본 논문에서는 교통사고 잦은 곳 개선사업에 설치된 교통섬, 표지병, 과속감시카메라, 무단횡단금지시설, 미끄럼방지포장 등 5가지 도로안전 관련 시설물에 대한 순수 교통사고 감소효과도를 추정하였다. 우리나라의 교통사고 사망자수는 1970년 3,069명에서 1991년 13,429명으로 최정점을 기록하였으나, 지속적으로 감소하기 시작하여 2014년 4,762명으로 줄어들었다. 이러한 큰 감소를 가져온 노력 중 하나로는 1988년도부터 전국적으로 추진되고 있는 교통사고 잦은 곳 개선사업이 있다. 교통사고 잦은 곳 개선사업은 교통사고 예방을 위하여 도로상에 도로안전 관련 시설물을 설치함으로써 도로 환경적 요인에 대한 결함을 제거하는 대표적 교통안전개선사업이다. 그 동안 정책결정자와 교통전문가의 합리적인 ...
본 논문에서는 교통사고 잦은 곳 개선사업에 설치된 교통섬, 표지병, 과속감시카메라, 무단횡단금지시설, 미끄럼방지포장 등 5가지 도로안전 관련 시설물에 대한 순수 교통사고 감소효과도를 추정하였다. 우리나라의 교통사고 사망자수는 1970년 3,069명에서 1991년 13,429명으로 최정점을 기록하였으나, 지속적으로 감소하기 시작하여 2014년 4,762명으로 줄어들었다. 이러한 큰 감소를 가져온 노력 중 하나로는 1988년도부터 전국적으로 추진되고 있는 교통사고 잦은 곳 개선사업이 있다. 교통사고 잦은 곳 개선사업은 교통사고 예방을 위하여 도로상에 도로안전 관련 시설물을 설치함으로써 도로 환경적 요인에 대한 결함을 제거하는 대표적 교통안전개선사업이다. 그 동안 정책결정자와 교통전문가의 합리적인 의사결정을 돕기 위하여 도로안전 관련 시설물의 교통사고 감소효과도를 추정하려는 다양한 노력이 있었다. 교통사고 잦은 곳 개선사업은 국내에서 가장 많이 수행된 안전사업 중 하나임에도 불구하고, 본 사업을 통해 설치된 시설물에 대해서 교통사고 감소효과도를 심층적으로 분석하려는 노력은 부족하였다. 따라서 본 연구에서는 도로안전 관련 시설물의 교통사고 감소효과도를 추정하기 위하여 최근 2004년부터 2013년까지 교통사고 잦은 곳 개선사업 공사가 완료된 4,171개 지점을 대상으로 비교그룹방법(Comparison Group Method)을 활용하여 5가지 시설물에 대한 교통사고 감소효과도를 추정하였다. 분석 결과, 전체교통사고에 대해서는 교통섬 4.45%, 표지병 32.17%, 과속감시카메라 24.13%, 무단횡단금지시설 –0.61%, 미끄럼방지포장은 –1.67%의 교통사고 감소효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 표지병, 무단횡단금지시설, 미끄럼방지포장과 같이 국토교통부의「도로안전시설 설치 및 관리지침」에서 특정유형의 교통사고 예방에 효과가 있다고 언급된 시설물들의 교통사고 감소효과도를 추가적으로 분석하였다. 그 결과, 표지병은 악천후 시 교통사고에 대해서 52.96%, 무단횡단금지시설은 차대보행자 교통사고에 대해서 62.77%, 미끄럼방지포장은 추돌사고에 대해서 26.60%의 순수 교통사고 감소효과가 있는 것으로 분석되었다. 본 연구 결과는 향후 교통사고 잦은 곳 개선사업 추진 시 유용하게 활용될 것으로 기대된다. 또한 향후에는 본 연구에서 분석되지 않은 타 시설물 및 교통사고 유형별 사고 감소효과에 대한 연구가 추가적으로 필요할 것으로 판단된다.
본 논문에서는 교통사고 잦은 곳 개선사업에 설치된 교통섬, 표지병, 과속감시카메라, 무단횡단금지시설, 미끄럼방지포장 등 5가지 도로안전 관련 시설물에 대한 순수 교통사고 감소효과도를 추정하였다. 우리나라의 교통사고 사망자수는 1970년 3,069명에서 1991년 13,429명으로 최정점을 기록하였으나, 지속적으로 감소하기 시작하여 2014년 4,762명으로 줄어들었다. 이러한 큰 감소를 가져온 노력 중 하나로는 1988년도부터 전국적으로 추진되고 있는 교통사고 잦은 곳 개선사업이 있다. 교통사고 잦은 곳 개선사업은 교통사고 예방을 위하여 도로상에 도로안전 관련 시설물을 설치함으로써 도로 환경적 요인에 대한 결함을 제거하는 대표적 교통안전개선사업이다. 그 동안 정책결정자와 교통전문가의 합리적인 의사결정을 돕기 위하여 도로안전 관련 시설물의 교통사고 감소효과도를 추정하려는 다양한 노력이 있었다. 교통사고 잦은 곳 개선사업은 국내에서 가장 많이 수행된 안전사업 중 하나임에도 불구하고, 본 사업을 통해 설치된 시설물에 대해서 교통사고 감소효과도를 심층적으로 분석하려는 노력은 부족하였다. 따라서 본 연구에서는 도로안전 관련 시설물의 교통사고 감소효과도를 추정하기 위하여 최근 2004년부터 2013년까지 교통사고 잦은 곳 개선사업 공사가 완료된 4,171개 지점을 대상으로 비교그룹방법(Comparison Group Method)을 활용하여 5가지 시설물에 대한 교통사고 감소효과도를 추정하였다. 분석 결과, 전체교통사고에 대해서는 교통섬 4.45%, 표지병 32.17%, 과속감시카메라 24.13%, 무단횡단금지시설 –0.61%, 미끄럼방지포장은 –1.67%의 교통사고 감소효과가 있는 것으로 나타났다. 또한 표지병, 무단횡단금지시설, 미끄럼방지포장과 같이 국토교통부의「도로안전시설 설치 및 관리지침」에서 특정유형의 교통사고 예방에 효과가 있다고 언급된 시설물들의 교통사고 감소효과도를 추가적으로 분석하였다. 그 결과, 표지병은 악천후 시 교통사고에 대해서 52.96%, 무단횡단금지시설은 차대보행자 교통사고에 대해서 62.77%, 미끄럼방지포장은 추돌사고에 대해서 26.60%의 순수 교통사고 감소효과가 있는 것으로 분석되었다. 본 연구 결과는 향후 교통사고 잦은 곳 개선사업 추진 시 유용하게 활용될 것으로 기대된다. 또한 향후에는 본 연구에서 분석되지 않은 타 시설물 및 교통사고 유형별 사고 감소효과에 대한 연구가 추가적으로 필요할 것으로 판단된다.
In this study, The traffic accident reduction effects of traffic islands, raised pavement markers, speed cameras, pedestian fencing, skid resistant pavement were investigated. The number of traffic fatalities in Korea rose from 3,069 in 1970 to the peak of 13,429 in 1991. It began to decline, 4,...
In this study, The traffic accident reduction effects of traffic islands, raised pavement markers, speed cameras, pedestian fencing, skid resistant pavement were investigated. The number of traffic fatalities in Korea rose from 3,069 in 1970 to the peak of 13,429 in 1991. It began to decline, 4,762 in 2014. Black Spot Improvement project launched nationwide in 1988 is one of the diversified efforts taken this dramatic decrease. And it is the representative road safety interventions is to eliminate environmental risk factor on the roadway by installation of road safety facilities. Many studies have analyzed the traffic accident reduction effects of road safety facilities for policy-makers and transportation experts’s rational decision making. Although It is the one of the main road safety project in Korea, there has been a lack of efforts to analyze the traffic accident reduction effects on this project. In our study, we selected 4,171 road black spot from year 2004 to 2013 and investigated the traffic accident reduction effects of 5 road safety facilities by using “Comparison Group(C-G)” method Through the analyses, it was found the number of traffic accidents were reduced 4.45% with traffic islands, 32.17% with road paved markers, 24.13% with speed cameras, -0.61% with pedestian fencing and -1.67% with skid resistant pavement. And we also analyzed traffic accident reduction effects of facilities that help prevent specific types of collision mentioned in manual on road safety facilities by Ministry of Land, Infrastructure and Transport. It is shown the number of bad weather traffic accidents were reduced 52.96% with road paved markers, pedestrians accidents were reduced 62.77% with pedestian fencing and rear-end collision were reduced 26.00% with skid resistant pavement. This study is expected to be useful in Black spot improvement project in Korea. It is recommended that future studies look at traffic accident reduction effects of other road safety facilities and various types of collision.
In this study, The traffic accident reduction effects of traffic islands, raised pavement markers, speed cameras, pedestian fencing, skid resistant pavement were investigated. The number of traffic fatalities in Korea rose from 3,069 in 1970 to the peak of 13,429 in 1991. It began to decline, 4,762 in 2014. Black Spot Improvement project launched nationwide in 1988 is one of the diversified efforts taken this dramatic decrease. And it is the representative road safety interventions is to eliminate environmental risk factor on the roadway by installation of road safety facilities. Many studies have analyzed the traffic accident reduction effects of road safety facilities for policy-makers and transportation experts’s rational decision making. Although It is the one of the main road safety project in Korea, there has been a lack of efforts to analyze the traffic accident reduction effects on this project. In our study, we selected 4,171 road black spot from year 2004 to 2013 and investigated the traffic accident reduction effects of 5 road safety facilities by using “Comparison Group(C-G)” method Through the analyses, it was found the number of traffic accidents were reduced 4.45% with traffic islands, 32.17% with road paved markers, 24.13% with speed cameras, -0.61% with pedestian fencing and -1.67% with skid resistant pavement. And we also analyzed traffic accident reduction effects of facilities that help prevent specific types of collision mentioned in manual on road safety facilities by Ministry of Land, Infrastructure and Transport. It is shown the number of bad weather traffic accidents were reduced 52.96% with road paved markers, pedestrians accidents were reduced 62.77% with pedestian fencing and rear-end collision were reduced 26.00% with skid resistant pavement. This study is expected to be useful in Black spot improvement project in Korea. It is recommended that future studies look at traffic accident reduction effects of other road safety facilities and various types of collision.
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