본 연구의 목적은 중학교 학생들을 대상으로 학교도서관 이용과 자존감 관계를 분석하고, 이를 향상시킬 방안을 모색하는데 두었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해서, 첫째, 중학생의 최대 고민인 성적에 따른 자존감에 대해 고찰하고, 둘째, 성적과 도서관 이용정도의 상관관계를 조사한 후, 셋째, 도서관 이용 학생들의 자존감에 대해 분석하여 학교도서관 이용을 통한 중학생들의 자존감 향상 방안을 제안하고자 한다. 나아가 그 결과를 바탕으로 중학생들이 학교도서관 이용을 통해 사회 전반에 유익한 기여를 할 수 있는 성인으로 성장하도록 하는데 도움을 주고자 한다. 아울러 학생들의 자존감 향상을 위한 학교도서관의 다양한 프로그램 개발과 학생들의 학습동기와 도서관의 희망 공간·희망 서비스에 대해서도 조사를 하여 학교도서관 활성화에도 기여하고자 한다.
이를 위해 청주시 소재의 B중학교를 대상으로 학교도서관 이용 실태와 자존감의 정도 등에 관한 설문조사를 실시하였다. 그 결과를 분석하여 정리하면 다음과 같다.
첫째, 학교도서관을 자주 이용하는 학생들의 대부분은 자존감이 높은 것으로 나타났다.
둘째, 학교도서관 이용 정도와 성적의 ...
본 연구의 목적은 중학교 학생들을 대상으로 학교도서관 이용과 자존감 관계를 분석하고, 이를 향상시킬 방안을 모색하는데 두었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해서, 첫째, 중학생의 최대 고민인 성적에 따른 자존감에 대해 고찰하고, 둘째, 성적과 도서관 이용정도의 상관관계를 조사한 후, 셋째, 도서관 이용 학생들의 자존감에 대해 분석하여 학교도서관 이용을 통한 중학생들의 자존감 향상 방안을 제안하고자 한다. 나아가 그 결과를 바탕으로 중학생들이 학교도서관 이용을 통해 사회 전반에 유익한 기여를 할 수 있는 성인으로 성장하도록 하는데 도움을 주고자 한다. 아울러 학생들의 자존감 향상을 위한 학교도서관의 다양한 프로그램 개발과 학생들의 학습동기와 도서관의 희망 공간·희망 서비스에 대해서도 조사를 하여 학교도서관 활성화에도 기여하고자 한다.
이를 위해 청주시 소재의 B중학교를 대상으로 학교도서관 이용 실태와 자존감의 정도 등에 관한 설문조사를 실시하였다. 그 결과를 분석하여 정리하면 다음과 같다.
첫째, 학교도서관을 자주 이용하는 학생들의 대부분은 자존감이 높은 것으로 나타났다.
둘째, 학교도서관 이용 정도와 성적의 상관분석을 실시한 결과 Pearson 상관계수는 0.116이며, 양측검정시 t 검정 통계량에 대응하는 유의확률인 p값이 0.008로 나타나 유의수준 0.01에서 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 즉 학교도서관을 자주 이용하는 학생들은 성적 또한 높다는 것을 뜻한다.
셋째, 성적과 자존감의 상관분석을 실시한 결과 Pearson 상관계수는 –0.215이며, 양측검정시 t 검정 통계량에 대응하는 유의확률인 p값이 0.000으로 나타나 유의수준 0.01에서 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 즉 성적이 높은 학생들은 자존감 또한 높다는 것을 뜻한다.
이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서 학생들의 자존감을 높이기 위해 제안하고자 하는 학교도서관의 역할은 다음과 같다.
첫째, 학교도서관의 홍보와 이용자 교육, 학교도서관 활용수업 등으로 학교도서관의 이용률을 높여야한다.
둘째, 자존감 향상을 위한 독서치료나 독서상담 등의 다양한 프로그램을 만들어야한다.
셋째, 학교도서관을 자주 이용하는 학생들의 데이터를 꾸준히 수집하여 연구·적용해야한다. 학교도서관을 자주 이용하는 학생들의 특징과 이유, 도서관을 이용하기 전과 후의 변화 등을 조사하여 도서관을 이용하지 않는 학생들에게도 적용·발전시키는 방법을 연구해야한다.
본 연구의 목적은 중학교 학생들을 대상으로 학교도서관 이용과 자존감 관계를 분석하고, 이를 향상시킬 방안을 모색하는데 두었다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해서, 첫째, 중학생의 최대 고민인 성적에 따른 자존감에 대해 고찰하고, 둘째, 성적과 도서관 이용정도의 상관관계를 조사한 후, 셋째, 도서관 이용 학생들의 자존감에 대해 분석하여 학교도서관 이용을 통한 중학생들의 자존감 향상 방안을 제안하고자 한다. 나아가 그 결과를 바탕으로 중학생들이 학교도서관 이용을 통해 사회 전반에 유익한 기여를 할 수 있는 성인으로 성장하도록 하는데 도움을 주고자 한다. 아울러 학생들의 자존감 향상을 위한 학교도서관의 다양한 프로그램 개발과 학생들의 학습동기와 도서관의 희망 공간·희망 서비스에 대해서도 조사를 하여 학교도서관 활성화에도 기여하고자 한다.
이를 위해 청주시 소재의 B중학교를 대상으로 학교도서관 이용 실태와 자존감의 정도 등에 관한 설문조사를 실시하였다. 그 결과를 분석하여 정리하면 다음과 같다.
첫째, 학교도서관을 자주 이용하는 학생들의 대부분은 자존감이 높은 것으로 나타났다.
둘째, 학교도서관 이용 정도와 성적의 상관분석을 실시한 결과 Pearson 상관계수는 0.116이며, 양측검정시 t 검정 통계량에 대응하는 유의확률인 p값이 0.008로 나타나 유의수준 0.01에서 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 즉 학교도서관을 자주 이용하는 학생들은 성적 또한 높다는 것을 뜻한다.
셋째, 성적과 자존감의 상관분석을 실시한 결과 Pearson 상관계수는 –0.215이며, 양측검정시 t 검정 통계량에 대응하는 유의확률인 p값이 0.000으로 나타나 유의수준 0.01에서 상관관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 즉 성적이 높은 학생들은 자존감 또한 높다는 것을 뜻한다.
이러한 연구 결과를 바탕으로 본 연구에서 학생들의 자존감을 높이기 위해 제안하고자 하는 학교도서관의 역할은 다음과 같다.
첫째, 학교도서관의 홍보와 이용자 교육, 학교도서관 활용수업 등으로 학교도서관의 이용률을 높여야한다.
둘째, 자존감 향상을 위한 독서치료나 독서상담 등의 다양한 프로그램을 만들어야한다.
셋째, 학교도서관을 자주 이용하는 학생들의 데이터를 꾸준히 수집하여 연구·적용해야한다. 학교도서관을 자주 이용하는 학생들의 특징과 이유, 도서관을 이용하기 전과 후의 변화 등을 조사하여 도서관을 이용하지 않는 학생들에게도 적용·발전시키는 방법을 연구해야한다.
The purpose of this study was, therefore, to examine the relationship of school library use and self-esteem in middle school students and to seek ways of improving their self-esteem. It's specifically meant to shed light on the self-esteem of middle school students depending on their academic standi...
The purpose of this study was, therefore, to examine the relationship of school library use and self-esteem in middle school students and to seek ways of improving their self-esteem. It's specifically meant to shed light on the self-esteem of middle school students depending on their academic standing, which is their biggest problem, to investigate the correlation between academic standing and the degree of library use, to analyze the self-esteem of students users of school library and ultimately to suggest how to boost the self-esteem of middle school students by encouraging them to use school library. This study is expected to help middle school students to make good use of school library to grow into adults who could contribute to society, and this study also is expected to make a contribution to the vitalization of school libraries by analyzing how to develop various school library programs geared toward bolstering the self-esteem of students, the learning motivation of students and what type of space and service they would expect from school library.
The purpose of this study was to examine the self- esteem of middle school students and their use of school library, as these adolescents feel lost and have a hard time due to confusing values. A survey was conducted on the students in a selected middle school located in the city of Cheongju to find out their use of the school library and the degree of their self-esteem, and the collected data were analyzed. The findings of the study were as follows:
First, the majority of the students who used the school library often had a high self-esteem.
Second, when a correlation analysis was made to grasp the correlation between the use of the school library and academic standing, the Pearson correlation coefficient was 0.116. As a result of carrying out a two-sided test, p-value corresponding to the t test statistic of two tailed test was 0.008. So there was a correlation between the two at the 0.01 level of significance. It implies that the students who made use of the school library frequently were in a better academic standing.
Third, when another correlation analysis was made to look for connections between academic standing and self-esteem, the Pearson correlation coefficient was 0.215. When a two-sided test was conducted, p-value corresponding to the t test statistic of two tailed test was 0.000. Therefore there was a correlation between the two at the 0.01 level of significance. It signifies that the students whose academic standing was higher were better self-esteemed.
Given the findings of the study, there are some suggestions on how to boost the self-esteem of students:
First, the rate of school library users should be increased. Every school should put P.R. efforts in its library, and user education should be provided. In addition, the kind of class that utilizes school library should be offered.
Second, a variety of programs should be prepared including reading therapy or reading counseling programs to improve self-esteem.
Third, data about students who make use of school library often should steadily be gathered. Their traits, reason and changes before and after their use of school library should be all investigated to consider how to approach school library nonusers to encourage their use of the library.
The purpose of this study was, therefore, to examine the relationship of school library use and self-esteem in middle school students and to seek ways of improving their self-esteem. It's specifically meant to shed light on the self-esteem of middle school students depending on their academic standing, which is their biggest problem, to investigate the correlation between academic standing and the degree of library use, to analyze the self-esteem of students users of school library and ultimately to suggest how to boost the self-esteem of middle school students by encouraging them to use school library. This study is expected to help middle school students to make good use of school library to grow into adults who could contribute to society, and this study also is expected to make a contribution to the vitalization of school libraries by analyzing how to develop various school library programs geared toward bolstering the self-esteem of students, the learning motivation of students and what type of space and service they would expect from school library.
The purpose of this study was to examine the self- esteem of middle school students and their use of school library, as these adolescents feel lost and have a hard time due to confusing values. A survey was conducted on the students in a selected middle school located in the city of Cheongju to find out their use of the school library and the degree of their self-esteem, and the collected data were analyzed. The findings of the study were as follows:
First, the majority of the students who used the school library often had a high self-esteem.
Second, when a correlation analysis was made to grasp the correlation between the use of the school library and academic standing, the Pearson correlation coefficient was 0.116. As a result of carrying out a two-sided test, p-value corresponding to the t test statistic of two tailed test was 0.008. So there was a correlation between the two at the 0.01 level of significance. It implies that the students who made use of the school library frequently were in a better academic standing.
Third, when another correlation analysis was made to look for connections between academic standing and self-esteem, the Pearson correlation coefficient was 0.215. When a two-sided test was conducted, p-value corresponding to the t test statistic of two tailed test was 0.000. Therefore there was a correlation between the two at the 0.01 level of significance. It signifies that the students whose academic standing was higher were better self-esteemed.
Given the findings of the study, there are some suggestions on how to boost the self-esteem of students:
First, the rate of school library users should be increased. Every school should put P.R. efforts in its library, and user education should be provided. In addition, the kind of class that utilizes school library should be offered.
Second, a variety of programs should be prepared including reading therapy or reading counseling programs to improve self-esteem.
Third, data about students who make use of school library often should steadily be gathered. Their traits, reason and changes before and after their use of school library should be all investigated to consider how to approach school library nonusers to encourage their use of the library.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.