본 연구는 공공도서관의 도서관 인력, 도서관 장서, 도서관 공간 요인에 대해 이용자들이 인식하는 중요도와 만족도를 특성화 주제 분야 도서관별로 분석하여 품질분석을 수행하였다. 이를 위해 공공도서관 이용자를 대상으로 3가지 요인 23개 항목에 대해 중요도와 만족도를 측정하는 설문 조사를 실시하고, 그 요인간의 상관성을 파악하였으며, 이를 특성화 주제 분야 도서관별로 구분하여 서비스 품질 개선방안 수립 시 우선순위를 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 공공도서관 서비스 품질요인에 대한 이용자들의 중요도는 도서관 인력, 도서관 공간, 도서관 장서 순으로 분석되었고, 만족도도 마찬가지로 도서관 인력, 도서관 공간, 도서관 장서 순으로 분석되었다. 각 서비스를 주제 분야 도서관별로 비교한 결과, 도서관 인력 요인은 사회과학 분야 도서관이, 도서관 장서와 도서관 공간 요인은 인문·예술 분야 도서관이 타도서관에 비해 각각 더 높은 특징을 보였다. 둘째, 인문·예술, 사회과학, 과학기술 등 모든 주제 분야 특성화 도서관들에서는 중요도에 비해 만족도가 유의하게 낮은 공통점을 발견할 수 있었다. 인문·예술 분야 도서관은 도서관 장서, 도서관 인력, 도서관 공간 순으로 중요도와 만족도의 차이값이 큰 것으로 확인되었다. 사회과학 분야 도서관에서는 도서관 공간, 도서관 인력, 도서관 장서 등의 순으로, 과학기술 분야 도서관은 도서관 장서, 도서관 인력, 도서관 공간 등의 순으로 차이가 큰 것으로 확인되었다. 셋째, 도서관 인력, 도서관 장서, 도서관 공간 등의 만족도를 ...
본 연구는 공공도서관의 도서관 인력, 도서관 장서, 도서관 공간 요인에 대해 이용자들이 인식하는 중요도와 만족도를 특성화 주제 분야 도서관별로 분석하여 품질분석을 수행하였다. 이를 위해 공공도서관 이용자를 대상으로 3가지 요인 23개 항목에 대해 중요도와 만족도를 측정하는 설문 조사를 실시하고, 그 요인간의 상관성을 파악하였으며, 이를 특성화 주제 분야 도서관별로 구분하여 서비스 품질 개선방안 수립 시 우선순위를 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 공공도서관 서비스 품질요인에 대한 이용자들의 중요도는 도서관 인력, 도서관 공간, 도서관 장서 순으로 분석되었고, 만족도도 마찬가지로 도서관 인력, 도서관 공간, 도서관 장서 순으로 분석되었다. 각 서비스를 주제 분야 도서관별로 비교한 결과, 도서관 인력 요인은 사회과학 분야 도서관이, 도서관 장서와 도서관 공간 요인은 인문·예술 분야 도서관이 타도서관에 비해 각각 더 높은 특징을 보였다. 둘째, 인문·예술, 사회과학, 과학기술 등 모든 주제 분야 특성화 도서관들에서는 중요도에 비해 만족도가 유의하게 낮은 공통점을 발견할 수 있었다. 인문·예술 분야 도서관은 도서관 장서, 도서관 인력, 도서관 공간 순으로 중요도와 만족도의 차이값이 큰 것으로 확인되었다. 사회과학 분야 도서관에서는 도서관 공간, 도서관 인력, 도서관 장서 등의 순으로, 과학기술 분야 도서관은 도서관 장서, 도서관 인력, 도서관 공간 등의 순으로 차이가 큰 것으로 확인되었다. 셋째, 도서관 인력, 도서관 장서, 도서관 공간 등의 만족도를 종속변수로 하고, 도서관 인력 중요도, 도서관 장서 중요도, 도서관 공간 중요도 등의 독립변수들이 미치는 영향력을 분석한 결과, 도서관 인력 만족도와 도서관 장서 만족도에 대해서 도서관 인력 중요도만이 유일하게 유의하게 정의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 도서관 공간 만족도에 대해서는 유의하게 영향을 미치는 중요도 변수가 없는 것으로 확인되었다. 공통적으로 통제변수로 투입된 주제별 도서관 유형의 더미변수에서는 기준변수인 과학기술 분야 도서관에 비해 인문·예술 분야 도서관이 유의하게 더 만족도가 높다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 인문·예술, 사회과학, 과학기술 특성화 주제 분야별 ISA 매트릭스 분석 결과 유지 영역에는 도서관 인력 요인이 위치하였는데, 이는 중요도와 만족도가 적정수준을 유지하고 있으므로 도서관 인력과 관련해서 지속적인 현재의 노력이 필요함을 알 수 있다. 그러나 도서관 공간 요인 중 그룹 및 연구를 위한 공간이나 특성화 프로그램 습득 장소와 관련해서는 중요도와 만족도가 모두 낮은 저순위 영역에 위치하였는데, 이는 도서관 장서와 관련해서 저순위와 과잉영역에 배치되어 있는 점은 현재의 노력에 대해 고려하고 우선적으로 개선할 필요가 있다는 것을 의미한다.
본 연구는 공공도서관의 도서관 인력, 도서관 장서, 도서관 공간 요인에 대해 이용자들이 인식하는 중요도와 만족도를 특성화 주제 분야 도서관별로 분석하여 품질분석을 수행하였다. 이를 위해 공공도서관 이용자를 대상으로 3가지 요인 23개 항목에 대해 중요도와 만족도를 측정하는 설문 조사를 실시하고, 그 요인간의 상관성을 파악하였으며, 이를 특성화 주제 분야 도서관별로 구분하여 서비스 품질 개선방안 수립 시 우선순위를 분석하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 공공도서관 서비스 품질요인에 대한 이용자들의 중요도는 도서관 인력, 도서관 공간, 도서관 장서 순으로 분석되었고, 만족도도 마찬가지로 도서관 인력, 도서관 공간, 도서관 장서 순으로 분석되었다. 각 서비스를 주제 분야 도서관별로 비교한 결과, 도서관 인력 요인은 사회과학 분야 도서관이, 도서관 장서와 도서관 공간 요인은 인문·예술 분야 도서관이 타도서관에 비해 각각 더 높은 특징을 보였다. 둘째, 인문·예술, 사회과학, 과학기술 등 모든 주제 분야 특성화 도서관들에서는 중요도에 비해 만족도가 유의하게 낮은 공통점을 발견할 수 있었다. 인문·예술 분야 도서관은 도서관 장서, 도서관 인력, 도서관 공간 순으로 중요도와 만족도의 차이값이 큰 것으로 확인되었다. 사회과학 분야 도서관에서는 도서관 공간, 도서관 인력, 도서관 장서 등의 순으로, 과학기술 분야 도서관은 도서관 장서, 도서관 인력, 도서관 공간 등의 순으로 차이가 큰 것으로 확인되었다. 셋째, 도서관 인력, 도서관 장서, 도서관 공간 등의 만족도를 종속변수로 하고, 도서관 인력 중요도, 도서관 장서 중요도, 도서관 공간 중요도 등의 독립변수들이 미치는 영향력을 분석한 결과, 도서관 인력 만족도와 도서관 장서 만족도에 대해서 도서관 인력 중요도만이 유일하게 유의하게 정의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 도서관 공간 만족도에 대해서는 유의하게 영향을 미치는 중요도 변수가 없는 것으로 확인되었다. 공통적으로 통제변수로 투입된 주제별 도서관 유형의 더미변수에서는 기준변수인 과학기술 분야 도서관에 비해 인문·예술 분야 도서관이 유의하게 더 만족도가 높다는 것을 알 수 있었다. 넷째, 인문·예술, 사회과학, 과학기술 특성화 주제 분야별 ISA 매트릭스 분석 결과 유지 영역에는 도서관 인력 요인이 위치하였는데, 이는 중요도와 만족도가 적정수준을 유지하고 있으므로 도서관 인력과 관련해서 지속적인 현재의 노력이 필요함을 알 수 있다. 그러나 도서관 공간 요인 중 그룹 및 연구를 위한 공간이나 특성화 프로그램 습득 장소와 관련해서는 중요도와 만족도가 모두 낮은 저순위 영역에 위치하였는데, 이는 도서관 장서와 관련해서 저순위와 과잉영역에 배치되어 있는 점은 현재의 노력에 대해 고려하고 우선적으로 개선할 필요가 있다는 것을 의미한다.
The purpose of this study is to conduct quality analysis on the user-perceived importance of and satisfaction with library manpower, library collection, and library space factors of public libraries by the specialization theme. For this end, the survey was carried out on public library users to meas...
The purpose of this study is to conduct quality analysis on the user-perceived importance of and satisfaction with library manpower, library collection, and library space factors of public libraries by the specialization theme. For this end, the survey was carried out on public library users to measure their perceived importance and satisfaction in 23 items under the above three factors, and to identify their correlations. The survey results were divided by the specialization theme of public libraries, and the priorities for the improvement of service quality were identified. The results were as follows. First, library users' perceived importance and satisfaction about quality factors of public library services were analyzed in the order of library manpower, library space, and library collection. When comparing the services by the specialization themes of the public libraries, the social science-theme showed a higher level in the library manpower factors than the other themes, while the humanities and arts theme showed a higher level in library space factors than the other themes. Second, the theme-oriented specialization libraries in humanities & arts, social sciences, and science and technology shared the common result that they showed a significantly low level of satisfaction. In the case of humanities & arts, the differences between the users’ perceived importance and satisfaction showed an increasing trend in the order of library collection, library manpower, and library space. In the case of social sciences, the differences between the users’ perceived importance and satisfaction was increased in the order of library space, library manpower, and library collection. In the case of science and technology, the differences in the users’ perceived importance and satisfaction revealed an increasing trend in the order of library collection, library manpower, and library space. Third, when the influences of the independent factors such as the importance of library manpower, the importance of library collection, and the importance of library space importance were analyzed with the respective satisfaction of library manpower, library collection, library space, etc. set as dependent variables, the results showed that only the library manpower had a significantly positive influence on both the satisfaction of library manpower and the satisfaction of library collection, while no importance variable had a significant influence on the satisfaction with library space. In terms of the specialization theme-oriented types of libraries, which were commonly set as dummy variables, the humanities & art library showed a higher level of satisfaction than the science and technology library, which was the reference variable. Fourth, according to the ISA matrix analysis of specialization themes including humanities & arts, social sciences, and science & technology, the library manpower was located in the maintenance domain, which means that as adequate levels of importance and satisfaction are maintained, the current efforts in relation to library manpower should continue to be made. In contrast, in terms of the space for group study and research and the specialized program acquisition place among the library space-related factors, both their importance and satisfaction were located in the low-ranking domain. In addition, in terms of library collection, the importance and satisfaction respectively were located in the low-ranking domain and in the excessive domain, which means that it is necessary to reconsider and improve the current efforts in the first place.
The purpose of this study is to conduct quality analysis on the user-perceived importance of and satisfaction with library manpower, library collection, and library space factors of public libraries by the specialization theme. For this end, the survey was carried out on public library users to measure their perceived importance and satisfaction in 23 items under the above three factors, and to identify their correlations. The survey results were divided by the specialization theme of public libraries, and the priorities for the improvement of service quality were identified. The results were as follows. First, library users' perceived importance and satisfaction about quality factors of public library services were analyzed in the order of library manpower, library space, and library collection. When comparing the services by the specialization themes of the public libraries, the social science-theme showed a higher level in the library manpower factors than the other themes, while the humanities and arts theme showed a higher level in library space factors than the other themes. Second, the theme-oriented specialization libraries in humanities & arts, social sciences, and science and technology shared the common result that they showed a significantly low level of satisfaction. In the case of humanities & arts, the differences between the users’ perceived importance and satisfaction showed an increasing trend in the order of library collection, library manpower, and library space. In the case of social sciences, the differences between the users’ perceived importance and satisfaction was increased in the order of library space, library manpower, and library collection. In the case of science and technology, the differences in the users’ perceived importance and satisfaction revealed an increasing trend in the order of library collection, library manpower, and library space. Third, when the influences of the independent factors such as the importance of library manpower, the importance of library collection, and the importance of library space importance were analyzed with the respective satisfaction of library manpower, library collection, library space, etc. set as dependent variables, the results showed that only the library manpower had a significantly positive influence on both the satisfaction of library manpower and the satisfaction of library collection, while no importance variable had a significant influence on the satisfaction with library space. In terms of the specialization theme-oriented types of libraries, which were commonly set as dummy variables, the humanities & art library showed a higher level of satisfaction than the science and technology library, which was the reference variable. Fourth, according to the ISA matrix analysis of specialization themes including humanities & arts, social sciences, and science & technology, the library manpower was located in the maintenance domain, which means that as adequate levels of importance and satisfaction are maintained, the current efforts in relation to library manpower should continue to be made. In contrast, in terms of the space for group study and research and the specialized program acquisition place among the library space-related factors, both their importance and satisfaction were located in the low-ranking domain. In addition, in terms of library collection, the importance and satisfaction respectively were located in the low-ranking domain and in the excessive domain, which means that it is necessary to reconsider and improve the current efforts in the first place.
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