브랜드 SNS 특성이 브랜드 태도 및 재구매의도에 미치는 영향 : 중국시장을 중심으로 The Effects of Characteristics of Corporate Brand’s SNS on Brand Attitude and Repurchase Intention : Focused on the Chinese Market원문보기
본 연구의 목적은 중국 소비자들을 대상으로 기존의 연구를 토대로 브랜드 SNS 특성의 구성요인들을 도출하여, SNS의 특성 중에서 상호작용성, 유희성, 정보성, 유용성, 신속성, 접근성을 통해서 브랜드 태도를 매개로 재구매의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증해보고자 한다. 본 연구에서 설정한 가설을 검증하기 전에 기초적 통계분석으로서 설문조사에 사용된 측정도구의 신뢰성과 타당성을 분석하였다. ...
본 연구의 목적은 중국 소비자들을 대상으로 기존의 연구를 토대로 브랜드 SNS 특성의 구성요인들을 도출하여, SNS의 특성 중에서 상호작용성, 유희성, 정보성, 유용성, 신속성, 접근성을 통해서 브랜드 태도를 매개로 재구매의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증해보고자 한다. 본 연구에서 설정한 가설을 검증하기 전에 기초적 통계분석으로서 설문조사에 사용된 측정도구의 신뢰성과 타당성을 분석하였다. 신뢰성 분석을 위해서는 Cronbach 알파계수를 사용하였다. 타당성 분석을 위해서는 요인분석을 수행하였다. 본 연구에서 사용된 9개의 연구변수에 대해 회귀분석을 실시하여 연구가설을 검증하였다. 본 연구의 가설에 따른 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 전체조사 대상자 집단으로 가설을 검증하였을 때, SNS 특성 중 상호작용성, 유희성, 정보성, 유용성, 신속성, 브랜드 명성은 브랜드 태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 브랜드 태도는 재구매의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면에 브랜드 SNS의 접근성은 브랜드 태도에 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 이는 브태드 SNS의 상호작용성, 유희성, 정보성, 유용성, 신속성, 브랜드 명성이 높으면 브랜드 태도가 높아짐을 알 수 있다. 채택된 요인의 영향 정도를 살펴보면 브랜드 명성, 정보성, 상호작용성, 유용성, 유희성, 신속성 순으로 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
본 연구의 목적은 중국 소비자들을 대상으로 기존의 연구를 토대로 브랜드 SNS 특성의 구성요인들을 도출하여, SNS의 특성 중에서 상호작용성, 유희성, 정보성, 유용성, 신속성, 접근성을 통해서 브랜드 태도를 매개로 재구매의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증해보고자 한다. 본 연구에서 설정한 가설을 검증하기 전에 기초적 통계분석으로서 설문조사에 사용된 측정도구의 신뢰성과 타당성을 분석하였다. 신뢰성 분석을 위해서는 Cronbach 알파계수를 사용하였다. 타당성 분석을 위해서는 요인분석을 수행하였다. 본 연구에서 사용된 9개의 연구변수에 대해 회귀분석을 실시하여 연구가설을 검증하였다. 본 연구의 가설에 따른 실증분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 전체조사 대상자 집단으로 가설을 검증하였을 때, SNS 특성 중 상호작용성, 유희성, 정보성, 유용성, 신속성, 브랜드 명성은 브랜드 태도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 브랜드 태도는 재구매의도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면에 브랜드 SNS의 접근성은 브랜드 태도에 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 이는 브태드 SNS의 상호작용성, 유희성, 정보성, 유용성, 신속성, 브랜드 명성이 높으면 브랜드 태도가 높아짐을 알 수 있다. 채택된 요인의 영향 정도를 살펴보면 브랜드 명성, 정보성, 상호작용성, 유용성, 유희성, 신속성 순으로 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this research is to discover the structural factors of brand SNS’s characteristics from previous researches, and then explore whether SNS’s characteristics of interactive, entertainment, informativeness, usability, immediacy, accessibility and reputation have an impact on consumers’ b...
The purpose of this research is to discover the structural factors of brand SNS’s characteristics from previous researches, and then explore whether SNS’s characteristics of interactive, entertainment, informativeness, usability, immediacy, accessibility and reputation have an impact on consumers’ brand attitude and repurchase intention focused on the Chinese market. This research has a significant impact on the successful maintenance and management of the enterprise SNS. Accordingly, a variety of practical and viable operational strategies are proposed. The research has gone through a basic statistical analysis primarily. It was tested using the hypotheses, and statistical analysis of the survey data. The reliability was tested using Cronbach’s alpha coefficient. In addition, the validity was analysed using Factor Analysis. What’s more, the 9 variables were analysed using Regression Analysis in our research, and our research hypotheses were verified. To attain the goal, this study used the SPSS 22.0 statistics system,expended the questionnaire research result to 441 Chinese customersto carry on the statistical analysis. The analysis results are summarized as follows. The result of the study shows that among the brand SNS’s characteristics, interactive, entertainment, informativeness, usability, immediacy and reputation have positive effect on consumers’ brand attitude. And consumers’ brand attitude have positive impact on consumers’ repurchasing intention. On the contrary, the accessibility of a brand SNS have a less substantial effect on consumers’ brand attitude. As the results demonstrated, the consumers’ brand attitude increases along with brand SNS' interactive, entertainment, informativeness, usability, immediacy and reputation. What’s more, the findings also illustrate that the degree of impact on brand attitude decreases one after another in the order of brand SNS’ reputation, informativeness, interactive, usability, entertainment and immediacy.
The purpose of this research is to discover the structural factors of brand SNS’s characteristics from previous researches, and then explore whether SNS’s characteristics of interactive, entertainment, informativeness, usability, immediacy, accessibility and reputation have an impact on consumers’ brand attitude and repurchase intention focused on the Chinese market. This research has a significant impact on the successful maintenance and management of the enterprise SNS. Accordingly, a variety of practical and viable operational strategies are proposed. The research has gone through a basic statistical analysis primarily. It was tested using the hypotheses, and statistical analysis of the survey data. The reliability was tested using Cronbach’s alpha coefficient. In addition, the validity was analysed using Factor Analysis. What’s more, the 9 variables were analysed using Regression Analysis in our research, and our research hypotheses were verified. To attain the goal, this study used the SPSS 22.0 statistics system,expended the questionnaire research result to 441 Chinese customersto carry on the statistical analysis. The analysis results are summarized as follows. The result of the study shows that among the brand SNS’s characteristics, interactive, entertainment, informativeness, usability, immediacy and reputation have positive effect on consumers’ brand attitude. And consumers’ brand attitude have positive impact on consumers’ repurchasing intention. On the contrary, the accessibility of a brand SNS have a less substantial effect on consumers’ brand attitude. As the results demonstrated, the consumers’ brand attitude increases along with brand SNS' interactive, entertainment, informativeness, usability, immediacy and reputation. What’s more, the findings also illustrate that the degree of impact on brand attitude decreases one after another in the order of brand SNS’ reputation, informativeness, interactive, usability, entertainment and immediacy.
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