본 연구의 목적은 미디어 이미지 활용 에너지 교육 활동이 유아의 에너지 절약 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 밝히는데 있다.
본 연구의 목적을 위하여 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 미디어 이미지 활용 에너지 교육 활동이 유아의 에너지 절약 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 미디어 이미지 활용 에너지 교육 활동이 유아의 과학적 탐구 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도 G시에 위치한 K초등학교병설유치원 만 5세반 유아 16명(실험집단)과 인근에 위치한 S초등학교병설유치원 만 5세반 유아 16명(비교집단)이다. 연구도구는 유아의 에너지 절약태도 검사를 위하여 최상길(2002)이 개발하고 김동현(2007)이 수정한 초등학생의 에너지 절약 태도 검사지를 참고하여 수정하여 사용하였고, 유아의 과학적 탐구 능력 검사를 위하여 Martin(1997)의 탐구 능력 평가척도와 요소별 평가준거를 근거로 이경민(2000)이 번안·제작하고 서윤희(2003)와 이신숙(2006)이 수정·보완한 검사 도구를 사용하였다. 본 연구의 실험처치는 2014년 9월 29일부터 2014년 11월 21일까지 총 8주간 실시하였다. 실험집단은 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육활동을 주 2회씩 총 16차시로 진행하였으며, 비교집단은 에너지 관련 이야기나누기 활동을 주1회씩 총 8차시로 진행하였다. 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육활동이 유아의 에너지 절약 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 집단 간 사전․사후 검사를 실시하였고, 수집된 자료는 PASW Statistics 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구에 들어가기 전 실험집단과 비교집단 유아들의 월령, 에너지 절약 태도, 과학적 탐구능력에 차이가 있는지 사전검사를 실시하여 그 결과를 ...
본 연구의 목적은 미디어 이미지 활용 에너지 교육 활동이 유아의 에너지 절약 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 밝히는데 있다.
본 연구의 목적을 위하여 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 미디어 이미지 활용 에너지 교육 활동이 유아의 에너지 절약 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 미디어 이미지 활용 에너지 교육 활동이 유아의 과학적 탐구 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도 G시에 위치한 K초등학교병설유치원 만 5세반 유아 16명(실험집단)과 인근에 위치한 S초등학교병설유치원 만 5세반 유아 16명(비교집단)이다. 연구도구는 유아의 에너지 절약태도 검사를 위하여 최상길(2002)이 개발하고 김동현(2007)이 수정한 초등학생의 에너지 절약 태도 검사지를 참고하여 수정하여 사용하였고, 유아의 과학적 탐구 능력 검사를 위하여 Martin(1997)의 탐구 능력 평가척도와 요소별 평가준거를 근거로 이경민(2000)이 번안·제작하고 서윤희(2003)와 이신숙(2006)이 수정·보완한 검사 도구를 사용하였다. 본 연구의 실험처치는 2014년 9월 29일부터 2014년 11월 21일까지 총 8주간 실시하였다. 실험집단은 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육활동을 주 2회씩 총 16차시로 진행하였으며, 비교집단은 에너지 관련 이야기나누기 활동을 주1회씩 총 8차시로 진행하였다. 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육활동이 유아의 에너지 절약 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 집단 간 사전․사후 검사를 실시하였고, 수집된 자료는 PASW Statistics 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구에 들어가기 전 실험집단과 비교집단 유아들의 월령, 에너지 절약 태도, 과학적 탐구능력에 차이가 있는지 사전검사를 실시하여 그 결과를 t검증으로 동질성을 확인하였고, 실험처치 후 사후검사를 통해 실험집단과 비교집단 유아들의 에너지 절약 태도와 과학적 탐구능력 검사 결과 차이를 t검증을 통해 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육활동이 유아의 에너지 절약 태도 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 에너지 절약의 필요성 인식, 에너지 절약의 중요성 인식, 에너지 절약에 대한 관심, 에너지의 합리적인 사용태도, 에너지와 환경 문제 ,에너지 절약 행사 참여, 에너지 문제에 대한 국가 및 시민의 공동체 의식의 7개의 모든 영역에서 실험집단이 비교집단 보다 통계적으로 유의미하게 점수가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육활동이 유아의 과학적 탐구능력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 과학적 탐구능력의 하위영역인 예측하기, 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 토의하기의 5개 모든 영역에서 실험집단이 비교집단 보다 통계적으로 유의미하게 점수가 높은 것으로 나타났다. 결론적으로 본 연구에서 실시한 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육 활동이 유아의 에너지 절약 태도와 과학적 탐구능력을 증진시키는데 효과적이라 할 수 있다.
본 연구의 목적은 미디어 이미지 활용 에너지 교육 활동이 유아의 에너지 절약 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 밝히는데 있다.
본 연구의 목적을 위하여 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 미디어 이미지 활용 에너지 교육 활동이 유아의 에너지 절약 태도에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 미디어 이미지 활용 에너지 교육 활동이 유아의 과학적 탐구 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구의 대상은 경기도 G시에 위치한 K초등학교병설유치원 만 5세반 유아 16명(실험집단)과 인근에 위치한 S초등학교병설유치원 만 5세반 유아 16명(비교집단)이다. 연구도구는 유아의 에너지 절약태도 검사를 위하여 최상길(2002)이 개발하고 김동현(2007)이 수정한 초등학생의 에너지 절약 태도 검사지를 참고하여 수정하여 사용하였고, 유아의 과학적 탐구 능력 검사를 위하여 Martin(1997)의 탐구 능력 평가척도와 요소별 평가준거를 근거로 이경민(2000)이 번안·제작하고 서윤희(2003)와 이신숙(2006)이 수정·보완한 검사 도구를 사용하였다. 본 연구의 실험처치는 2014년 9월 29일부터 2014년 11월 21일까지 총 8주간 실시하였다. 실험집단은 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육활동을 주 2회씩 총 16차시로 진행하였으며, 비교집단은 에너지 관련 이야기나누기 활동을 주1회씩 총 8차시로 진행하였다. 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육활동이 유아의 에너지 절약 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 집단 간 사전․사후 검사를 실시하였고, 수집된 자료는 PASW Statistics 18.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 연구에 들어가기 전 실험집단과 비교집단 유아들의 월령, 에너지 절약 태도, 과학적 탐구능력에 차이가 있는지 사전검사를 실시하여 그 결과를 t검증으로 동질성을 확인하였고, 실험처치 후 사후검사를 통해 실험집단과 비교집단 유아들의 에너지 절약 태도와 과학적 탐구능력 검사 결과 차이를 t검증을 통해 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육활동이 유아의 에너지 절약 태도 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 에너지 절약의 필요성 인식, 에너지 절약의 중요성 인식, 에너지 절약에 대한 관심, 에너지의 합리적인 사용태도, 에너지와 환경 문제 ,에너지 절약 행사 참여, 에너지 문제에 대한 국가 및 시민의 공동체 의식의 7개의 모든 영역에서 실험집단이 비교집단 보다 통계적으로 유의미하게 점수가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육활동이 유아의 과학적 탐구능력 향상에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 과학적 탐구능력의 하위영역인 예측하기, 관찰하기, 분류하기, 측정하기, 토의하기의 5개 모든 영역에서 실험집단이 비교집단 보다 통계적으로 유의미하게 점수가 높은 것으로 나타났다. 결론적으로 본 연구에서 실시한 미디어 이미지를 활용한 에너지 교육 활동이 유아의 에너지 절약 태도와 과학적 탐구능력을 증진시키는데 효과적이라 할 수 있다.
The purpose of this study was to analyze the effects of energy education activities using media image on young children’s energy saving attitudes and scientific inquiry ability.
To acquire the purpose of study, study questions are as follows;
First, What is the effect of energy edu...
The purpose of this study was to analyze the effects of energy education activities using media image on young children’s energy saving attitudes and scientific inquiry ability.
To acquire the purpose of study, study questions are as follows;
First, What is the effect of energy education activities using media image on young children’s energy saving attitudes? Second, What is the effect of energy education activities using media image on young children’s scientific inquiry ability?
The subjects of this study were 32 children of 5 years old (16 from kindergarten attached to the K Elementary School located in G town, Gyeonggi-do and 16 from kindergarten attached to the S Elementary School also located in G town, Gyeonggi-do) and they were divided into an experiment group (n=16) and a comparative group (n=16). In order to test the children's energy saving attitude, ‘the test of energy saving attitude for elementary school students’ developed by Sang-gil Choi(2002), subsequently modified by Dong-hyun Kim(2007) was used to modify. In order to test scientific inquiry ability, 'the test of scientific inquiry ability' developed by Martin (1997) and adapted by Gyeong-min Lee(2000) and modified by Yoon-hee Seo(2003), Sin-sook Lee(2006) was used. The program was operated for 8 weeks, from September 29th to November 21th in 2014. Experimental group participated in energy education activities using media image and these treatment carried out 2 times a week during 8 weeks. Comparative group participated in discourse regarding energy and these treatment carried out 1 times a week during 8 weeks. To verify the effects of energy education activities using media image on young children’s energy saving attitudes and scientific inquiry ability, the data gained from the pre and post test were analyzed by PASW Statistics 18.0 computer program and t-test was used to measure signification.
The results of this research are summarized as follows. First, energy education activities using media image influenced with positive effect on the energy saving attitudes of young children. Also scores of sub-elements of energy saving attitudes, ‘recognizing necessity of energy saving’, ‘recognizing importance of energy saving’, ‘interesting with respect to energy saving’, ‘rational energy use attitude’, ‘energy and environmental problem’, ‘participation of energy saving event’, ‘community sprit of nation and citizen energy problem’ were higher in experiment group than comparative group. Second, energy education activities using media image influenced with positive effect on the scientific inquiry ability of young children. Also scores of sub-elements of scientific inquiry ability, ‘anticipation’, ‘observation’, ‘classification’, ‘measurement’, ‘discussion’ were higher in experiment group than comparative group. In conclusion, the energy education activities using media image improved young children’s energy saving attitudes and scientific inquiry ability.
The purpose of this study was to analyze the effects of energy education activities using media image on young children’s energy saving attitudes and scientific inquiry ability.
To acquire the purpose of study, study questions are as follows;
First, What is the effect of energy education activities using media image on young children’s energy saving attitudes? Second, What is the effect of energy education activities using media image on young children’s scientific inquiry ability?
The subjects of this study were 32 children of 5 years old (16 from kindergarten attached to the K Elementary School located in G town, Gyeonggi-do and 16 from kindergarten attached to the S Elementary School also located in G town, Gyeonggi-do) and they were divided into an experiment group (n=16) and a comparative group (n=16). In order to test the children's energy saving attitude, ‘the test of energy saving attitude for elementary school students’ developed by Sang-gil Choi(2002), subsequently modified by Dong-hyun Kim(2007) was used to modify. In order to test scientific inquiry ability, 'the test of scientific inquiry ability' developed by Martin (1997) and adapted by Gyeong-min Lee(2000) and modified by Yoon-hee Seo(2003), Sin-sook Lee(2006) was used. The program was operated for 8 weeks, from September 29th to November 21th in 2014. Experimental group participated in energy education activities using media image and these treatment carried out 2 times a week during 8 weeks. Comparative group participated in discourse regarding energy and these treatment carried out 1 times a week during 8 weeks. To verify the effects of energy education activities using media image on young children’s energy saving attitudes and scientific inquiry ability, the data gained from the pre and post test were analyzed by PASW Statistics 18.0 computer program and t-test was used to measure signification.
The results of this research are summarized as follows. First, energy education activities using media image influenced with positive effect on the energy saving attitudes of young children. Also scores of sub-elements of energy saving attitudes, ‘recognizing necessity of energy saving’, ‘recognizing importance of energy saving’, ‘interesting with respect to energy saving’, ‘rational energy use attitude’, ‘energy and environmental problem’, ‘participation of energy saving event’, ‘community sprit of nation and citizen energy problem’ were higher in experiment group than comparative group. Second, energy education activities using media image influenced with positive effect on the scientific inquiry ability of young children. Also scores of sub-elements of scientific inquiry ability, ‘anticipation’, ‘observation’, ‘classification’, ‘measurement’, ‘discussion’ were higher in experiment group than comparative group. In conclusion, the energy education activities using media image improved young children’s energy saving attitudes and scientific inquiry ability.
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