지원은 주로 학교를 기반으로 이루어져 왔다. 본 연구는 긍정적 행동지원이 ADHD 아동의 가정 내 학습행동을 개선시킬 수 있음을 보여주었다는데 그 의의를 찾을 수 있다.
본 연구는 가정과 연계한 긍정적 행동지원이 ADHD 아동들을 대상으로 가정 내 자율학습시간 문제행동과 과제참여행동에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. ADHD 선별 도구를 이용하여 초등학교 3학년 여아 1명, 남아 1명, 4학년 남아 1명 총 3명을 대상자로 선정하였다. 선정된 ADHD 아동을 대상으로 긍정적 행동지원을 실시하고 대상자간 중다간헐기초선설계를 사용하여 기초선, 중재, 유지 총 63회기 동안 자율학습시간 문제행동률과 과제참여행동률의 변화를 관찰하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 긍정적 행동지원은 대상아동의 가정 내 자율학습시간 문제행동률을 감소시키는데 효과가 있었다. 둘째, 긍정적 행동지원은 대상아동의 가정 내 자율학습시간 과제참여행동률을 증가시키는데 효과가 있었다. 셋째, 긍정적 행동지원은 대상아동의 학업효능감과 부모의 양육효능감을 증가시키는데 효과가 있었다. 지금까지 ADHD 아동을 대상으로 한 대부분의 긍정적 행동지원은 주로 학교를 기반으로 이루어져 왔다. 본 연구는 긍정적 행동지원이 ADHD 아동의 가정 내 학습행동을 개선시킬 수 있음을 보여주었다는데 그 의의를 찾을 수 있다.
The purpose of this study is to identify the effect of positive behavior support on problem behaviors and on-task behaviors of children with ADHD in the home-based independent learning time. By using ADHD screening tool, a girl in 3th grade, a boy in 3th grade and a boy in 4th grade of elementary sc...
The purpose of this study is to identify the effect of positive behavior support on problem behaviors and on-task behaviors of children with ADHD in the home-based independent learning time. By using ADHD screening tool, a girl in 3th grade, a boy in 3th grade and a boy in 4th grade of elementary school students were selected as subject. Positive behavior support was conducted for selected subject and using an multiple probe design observe changes of independent learning time problem behaviors rate and on-task behaviors rate in entire 63 sessions of baseline, mediationon, maintenance. The results of this research are following. First, positive behavior support had effect on decreasing problem behaviors rate of home-based independent learning time. Second, positive behavior support had effect on increasing problem behaviors rate of home-based independent learning time on-task behaviors. Third, positive behavior support had effect on increasing efficacy studies and parenting efficacy. Until now most of positive behavior support selected children with ADHD have resulted mainly based on school. This study found that positive behavior support in home-based learning environments can reform children with ADHD.
The purpose of this study is to identify the effect of positive behavior support on problem behaviors and on-task behaviors of children with ADHD in the home-based independent learning time. By using ADHD screening tool, a girl in 3th grade, a boy in 3th grade and a boy in 4th grade of elementary school students were selected as subject. Positive behavior support was conducted for selected subject and using an multiple probe design observe changes of independent learning time problem behaviors rate and on-task behaviors rate in entire 63 sessions of baseline, mediationon, maintenance. The results of this research are following. First, positive behavior support had effect on decreasing problem behaviors rate of home-based independent learning time. Second, positive behavior support had effect on increasing problem behaviors rate of home-based independent learning time on-task behaviors. Third, positive behavior support had effect on increasing efficacy studies and parenting efficacy. Until now most of positive behavior support selected children with ADHD have resulted mainly based on school. This study found that positive behavior support in home-based learning environments can reform children with ADHD.
Keyword
#상담심리전공 ADHD 긍정적 행동지원 자율학습시간 Positive Behavior Support independent learning time
학위논문 정보
저자
소명희
학위수여기관
신라대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
상담심리전공
지도교수
김윤희
발행연도
2016
총페이지
iv, 85장
키워드
상담심리전공 ADHD 긍정적 행동지원 자율학습시간 Positive Behavior Support independent learning time
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.