본 연구는 취학 전 유아의 ‘학교준비도’에 대한 부모와 교사의 인식 차이를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해 취학 전 유아의 초등준비에 관한 부모와 교사의 합의를 찾아내어 유아가 보다 바람직하게 유아교육기관에서 초등학교로 적응할 수 있도록 돕는 방안모색에 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구에서 취학 전 유아의 학교 준비도에 대한 부모와 교사의 인식차이를 알아보기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 학교 준비도에 대한 부모와 교사의 전반적인 인식은 어떠한가? 2. 학교 준비의 중요도에 대한 부모와 교사의 인식은 어떠한가? 3. 취학 전 유아의 학교 준비 수행도에 대한 부모와 교사의 인식은 어떠한가? 4. 취학 전 유아의 학교 준비에 대한 부모와 교사의 인식에 차이가 있는가?
본 연구는 유아교육기관에 재원중인 300명의 취학 전 유아의 부모와 아동의 담임교사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 회수된 275부의 설문지 중 응답이 불성실한 설문 7부를 제외하고 268부의 설문지를 최종분석에 활용하였다. 최종적으로 268명의 취학 전 유아의 부모와 35명의 유아교육기관 교사를 대상으로 통계처리 하였다.
취학 전 유아의 학교준비도를 측정하기 위해 박연정과 정옥분(2008)이 개발한 ‘취학 전 아동의 학교준비도 척도’와 지성애·정대현(2006)의 ‘초등학교 1학년용 학교 적응’ 척도를 참고하여 본 연구의 목적에 맞도록 연구자가 재구성 하였다. 재구성 절차는 다음과 같다. 첫째, 학교준비도에 사용되었던 설문지 탐색을 통해 선정된 학교준비도 하위영역과 문항들을 유아교육 분야의 전문인과 토의를 통해 수정·보완하여 1차 시안을 구성하였다. 둘째, 수정 보완된 1차 설문지는 만5세 담당 유아교육교사 10명, 만5세 유아 학부모 10명, 초등1~2학년 교사 5명에게 설문지 형식으로 ...
본 연구는 취학 전 유아의 ‘학교준비도’에 대한 부모와 교사의 인식 차이를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해 취학 전 유아의 초등준비에 관한 부모와 교사의 합의를 찾아내어 유아가 보다 바람직하게 유아교육기관에서 초등학교로 적응할 수 있도록 돕는 방안모색에 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구에서 취학 전 유아의 학교 준비도에 대한 부모와 교사의 인식차이를 알아보기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 학교 준비도에 대한 부모와 교사의 전반적인 인식은 어떠한가? 2. 학교 준비의 중요도에 대한 부모와 교사의 인식은 어떠한가? 3. 취학 전 유아의 학교 준비 수행도에 대한 부모와 교사의 인식은 어떠한가? 4. 취학 전 유아의 학교 준비에 대한 부모와 교사의 인식에 차이가 있는가?
본 연구는 유아교육기관에 재원중인 300명의 취학 전 유아의 부모와 아동의 담임교사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 회수된 275부의 설문지 중 응답이 불성실한 설문 7부를 제외하고 268부의 설문지를 최종분석에 활용하였다. 최종적으로 268명의 취학 전 유아의 부모와 35명의 유아교육기관 교사를 대상으로 통계처리 하였다.
취학 전 유아의 학교준비도를 측정하기 위해 박연정과 정옥분(2008)이 개발한 ‘취학 전 아동의 학교준비도 척도’와 지성애·정대현(2006)의 ‘초등학교 1학년용 학교 적응’ 척도를 참고하여 본 연구의 목적에 맞도록 연구자가 재구성 하였다. 재구성 절차는 다음과 같다. 첫째, 학교준비도에 사용되었던 설문지 탐색을 통해 선정된 학교준비도 하위영역과 문항들을 유아교육 분야의 전문인과 토의를 통해 수정·보완하여 1차 시안을 구성하였다. 둘째, 수정 보완된 1차 설문지는 만5세 담당 유아교육교사 10명, 만5세 유아 학부모 10명, 초등1~2학년 교사 5명에게 설문지 형식으로 타당도를 검증하고 수정사항에 대해 문항을 추가, 삭제, 보완 하여 기본생활습관, 독립성, 사회성, 또래관계, 단체생활, 학습능력 6개의 하위 영역으로 재구성하여 사용하였다.
연구에서 수집된 자료는 다음과 같은 방법에 의하여 통계 처리 하였다. 먼저 학교 준비도에 대한 전반적인 인식과 학교준비도의 중요도, 학교준비도의 수행도를 알아보기 위해 평균과 표준편차를 구한 후 영향을 주는 변인을 알아보기 위해 t검정과 일원변량분석을 실시하였으며 집단 간의 구체적인 차이를 알아보기 위해 Duncan의 사후 검증을 실시하였다. 학교준비 만족도와 수행도 인식의 관계를 알아보기 위해 상관관계를 구한 후 회귀분석을 실시하였다. 취학 전 유아의 학교 준비도에 대한 중요도와 수행도와의 차이를 알아보기 위해 대응 t검증을 실시하였다. 이상의 모든 자료의 통계처리는 SPSS 21.0통계 프로그램을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과에 따른 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교준비도에 대한 부모와 교사의 전반적 인식은 부모에 비해 교사가 높은 점수를 나타내었으며 부모의 학교준비도 인식은 유아의 성별, 유아의 출생순위에 따라 유의미한 차이가 있었고 교사는 만5세반 경력에 따라 학교준비도 인식이 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학교준비의 중요도에 대한 부모와 교사의 인식은 가장 높은 점수를 나타낸 것은 기본생활습관이었으며 가장 낮은 점수로 나타난 것은 학습능력으로 나타났으며 학교준비의 중요도에 대한 부모의 인식은 유아교육 기관의 형태에 따라 인식의 차이가 있음을 알 수 있었다. 반면 개방형 질문에서 초등준비를 위해 행하고 있는것으로는 기본생활습관보다 학습적인 부분이 월등히 높은 것으로 중요도에 대한 인식과 실제로 학교준비를 위해 행하고 있는 부분이 다름을 알 수 있었다. 셋째, 학교준비 수행도는 유아의 성별에 따른 차이가 크다는 것을 알 수 있었으며 수행도 인식은 학교준비 만족도가 높을수록 유아의 성별이 여아일수록 수행도 인식이 높은 것을 알 수 있었다. 교사와 부모의 수행도 인식에서는 학습능력, 단체생활부분에서는 유아에 대한 평가가 어느정도 일치했지만 또래관계, 독립성 부분에서는 유아에 대한 평가가 일치하지 않음을 알 수 있었다. 넷째, 학교준비도의 중요도와 수행도간의 차이에서는 부모와 교사 모두 중요도에 비해 수행도의 점수가 낮았으며 특히 사회영역에서 가장 큰 차이를 보이는 것을 알 수 있었다.
위에서 제시한 결론을 기초하여 본 연구의 후속 연구를 위한 제언을 하면 첫째, 본 연구에서는 취학 전 유아의 학교준비도에 대한 부모와 교사의 인식을 비교하여 어떠한 차이가 있음을 알게 되는 기초자료로써, 부모와 교사가 인지하고 있는 것이 다름을 알 수 있었으나 이 차이를 좁힐 수 있는 구체적인 실행방안에 대한 부분이 부족함으로 현장에서 접목 가능한 다양한 부모교육과 교사교육의 개발연구가 매우 필요하다 하겠다. 둘째, 본 연구에서 유아교육기관에 따른 교사의 학교준비도에 대한 전반적인 인식과 중요도에 대한 인식이 유의미하게 차이가 남을 알 수 있었다. 두 교육기관의 차이를 줄이고자 2012년부터 누리과정을 도입하여 실시하고 있지만 두 교육기관의
본 연구는 취학 전 유아의 ‘학교준비도’에 대한 부모와 교사의 인식 차이를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이를 통해 취학 전 유아의 초등준비에 관한 부모와 교사의 합의를 찾아내어 유아가 보다 바람직하게 유아교육기관에서 초등학교로 적응할 수 있도록 돕는 방안모색에 기초자료를 제공하고자 한다.
본 연구에서 취학 전 유아의 학교 준비도에 대한 부모와 교사의 인식차이를 알아보기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 학교 준비도에 대한 부모와 교사의 전반적인 인식은 어떠한가? 2. 학교 준비의 중요도에 대한 부모와 교사의 인식은 어떠한가? 3. 취학 전 유아의 학교 준비 수행도에 대한 부모와 교사의 인식은 어떠한가? 4. 취학 전 유아의 학교 준비에 대한 부모와 교사의 인식에 차이가 있는가?
본 연구는 유아교육기관에 재원중인 300명의 취학 전 유아의 부모와 아동의 담임교사를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 회수된 275부의 설문지 중 응답이 불성실한 설문 7부를 제외하고 268부의 설문지를 최종분석에 활용하였다. 최종적으로 268명의 취학 전 유아의 부모와 35명의 유아교육기관 교사를 대상으로 통계처리 하였다.
취학 전 유아의 학교준비도를 측정하기 위해 박연정과 정옥분(2008)이 개발한 ‘취학 전 아동의 학교준비도 척도’와 지성애·정대현(2006)의 ‘초등학교 1학년용 학교 적응’ 척도를 참고하여 본 연구의 목적에 맞도록 연구자가 재구성 하였다. 재구성 절차는 다음과 같다. 첫째, 학교준비도에 사용되었던 설문지 탐색을 통해 선정된 학교준비도 하위영역과 문항들을 유아교육 분야의 전문인과 토의를 통해 수정·보완하여 1차 시안을 구성하였다. 둘째, 수정 보완된 1차 설문지는 만5세 담당 유아교육교사 10명, 만5세 유아 학부모 10명, 초등1~2학년 교사 5명에게 설문지 형식으로 타당도를 검증하고 수정사항에 대해 문항을 추가, 삭제, 보완 하여 기본생활습관, 독립성, 사회성, 또래관계, 단체생활, 학습능력 6개의 하위 영역으로 재구성하여 사용하였다.
연구에서 수집된 자료는 다음과 같은 방법에 의하여 통계 처리 하였다. 먼저 학교 준비도에 대한 전반적인 인식과 학교준비도의 중요도, 학교준비도의 수행도를 알아보기 위해 평균과 표준편차를 구한 후 영향을 주는 변인을 알아보기 위해 t검정과 일원변량분석을 실시하였으며 집단 간의 구체적인 차이를 알아보기 위해 Duncan의 사후 검증을 실시하였다. 학교준비 만족도와 수행도 인식의 관계를 알아보기 위해 상관관계를 구한 후 회귀분석을 실시하였다. 취학 전 유아의 학교 준비도에 대한 중요도와 수행도와의 차이를 알아보기 위해 대응 t검증을 실시하였다. 이상의 모든 자료의 통계처리는 SPSS 21.0통계 프로그램을 사용하여 분석하였다.
본 연구의 결과에 따른 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학교준비도에 대한 부모와 교사의 전반적 인식은 부모에 비해 교사가 높은 점수를 나타내었으며 부모의 학교준비도 인식은 유아의 성별, 유아의 출생순위에 따라 유의미한 차이가 있었고 교사는 만5세반 경력에 따라 학교준비도 인식이 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 학교준비의 중요도에 대한 부모와 교사의 인식은 가장 높은 점수를 나타낸 것은 기본생활습관이었으며 가장 낮은 점수로 나타난 것은 학습능력으로 나타났으며 학교준비의 중요도에 대한 부모의 인식은 유아교육 기관의 형태에 따라 인식의 차이가 있음을 알 수 있었다. 반면 개방형 질문에서 초등준비를 위해 행하고 있는것으로는 기본생활습관보다 학습적인 부분이 월등히 높은 것으로 중요도에 대한 인식과 실제로 학교준비를 위해 행하고 있는 부분이 다름을 알 수 있었다. 셋째, 학교준비 수행도는 유아의 성별에 따른 차이가 크다는 것을 알 수 있었으며 수행도 인식은 학교준비 만족도가 높을수록 유아의 성별이 여아일수록 수행도 인식이 높은 것을 알 수 있었다. 교사와 부모의 수행도 인식에서는 학습능력, 단체생활부분에서는 유아에 대한 평가가 어느정도 일치했지만 또래관계, 독립성 부분에서는 유아에 대한 평가가 일치하지 않음을 알 수 있었다. 넷째, 학교준비도의 중요도와 수행도간의 차이에서는 부모와 교사 모두 중요도에 비해 수행도의 점수가 낮았으며 특히 사회영역에서 가장 큰 차이를 보이는 것을 알 수 있었다.
위에서 제시한 결론을 기초하여 본 연구의 후속 연구를 위한 제언을 하면 첫째, 본 연구에서는 취학 전 유아의 학교준비도에 대한 부모와 교사의 인식을 비교하여 어떠한 차이가 있음을 알게 되는 기초자료로써, 부모와 교사가 인지하고 있는 것이 다름을 알 수 있었으나 이 차이를 좁힐 수 있는 구체적인 실행방안에 대한 부분이 부족함으로 현장에서 접목 가능한 다양한 부모교육과 교사교육의 개발연구가 매우 필요하다 하겠다. 둘째, 본 연구에서 유아교육기관에 따른 교사의 학교준비도에 대한 전반적인 인식과 중요도에 대한 인식이 유의미하게 차이가 남을 알 수 있었다. 두 교육기관의 차이를 줄이고자 2012년부터 누리과정을 도입하여 실시하고 있지만 두 교육기관의
This study was intended to investigate the difference in teachers and parents awareness of ‘school readiness’ of preschool children. The purpose is to provide basic data for early childhood educational institutes to properly help infants to become acclimated to the elementary schoo...
Abstract
This study was intended to investigate the difference in teachers and parents awareness of ‘school readiness’ of preschool children. The purpose is to provide basic data for early childhood educational institutes to properly help infants to become acclimated to the elementary school by finding agreement between parents and teachers regarding elementary school preparation of preschool children.
Specific research problems for investigating the difference in teachers and parents awareness of school readiness of preschool children are as follows. 1. How is parents and teachers overall awareness for school readiness? 2. What is parents and teachers awareness for importance of school readiness? 3. What is parents and teachers awareness for performance of school readiness of preschool children? 4. Was there difference in parents and teachers awareness for school readiness of preschool children?
This study conducted a questionnaire survey on parents and class teachers of 300 preschool children enrolled in early childhood educational institutes, and used 268 copies of questionnaire survey among the collected 275 copies excluding 7 copies with unreliable response on final analysis. This study took statistics on parents of 268 preschool children and 35 teachers from early childhood institutes.
The researcher reorganized the questionnaire survey according to the purpose of this study by referring to the ‘school readiness scale of preschool children’ developed by Park Yeon-Jung and Chung Ok-Boon(2008) and ‘school adaptability scale for 1st graders in elementary school’ of Ji Sung-Ae and Chung Dae-Hyun(2006) to measure school readiness of preschool children. Reorganization procedures are as follows. First, 1st draft proposal was organized by modifying and supplementing subdomains and questions of school readiness selected by exploring questionnaires used in school readiness through discussion with professionals of early childhood education. Secondly, validity of the 1st modified and supplemented questionnaire was verified in questionnaire format on 10 early childhood education teachers of 5 year olds, 10 parents of 5 year-old infants, and 5 teachers of 1~2 elementary school students, and reorganized into 6 subdomains as fundamental habits, independence, sociality, peer relationship, group life, and learning ability by adding, deleting, and supplementing the revised questions.
The collected data in this study was statistically processed by the following method. First, this study calculated the mean and standard deviation to investigate general awareness of school readiness, importance of school readiness, and performance of school readiness, conducted t-test and one-way analysis of variance to investigate influencing variables, and conducted Duncan’s post test to assess specific differences between groups. This study conducted regression analysis after investigating a correlation between satisfaction on school readiness and perception on performance. This study conducted t-test to investigate the difference in importance and performance of school readiness of preschool children. Statistical treatment of all materials above was analyzed using SPSS 21.0 Statistics Program.
A summary of conclusion according to the results of this study is as follows. First, for overall perception of parents and teachers on school readiness, parents showed higher points than teachers, parents perception on school readiness showed significant difference by gender and birth order of infants, and teachers showed significant difference in perception of school readiness according to the career in five-year old class. Secondly, basic living habits showed highest point for parents and teachers recognition on the importance of school readiness, learning ability showed the lowest point, and parents recognition on the importance of school readiness showed difference according to the type of early childhood educational institutes. On the other hand, for things being done for elementary school preparation in open-ended questions, it was identified that academic area was far higher than basic living habits as perception on importance and things actually being done for elementary school preparation differed. Thirdly, it was identified that performance of school readiness showed big difference by gender of infants, and showed higher recognition when satisfaction for school readiness was higher and when gender of infants was girl. For teachers and parents perception on performance, evaluation of infants coincided to some extent but evaluation on peer relationship and independence showed difference. Fourthly, both parents and teachers showed lower points in performance than importance for difference in importance and performance of school readiness, and specially, they showed the biggest difference in social area.
Suggestions for a follow-up study based on the conclusion suggested above are as follows. First, this study provided preliminary data that helps to compare and identify differences in parents and teachers awareness on school readiness of preschool children, and it was identified that there was difference in parents and teachers awareness but development research of various parents and teachers education that can be applied in the field would be necessary because there is lack of specific application methods that can bridge the differences. Secondly, this study identified that there is significant difference in general awareness of teachers on school readiness and awareness on importance according to the early childhood educational institutes. Nuri curriculum has been introduced and implemented since 2012 to reduce differences between the two educational institutes, but differences between the two educational institutes were not resolved that follow-up studies on how 5-year old teachers of each educational institute are condu
Abstract
This study was intended to investigate the difference in teachers and parents awareness of ‘school readiness’ of preschool children. The purpose is to provide basic data for early childhood educational institutes to properly help infants to become acclimated to the elementary school by finding agreement between parents and teachers regarding elementary school preparation of preschool children.
Specific research problems for investigating the difference in teachers and parents awareness of school readiness of preschool children are as follows. 1. How is parents and teachers overall awareness for school readiness? 2. What is parents and teachers awareness for importance of school readiness? 3. What is parents and teachers awareness for performance of school readiness of preschool children? 4. Was there difference in parents and teachers awareness for school readiness of preschool children?
This study conducted a questionnaire survey on parents and class teachers of 300 preschool children enrolled in early childhood educational institutes, and used 268 copies of questionnaire survey among the collected 275 copies excluding 7 copies with unreliable response on final analysis. This study took statistics on parents of 268 preschool children and 35 teachers from early childhood institutes.
The researcher reorganized the questionnaire survey according to the purpose of this study by referring to the ‘school readiness scale of preschool children’ developed by Park Yeon-Jung and Chung Ok-Boon(2008) and ‘school adaptability scale for 1st graders in elementary school’ of Ji Sung-Ae and Chung Dae-Hyun(2006) to measure school readiness of preschool children. Reorganization procedures are as follows. First, 1st draft proposal was organized by modifying and supplementing subdomains and questions of school readiness selected by exploring questionnaires used in school readiness through discussion with professionals of early childhood education. Secondly, validity of the 1st modified and supplemented questionnaire was verified in questionnaire format on 10 early childhood education teachers of 5 year olds, 10 parents of 5 year-old infants, and 5 teachers of 1~2 elementary school students, and reorganized into 6 subdomains as fundamental habits, independence, sociality, peer relationship, group life, and learning ability by adding, deleting, and supplementing the revised questions.
The collected data in this study was statistically processed by the following method. First, this study calculated the mean and standard deviation to investigate general awareness of school readiness, importance of school readiness, and performance of school readiness, conducted t-test and one-way analysis of variance to investigate influencing variables, and conducted Duncan’s post test to assess specific differences between groups. This study conducted regression analysis after investigating a correlation between satisfaction on school readiness and perception on performance. This study conducted t-test to investigate the difference in importance and performance of school readiness of preschool children. Statistical treatment of all materials above was analyzed using SPSS 21.0 Statistics Program.
A summary of conclusion according to the results of this study is as follows. First, for overall perception of parents and teachers on school readiness, parents showed higher points than teachers, parents perception on school readiness showed significant difference by gender and birth order of infants, and teachers showed significant difference in perception of school readiness according to the career in five-year old class. Secondly, basic living habits showed highest point for parents and teachers recognition on the importance of school readiness, learning ability showed the lowest point, and parents recognition on the importance of school readiness showed difference according to the type of early childhood educational institutes. On the other hand, for things being done for elementary school preparation in open-ended questions, it was identified that academic area was far higher than basic living habits as perception on importance and things actually being done for elementary school preparation differed. Thirdly, it was identified that performance of school readiness showed big difference by gender of infants, and showed higher recognition when satisfaction for school readiness was higher and when gender of infants was girl. For teachers and parents perception on performance, evaluation of infants coincided to some extent but evaluation on peer relationship and independence showed difference. Fourthly, both parents and teachers showed lower points in performance than importance for difference in importance and performance of school readiness, and specially, they showed the biggest difference in social area.
Suggestions for a follow-up study based on the conclusion suggested above are as follows. First, this study provided preliminary data that helps to compare and identify differences in parents and teachers awareness on school readiness of preschool children, and it was identified that there was difference in parents and teachers awareness but development research of various parents and teachers education that can be applied in the field would be necessary because there is lack of specific application methods that can bridge the differences. Secondly, this study identified that there is significant difference in general awareness of teachers on school readiness and awareness on importance according to the early childhood educational institutes. Nuri curriculum has been introduced and implemented since 2012 to reduce differences between the two educational institutes, but differences between the two educational institutes were not resolved that follow-up studies on how 5-year old teachers of each educational institute are condu
주제어
#Parent-teacher conferences Home and schoolKorea (South) Parent-teacher relationshipsKorea (South) EducationParent participationKorea (South)
학위논문 정보
저자
유현숙
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 유아교육 전공
발행연도
2016
총페이지
iv, 69 p.
키워드
Parent-teacher conferences Home and schoolKorea (South) Parent-teacher relationshipsKorea (South) EducationParent participationKorea (South)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.