이 연구는 초등학교 예술교육에서 구조중심 협동학습이 학습자의 학업성취도와 학습태도에 미치는 효과를 분석하였다. 이를 위해 연구문제는 ‘초등학교 예술교육에서 구조중심 협동학습은 학업성취도 향상에 효과가 있는가?’와 ‘초등학교 예술교육에서 구조중심 협동학습은 학습태도 향상에 효과가 있는가?’ 이었다. 연구문제를 해결하기 위하여 다음과 같은 절차로 연구를 진행하였다. 첫째, 초등학교 예술교육의 문제점을 파악하고 구성주의 관점에 입각한 대안적인 교수학습 환경 설계로 협동학습의 필요성을 구명하였다. 둘째, 협동학습의 교육적 효과를 높이기 위한 방안으로 구조중심 협동학습의 효과를 검토하고, 기존 협동학습 모형을 기반으로 예술교육의 구조중심 협동학습 모형을 도출하였다. 셋째, 초등학교 5학년 음악과 미술 교과서에서 단원을 설정하고 연구대상에게 약 4주간 12차시에 걸쳐 수업을 진행하였다. 실험집단은 구조중심 협동학습으로 수업을 진행하고, 통제집단은 기존의 강의식 수업을 진행한 뒤, 두 집단의 학업성취도와 학습태도 차이를 ...
이 연구는 초등학교 예술교육에서 구조중심 협동학습이 학습자의 학업성취도와 학습태도에 미치는 효과를 분석하였다. 이를 위해 연구문제는 ‘초등학교 예술교육에서 구조중심 협동학습은 학업성취도 향상에 효과가 있는가?’와 ‘초등학교 예술교육에서 구조중심 협동학습은 학습태도 향상에 효과가 있는가?’ 이었다. 연구문제를 해결하기 위하여 다음과 같은 절차로 연구를 진행하였다. 첫째, 초등학교 예술교육의 문제점을 파악하고 구성주의 관점에 입각한 대안적인 교수학습 환경 설계로 협동학습의 필요성을 구명하였다. 둘째, 협동학습의 교육적 효과를 높이기 위한 방안으로 구조중심 협동학습의 효과를 검토하고, 기존 협동학습 모형을 기반으로 예술교육의 구조중심 협동학습 모형을 도출하였다. 셋째, 초등학교 5학년 음악과 미술 교과서에서 단원을 설정하고 연구대상에게 약 4주간 12차시에 걸쳐 수업을 진행하였다. 실험집단은 구조중심 협동학습으로 수업을 진행하고, 통제집단은 기존의 강의식 수업을 진행한 뒤, 두 집단의 학업성취도와 학습태도 차이를 t검증으로 분석하였다. 연구결과는 두 가지였다. 첫째 구조중심 협동학습을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 통제집단 간 학업성취도에 통계학적으로 유의한 차이가 있었다. 특히 학업성취도 하위영역에서는 표현, 생활화 영역에서 유의한 차이가 있었다. 둘째, 구조중심 협동학습은 집단 간 학습태도에서도 유의한 차이가 있었으며, 학습태도의 하위영역인 흥미도 영역에서 유의한 차이가 있었다. 연구결과를 토대로 두 관점에서 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 구조중심 협동학습은 학습자의 학업성취도 향상에 긍정적인 효과가 있다고 할 수 있다. 특히 학업성취도의 하위영역인 표현, 생활화 영역의 향상에 효과적인 것으로 판단된다. 둘째, 구조중심 협동학습은 학습자의 학습태도 향상에도 효과적이라고 할 수 있다. 특히 학습태도의 하위영역인 흥미도 향상에 유용한 것으로 보인다. 연구결론을 토대로 제언을 하면, 우선 구조중심 협동학습의 효과를 일반화할 수 있도록 다양한 수준의 학습자에게 적용하여 긍정적인 효과를 보일 수 있도록 타 교과 및 다른 학년을 대상으로 하는 후속연구도 요구된다. 또한 초등학교 교사의 예술교육 역량강화를 위한 교육이 필요하다. 교사연수 등의 역량강화 프로그램이 마련되어 예술교육의 다양한 교수학습방법에 대한 연구와 적용이 이루어져야 할 것이다.
이 연구는 초등학교 예술교육에서 구조중심 협동학습이 학습자의 학업성취도와 학습태도에 미치는 효과를 분석하였다. 이를 위해 연구문제는 ‘초등학교 예술교육에서 구조중심 협동학습은 학업성취도 향상에 효과가 있는가?’와 ‘초등학교 예술교육에서 구조중심 협동학습은 학습태도 향상에 효과가 있는가?’ 이었다. 연구문제를 해결하기 위하여 다음과 같은 절차로 연구를 진행하였다. 첫째, 초등학교 예술교육의 문제점을 파악하고 구성주의 관점에 입각한 대안적인 교수학습 환경 설계로 협동학습의 필요성을 구명하였다. 둘째, 협동학습의 교육적 효과를 높이기 위한 방안으로 구조중심 협동학습의 효과를 검토하고, 기존 협동학습 모형을 기반으로 예술교육의 구조중심 협동학습 모형을 도출하였다. 셋째, 초등학교 5학년 음악과 미술 교과서에서 단원을 설정하고 연구대상에게 약 4주간 12차시에 걸쳐 수업을 진행하였다. 실험집단은 구조중심 협동학습으로 수업을 진행하고, 통제집단은 기존의 강의식 수업을 진행한 뒤, 두 집단의 학업성취도와 학습태도 차이를 t검증으로 분석하였다. 연구결과는 두 가지였다. 첫째 구조중심 협동학습을 적용한 실험집단과 적용하지 않은 통제집단 간 학업성취도에 통계학적으로 유의한 차이가 있었다. 특히 학업성취도 하위영역에서는 표현, 생활화 영역에서 유의한 차이가 있었다. 둘째, 구조중심 협동학습은 집단 간 학습태도에서도 유의한 차이가 있었으며, 학습태도의 하위영역인 흥미도 영역에서 유의한 차이가 있었다. 연구결과를 토대로 두 관점에서 결론을 내릴 수 있었다. 첫째, 구조중심 협동학습은 학습자의 학업성취도 향상에 긍정적인 효과가 있다고 할 수 있다. 특히 학업성취도의 하위영역인 표현, 생활화 영역의 향상에 효과적인 것으로 판단된다. 둘째, 구조중심 협동학습은 학습자의 학습태도 향상에도 효과적이라고 할 수 있다. 특히 학습태도의 하위영역인 흥미도 향상에 유용한 것으로 보인다. 연구결론을 토대로 제언을 하면, 우선 구조중심 협동학습의 효과를 일반화할 수 있도록 다양한 수준의 학습자에게 적용하여 긍정적인 효과를 보일 수 있도록 타 교과 및 다른 학년을 대상으로 하는 후속연구도 요구된다. 또한 초등학교 교사의 예술교육 역량강화를 위한 교육이 필요하다. 교사연수 등의 역량강화 프로그램이 마련되어 예술교육의 다양한 교수학습방법에 대한 연구와 적용이 이루어져야 할 것이다.
This study investigated the effectiveness of cooperative learning utilizing structures. The effectiveness was analyzed in terms of academic achievement and artistic attitude towards learning Art. The research questions were 'Is Cooperative Learning Utilizing structures effective in improving the...
This study investigated the effectiveness of cooperative learning utilizing structures. The effectiveness was analyzed in terms of academic achievement and artistic attitude towards learning Art. The research questions were 'Is Cooperative Learning Utilizing structures effective in improving the Art achievement of elementary school students?' and 'Is Cooperative Learning Utilizing structures effective in improving the artistic attitude of elementary school students?' The Study methods and procedures were as follows: first, after figuring out problem in elementary school Art education, the necessity of cooperative learning was discussed as alternative instructional design based on constuctivism. Second, educational effects of cooperative learning utilizing structures were examined and modified cooperative learning utilizing structured model was derived based on the existing cooperative learning model to promote active interaction. Third, in order to apply cooperative learning utilizing structures, two units were extracted according to the Music and Art textbooks and appropriate tasks applied to the subjects of the research twelve times for about four weeks. The subjects were fifth grade students in two classes recognized as homogeneous groups in pre-tests of academic achievement and artistic attitude. After conducting storytelling-based learning utilizing structures on the experimental group while the existing teaching method on the control group, the changes in academic achievement and artistic attitude of those two groups were compared and analyzed through t-test. The study results were as follows: first, there were statistically significant differences in academic achievement between experimental group to which cooperative learning utilizing structures was applied and the control group to which cooperative learning utilizing structures was not applied. In particular, there were significant differences in sub areas such as expression and usage of life. Second, there were also statistically significant differences in academic attitude between two groups, especially in sub area, such as artistic interest. Based on the results of the study, the following conclusion can be drawn: first, cooperative learning utilizing structures has a positive impact on improving the academic achievement in Art. Espeacially, it is said to be effective in improving of expression and usage of life. Second, cooperative learning utilizing structures is also considered to be effective in enhancing artistic attitude particularly in artistic interest. Based on the discussions, the suggestions for follow-up studies are as follows: first, Diverse studies on cooperative learning utilizing structures are necessary in order to perform students Art education effectively in elementary school and future studies aimed at different subjects and grades are needed to get positive effects on students in various levels. Second, it is necessary to provide Art training program for teachers.
This study investigated the effectiveness of cooperative learning utilizing structures. The effectiveness was analyzed in terms of academic achievement and artistic attitude towards learning Art. The research questions were 'Is Cooperative Learning Utilizing structures effective in improving the Art achievement of elementary school students?' and 'Is Cooperative Learning Utilizing structures effective in improving the artistic attitude of elementary school students?' The Study methods and procedures were as follows: first, after figuring out problem in elementary school Art education, the necessity of cooperative learning was discussed as alternative instructional design based on constuctivism. Second, educational effects of cooperative learning utilizing structures were examined and modified cooperative learning utilizing structured model was derived based on the existing cooperative learning model to promote active interaction. Third, in order to apply cooperative learning utilizing structures, two units were extracted according to the Music and Art textbooks and appropriate tasks applied to the subjects of the research twelve times for about four weeks. The subjects were fifth grade students in two classes recognized as homogeneous groups in pre-tests of academic achievement and artistic attitude. After conducting storytelling-based learning utilizing structures on the experimental group while the existing teaching method on the control group, the changes in academic achievement and artistic attitude of those two groups were compared and analyzed through t-test. The study results were as follows: first, there were statistically significant differences in academic achievement between experimental group to which cooperative learning utilizing structures was applied and the control group to which cooperative learning utilizing structures was not applied. In particular, there were significant differences in sub areas such as expression and usage of life. Second, there were also statistically significant differences in academic attitude between two groups, especially in sub area, such as artistic interest. Based on the results of the study, the following conclusion can be drawn: first, cooperative learning utilizing structures has a positive impact on improving the academic achievement in Art. Espeacially, it is said to be effective in improving of expression and usage of life. Second, cooperative learning utilizing structures is also considered to be effective in enhancing artistic attitude particularly in artistic interest. Based on the discussions, the suggestions for follow-up studies are as follows: first, Diverse studies on cooperative learning utilizing structures are necessary in order to perform students Art education effectively in elementary school and future studies aimed at different subjects and grades are needed to get positive effects on students in various levels. Second, it is necessary to provide Art training program for teachers.
주제어
#구조중심 협동학습 초등 예술교육 cooperative learning utilizing structures art education
학위논문 정보
저자
신영민
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육공학전공
지도교수
이명근
발행연도
2016
총페이지
vi, 63장
키워드
구조중심 협동학습 초등 예술교육 cooperative learning utilizing structures art education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.