[학위논문]중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성, 긍정심리자본, 직무만족도 간의 구조적 관계 The Structural Relationships between the Variables of Self-Directed Learning Ability, Learning Agility, Positive Psychological Capital, and Job Satisfaction of Secondary School Teachers원문보기
본 연구 목적은 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성, 긍정심리자본, 직무만족도 간의 구조적 관계를 분석하는 것으로, 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성, 긍정심리자본이 직무만족도에 영향을 미칠 것인가? 둘째, 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성이 긍정심리자본에 영향을 미칠 것인가? 셋째, 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성이 긍정심리자본을 매개로 직무만족도에 영향을 미칠 것인가? 본 연구의 목적을 위해 서울시교육청 소속 중·고등학교 교사 593부의 설문지 응답자를 분석하였다. 본 연구는 ...
본 연구 목적은 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성, 긍정심리자본, 직무만족도 간의 구조적 관계를 분석하는 것으로, 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성, 긍정심리자본이 직무만족도에 영향을 미칠 것인가? 둘째, 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성이 긍정심리자본에 영향을 미칠 것인가? 셋째, 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성이 긍정심리자본을 매개로 직무만족도에 영향을 미칠 것인가? 본 연구의 목적을 위해 서울시교육청 소속 중·고등학교 교사 593부의 설문지 응답자를 분석하였다. 본 연구는 SPSS 18.0과 AMOS 21.0을 사용하여 구조방정식 모델의 직·간접효과를 분석하고 다음의 결과를 도출하였다. 첫째, 중등교사의 자기주도 학습능력은 직무만족도에 정(+)의 직접효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중등교사의 학습민첩성은 직무만족도에 정(+)의 직접효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 중등교사의 긍정심리자본은 직무만족도에 정(+)의 직접효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 중등교사의 자기주도 학습능력은 긍정심리자본에 정(+)의 직접효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 중등교사의 학습민첩성은 긍정심리자본에 정(+)의 직접효과가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 중등교사의 자기주도 학습능력이 긍정심리자본을 매개로 직무만족도에 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 중등교사의 학습민첩성이 긍정심리자본을 매개로 직무만족도에 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성이 직무만족도에 영향을 미치는 중요한 변인이라는 것이 입증되었다. 둘째, 교사의 긍정심리자본이 직무만족도에 미치는 영향이 자기주도 학습능력 및 학습민첩성보다 더 큰 것으로 나타났다. 셋째, 교사의 학습민첩성이 직무만족도에 영향을 미치는 직접효과에 비해 학습민첩성이 긍정심리자본을 매개로 직무만족도에 영향을 미치는 간접효과가 더 큰 것을 알 수 있었다. 이상의 결론을 통하여 다음과 같이 제언한다. 첫째, 교사의 학습민첩성 향상 프로그램을 개발하여 신규교사 임용 선발도구와 교사의 생애 주기별 연수 프로그램 등에 활용할 것을 제안한다. 둘째, 교육부 및 교육청 등 교육기관에서 교사의 긍정심리자본 향상 연수 프로그램을 개발·적용하기를 제안한다. 셋째, 본 연구 결과에 나타난 간접효과성을 활용하기 위한 학습민첩성과 긍정심리자본 두 변인을 연계한 연수 프로그램을 운영할 것을 제안한다.
본 연구 목적은 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성, 긍정심리자본, 직무만족도 간의 구조적 관계를 분석하는 것으로, 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성, 긍정심리자본이 직무만족도에 영향을 미칠 것인가? 둘째, 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성이 긍정심리자본에 영향을 미칠 것인가? 셋째, 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성이 긍정심리자본을 매개로 직무만족도에 영향을 미칠 것인가? 본 연구의 목적을 위해 서울시교육청 소속 중·고등학교 교사 593부의 설문지 응답자를 분석하였다. 본 연구는 SPSS 18.0과 AMOS 21.0을 사용하여 구조방정식 모델의 직·간접효과를 분석하고 다음의 결과를 도출하였다. 첫째, 중등교사의 자기주도 학습능력은 직무만족도에 정(+)의 직접효과가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 중등교사의 학습민첩성은 직무만족도에 정(+)의 직접효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 중등교사의 긍정심리자본은 직무만족도에 정(+)의 직접효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 중등교사의 자기주도 학습능력은 긍정심리자본에 정(+)의 직접효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 중등교사의 학습민첩성은 긍정심리자본에 정(+)의 직접효과가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 중등교사의 자기주도 학습능력이 긍정심리자본을 매개로 직무만족도에 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 일곱째, 중등교사의 학습민첩성이 긍정심리자본을 매개로 직무만족도에 간접효과가 있는 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과로 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 중등교사의 자기주도 학습능력, 학습민첩성이 직무만족도에 영향을 미치는 중요한 변인이라는 것이 입증되었다. 둘째, 교사의 긍정심리자본이 직무만족도에 미치는 영향이 자기주도 학습능력 및 학습민첩성보다 더 큰 것으로 나타났다. 셋째, 교사의 학습민첩성이 직무만족도에 영향을 미치는 직접효과에 비해 학습민첩성이 긍정심리자본을 매개로 직무만족도에 영향을 미치는 간접효과가 더 큰 것을 알 수 있었다. 이상의 결론을 통하여 다음과 같이 제언한다. 첫째, 교사의 학습민첩성 향상 프로그램을 개발하여 신규교사 임용 선발도구와 교사의 생애 주기별 연수 프로그램 등에 활용할 것을 제안한다. 둘째, 교육부 및 교육청 등 교육기관에서 교사의 긍정심리자본 향상 연수 프로그램을 개발·적용하기를 제안한다. 셋째, 본 연구 결과에 나타난 간접효과성을 활용하기 위한 학습민첩성과 긍정심리자본 두 변인을 연계한 연수 프로그램을 운영할 것을 제안한다.
The purpose of this study is to analyze the structural relationships between secondary school teachers’ self-directed learning ability, learning agility, positive psychological capital, and job satisfaction. Research problems were as of the following: First, do the secondary school teachers’ sel...
The purpose of this study is to analyze the structural relationships between secondary school teachers’ self-directed learning ability, learning agility, positive psychological capital, and job satisfaction. Research problems were as of the following: First, do the secondary school teachers’ self-directed learning ability, learning agility and positive psychological capital influence their job satisfaction? Second, do their self-directed learning ability and learning agility influence their positive psychological capital? Third, do their self-directed learning ability and earning agility have an influence on their job satisfaction through the medium of positive psychological capital? For this study, survey reponses of 593 SMOE(Seoul Metropolitan Office of Education) secondary school teachers have been analyzed. From the analysis of the direct-indirect effects of the structural equating model with SPSS 18.0 and AMOS 21.0, the following results are obtained: First, secondary school teachers’ self-directed learning ability had positive and direct effects on job satisfaction. Second, their learning agility positively works for job satisfaction. Third, their positive psychological capital had positive and direct effects on job satisfaction. Fourth, their self-directed learning ability positively works for positive psychological capital. Fifth, their learning agility had positive and direct effects on positive psychosocial capital. Sixth, their self-directed learning ability had an indirect effect on their job satisfaction through the medium of positive psychological capital. Seventh, their learning agility had an indirect effect on their job satisfaction through the medium of positive psychological capital. Based on these findings, the results of this study are as follows: First, it is indicated that the self-directed learning ability and learning agility of secondary school teachers are important variables which are effective for job satisfaction. Second, secondary school teachers’ positive psychological capital is more effective for job satisfaction than self-directed learning ability and learning agility. Third, it revealed that the indirect effect learning agility has on positive psychological capital is more crucial than the direct effect learning agility has on job satisfaction. The results of this study suggest the following: First, a program for improving the learning agility of teachers should be used implemented for the selection of new teachers and teacher’s life-cycle training programs. Second, education institutions, such as the Ministry of Education and SMOE, should develop and adapt the improvement training program for teachers’ positive psychological capital. Third, training programs that are associated with learning agility and positive psychological capital have to apply the indirect effects proven in this study.
The purpose of this study is to analyze the structural relationships between secondary school teachers’ self-directed learning ability, learning agility, positive psychological capital, and job satisfaction. Research problems were as of the following: First, do the secondary school teachers’ self-directed learning ability, learning agility and positive psychological capital influence their job satisfaction? Second, do their self-directed learning ability and learning agility influence their positive psychological capital? Third, do their self-directed learning ability and earning agility have an influence on their job satisfaction through the medium of positive psychological capital? For this study, survey reponses of 593 SMOE(Seoul Metropolitan Office of Education) secondary school teachers have been analyzed. From the analysis of the direct-indirect effects of the structural equating model with SPSS 18.0 and AMOS 21.0, the following results are obtained: First, secondary school teachers’ self-directed learning ability had positive and direct effects on job satisfaction. Second, their learning agility positively works for job satisfaction. Third, their positive psychological capital had positive and direct effects on job satisfaction. Fourth, their self-directed learning ability positively works for positive psychological capital. Fifth, their learning agility had positive and direct effects on positive psychosocial capital. Sixth, their self-directed learning ability had an indirect effect on their job satisfaction through the medium of positive psychological capital. Seventh, their learning agility had an indirect effect on their job satisfaction through the medium of positive psychological capital. Based on these findings, the results of this study are as follows: First, it is indicated that the self-directed learning ability and learning agility of secondary school teachers are important variables which are effective for job satisfaction. Second, secondary school teachers’ positive psychological capital is more effective for job satisfaction than self-directed learning ability and learning agility. Third, it revealed that the indirect effect learning agility has on positive psychological capital is more crucial than the direct effect learning agility has on job satisfaction. The results of this study suggest the following: First, a program for improving the learning agility of teachers should be used implemented for the selection of new teachers and teacher’s life-cycle training programs. Second, education institutions, such as the Ministry of Education and SMOE, should develop and adapt the improvement training program for teachers’ positive psychological capital. Third, training programs that are associated with learning agility and positive psychological capital have to apply the indirect effects proven in this study.
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