본 연구의 목적은 교사의 인성 및 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 상관관계를 분석함으로써 공격적 행동을 보이는 유아에 대한 교사 교육 프로그램과 지도전략 개발에 대한 기초자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 교사의 배경변인에 따른 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략은 어떠한가? 2) 교사의 인성 및 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 관계는 어떠한가? 2-1) 교사의 인성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 관계는 어떠한가? 2-2) ...
본 연구의 목적은 교사의 인성 및 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 상관관계를 분석함으로써 공격적 행동을 보이는 유아에 대한 교사 교육 프로그램과 지도전략 개발에 대한 기초자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 교사의 배경변인에 따른 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략은 어떠한가? 2) 교사의 인성 및 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 관계는 어떠한가? 2-1) 교사의 인성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 관계는 어떠한가? 2-2) 교사의 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 관계는 어떠한가?
본 연구의 연구대상은 서울 및 경기 지역에 소재한 유치원과 어린이집에 근무하는 만 3세∼만 5세 담임 교사 270명을 대상으로 하였다. 그 중 총 250부가 회수되었으며, 응답 미기재 및 불성실하게 응답한 20부를 제외한 230부의 설문지를 분석하였다. 본 연구에서 사용한 교사의 인성 및 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략에 관한 설문지는 전재선(2011)의 인성자기평가 측정도구와 Klohnen(1996)의 자아탄력성 측정 도구, 이세리(2013)의 공격적 행동 사례, 김연하(2007)의 교사지도전략 측정도구에 관한 설문지 내용을 참고하여 본 연구의 목적에 알맞게 수정 및 재구성하였다. 본 연구에서는 측정도구의 타당도와 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach's α계수를 산출하였다. 그리고 수집된 자료들의 연구 대상자의 일반적인 특성을 파악하기 위하여 빈도분석을, 각 연구도구의 평균과 표준편차를 산출하기 위한 기술통계를 사용하였다. 교사의 배경변인에 따른 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략을 알아보기 위해 독립표본 t-test와 일원변량분석을 실시하였으며, 일원변량분석 결과 유의미한 차이가 있는 경우 사후검정으로 Scheffe test를 실시하였다. 또한 교사의 인성 및 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 관계를 분석하기 위해서 상관관계 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 공격적 행동에 대한 교사의 지도 전략은 교사의 일반적 배경 변인(학력, 경력, 연령, 학급 연령)에 따라 유의미한 차이가 있었다. 즉, 교사의 학력과 연령이 높을수록 유아의 공격적 행동에 대해 긍정적 예방 전략을 자주 사용하였으며, 경력이 낮을수록 부정적 반응 전략을 자주 사용하였다. 학급 연령에서는 만 4세 담임교사의 지도전략 사용이 높게 나타났다. 둘째, 교사의 인성과 자아탄력성은 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략과 유의한 정적 상관을 나타내었다. 즉, 인성과 자아탄력성의 수준이 높은 교사일수록 지도전략 중 긍정적 예방 전략을 자주 사용하는 것으로 나타났다. 본 연구에서 인성과 자아탄력성의 교사 변인은 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략에 영향을 미치는 변인으로 드러났다. 그러므로 유아의 공격적 행동을 효과적으로 지도하기 위해 교사의 인성과 자아탄력성을 증진시키는 노력이 요구된다. 또한 예비 유아교사 및 현직 유아교사를 대상으로 인성 및 자아탄력성을 높이기 위한 교사교육과 함께 구체적인 프로그램이 개발되기를 기대한다.
본 연구의 목적은 교사의 인성 및 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 상관관계를 분석함으로써 공격적 행동을 보이는 유아에 대한 교사 교육 프로그램과 지도전략 개발에 대한 기초자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
1) 교사의 배경변인에 따른 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략은 어떠한가? 2) 교사의 인성 및 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 관계는 어떠한가? 2-1) 교사의 인성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 관계는 어떠한가? 2-2) 교사의 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 관계는 어떠한가?
본 연구의 연구대상은 서울 및 경기 지역에 소재한 유치원과 어린이집에 근무하는 만 3세∼만 5세 담임 교사 270명을 대상으로 하였다. 그 중 총 250부가 회수되었으며, 응답 미기재 및 불성실하게 응답한 20부를 제외한 230부의 설문지를 분석하였다. 본 연구에서 사용한 교사의 인성 및 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략에 관한 설문지는 전재선(2011)의 인성자기평가 측정도구와 Klohnen(1996)의 자아탄력성 측정 도구, 이세리(2013)의 공격적 행동 사례, 김연하(2007)의 교사지도전략 측정도구에 관한 설문지 내용을 참고하여 본 연구의 목적에 알맞게 수정 및 재구성하였다. 본 연구에서는 측정도구의 타당도와 신뢰도를 알아보기 위해 Cronbach's α계수를 산출하였다. 그리고 수집된 자료들의 연구 대상자의 일반적인 특성을 파악하기 위하여 빈도분석을, 각 연구도구의 평균과 표준편차를 산출하기 위한 기술통계를 사용하였다. 교사의 배경변인에 따른 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략을 알아보기 위해 독립표본 t-test와 일원변량분석을 실시하였으며, 일원변량분석 결과 유의미한 차이가 있는 경우 사후검정으로 Scheffe test를 실시하였다. 또한 교사의 인성 및 자아탄력성과 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략 간의 관계를 분석하기 위해서 상관관계 분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 공격적 행동에 대한 교사의 지도 전략은 교사의 일반적 배경 변인(학력, 경력, 연령, 학급 연령)에 따라 유의미한 차이가 있었다. 즉, 교사의 학력과 연령이 높을수록 유아의 공격적 행동에 대해 긍정적 예방 전략을 자주 사용하였으며, 경력이 낮을수록 부정적 반응 전략을 자주 사용하였다. 학급 연령에서는 만 4세 담임교사의 지도전략 사용이 높게 나타났다. 둘째, 교사의 인성과 자아탄력성은 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략과 유의한 정적 상관을 나타내었다. 즉, 인성과 자아탄력성의 수준이 높은 교사일수록 지도전략 중 긍정적 예방 전략을 자주 사용하는 것으로 나타났다. 본 연구에서 인성과 자아탄력성의 교사 변인은 유아의 공격적 행동에 대한 지도전략에 영향을 미치는 변인으로 드러났다. 그러므로 유아의 공격적 행동을 효과적으로 지도하기 위해 교사의 인성과 자아탄력성을 증진시키는 노력이 요구된다. 또한 예비 유아교사 및 현직 유아교사를 대상으로 인성 및 자아탄력성을 높이기 위한 교사교육과 함께 구체적인 프로그램이 개발되기를 기대한다.
The purpose of this study were to provide a basis for the development of teacher education programs and instructional strategies for children who exhibit aggressive behavior. The researcher analyzed the correlation between instructional strategies for personality and ego resilience and teacher’s str...
The purpose of this study were to provide a basis for the development of teacher education programs and instructional strategies for children who exhibit aggressive behavior. The researcher analyzed the correlation between instructional strategies for personality and ego resilience and teacher’s strategy for children who exhibit aggressive behavior. To achieve the above purpose of this study, the author posed the research questions as follows.
1) What is the instructional strategies for the aggressive behavior of children according to background variables of teachers? 2) What is the relationship between instructional strategies for teacher’s personality, ego resilience, and teacher’s strategy for children who exhibit aggressive behavior? 2-1) What is the relationship between instructional strategies for teacher's personality and aggressive behavior in children? 2-2) What is the relationship between instructional strategies for teacher's ego resilience and aggressive behavior in children?
The subjects of the study subjects were 270 teachers of age group 3-5 classroom working in kindergartens and daycare centers in Seoul and Gyeong-gi province. Of 270 copies of questionnaire, a total of 250 copies were collected and 230 copies excluding the 20 copies answered insincerely were analyzed. The questionnaire of this research was 1) Jeon, Jae Sun(2011)'s Personality Self-Assessment Measurement tool and 2) Klohnen(1996)'s Ego Resilience Measurement tool, 3) Lee, Se Ri(2013)'s of Aggressive Behavior Practices, 4) Kim, Yeon Ha(2007)'s teacher’s strategy for children who exhibit aggressive behavior tool was modified and reconstructed based on the purpose of the research. In this study, Cronbach's α coefficients were calculated to examine the validity and reliability of measurement tools. And frequency analysis to identify the general characteristics of the subjects of the collected data, descriptive statistics were used for calculating the average and standard deviation for each research tool. Way analysis of variance was performed with independent sample t-test to evaluate the instructional strategies for the aggressive behavior of children according to background variables of teachers, if there is a significant difference between the results way analysis of variance was performed post-assay of Scheffe. In addition, a correlation analysis was performed to analyze the relationship between instructional strategies for personality and ego resilience and aggressive behavior of children of teachers. The results of this study are as follows. First, the teacher's instructional strategies for children who exhibit aggressive behavior was a significant difference according to the general background variables (education, experience, age, class, age) of the teacher. In other words, the higher the education and age of the teachers was often used for positive prevention strategies for children who exhibit aggressive behavior, the lower the winning strategy was used for the negative effects often. Second, the teacher's personality and ego resilience exhibited a significant positive correlation with the instructional strategies for children who exhibit aggressive behavior. Teachers factors of personality and ego resilience in this study proved to include factors affecting the instructional strategies for children who exhibit aggressive behavior. In other words, efforts to promote personality and ego resilience of the teacher is required to effectively lead the children who exhibit aggressive behavior. Also, expect to be developing a specific program with teacher training to improve the personality and ego resilience aimed at the self-service pre-kindergarten teachers and kindergarten teachers.
The purpose of this study were to provide a basis for the development of teacher education programs and instructional strategies for children who exhibit aggressive behavior. The researcher analyzed the correlation between instructional strategies for personality and ego resilience and teacher’s strategy for children who exhibit aggressive behavior. To achieve the above purpose of this study, the author posed the research questions as follows.
1) What is the instructional strategies for the aggressive behavior of children according to background variables of teachers? 2) What is the relationship between instructional strategies for teacher’s personality, ego resilience, and teacher’s strategy for children who exhibit aggressive behavior? 2-1) What is the relationship between instructional strategies for teacher's personality and aggressive behavior in children? 2-2) What is the relationship between instructional strategies for teacher's ego resilience and aggressive behavior in children?
The subjects of the study subjects were 270 teachers of age group 3-5 classroom working in kindergartens and daycare centers in Seoul and Gyeong-gi province. Of 270 copies of questionnaire, a total of 250 copies were collected and 230 copies excluding the 20 copies answered insincerely were analyzed. The questionnaire of this research was 1) Jeon, Jae Sun(2011)'s Personality Self-Assessment Measurement tool and 2) Klohnen(1996)'s Ego Resilience Measurement tool, 3) Lee, Se Ri(2013)'s of Aggressive Behavior Practices, 4) Kim, Yeon Ha(2007)'s teacher’s strategy for children who exhibit aggressive behavior tool was modified and reconstructed based on the purpose of the research. In this study, Cronbach's α coefficients were calculated to examine the validity and reliability of measurement tools. And frequency analysis to identify the general characteristics of the subjects of the collected data, descriptive statistics were used for calculating the average and standard deviation for each research tool. Way analysis of variance was performed with independent sample t-test to evaluate the instructional strategies for the aggressive behavior of children according to background variables of teachers, if there is a significant difference between the results way analysis of variance was performed post-assay of Scheffe. In addition, a correlation analysis was performed to analyze the relationship between instructional strategies for personality and ego resilience and aggressive behavior of children of teachers. The results of this study are as follows. First, the teacher's instructional strategies for children who exhibit aggressive behavior was a significant difference according to the general background variables (education, experience, age, class, age) of the teacher. In other words, the higher the education and age of the teachers was often used for positive prevention strategies for children who exhibit aggressive behavior, the lower the winning strategy was used for the negative effects often. Second, the teacher's personality and ego resilience exhibited a significant positive correlation with the instructional strategies for children who exhibit aggressive behavior. Teachers factors of personality and ego resilience in this study proved to include factors affecting the instructional strategies for children who exhibit aggressive behavior. In other words, efforts to promote personality and ego resilience of the teacher is required to effectively lead the children who exhibit aggressive behavior. Also, expect to be developing a specific program with teacher training to improve the personality and ego resilience aimed at the self-service pre-kindergarten teachers and kindergarten teachers.
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