본 연구는 그림책을 활용한 인성교육활동이 만 3세 유아의 사회정서능력에 미치는 교육적 효과를 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 사회정서능력에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 정서조절에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 또래상호작용에 미치는 효과는 어떠 한가? 1-4. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 규범인식에 미치는 효과는 어떠한가? 1-5. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 성인상호작용에 미치는 효과는 어떠 한가? 1-6. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 정서인식 및 표현에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시 M구 어린이집의 만 3세 두 학급의 유아 22명이었다. 본 연구는 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 사회정서능력에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순으로 진행하였다. 실험처치는 주 2회씩 10주 동안 총 20회에 걸쳐 이루어졌으며 실험처치가 끝난 후 실험처치의 효과를 파악하기 위해 사회정서능력에 대한 사후검사를 하였다. 본 연구는 유아의 사회정서능력을 측정하기 위해 이은정(2015)이 개발한 유아 사회정서능력 검사 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
국 문 초 록
본 연구는 그림책을 활용한 인성교육활동이 만 3세 유아의 사회정서능력에 미치는 교육적 효과를 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 사회정서능력에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 정서조절에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 또래상호작용에 미치는 효과는 어떠 한가? 1-4. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 규범인식에 미치는 효과는 어떠한가? 1-5. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 성인상호작용에 미치는 효과는 어떠 한가? 1-6. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 정서인식 및 표현에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시 M구 어린이집의 만 3세 두 학급의 유아 22명이었다. 본 연구는 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 사회정서능력에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순으로 진행하였다. 실험처치는 주 2회씩 10주 동안 총 20회에 걸쳐 이루어졌으며 실험처치가 끝난 후 실험처치의 효과를 파악하기 위해 사회정서능력에 대한 사후검사를 하였다. 본 연구는 유아의 사회정서능력을 측정하기 위해 이은정(2015)이 개발한 유아 사회정서능력 검사 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 Win Program을 이용하여 실험집단과 비교집단의 사전· 사후검사 점수와 평균 및 표준편차를 산출하였으며, 통계적인 통제를 위해 교정 평균값을 구하고 사전검사 점수를 매개변인으로 한 공변량분석(ANCOVA: Analysis of Covariance)을 적용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 사회정서능력에 미치는 효과에 대하여 살펴본 결과 그림책을 활용한 인성교육활동을 실시한 실험집단 유아의 사회정서능력이 비교집단 유아의 사회정서능력보다 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 사회정서능력의 하위영역별로 살펴보면 실험집단 유아의 자아개념, 정서조절, 또래상호작용, 규범인식, 성인상호작용, 정서인식 및 표현 점수가 비교집단 유아보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 이는 그림책을 활용한 인성교육활동이 만 3세 유아의 사회정서능력 증진에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 따라서 그림책을 활용한 인성교육활동은 유아의 사회정서능력 증진에 효과적임을 시사한다.
국 문 초 록
본 연구는 그림책을 활용한 인성교육활동이 만 3세 유아의 사회정서능력에 미치는 교육적 효과를 알아보는 데 목적이 있다. 이를 위해 설정된 연구 문제는 다음과 같다.
1. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 사회정서능력에 미치는 효과는 어떠한가? 1-1. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 자아개념에 미치는 효과는 어떠한가? 1-2. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 정서조절에 미치는 효과는 어떠한가? 1-3. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 또래상호작용에 미치는 효과는 어떠 한가? 1-4. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 규범인식에 미치는 효과는 어떠한가? 1-5. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 성인상호작용에 미치는 효과는 어떠 한가? 1-6. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 정서인식 및 표현에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구의 대상은 S시 M구 어린이집의 만 3세 두 학급의 유아 22명이었다. 본 연구는 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 사회정서능력에 미치는 효과를 알아보기 위하여 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순으로 진행하였다. 실험처치는 주 2회씩 10주 동안 총 20회에 걸쳐 이루어졌으며 실험처치가 끝난 후 실험처치의 효과를 파악하기 위해 사회정서능력에 대한 사후검사를 하였다. 본 연구는 유아의 사회정서능력을 측정하기 위해 이은정(2015)이 개발한 유아 사회정서능력 검사 도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 Win Program을 이용하여 실험집단과 비교집단의 사전· 사후검사 점수와 평균 및 표준편차를 산출하였으며, 통계적인 통제를 위해 교정 평균값을 구하고 사전검사 점수를 매개변인으로 한 공변량분석(ANCOVA: Analysis of Covariance)을 적용하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 그림책을 활용한 인성교육활동이 유아의 사회정서능력에 미치는 효과에 대하여 살펴본 결과 그림책을 활용한 인성교육활동을 실시한 실험집단 유아의 사회정서능력이 비교집단 유아의 사회정서능력보다 통계적으로 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 사회정서능력의 하위영역별로 살펴보면 실험집단 유아의 자아개념, 정서조절, 또래상호작용, 규범인식, 성인상호작용, 정서인식 및 표현 점수가 비교집단 유아보다 유의미하게 향상된 것으로 나타났다. 이는 그림책을 활용한 인성교육활동이 만 3세 유아의 사회정서능력 증진에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 의미한다. 따라서 그림책을 활용한 인성교육활동은 유아의 사회정서능력 증진에 효과적임을 시사한다.
The Effects of character education program using picture-books on 3-year-old children’s social-emotional competences
Kwon, Eunjoo Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this research is...
ABSTRACT
The Effects of character education program using picture-books on 3-year-old children’s social-emotional competences
Kwon, Eunjoo Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this research is to find out what kind of educational effects of does character education program using picture-books have on social-emotional competences of 3-year-old children. The research questions set for this as follows;
1. What kind of effect does character education using picture-books have on children’s social and emotional competences? 1-1. What kind of effect does character education using picture books have on children’s self-concept? 1-2. What kind of effect does character education using picture books have on children’s emotional inhibition and regulation? 1-3. What kind of effect does character education using picture books have on children’s peer interaction? 1-4. What kind of effect does character education using picture books have on children’s norm recognition? 1-5. What kind of effect does character education using picture books have on children’s adult(teacher) interaction? 1-6. What kind of effect does character education using picture books have on children’s emotional recognition and expression?
The subjects of this research are 22 children from two different 3-year-old classes of Daycare centers located in M district of S city. The experimental group children were participated in character education program using picture-books for total 20 times, twice a week for 10 weeks. During the same period, comparative group children had no character education program using picture books but teachers just read the same picture books used. Also, those picture books are placed in reading areas so that children can come and read them anytime during free choice activity time. In terms of research tool, Social and Emotional Competences Measurement for Children developed by Eunjeong Lee(2015) was used to measure children’s social and emotional competences. All of collected data was analyzed by using SPSS 18.0 Win Program including pre and post test score of experimental and comparative groups, mean, and standard deviation were calculated. To find out its effects on social and emotional competences of children, analysis of covariance(ANCOVA) with pre-test result as covariate was carried out.
The results of this study are as follows;
First, experimental group children had a statistically significant increase in social and emotional competences than children in comparative group. In consideration to sub-factors of social and emotional competences, children in experimental group had a significant increase in their self-concept, emotional inhibition and regulation, peer interaction, norm recognition, adult(teacher) interaction, and emotional recognition and expression than ones in comparative group. These results implies that character education program using picture books gives a positive effects on increasing social and emotional competences of 3-year-old children.
To conclude, as character education program using picture-books is effective for enhancing children’s social and emotional competences, it implies that this can be a meaningful teaching-learning method which is applicable to the education field.
ABSTRACT
The Effects of character education program using picture-books on 3-year-old children’s social-emotional competences
Kwon, Eunjoo Department of Early Childhood Education Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this research is to find out what kind of educational effects of does character education program using picture-books have on social-emotional competences of 3-year-old children. The research questions set for this as follows;
1. What kind of effect does character education using picture-books have on children’s social and emotional competences? 1-1. What kind of effect does character education using picture books have on children’s self-concept? 1-2. What kind of effect does character education using picture books have on children’s emotional inhibition and regulation? 1-3. What kind of effect does character education using picture books have on children’s peer interaction? 1-4. What kind of effect does character education using picture books have on children’s norm recognition? 1-5. What kind of effect does character education using picture books have on children’s adult(teacher) interaction? 1-6. What kind of effect does character education using picture books have on children’s emotional recognition and expression?
The subjects of this research are 22 children from two different 3-year-old classes of Daycare centers located in M district of S city. The experimental group children were participated in character education program using picture-books for total 20 times, twice a week for 10 weeks. During the same period, comparative group children had no character education program using picture books but teachers just read the same picture books used. Also, those picture books are placed in reading areas so that children can come and read them anytime during free choice activity time. In terms of research tool, Social and Emotional Competences Measurement for Children developed by Eunjeong Lee(2015) was used to measure children’s social and emotional competences. All of collected data was analyzed by using SPSS 18.0 Win Program including pre and post test score of experimental and comparative groups, mean, and standard deviation were calculated. To find out its effects on social and emotional competences of children, analysis of covariance(ANCOVA) with pre-test result as covariate was carried out.
The results of this study are as follows;
First, experimental group children had a statistically significant increase in social and emotional competences than children in comparative group. In consideration to sub-factors of social and emotional competences, children in experimental group had a significant increase in their self-concept, emotional inhibition and regulation, peer interaction, norm recognition, adult(teacher) interaction, and emotional recognition and expression than ones in comparative group. These results implies that character education program using picture books gives a positive effects on increasing social and emotional competences of 3-year-old children.
To conclude, as character education program using picture-books is effective for enhancing children’s social and emotional competences, it implies that this can be a meaningful teaching-learning method which is applicable to the education field.
주제어
#Picture books for childrenDissertations Child developmentDissertations Social skillsDissertations Education, PreschoolDissertations
학위논문 정보
저자
권은주
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육학 전공
발행연도
2016
총페이지
vi, 93 p.
키워드
Picture books for childrenDissertations Child developmentDissertations Social skillsDissertations Education, PreschoolDissertations
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.