초등학생의 ‘갈등해결 능력’ 향상을 위한 토론연극 활용에 대한 연구 : -5·6학년을 중심으로- A Study of Application of Forum Theater for Improvement of 'Conflict Resolution Skills’ of Elementary School Students : Focused on Fifth and Sixth Grade Students원문보기
학교에서 갈등은 늘 일어난다. 특히 사춘기 초기에 해당하는 초등학교 5, 6학년 아동의 경우 발달 특성 상 갈등이 가장 증폭되는 시기로 갈등을 부적절한 방법으로 해결할 경우 집단 따돌림, 학교폭력 등과 같은 심각한 사회 문제로 이어질 수 있다. 최근 학교에서는 이러한 갈등 문제를 평화적, 건설적으로 해결하기 위한 방안으로서 갈등해결교육에 대한 관심이 증가되고 있다. 갈등해결교육은 사춘기 초기 아동의 위험행동을 감소시키고 성공적인 청소년기로의 진입은 물론 성인기에 겪게 되는 갈등에도 영향을 주어 일생 동안 지속적이며, 긍정적인 갈등 해결을 촉진시킨다. 따라서 본 연구는 사춘기 초기 단계인 초등학교 5·6학년의 갈등해결 능력 향상과 더불어 갈등을 긍정적으로 이해하고 건설적으로 해결할 수 있도록 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하여 실제 학교현장에 적용되고 응용될 목적으로 이루어 졌다. 본 논문은 서론, 본론, 결론으로 구성 되었으며 본론의 내용은 다음과 같다. 제1절에서는 본 연구의 이론적 배경이 되는 초등학교 5·6학년 발달특성 및 갈등문제, 갈등과 갈등해결의 개념, 갈등의 유형, 갈등해결교육의 의미·필요성·실태, 갈등해결 기초 능력 구성요인, 토론연극의 개념·체계·교육적 효과를 고찰하였다. 제2절에서는 초등학교 5·6학년의 갈등해결 능력을 향상시키기 위해 학급에서 실시 할 수 있는 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램을 개발하였다. 갈등이해영역, 자기이해영역, 인간관계영역, 의사소통영역, 문제해결 및 의사결정영역, 갈등해결 통합영역으로 구분 하여 한 차시 당 90분씩 총 14차시의 프로그램을 구안하였다. 제3절에서는 본 연구자가 구안한 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램을 실행 한 뒤 연구의 결과를 분석하였다. 연구 대상은 전라남도 D초등학교 5학년 1개 학급 20명, 6학년 1개 학급 19명 총39명을 연구대상으로 선정하였다. 실험 도구는 최창욱, 김정주, 조영희, 김경진(2005)「청소년 갈등해결프로그램 개발 및 효과 연구」에서 사용한 갈등해결 기초 능력 설문지를 사용하였다. 연구 결과 분석은 프로그램 전과 후에 실시한 검사 자료를 ...
학교에서 갈등은 늘 일어난다. 특히 사춘기 초기에 해당하는 초등학교 5, 6학년 아동의 경우 발달 특성 상 갈등이 가장 증폭되는 시기로 갈등을 부적절한 방법으로 해결할 경우 집단 따돌림, 학교폭력 등과 같은 심각한 사회 문제로 이어질 수 있다. 최근 학교에서는 이러한 갈등 문제를 평화적, 건설적으로 해결하기 위한 방안으로서 갈등해결교육에 대한 관심이 증가되고 있다. 갈등해결교육은 사춘기 초기 아동의 위험행동을 감소시키고 성공적인 청소년기로의 진입은 물론 성인기에 겪게 되는 갈등에도 영향을 주어 일생 동안 지속적이며, 긍정적인 갈등 해결을 촉진시킨다. 따라서 본 연구는 사춘기 초기 단계인 초등학교 5·6학년의 갈등해결 능력 향상과 더불어 갈등을 긍정적으로 이해하고 건설적으로 해결할 수 있도록 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하여 실제 학교현장에 적용되고 응용될 목적으로 이루어 졌다. 본 논문은 서론, 본론, 결론으로 구성 되었으며 본론의 내용은 다음과 같다. 제1절에서는 본 연구의 이론적 배경이 되는 초등학교 5·6학년 발달특성 및 갈등문제, 갈등과 갈등해결의 개념, 갈등의 유형, 갈등해결교육의 의미·필요성·실태, 갈등해결 기초 능력 구성요인, 토론연극의 개념·체계·교육적 효과를 고찰하였다. 제2절에서는 초등학교 5·6학년의 갈등해결 능력을 향상시키기 위해 학급에서 실시 할 수 있는 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램을 개발하였다. 갈등이해영역, 자기이해영역, 인간관계영역, 의사소통영역, 문제해결 및 의사결정영역, 갈등해결 통합영역으로 구분 하여 한 차시 당 90분씩 총 14차시의 프로그램을 구안하였다. 제3절에서는 본 연구자가 구안한 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램을 실행 한 뒤 연구의 결과를 분석하였다. 연구 대상은 전라남도 D초등학교 5학년 1개 학급 20명, 6학년 1개 학급 19명 총39명을 연구대상으로 선정하였다. 실험 도구는 최창욱, 김정주, 조영희, 김경진(2005)「청소년 갈등해결프로그램 개발 및 효과 연구」에서 사용한 갈등해결 기초 능력 설문지를 사용하였다. 연구 결과 분석은 프로그램 전과 후에 실시한 검사 자료를 SPSS 22.0로 분석하였고, 양적 연구의 한계 보완은 학생 및 교사의 관찰일지 조사도 실시하였다. 그 결과 프로그램 적용 전보다 적용 후 갈등해결 기초 능력의 하위 능력별로 모두 유의미하게 통계 분석 되어 본 연구자의 프로그램이 초등학교 5·6학년 아동의 갈등해결능력 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 실험을 통하여 본 연구자는 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 사춘기 초기 단계 아동의 발달 특성 및 수준에 맞는 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램을 개발하여 제공한다. 둘째, 토론연극을 통한 갈등해결프로그램은 실제 생활 속에서 발생될 수 있는 문제 상황을 가상의 상황을 통해 재현해 보고 적합한 문제 해결 방안들을 모색하여 다시 적용해보는 과정을 통해 실질적인 훈련과정을 제공한다. 셋째, 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램은 갈등해결 기초 능력(갈등이해·자기이해·인간관계·의사소통·문제해결 및 의사결정)영역 향상에 긍정적인 효과성이 있는 것으로 검증 되었다. 따라서 갈등해결 능력 향상을 위한 갈등해결교육의 효과적인 학습도구로서 토론연극의 발전을 기대한다. 주제어 : 토론연극, 사춘기 초기, 갈등해결 기초 능력, 갈등해결교육, 갈등해결프로그램
학교에서 갈등은 늘 일어난다. 특히 사춘기 초기에 해당하는 초등학교 5, 6학년 아동의 경우 발달 특성 상 갈등이 가장 증폭되는 시기로 갈등을 부적절한 방법으로 해결할 경우 집단 따돌림, 학교폭력 등과 같은 심각한 사회 문제로 이어질 수 있다. 최근 학교에서는 이러한 갈등 문제를 평화적, 건설적으로 해결하기 위한 방안으로서 갈등해결교육에 대한 관심이 증가되고 있다. 갈등해결교육은 사춘기 초기 아동의 위험행동을 감소시키고 성공적인 청소년기로의 진입은 물론 성인기에 겪게 되는 갈등에도 영향을 주어 일생 동안 지속적이며, 긍정적인 갈등 해결을 촉진시킨다. 따라서 본 연구는 사춘기 초기 단계인 초등학교 5·6학년의 갈등해결 능력 향상과 더불어 갈등을 긍정적으로 이해하고 건설적으로 해결할 수 있도록 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램을 개발하고 그 효과성을 검증하여 실제 학교현장에 적용되고 응용될 목적으로 이루어 졌다. 본 논문은 서론, 본론, 결론으로 구성 되었으며 본론의 내용은 다음과 같다. 제1절에서는 본 연구의 이론적 배경이 되는 초등학교 5·6학년 발달특성 및 갈등문제, 갈등과 갈등해결의 개념, 갈등의 유형, 갈등해결교육의 의미·필요성·실태, 갈등해결 기초 능력 구성요인, 토론연극의 개념·체계·교육적 효과를 고찰하였다. 제2절에서는 초등학교 5·6학년의 갈등해결 능력을 향상시키기 위해 학급에서 실시 할 수 있는 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램을 개발하였다. 갈등이해영역, 자기이해영역, 인간관계영역, 의사소통영역, 문제해결 및 의사결정영역, 갈등해결 통합영역으로 구분 하여 한 차시 당 90분씩 총 14차시의 프로그램을 구안하였다. 제3절에서는 본 연구자가 구안한 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램을 실행 한 뒤 연구의 결과를 분석하였다. 연구 대상은 전라남도 D초등학교 5학년 1개 학급 20명, 6학년 1개 학급 19명 총39명을 연구대상으로 선정하였다. 실험 도구는 최창욱, 김정주, 조영희, 김경진(2005)「청소년 갈등해결프로그램 개발 및 효과 연구」에서 사용한 갈등해결 기초 능력 설문지를 사용하였다. 연구 결과 분석은 프로그램 전과 후에 실시한 검사 자료를 SPSS 22.0로 분석하였고, 양적 연구의 한계 보완은 학생 및 교사의 관찰일지 조사도 실시하였다. 그 결과 프로그램 적용 전보다 적용 후 갈등해결 기초 능력의 하위 능력별로 모두 유의미하게 통계 분석 되어 본 연구자의 프로그램이 초등학교 5·6학년 아동의 갈등해결능력 향상에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 이와 같은 실험을 통하여 본 연구자는 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 사춘기 초기 단계 아동의 발달 특성 및 수준에 맞는 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램을 개발하여 제공한다. 둘째, 토론연극을 통한 갈등해결프로그램은 실제 생활 속에서 발생될 수 있는 문제 상황을 가상의 상황을 통해 재현해 보고 적합한 문제 해결 방안들을 모색하여 다시 적용해보는 과정을 통해 실질적인 훈련과정을 제공한다. 셋째, 토론연극을 활용한 갈등해결프로그램은 갈등해결 기초 능력(갈등이해·자기이해·인간관계·의사소통·문제해결 및 의사결정)영역 향상에 긍정적인 효과성이 있는 것으로 검증 되었다. 따라서 갈등해결 능력 향상을 위한 갈등해결교육의 효과적인 학습도구로서 토론연극의 발전을 기대한다. 주제어 : 토론연극, 사춘기 초기, 갈등해결 기초 능력, 갈등해결교육, 갈등해결프로그램
Conflicts at school never cease to occur. In particular, in case of fifth and sixth grade students of elementary school are in the stage of conflict amplification by the developmental characteristics, for this reason, if the conflicts are inappropriately resolved at this stage, this can be connected...
Conflicts at school never cease to occur. In particular, in case of fifth and sixth grade students of elementary school are in the stage of conflict amplification by the developmental characteristics, for this reason, if the conflicts are inappropriately resolved at this stage, this can be connected with serous social problems such as bullying and school violence. Recently, schools pay growing attention to conflict resolution education as a plan for coping with these conflictive problems in a peaceful and constructive way. The conflict resolution education helps to promote constant and positive conflict resolution during the lifetime of children by giving influences on the reduction of risk behavior of early adolescent children and successful advance into teenager stage as well as on coping with conflicts in adulthood. For this reason, this study aimed to develop conflict resolution programs based on Forum Theater and verify its effectiveness to apply and adapt it in the real school field, with the purpose of improving conflict resolution skills of the fifth and sixth grade students of elementary school who belong to the early adolescent stage and motivating them to have positive understanding of conflicts and constructive conflict resolution. This study is composed of Introduction, Body and Conclusion, and the contents of the Body are as follows: Chapter I considered the facts as a theoretical background of this study such as developmental characteristics of the fifth and sixth grade students of elementary school and their conflictive problems, concepts of conflict and conflict resolution, types of conflicts, significance/necessity/current status of conflict resolution education, components of conflict resolution basic skills and concept/system/educational effects of Forum Theater. In Chapter II, conflict resolution program was developed based on Forum Theater realizable during the class so as to improve conflict resolution skills of the fifth and sixth grade students of elementary school. The program was designed in the form of 14 sessions in total, with each session of 90 minutes, by dividing into various areas of conflict understanding area, self-understanding area, human relations area, communication area, problem resolution and decision-making area and integrated are of conflict resolution. In Chapter III, after implementing conflict resolution program based on Forum Theater designed by me, in quality of researcher, the research result was analyzed. The research subject was oriented to 39 students in total of D Elementary School located in Jeonnam, 20 students of one class of fifth grade and 19 students of one class of sixth grade. As for the experimental tool, this study counted on questionnaire survey regarding conflict resolution basic skills based on Development of conflict resolution program for Youth and Study of its Effectiveness proposed by Chang-wook Choi, Jung-joo Kim, Young-hee Cho and Kyoung-jin Kim (2005). To have the research results, the checked material conducted before and after the program was analyzed based on SPSS 22.0, and the limits of quantitative study was complemented by the observation journal review written by students and teachers. As a result, it turned out that the program designed by me in quality of researcher gave positive effects on improvement of conflict resolution skills of the students of fifth and sixth grade, because the analysis showed statistically significant results by each subordinate skill of conflict resolution basic skills after applying the program as compared with the state prior to the application. This experiment made it possible to draw the results as follows: Firstly, conflict resolution program is developed and provided based on Forum Theater in accordance with the developmental characteristics and level of children of the early stage of adolescence. Secondly, practical training course is provided by conflict resolution program based on Forum Theater through the processes of representing the occurring problems in reality or possible problems in virtual situations, searching for solutions to the problems and applying them again. Thirdly, it was verified that conflict resolution program based on Forum Theater gives positive effects on improvement of conflict resolution basis skills (conflict understanding, self-understanding, human relations, communication, problem resolution and decision-making). Hence, Forum Theater is expected to progress as an effective learning tool of conflict resolution education for improvement of conflict resolution skills. Keywords: Forum Theater, Early Adolescence, Conflict Resolution Basic Skills, Conflict Resolution Education, Conflict Resolution Programs
Conflicts at school never cease to occur. In particular, in case of fifth and sixth grade students of elementary school are in the stage of conflict amplification by the developmental characteristics, for this reason, if the conflicts are inappropriately resolved at this stage, this can be connected with serous social problems such as bullying and school violence. Recently, schools pay growing attention to conflict resolution education as a plan for coping with these conflictive problems in a peaceful and constructive way. The conflict resolution education helps to promote constant and positive conflict resolution during the lifetime of children by giving influences on the reduction of risk behavior of early adolescent children and successful advance into teenager stage as well as on coping with conflicts in adulthood. For this reason, this study aimed to develop conflict resolution programs based on Forum Theater and verify its effectiveness to apply and adapt it in the real school field, with the purpose of improving conflict resolution skills of the fifth and sixth grade students of elementary school who belong to the early adolescent stage and motivating them to have positive understanding of conflicts and constructive conflict resolution. This study is composed of Introduction, Body and Conclusion, and the contents of the Body are as follows: Chapter I considered the facts as a theoretical background of this study such as developmental characteristics of the fifth and sixth grade students of elementary school and their conflictive problems, concepts of conflict and conflict resolution, types of conflicts, significance/necessity/current status of conflict resolution education, components of conflict resolution basic skills and concept/system/educational effects of Forum Theater. In Chapter II, conflict resolution program was developed based on Forum Theater realizable during the class so as to improve conflict resolution skills of the fifth and sixth grade students of elementary school. The program was designed in the form of 14 sessions in total, with each session of 90 minutes, by dividing into various areas of conflict understanding area, self-understanding area, human relations area, communication area, problem resolution and decision-making area and integrated are of conflict resolution. In Chapter III, after implementing conflict resolution program based on Forum Theater designed by me, in quality of researcher, the research result was analyzed. The research subject was oriented to 39 students in total of D Elementary School located in Jeonnam, 20 students of one class of fifth grade and 19 students of one class of sixth grade. As for the experimental tool, this study counted on questionnaire survey regarding conflict resolution basic skills based on Development of conflict resolution program for Youth and Study of its Effectiveness proposed by Chang-wook Choi, Jung-joo Kim, Young-hee Cho and Kyoung-jin Kim (2005). To have the research results, the checked material conducted before and after the program was analyzed based on SPSS 22.0, and the limits of quantitative study was complemented by the observation journal review written by students and teachers. As a result, it turned out that the program designed by me in quality of researcher gave positive effects on improvement of conflict resolution skills of the students of fifth and sixth grade, because the analysis showed statistically significant results by each subordinate skill of conflict resolution basic skills after applying the program as compared with the state prior to the application. This experiment made it possible to draw the results as follows: Firstly, conflict resolution program is developed and provided based on Forum Theater in accordance with the developmental characteristics and level of children of the early stage of adolescence. Secondly, practical training course is provided by conflict resolution program based on Forum Theater through the processes of representing the occurring problems in reality or possible problems in virtual situations, searching for solutions to the problems and applying them again. Thirdly, it was verified that conflict resolution program based on Forum Theater gives positive effects on improvement of conflict resolution basis skills (conflict understanding, self-understanding, human relations, communication, problem resolution and decision-making). Hence, Forum Theater is expected to progress as an effective learning tool of conflict resolution education for improvement of conflict resolution skills. Keywords: Forum Theater, Early Adolescence, Conflict Resolution Basic Skills, Conflict Resolution Education, Conflict Resolution Programs
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.