어린이보호구역은 1993년에 도입되어 현재까지 지속적으로 확대되어 오고 있다. 그동안 국내 어린이보호구역 개선사업은 어린이 교통사고 감소에 긍정적인 영향을 주고 있다고 평가받아왔다. 그러나 어린이보호구역 개선사업은 사고감소실적에 비해 단위 개소당 사업비가 과다하다는 문제점이 제기되었으며, 또한 전국 어린이보호구역내 어린이사고가 지난 3년간 427건에서 541건으로 증가하는 등 어린이보호구역 개선사업이 최근에도 지속적으로 이루어지고 있음에도 불구하고 어린이사고가 다시 증가하는 추세를 보이고 있는 실정이다. 이러한 현황에 따라 지금까지의 어린이보호구역 개선사업에 대한 시사점을 도출할 필요성이 존재한다고 판단되었다. 본 연구에서는 어린이보호구역 개선사업시 설치 또는 개선되는 교통안전시설물과 해당 어린이보호구역의 도로교통환경과 어린이사고와의 영향관계를 분석하고자 하였다. 최근 5년간 도로교통공단 교통사고분석시스템(...
어린이보호구역은 1993년에 도입되어 현재까지 지속적으로 확대되어 오고 있다. 그동안 국내 어린이보호구역 개선사업은 어린이 교통사고 감소에 긍정적인 영향을 주고 있다고 평가받아왔다. 그러나 어린이보호구역 개선사업은 사고감소실적에 비해 단위 개소당 사업비가 과다하다는 문제점이 제기되었으며, 또한 전국 어린이보호구역내 어린이사고가 지난 3년간 427건에서 541건으로 증가하는 등 어린이보호구역 개선사업이 최근에도 지속적으로 이루어지고 있음에도 불구하고 어린이사고가 다시 증가하는 추세를 보이고 있는 실정이다. 이러한 현황에 따라 지금까지의 어린이보호구역 개선사업에 대한 시사점을 도출할 필요성이 존재한다고 판단되었다. 본 연구에서는 어린이보호구역 개선사업시 설치 또는 개선되는 교통안전시설물과 해당 어린이보호구역의 도로교통환경과 어린이사고와의 영향관계를 분석하고자 하였다. 최근 5년간 도로교통공단 교통사고분석시스템(TAAS)에서 선정한 보호구역내 어린이사고 다발지점들을 대상으로 분석하고자 하였으며, 사고자료 범위는 최근 6년으로 선정하였다. 각 지점의 어린이보호구역을 한 단위로 분석 대상으로 선정하지 않고, 각 지점의 어린이 보호구역을 각 도로들의 특성에 따라 분할하였으며 이를 분석 대상으로 설정하였다. 어린이사고와 어린이보호구역의 도로교통환경과 안전시설물들과의 영향관계를 분석하기 위하여 이분형 로지스틱 회귀모형을 통해 어린이사고발생확률모형을 구축하였다. 분할된 어린이보호구역 도로들 전체를 대상으로 하지 않고, 블록내부와 간선도로 그룹으로 각각 나누어 두 개의 모형을 각각 구축하였다. 모형 구축 결과, 블록내부의 경우 어린이사고 발생에 있어서 최소 보도폭 확보 유무, 과속방지턱 유무, 고원식횡단보도 유무가 영향요인으로 도출되었으며, 간선도로의 경우 제한속도, 방호울타리 유무, 노면 적색포장 유무가 영향요인으로 도출되었다. 또한 각 그룹별로 도출된 영향요인에 대하여 Wald 통계량과 Odds ratio값을 바탕으로 하여 어린이보호구역 개선사업 또는 보수 사업시 우선적으로 고려될 수 있는 순위를 만들었다. 본 연구는 기존에 어린이보호구역 내 도로교통환경 및 안전시설물에 대한 속도저감효과에 대해서 중점적으로 연구가 이루어진 것과는 달리, 어린이사고와의 영향관계를 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 향후 본 연구가 어린이보호구역 개선사업이나 보수사업시 도움이 될 수 있는 기초 연구 자료가 되길 기대한다.
어린이보호구역은 1993년에 도입되어 현재까지 지속적으로 확대되어 오고 있다. 그동안 국내 어린이보호구역 개선사업은 어린이 교통사고 감소에 긍정적인 영향을 주고 있다고 평가받아왔다. 그러나 어린이보호구역 개선사업은 사고감소실적에 비해 단위 개소당 사업비가 과다하다는 문제점이 제기되었으며, 또한 전국 어린이보호구역내 어린이사고가 지난 3년간 427건에서 541건으로 증가하는 등 어린이보호구역 개선사업이 최근에도 지속적으로 이루어지고 있음에도 불구하고 어린이사고가 다시 증가하는 추세를 보이고 있는 실정이다. 이러한 현황에 따라 지금까지의 어린이보호구역 개선사업에 대한 시사점을 도출할 필요성이 존재한다고 판단되었다. 본 연구에서는 어린이보호구역 개선사업시 설치 또는 개선되는 교통안전시설물과 해당 어린이보호구역의 도로교통환경과 어린이사고와의 영향관계를 분석하고자 하였다. 최근 5년간 도로교통공단 교통사고분석시스템(TAAS)에서 선정한 보호구역내 어린이사고 다발지점들을 대상으로 분석하고자 하였으며, 사고자료 범위는 최근 6년으로 선정하였다. 각 지점의 어린이보호구역을 한 단위로 분석 대상으로 선정하지 않고, 각 지점의 어린이 보호구역을 각 도로들의 특성에 따라 분할하였으며 이를 분석 대상으로 설정하였다. 어린이사고와 어린이보호구역의 도로교통환경과 안전시설물들과의 영향관계를 분석하기 위하여 이분형 로지스틱 회귀모형을 통해 어린이사고발생확률모형을 구축하였다. 분할된 어린이보호구역 도로들 전체를 대상으로 하지 않고, 블록내부와 간선도로 그룹으로 각각 나누어 두 개의 모형을 각각 구축하였다. 모형 구축 결과, 블록내부의 경우 어린이사고 발생에 있어서 최소 보도폭 확보 유무, 과속방지턱 유무, 고원식횡단보도 유무가 영향요인으로 도출되었으며, 간선도로의 경우 제한속도, 방호울타리 유무, 노면 적색포장 유무가 영향요인으로 도출되었다. 또한 각 그룹별로 도출된 영향요인에 대하여 Wald 통계량과 Odds ratio값을 바탕으로 하여 어린이보호구역 개선사업 또는 보수 사업시 우선적으로 고려될 수 있는 순위를 만들었다. 본 연구는 기존에 어린이보호구역 내 도로교통환경 및 안전시설물에 대한 속도저감효과에 대해서 중점적으로 연구가 이루어진 것과는 달리, 어린이사고와의 영향관계를 살펴보았다는 점에서 의의가 있다. 향후 본 연구가 어린이보호구역 개선사업이나 보수사업시 도움이 될 수 있는 기초 연구 자료가 되길 기대한다.
School zone was introduced in 1993 and kept expanding until now continuously. In the meantime, school zone improvement project has been evaluated as having a positive effect on reducing traffic accidents. However, it was pointed out that the improvement project was overly costly per unit school zone...
School zone was introduced in 1993 and kept expanding until now continuously. In the meantime, school zone improvement project has been evaluated as having a positive effect on reducing traffic accidents. However, it was pointed out that the improvement project was overly costly per unit school zone in terms of the number of children traffic accidents reduced. Furthermore, despite the continuing improvement project, the number of children traffic accidents in the school zones nationwide for the past three years has increased from 427 cases to 541 cases. Faced with this situation, it seems that there is a need to review and re-evaluate the school zone improvement projects that have been carried out up until now. Accordingly, in this research, an attempt was made to analyze the impact relations among traffic safety features that are newly installed or improved when a school zone improvement project is implemented, school zone traffic environment of roads involved, and children accidents. Target for the analysis was children accident black spots within the school zones that were selected by KoRoad TAAS (Traffic Accident Analysis System of KoRoad) for the past 5 years. The range of accident data was limited to the past 6 years. As for target unit of analysis, each school zone was not selected as a target unit. Instead, each school zone was divided in terms of characteristics of roads and the resulting units were selected as target of analysis. To analyze impact relations among children accidents, school zone traffic environment of roads involved, and traffic safety features, an occurrence probability model of children accidents was constructed using a binary logistic regression model. Instead of taking entire roads of a school zone divided as target, two separate models were constructed for block inside and arterial road group. As a result of model construction, in the case of block inside, minimum sidewalk width, speed bump, and elevated crosswalk turned out to be impact factors in the occurrence of children accidents. But in the case of arterial roads, speed limit, roadside barriers, and red pavement of road surfaces turned out to be impact factors. In addition, regarding impact factors derived by group, priority order was graded for factors that should be taken into consideration when carrying out school zone improvement projects and school zone repair projects based on Wald statistics and odds ratio value. This research has significance in that, whereas existing studies placed an emphasis on school zone traffic environment of roads, road traffic safety features, and speed reduction effect in the main, it examined their impact relations with children accidents. It is hoped that the outcome of this research can be of some help to school zone improvement projects and school zone repair projects in the future as basic research data.
School zone was introduced in 1993 and kept expanding until now continuously. In the meantime, school zone improvement project has been evaluated as having a positive effect on reducing traffic accidents. However, it was pointed out that the improvement project was overly costly per unit school zone in terms of the number of children traffic accidents reduced. Furthermore, despite the continuing improvement project, the number of children traffic accidents in the school zones nationwide for the past three years has increased from 427 cases to 541 cases. Faced with this situation, it seems that there is a need to review and re-evaluate the school zone improvement projects that have been carried out up until now. Accordingly, in this research, an attempt was made to analyze the impact relations among traffic safety features that are newly installed or improved when a school zone improvement project is implemented, school zone traffic environment of roads involved, and children accidents. Target for the analysis was children accident black spots within the school zones that were selected by KoRoad TAAS (Traffic Accident Analysis System of KoRoad) for the past 5 years. The range of accident data was limited to the past 6 years. As for target unit of analysis, each school zone was not selected as a target unit. Instead, each school zone was divided in terms of characteristics of roads and the resulting units were selected as target of analysis. To analyze impact relations among children accidents, school zone traffic environment of roads involved, and traffic safety features, an occurrence probability model of children accidents was constructed using a binary logistic regression model. Instead of taking entire roads of a school zone divided as target, two separate models were constructed for block inside and arterial road group. As a result of model construction, in the case of block inside, minimum sidewalk width, speed bump, and elevated crosswalk turned out to be impact factors in the occurrence of children accidents. But in the case of arterial roads, speed limit, roadside barriers, and red pavement of road surfaces turned out to be impact factors. In addition, regarding impact factors derived by group, priority order was graded for factors that should be taken into consideration when carrying out school zone improvement projects and school zone repair projects based on Wald statistics and odds ratio value. This research has significance in that, whereas existing studies placed an emphasis on school zone traffic environment of roads, road traffic safety features, and speed reduction effect in the main, it examined their impact relations with children accidents. It is hoped that the outcome of this research can be of some help to school zone improvement projects and school zone repair projects in the future as basic research data.
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