현시대에 들어서 평생교육은 대한민국 교육계의 새로운 경향으로서, 많은 사람들이 이에 관심을 가지고 있다. 그러나 평생교육과 관련된 연구는 그 양과 질적인 측면에서 부족한 실정이며, 이 부분과 관련하여 활발한 연구가 필요하다고 생각한다. 현재 우리나라의 평생교육은 대체로 자기 계발 및 흥미 위주의 프로그램들로 운영되고 있는 경우가 많다. 하지만 우리나라의 평생교육도 이제 기능성과 실용성을 반영하여 직업능력계발과 관련된 프로그램 수가 증가될 필요가 있어 보인다. 이러한 측면에서 평생교육의 영어 문법 교육이 필요하다고 생각하였다.
영어는 전 세계에서 통용되는 공용어로서 그 위상이 높고 실생활과 밀접하게 연관되어 있다. 영어는 학교에 진학하고 직업을 얻기 위해서 반드시 공부해야 하는 학문이며, 실제로 많은 학교 및 기업들에서 진학하거나 입사할 때 영어 성적을 요구하고 있다. 그러나 우리나라의 영어 문법 교육은 지금까지 많은 비판의 대상이 되어 왔다. 그 이유는 학교에서 배우는 영어 문법이 교사의 일방적인 강의와 현실과 괴리된 이론 중심의 교육이었기 때문이다. 이러한 문제점을 해결하고자 의사소통 위주의 의미 중심 영어 교육을 시행하였지만, 많은 형태적 오류의 등장으로 새로운 대안이 필요하게 되었다. 이러한 흐름에서 의미에 기반을 둔 형태 초점 영어 문법 교육이 도입되었는데, 이것은 상호작용과 의사소통에 중점을 두고 형태를 교육하는 방법이다.
본고에서는 이러한 상황을 반영하여 평생교육과 관련된 연구 결과들을 살펴보고 영어 문법 교육과 연관지어 보았다. 우선 평생교육법에 근거하여 다양한 평생교육의 정의들을 비교 분석해보고, 우리나라와 긴밀한 협력관계에 있는 미국과 일본의 평생교육의 역사를 살펴보았다. 그리고 우리나라의 평생교육의 역사와 기관 및 프로그램 등에 대하여 살펴보았다. 다음으로 영어 문법의 기능적이고 실용적인 성격을 바탕으로 의미에 기반을 둔 형태 초점 영어 문법 교육에 대하여 알아보았다. 그리고 평생교육에서 이 교육 방법을 적용할 수 있는 지도방법을 제안해보고, 실제 K대학교 평생교육원에서 운영 중인 한 프로그램을 소개하여 이 교육 방법을 가지고 분석하였다. 평생교육에 대한 관심과 수요는 앞으로 더욱 늘어날 것으로 예상되며, 평생교육에서 영어 문법 교육의 필요성 또한 증가할 것이라고 생각한다. 의미에 기반을 둔 형태 초점 영어 문법 교육은 이에 적합한 방법이라고 생각되며, 이와 관련된 논의 및 연구들이 활성화되기를 바란다.
현시대에 들어서 평생교육은 대한민국 교육계의 새로운 경향으로서, 많은 사람들이 이에 관심을 가지고 있다. 그러나 평생교육과 관련된 연구는 그 양과 질적인 측면에서 부족한 실정이며, 이 부분과 관련하여 활발한 연구가 필요하다고 생각한다. 현재 우리나라의 평생교육은 대체로 자기 계발 및 흥미 위주의 프로그램들로 운영되고 있는 경우가 많다. 하지만 우리나라의 평생교육도 이제 기능성과 실용성을 반영하여 직업능력계발과 관련된 프로그램 수가 증가될 필요가 있어 보인다. 이러한 측면에서 평생교육의 영어 문법 교육이 필요하다고 생각하였다.
영어는 전 세계에서 통용되는 공용어로서 그 위상이 높고 실생활과 밀접하게 연관되어 있다. 영어는 학교에 진학하고 직업을 얻기 위해서 반드시 공부해야 하는 학문이며, 실제로 많은 학교 및 기업들에서 진학하거나 입사할 때 영어 성적을 요구하고 있다. 그러나 우리나라의 영어 문법 교육은 지금까지 많은 비판의 대상이 되어 왔다. 그 이유는 학교에서 배우는 영어 문법이 교사의 일방적인 강의와 현실과 괴리된 이론 중심의 교육이었기 때문이다. 이러한 문제점을 해결하고자 의사소통 위주의 의미 중심 영어 교육을 시행하였지만, 많은 형태적 오류의 등장으로 새로운 대안이 필요하게 되었다. 이러한 흐름에서 의미에 기반을 둔 형태 초점 영어 문법 교육이 도입되었는데, 이것은 상호작용과 의사소통에 중점을 두고 형태를 교육하는 방법이다.
본고에서는 이러한 상황을 반영하여 평생교육과 관련된 연구 결과들을 살펴보고 영어 문법 교육과 연관지어 보았다. 우선 평생교육법에 근거하여 다양한 평생교육의 정의들을 비교 분석해보고, 우리나라와 긴밀한 협력관계에 있는 미국과 일본의 평생교육의 역사를 살펴보았다. 그리고 우리나라의 평생교육의 역사와 기관 및 프로그램 등에 대하여 살펴보았다. 다음으로 영어 문법의 기능적이고 실용적인 성격을 바탕으로 의미에 기반을 둔 형태 초점 영어 문법 교육에 대하여 알아보았다. 그리고 평생교육에서 이 교육 방법을 적용할 수 있는 지도방법을 제안해보고, 실제 K대학교 평생교육원에서 운영 중인 한 프로그램을 소개하여 이 교육 방법을 가지고 분석하였다. 평생교육에 대한 관심과 수요는 앞으로 더욱 늘어날 것으로 예상되며, 평생교육에서 영어 문법 교육의 필요성 또한 증가할 것이라고 생각한다. 의미에 기반을 둔 형태 초점 영어 문법 교육은 이에 적합한 방법이라고 생각되며, 이와 관련된 논의 및 연구들이 활성화되기를 바란다.
Nowadays, many people are interested in a new trend, the field of lifelong education. However, research on lifelong education is insufficient, qualitatively and quantitatively. So, many more studies are actively needed. Currently, Korea conducts some lifelong education study programs, mainly with re...
Nowadays, many people are interested in a new trend, the field of lifelong education. However, research on lifelong education is insufficient, qualitatively and quantitatively. So, many more studies are actively needed. Currently, Korea conducts some lifelong education study programs, mainly with respect to self-improvement or personal interest. But, in terms of functionality and practicality, its programs must also be focused on vocational ability development.
According to this point of view, grammar education is necessary in lifelong education, as English has a high status. It is closely intertwined with real life because it is used all over the world as an official language, business language, technology and travel. Generally, people must study English in order to go to an advanced school, or to get certain jobs. For example, many schools and companies demand an English grade /level certificate when they select a new student or recruit. Despite this situation, English grammar education has been subject to fierce criticism. The reason is that there is a gap between reality and the state of school courses consisting of teachers' unilateral classes and theory-oriented education. In order to solve this problem, a greater focus on meaningful education has been implemented, but many errors in forms have occurred, and other alternatives are needed. Therefore, a “focus on form" education has been introduced. It is an instruction method that makes the learner study form, based on interaction and communication among themselves.
In consideration of these circumstances, a lot of research into lifelong education has now been examined, and involved in English grammar education. First of all, in following the "Lifelong Education Act," a variety of definitions of lifelong education have been compared and analyzed. Its history in the United States and Japan, including developing relationships with Korea, has also been reviewed. Additionally, Korea's own history of lifelong education institution and programs has been investigated. And then, with the functionality and practicality of grammar, focus on form education has been described in detailed. Moreover, after the teaching methods applied to lifelong education were considered, a program has been introduced at the ‘K University Lifelong Education Center’, with a focus on form education. In the future, it is expected that interest in, and demand for lifelong education will significantly increase, with a necessity for English grammar also increasing. Focus on form education would seem to be a good method to meet the rising demand. I hope there will continue to be even more meaningful discussion.
Nowadays, many people are interested in a new trend, the field of lifelong education. However, research on lifelong education is insufficient, qualitatively and quantitatively. So, many more studies are actively needed. Currently, Korea conducts some lifelong education study programs, mainly with respect to self-improvement or personal interest. But, in terms of functionality and practicality, its programs must also be focused on vocational ability development.
According to this point of view, grammar education is necessary in lifelong education, as English has a high status. It is closely intertwined with real life because it is used all over the world as an official language, business language, technology and travel. Generally, people must study English in order to go to an advanced school, or to get certain jobs. For example, many schools and companies demand an English grade /level certificate when they select a new student or recruit. Despite this situation, English grammar education has been subject to fierce criticism. The reason is that there is a gap between reality and the state of school courses consisting of teachers' unilateral classes and theory-oriented education. In order to solve this problem, a greater focus on meaningful education has been implemented, but many errors in forms have occurred, and other alternatives are needed. Therefore, a “focus on form" education has been introduced. It is an instruction method that makes the learner study form, based on interaction and communication among themselves.
In consideration of these circumstances, a lot of research into lifelong education has now been examined, and involved in English grammar education. First of all, in following the "Lifelong Education Act," a variety of definitions of lifelong education have been compared and analyzed. Its history in the United States and Japan, including developing relationships with Korea, has also been reviewed. Additionally, Korea's own history of lifelong education institution and programs has been investigated. And then, with the functionality and practicality of grammar, focus on form education has been described in detailed. Moreover, after the teaching methods applied to lifelong education were considered, a program has been introduced at the ‘K University Lifelong Education Center’, with a focus on form education. In the future, it is expected that interest in, and demand for lifelong education will significantly increase, with a necessity for English grammar also increasing. Focus on form education would seem to be a good method to meet the rising demand. I hope there will continue to be even more meaningful discussion.
주제어
#영어 문법 교육 평생교육 의미에 기반을 둔 형태 초점 영어 문법 교육 기능성 실용성
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.