본 논문의 주제는 모바일기술의 발달로 인해 빠른 성장을 보인 O2O 커머스플랫폼의 초연결성에 대한 연구이다. 연구방법은 Fredette의 초연결성 6가지 요소와 O2O 커머스플랫폼과의 인과관계를 고찰하고, 사례연구와 문헌고찰을 통해 O2O 커머스플랫폼의 초연결성을 분석하여, 향후 발전방안을 예상하고 초연결사회와의 접점을 찾는 것이다. 연구의 기본개념은 동서양의 관계론, 마샬 맥루한의 신체확장의 원리, 초연결사회, ...
본 논문의 주제는 모바일기술의 발달로 인해 빠른 성장을 보인 O2O 커머스플랫폼의 초연결성에 대한 연구이다. 연구방법은 Fredette의 초연결성 6가지 요소와 O2O 커머스플랫폼과의 인과관계를 고찰하고, 사례연구와 문헌고찰을 통해 O2O 커머스플랫폼의 초연결성을 분석하여, 향후 발전방안을 예상하고 초연결사회와의 접점을 찾는 것이다. 연구의 기본개념은 동서양의 관계론, 마샬 맥루한의 신체확장의 원리, 초연결사회, 양면시장, 플랫폼, 커머스플랫폼, 온디맨드, 사물인터넷, 빅데이터, 초연결성 등의 개념을 적용하였다. 이러한 개념들과 Fredette의 초연결성을 바탕으로 O2O 커머스플랫폼의 사례를 분석하였다. O2O가 초연결사회와 밀접한 관계성을 지니고 있음에도 불구하고, 초연결사회와 연관되어서 연구된 논문은 전무하다. 가장 큰 이유는 초연결성을 제대로 분류한 학자가 없기 때문인데, Fredette은 초연결성의 분류는 총 6가지로 나누었다. Always on(상시연결성), Readily accessible(접근가능성), Information rich(정보파악성), Interactive(상호작용성), Not just about people(사물상호성), Always recording(상시기록성)이 그것이다. 각 분류에 맞게 대상을 선정하였고, 분석결과를 통하여 O2O 커머스플랫폼의 분석요소를 도출하였다. 분석요소는 총 6가지(4E2C)로, 확장성(Extendness), 간이성(Easiness), 장소교차성(Cross-spot), 교류성(Exchange), 간편성(Effortlessness), 문맥성(Context) 이 바로 그것이다. 이러한 분석요소를 도출한 것은 O2O 커머스플랫폼 연구 내에서 시도되지 않았던 것으로 그 의미가 깊으며, 앞으로 O2O가 나아가야할 전망과 향방을 추정할 수 있는 바이다. 또한, 이 분석요소를 통하여 향후 O2O 커머스플랫폼을 분석하거나 연구할 때, 좋은 틀이 될 것이며 이에 대한 연구도 증가시키는 모멘텀을 마련할 수 있을 것이다.
본 논문의 주제는 모바일기술의 발달로 인해 빠른 성장을 보인 O2O 커머스플랫폼의 초연결성에 대한 연구이다. 연구방법은 Fredette의 초연결성 6가지 요소와 O2O 커머스플랫폼과의 인과관계를 고찰하고, 사례연구와 문헌고찰을 통해 O2O 커머스플랫폼의 초연결성을 분석하여, 향후 발전방안을 예상하고 초연결사회와의 접점을 찾는 것이다. 연구의 기본개념은 동서양의 관계론, 마샬 맥루한의 신체확장의 원리, 초연결사회, 양면시장, 플랫폼, 커머스플랫폼, 온디맨드, 사물인터넷, 빅데이터, 초연결성 등의 개념을 적용하였다. 이러한 개념들과 Fredette의 초연결성을 바탕으로 O2O 커머스플랫폼의 사례를 분석하였다. O2O가 초연결사회와 밀접한 관계성을 지니고 있음에도 불구하고, 초연결사회와 연관되어서 연구된 논문은 전무하다. 가장 큰 이유는 초연결성을 제대로 분류한 학자가 없기 때문인데, Fredette은 초연결성의 분류는 총 6가지로 나누었다. Always on(상시연결성), Readily accessible(접근가능성), Information rich(정보파악성), Interactive(상호작용성), Not just about people(사물상호성), Always recording(상시기록성)이 그것이다. 각 분류에 맞게 대상을 선정하였고, 분석결과를 통하여 O2O 커머스플랫폼의 분석요소를 도출하였다. 분석요소는 총 6가지(4E2C)로, 확장성(Extendness), 간이성(Easiness), 장소교차성(Cross-spot), 교류성(Exchange), 간편성(Effortlessness), 문맥성(Context) 이 바로 그것이다. 이러한 분석요소를 도출한 것은 O2O 커머스플랫폼 연구 내에서 시도되지 않았던 것으로 그 의미가 깊으며, 앞으로 O2O가 나아가야할 전망과 향방을 추정할 수 있는 바이다. 또한, 이 분석요소를 통하여 향후 O2O 커머스플랫폼을 분석하거나 연구할 때, 좋은 틀이 될 것이며 이에 대한 연구도 증가시키는 모멘텀을 마련할 수 있을 것이다.
The topic of this study deals with the hyper-connectivity of the O2O commerce platform which has shown rapid growth due to the development of mobile technology. The research method was to examine the causal relationship between the 6 elements of Fredette’s hyper-connectivity and the O2O commerce pla...
The topic of this study deals with the hyper-connectivity of the O2O commerce platform which has shown rapid growth due to the development of mobile technology. The research method was to examine the causal relationship between the 6 elements of Fredette’s hyper-connectivity and the O2O commerce platform, analyze the hyper-connectivity of the O2O commerce platform through case studies and literary review, predict future developmental plans, and to find points of contact with hyper-connected societies. The basic concepts of this study applied concepts such as Eastern and Western relations theory, Marshall McLuhan’s extension of the body, hyper-connected societies, two-sided markets, platforms, the commerce platform, on-demand, the internet of things, big data, and hyper-connectivity. Based on these concepts and Fredette’s hyper-connectivity, cases of O2O commerce platforms were analyzed. While O2O is closely related to hyper-connected societies, studies on it in connection with hyper-connected societies are nonexistent. The main reason is because there were no scholars who had properly categorized hyper-connectivity but Fredette has categorized hyper-connectivity into a total of 6 types. These categories are Always on (Constant connectivity), Readily accessible (Accessibility), Information rich (Information understanding), Interactive (Interaction possibilities), Not just about people (Reciprocity with objects), and Always recording (Constant recording ability). Subjects were selected to suit each category and analysis elements of the O2O commerce platform were derived through the analysis results. The 6 analysis elements (4E2C) were Extendedness, Easiness, Cross-spot, Exchange, Effortlessness, and Context. The derivation of these analysis elements is significant in that it has not been attempted in O2O commerce platform studies before and we can estimate the future prospects and direction of O2O. Also, these results will serve as a good frame when the O2O commerce platform is analyzed or studied in the future through these analysis elements and they will also provide momentum for increased research into this subject.
The topic of this study deals with the hyper-connectivity of the O2O commerce platform which has shown rapid growth due to the development of mobile technology. The research method was to examine the causal relationship between the 6 elements of Fredette’s hyper-connectivity and the O2O commerce platform, analyze the hyper-connectivity of the O2O commerce platform through case studies and literary review, predict future developmental plans, and to find points of contact with hyper-connected societies. The basic concepts of this study applied concepts such as Eastern and Western relations theory, Marshall McLuhan’s extension of the body, hyper-connected societies, two-sided markets, platforms, the commerce platform, on-demand, the internet of things, big data, and hyper-connectivity. Based on these concepts and Fredette’s hyper-connectivity, cases of O2O commerce platforms were analyzed. While O2O is closely related to hyper-connected societies, studies on it in connection with hyper-connected societies are nonexistent. The main reason is because there were no scholars who had properly categorized hyper-connectivity but Fredette has categorized hyper-connectivity into a total of 6 types. These categories are Always on (Constant connectivity), Readily accessible (Accessibility), Information rich (Information understanding), Interactive (Interaction possibilities), Not just about people (Reciprocity with objects), and Always recording (Constant recording ability). Subjects were selected to suit each category and analysis elements of the O2O commerce platform were derived through the analysis results. The 6 analysis elements (4E2C) were Extendedness, Easiness, Cross-spot, Exchange, Effortlessness, and Context. The derivation of these analysis elements is significant in that it has not been attempted in O2O commerce platform studies before and we can estimate the future prospects and direction of O2O. Also, these results will serve as a good frame when the O2O commerce platform is analyzed or studied in the future through these analysis elements and they will also provide momentum for increased research into this subject.
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