본 논문은 감성과 체험이 패션 마케팅의 트렌드로 대두됨에 따라 꾸준히 증가 추세를 보이고 있는 패션 팝업 스토어를 이용하는 소비자에 대한 연구를 진행하였다. 본 연구의 구체적인 목적은 패션 팝업 스토어의 유형에 대한 선행 연구를 고찰하고, 세부 유형의 체험에 따른 소비자의 감정적·인지적 평가와 브랜드 태도 및 행동 의도의 영향 관계를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 패션 팝업 스토어를 직·간접적으로 체험한 20-30대 남녀를 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 수집된 302개의 데이터를 바탕으로 ...
본 논문은 감성과 체험이 패션 마케팅의 트렌드로 대두됨에 따라 꾸준히 증가 추세를 보이고 있는 패션 팝업 스토어를 이용하는 소비자에 대한 연구를 진행하였다. 본 연구의 구체적인 목적은 패션 팝업 스토어의 유형에 대한 선행 연구를 고찰하고, 세부 유형의 체험에 따른 소비자의 감정적·인지적 평가와 브랜드 태도 및 행동 의도의 영향 관계를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 패션 팝업 스토어를 직·간접적으로 체험한 20-30대 남녀를 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 수집된 302개의 데이터를 바탕으로 SPSS statistics 20.0 프로그램을 활용하여 빈도분석, 다중응답분석, 일원배치분산분석(oneway ANOVA), 단계적 회귀분석, 선형 회귀분석 등을 시행하였다. 분석 결과, 소비자들이 가장 인상 깊게 기억하는 패션 팝업 스토어의 매장 유형은 ‘유통업체 입점형’이었으며, 목적 유형은 ‘프로모션 형’으로 나타났다. 매장 유형에 따른 감정 및 인지 평가의 비교 분석 결과, 감정 평가에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, ‘온라인 형’이 타 유형에 비해 낮은 감정적 평가를 받은 것으로 나타났다. 반면, 목적 유형의 경우, 감정 및 인지 평가 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났는데, ‘프로모션 형’이 가장 높은 감정적·인지적 평가를 받은 것으로 나타났고, ‘가격 할인형’이 가장 낮은 평가를 받은 것으로 나타났다. 패션 팝업 스토어의 체험 유형에 따른 감정적·인지적 평가가 브랜드 태도에 미치는 영향을 알아본 결과, 매장 유형의 경우, ‘유통업체 입점형’은 감정과 인지 모두 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났고, ‘이종산업 제휴형’과 ‘온라인 형’은 감정만이, ‘임시공간 임대형’과 ‘이동수단 활용형’은 인지만이 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 목적 유형의 경우, ‘제품 소개형’과 ‘프로모션 형’은 감정과 인지 모두 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 나머지 세 유형인 ‘가격 할인형’, ‘장소 및 채널 검증형’, ‘인재 양성형’은 감정만이 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 패션 팝업 스토어의 체험 유형에 따른 감정적·인지적 평가가 행동 의도에 미치는 영향을 알아본 결과, 매장 유형의 경우, ‘유통업체 입점형’은 감정과 인지 모두 행동 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났고, ‘이종산업 제휴형’과 ‘임시공간 임대형’은 인지만이, ‘온라인 형’과 ‘이동수단 활용형’은 감정만이 행동 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 목적 유형의 경우, ‘제품 소개형’, ‘가격 할인형’, ‘프로모션 형’은 감정과 인지 모두 행동 의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘장소 및 채널 검증형’은 인지만이, ‘인재 양성형’은 감정만이 행동 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 패션 팝업 스토어의 체험 유형에 따른 브랜드 태도가 행동 의도에 미치는 영향을 알아본 결과, ‘인재 양성형’을 제외한 모든 매장 유형 및 목적 유형의 브랜드 태도가 행동 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 점점 더 복합적으로, 또 다양하게 변화되어 가는 패션 시장의 경쟁 속에서, 패션기업은 단순히 팝업 스토어를 오픈하는 것에서 나아가 소비자에게 더욱 효과적으로 다가갈 수 있는 패션 팝업 스토어 전략의 수립이 필요한 시점이다. 본 연구는 상기의 연구 결과를 통해 패션 기업이 팝업 스토어를 기획하기에 앞서, 전개하고자 하는 팝업 스토어의 매장 유형과 목적에 따라 중점적으로 고려해야할 부분에 대한 가이드 라인을 제시하였다고 할 수 있으며, 패션 팝업 스토어와 그에 대한 소비자 연구를 세부 유형으로까지 확장시켰다는 데에 의의가 있다고 하겠다.
주제어: 패션 팝업 스토어 유형, 감정적 평가, 인지적 평가, 브랜드 태도, 행동 의도
본 논문은 감성과 체험이 패션 마케팅의 트렌드로 대두됨에 따라 꾸준히 증가 추세를 보이고 있는 패션 팝업 스토어를 이용하는 소비자에 대한 연구를 진행하였다. 본 연구의 구체적인 목적은 패션 팝업 스토어의 유형에 대한 선행 연구를 고찰하고, 세부 유형의 체험에 따른 소비자의 감정적·인지적 평가와 브랜드 태도 및 행동 의도의 영향 관계를 알아보고자 하는 것이다. 이를 위해 패션 팝업 스토어를 직·간접적으로 체험한 20-30대 남녀를 대상으로 설문 조사를 실시하였고, 수집된 302개의 데이터를 바탕으로 SPSS statistics 20.0 프로그램을 활용하여 빈도분석, 다중응답분석, 일원배치분산분석(oneway ANOVA), 단계적 회귀분석, 선형 회귀분석 등을 시행하였다. 분석 결과, 소비자들이 가장 인상 깊게 기억하는 패션 팝업 스토어의 매장 유형은 ‘유통업체 입점형’이었으며, 목적 유형은 ‘프로모션 형’으로 나타났다. 매장 유형에 따른 감정 및 인지 평가의 비교 분석 결과, 감정 평가에서만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, ‘온라인 형’이 타 유형에 비해 낮은 감정적 평가를 받은 것으로 나타났다. 반면, 목적 유형의 경우, 감정 및 인지 평가 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났는데, ‘프로모션 형’이 가장 높은 감정적·인지적 평가를 받은 것으로 나타났고, ‘가격 할인형’이 가장 낮은 평가를 받은 것으로 나타났다. 패션 팝업 스토어의 체험 유형에 따른 감정적·인지적 평가가 브랜드 태도에 미치는 영향을 알아본 결과, 매장 유형의 경우, ‘유통업체 입점형’은 감정과 인지 모두 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났고, ‘이종산업 제휴형’과 ‘온라인 형’은 감정만이, ‘임시공간 임대형’과 ‘이동수단 활용형’은 인지만이 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 목적 유형의 경우, ‘제품 소개형’과 ‘프로모션 형’은 감정과 인지 모두 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 나머지 세 유형인 ‘가격 할인형’, ‘장소 및 채널 검증형’, ‘인재 양성형’은 감정만이 브랜드 태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 패션 팝업 스토어의 체험 유형에 따른 감정적·인지적 평가가 행동 의도에 미치는 영향을 알아본 결과, 매장 유형의 경우, ‘유통업체 입점형’은 감정과 인지 모두 행동 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났고, ‘이종산업 제휴형’과 ‘임시공간 임대형’은 인지만이, ‘온라인 형’과 ‘이동수단 활용형’은 감정만이 행동 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 목적 유형의 경우, ‘제품 소개형’, ‘가격 할인형’, ‘프로모션 형’은 감정과 인지 모두 행동 의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, ‘장소 및 채널 검증형’은 인지만이, ‘인재 양성형’은 감정만이 행동 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 패션 팝업 스토어의 체험 유형에 따른 브랜드 태도가 행동 의도에 미치는 영향을 알아본 결과, ‘인재 양성형’을 제외한 모든 매장 유형 및 목적 유형의 브랜드 태도가 행동 의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 점점 더 복합적으로, 또 다양하게 변화되어 가는 패션 시장의 경쟁 속에서, 패션기업은 단순히 팝업 스토어를 오픈하는 것에서 나아가 소비자에게 더욱 효과적으로 다가갈 수 있는 패션 팝업 스토어 전략의 수립이 필요한 시점이다. 본 연구는 상기의 연구 결과를 통해 패션 기업이 팝업 스토어를 기획하기에 앞서, 전개하고자 하는 팝업 스토어의 매장 유형과 목적에 따라 중점적으로 고려해야할 부분에 대한 가이드 라인을 제시하였다고 할 수 있으며, 패션 팝업 스토어와 그에 대한 소비자 연구를 세부 유형으로까지 확장시켰다는 데에 의의가 있다고 하겠다.
This study focuses on consumer behavior in fashion pop-up store, an emerging retail format. The study aims to identify the types of fashion pop-up stores and to analyze the effects of consumers’ emotional and cognitive appraisals on brand attitude and behavioral intention across different pop-up...
This study focuses on consumer behavior in fashion pop-up store, an emerging retail format. The study aims to identify the types of fashion pop-up stores and to analyze the effects of consumers’ emotional and cognitive appraisals on brand attitude and behavioral intention across different pop-up store types, such as purpose and spatial types. For the purpose of the study, data was collected from 302 male and female respondents in their 20s-30s. To examine the proposed research problems, the study performed descriptive statistical analysis, oneway ANOVA and regression analysis, using SPSS Statistics. The findings of the study indicated that the most prominent spatial type of fashion pop-up stores was the 'Opening in distribution company type' and the most prominent purpose type of fashion pop-up stores was the 'Promotion type'. Second, the results of oneway ANOVA found that the 'Online type' was the lowest spatial type in emotional appraisals. In the case of purpose types, the 'Promotion type' was the most highly rated type in emotional and cognitive appraisals and the 'Price discount type' was the lowest one in emotional and cognitive appraisals. Third, the results of regression analysis were shown as follows. In the case of spatial types, both of emotional and cognitive appraisals of the 'Opening in contribution company type' had a significant effect on brand attitude. Also, only the emotional appraisals of the 'Alliance with other industries type' and the 'Online type' had significant effects on brand attitude. Only the cognitive appraisals of the 'Rental of temporary space type' and the 'Using containers or trucks type' had significant effects on brand attitude. In the case of purpose types, both of emotional and cognitive appraisals of the 'Product introduction type' and the 'Promotion type' positively affected brand attitude, and only the emotional appraisals of the other types, such as the 'Price discount type', the 'Location testing type', and the 'Cultivation of new brand type', had significant effects on the brand attitude. Forth, the regression analysis results found that, in the case of spatial types, both of emotional and cognitive appraisals of the 'Opening in contribution company type' had a significant impact on behavioral intention. Only the cognitive appraisals of 'Alliance with other industries type' and 'Rental of temporary space type' positively influenced behavioral intention and only the emotional appraisals of the 'Online type' and the 'Using containers or trucks type' had significant effects on behavioral intention. In the case of purpose types, both emotional and cognitive appraisals of the 'Product introduction type', the 'Price discount type' and the 'Promotion type' had significant effects on behavioral intention. Only the cognitive appraisals of 'Location testing type' had a significant effect on behavioral intention, and only the emotional appraisals of 'Cultivation of new brand type' had a significant effect on behavioral intention. Fashion retail stores increasingly diversify the store formats to survive in the highly competitive fashion industry. Accordingly, fashion companies need to develop effective marketing strategies for fashion pop-up stores. This study provides valuable insights to marketers by informing priorities for planning of pop-up stores. Furthermore, by studying consumers who have experienced detailed types of fashion pop-up stores, this paper contributes to the fashion retail study, particularly for pop-up retail format.
This study focuses on consumer behavior in fashion pop-up store, an emerging retail format. The study aims to identify the types of fashion pop-up stores and to analyze the effects of consumers’ emotional and cognitive appraisals on brand attitude and behavioral intention across different pop-up store types, such as purpose and spatial types. For the purpose of the study, data was collected from 302 male and female respondents in their 20s-30s. To examine the proposed research problems, the study performed descriptive statistical analysis, oneway ANOVA and regression analysis, using SPSS Statistics. The findings of the study indicated that the most prominent spatial type of fashion pop-up stores was the 'Opening in distribution company type' and the most prominent purpose type of fashion pop-up stores was the 'Promotion type'. Second, the results of oneway ANOVA found that the 'Online type' was the lowest spatial type in emotional appraisals. In the case of purpose types, the 'Promotion type' was the most highly rated type in emotional and cognitive appraisals and the 'Price discount type' was the lowest one in emotional and cognitive appraisals. Third, the results of regression analysis were shown as follows. In the case of spatial types, both of emotional and cognitive appraisals of the 'Opening in contribution company type' had a significant effect on brand attitude. Also, only the emotional appraisals of the 'Alliance with other industries type' and the 'Online type' had significant effects on brand attitude. Only the cognitive appraisals of the 'Rental of temporary space type' and the 'Using containers or trucks type' had significant effects on brand attitude. In the case of purpose types, both of emotional and cognitive appraisals of the 'Product introduction type' and the 'Promotion type' positively affected brand attitude, and only the emotional appraisals of the other types, such as the 'Price discount type', the 'Location testing type', and the 'Cultivation of new brand type', had significant effects on the brand attitude. Forth, the regression analysis results found that, in the case of spatial types, both of emotional and cognitive appraisals of the 'Opening in contribution company type' had a significant impact on behavioral intention. Only the cognitive appraisals of 'Alliance with other industries type' and 'Rental of temporary space type' positively influenced behavioral intention and only the emotional appraisals of the 'Online type' and the 'Using containers or trucks type' had significant effects on behavioral intention. In the case of purpose types, both emotional and cognitive appraisals of the 'Product introduction type', the 'Price discount type' and the 'Promotion type' had significant effects on behavioral intention. Only the cognitive appraisals of 'Location testing type' had a significant effect on behavioral intention, and only the emotional appraisals of 'Cultivation of new brand type' had a significant effect on behavioral intention. Fashion retail stores increasingly diversify the store formats to survive in the highly competitive fashion industry. Accordingly, fashion companies need to develop effective marketing strategies for fashion pop-up stores. This study provides valuable insights to marketers by informing priorities for planning of pop-up stores. Furthermore, by studying consumers who have experienced detailed types of fashion pop-up stores, this paper contributes to the fashion retail study, particularly for pop-up retail format.
#패션 팝업 스토어 유형(Fashion Pop-up Store Formats) 감정적 평가(Emotional Appraisals) 인지적 평가(Cognitive Appraisals) 브랜드 태도(Brand Attitude) 행동 의도(Behavioral Intention)
학위논문 정보
저자
최도리
학위수여기관
상명대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
생활환경학과
발행연도
2017
총페이지
98p.
키워드
패션 팝업 스토어 유형(Fashion Pop-up Store Formats) 감정적 평가(Emotional Appraisals) 인지적 평가(Cognitive Appraisals) 브랜드 태도(Brand Attitude) 행동 의도(Behavioral Intention)
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