본 연구는 스마트러닝 수학 수업이 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 전국 15개 수학학원에 소속된 초등학교 6학년, 중학교 1, 2학년 총 336명을 대상으로 실험연구를 진행하였다. 본 연구는 사전검사-실험처치-사후검사 순으로 진행되었으며, 실험처치로 실험집단은 스마트러닝 수학 수업모형을, 비교집단은 전통적인 강의형 수업모형으로 하였다. 이와 같은 연구절차를 거처 얻은 연구결과는 첫째, 실험집단과 비교집단의 사전-사후 차이를 분석한 결과, 실험집단에서 변인 모두 사전보다 사후가 높게 나타났고, 비교집단에서는 사전-사후에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 실험집단의 사전 학업성취도 상위집단과 하위집단 모두 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 유의미한 변화가 있었다. 마지막으로, 사전 학업성취도 상위집단보다 하위집단에서 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 더 큰 차이를 나타냈다. 이상의 연구결과를 종합해보면 실험집단에서 사전 학업성취도와 학년에 관계없이 스마트러닝 수학 수업이 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 유의미한 영향을 준 것으로 나타났다. 이는 스마트러닝 수학 수업이 전통적인 강의형 수업모형을 통한 수업보다 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 긍정적인 영향을 주는 것을 의미한다. 이러한 연구결과는 사교육에서 스마트러닝을 적용함으로 교육의 효과성과 효율성을 높일 수 있는데 의미가 있고, 더 나아가 우리나라의 소모적인 사교육 문제를 경감하는데 도움이 될 것으로 예상된다. 다만 스마트러닝은 하나의 학습체제이기 때문에 스마트러닝이 어떠한 ...
본 연구는 스마트러닝 수학 수업이 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 전국 15개 수학학원에 소속된 초등학교 6학년, 중학교 1, 2학년 총 336명을 대상으로 실험연구를 진행하였다. 본 연구는 사전검사-실험처치-사후검사 순으로 진행되었으며, 실험처치로 실험집단은 스마트러닝 수학 수업모형을, 비교집단은 전통적인 강의형 수업모형으로 하였다. 이와 같은 연구절차를 거처 얻은 연구결과는 첫째, 실험집단과 비교집단의 사전-사후 차이를 분석한 결과, 실험집단에서 변인 모두 사전보다 사후가 높게 나타났고, 비교집단에서는 사전-사후에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 실험집단의 사전 학업성취도 상위집단과 하위집단 모두 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 유의미한 변화가 있었다. 마지막으로, 사전 학업성취도 상위집단보다 하위집단에서 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 더 큰 차이를 나타냈다. 이상의 연구결과를 종합해보면 실험집단에서 사전 학업성취도와 학년에 관계없이 스마트러닝 수학 수업이 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 유의미한 영향을 준 것으로 나타났다. 이는 스마트러닝 수학 수업이 전통적인 강의형 수업모형을 통한 수업보다 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 긍정적인 영향을 주는 것을 의미한다. 이러한 연구결과는 사교육에서 스마트러닝을 적용함으로 교육의 효과성과 효율성을 높일 수 있는데 의미가 있고, 더 나아가 우리나라의 소모적인 사교육 문제를 경감하는데 도움이 될 것으로 예상된다. 다만 스마트러닝은 하나의 학습체제이기 때문에 스마트러닝이 어떠한 알고리즘과 프로그램, 콘텐츠로 구성되었는가, 그리고 스마트러닝을 교수-학습에 적용하는 교수자의 적절한 역할에 따라 그 효과는 다르게 나타날 것으로 보여진다. 본 연구결과와 논의를 바탕으로 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 스마트러닝 수학 수업이 학업성취도에 긍정적인 영향을 주기 위해서는 학습자 수준에 맞추어진 학습과정이 제공되어야 하며, 스마트러닝 학습환경은 학습자의 수학적 흥미와 태도에 긍정적인 변화를 이끌어 낼 수 있도록 설계되어야 한다. 둘째, 교수자는 스마트러닝의 효과성을 높이기 위해서 학습자의 학습이 제대로 이루어지고 있는지 면밀하게 관찰하고 관리, 감독해야 한다. 마지막으로, 사교육에서 스마트러닝을 적용함으로서 사교육의 효과성과 효율성을 높이면 지금까지 해결이 어려웠던 사교육 문제를 다소 경감시킬 수 있을 것으로 기대된다. 따라서 사교육 현장에 스마트러닝이 적극적으로 도입되고 발전할 수 있도록 국가적 차원의 정책적 지원이 필요하다. 본 연구는 특정 학원의 학생을 대상으로 했다는 점, 본 연구에서 사용한 스마트러닝 수학 프로그램은 특정 교육재화라는 점 등이 제한점으로 지적된다. 따라서 후속연구에서는 이러한 제한점을 극복하고, 스마트러닝과 관련된 다양한 연구가 활발히 진행되어 교육의 결과물인 학업성취를 높이는 양질의 교수-학습체제, 학습체제를 개발할 수 있는 학문적 토대 마련을 제언한다.
본 연구는 스마트러닝 수학 수업이 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하였다. 연구목적을 달성하기 위하여 전국 15개 수학학원에 소속된 초등학교 6학년, 중학교 1, 2학년 총 336명을 대상으로 실험연구를 진행하였다. 본 연구는 사전검사-실험처치-사후검사 순으로 진행되었으며, 실험처치로 실험집단은 스마트러닝 수학 수업모형을, 비교집단은 전통적인 강의형 수업모형으로 하였다. 이와 같은 연구절차를 거처 얻은 연구결과는 첫째, 실험집단과 비교집단의 사전-사후 차이를 분석한 결과, 실험집단에서 변인 모두 사전보다 사후가 높게 나타났고, 비교집단에서는 사전-사후에 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 실험집단의 사전 학업성취도 상위집단과 하위집단 모두 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 유의미한 변화가 있었다. 마지막으로, 사전 학업성취도 상위집단보다 하위집단에서 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 더 큰 차이를 나타냈다. 이상의 연구결과를 종합해보면 실험집단에서 사전 학업성취도와 학년에 관계없이 스마트러닝 수학 수업이 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 유의미한 영향을 준 것으로 나타났다. 이는 스마트러닝 수학 수업이 전통적인 강의형 수업모형을 통한 수업보다 학업성취도, 수학적 흥미와 태도에 긍정적인 영향을 주는 것을 의미한다. 이러한 연구결과는 사교육에서 스마트러닝을 적용함으로 교육의 효과성과 효율성을 높일 수 있는데 의미가 있고, 더 나아가 우리나라의 소모적인 사교육 문제를 경감하는데 도움이 될 것으로 예상된다. 다만 스마트러닝은 하나의 학습체제이기 때문에 스마트러닝이 어떠한 알고리즘과 프로그램, 콘텐츠로 구성되었는가, 그리고 스마트러닝을 교수-학습에 적용하는 교수자의 적절한 역할에 따라 그 효과는 다르게 나타날 것으로 보여진다. 본 연구결과와 논의를 바탕으로 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 스마트러닝 수학 수업이 학업성취도에 긍정적인 영향을 주기 위해서는 학습자 수준에 맞추어진 학습과정이 제공되어야 하며, 스마트러닝 학습환경은 학습자의 수학적 흥미와 태도에 긍정적인 변화를 이끌어 낼 수 있도록 설계되어야 한다. 둘째, 교수자는 스마트러닝의 효과성을 높이기 위해서 학습자의 학습이 제대로 이루어지고 있는지 면밀하게 관찰하고 관리, 감독해야 한다. 마지막으로, 사교육에서 스마트러닝을 적용함으로서 사교육의 효과성과 효율성을 높이면 지금까지 해결이 어려웠던 사교육 문제를 다소 경감시킬 수 있을 것으로 기대된다. 따라서 사교육 현장에 스마트러닝이 적극적으로 도입되고 발전할 수 있도록 국가적 차원의 정책적 지원이 필요하다. 본 연구는 특정 학원의 학생을 대상으로 했다는 점, 본 연구에서 사용한 스마트러닝 수학 프로그램은 특정 교육재화라는 점 등이 제한점으로 지적된다. 따라서 후속연구에서는 이러한 제한점을 극복하고, 스마트러닝과 관련된 다양한 연구가 활발히 진행되어 교육의 결과물인 학업성취를 높이는 양질의 교수-학습체제, 학습체제를 개발할 수 있는 학문적 토대 마련을 제언한다.
Objective of the research is to identify how smart learning method would influence the students in terms of academic achievement, interest, and Attitude when it is implicated in mathematics. In order to realize the research objective, total of 336 pupils, composed of 6thgrade, 1st and 2nd grade of j...
Objective of the research is to identify how smart learning method would influence the students in terms of academic achievement, interest, and Attitude when it is implicated in mathematics. In order to realize the research objective, total of 336 pupils, composed of 6thgrade, 1st and 2nd grade of junior high school students currently attending fifteen different private tutoring center were selected for experimental execution. Process of experiment consists of three phases; pre evaluation, execution, and post evaluation. For the implication of experiment, one group was implicated with smart learning mathematic class (hereinafter experimental group), while the other group was implicated by traditional method; lecturing class model (hereinafter comparative group). Hereby, results having drawn by such implication are summarized as following; First, according to the analysis results, the experimental group has demonstrated outstanding difference in variables while insignificant deviation was gauged from the comparative group. Second, there was significant difference in the aspect of academic achievement, interest and attitude toward to the mathematics for the upper and lower level of course among the experimental group. As a last, changes among the lower group has shown greater magnitude in terms of academic achievement, interest and attitude toward to the mathematics than upper group. Overall, conclusion of the research demonstrates that the significant impacts have been made to the experimental group in terms of academic achievement, motivation, an attitude toward to the mathematics among the experimental group regardless of school grade, prior academic achievements. Such result expressly indicates that smart learning method more positively influence for the academic achievement, interest, and attitude toward to the students for the mathematic course. The conclusion of research signifies that implication of smart learning would improve an efficiency and accelerate it more positively in private tutoring sector; moreover, it is anticipated that this would alleviate the dispensable opportunity cost associated with extra tutoring issue. However, since the smart learning is one of the learning systems, the effects of implication may vary subject to structure of the algorithms, programs and context of contents; basically how the instructors implicate the system will lead great differences. The final conclusions drawn from the experiments and discussions are as follows. First, in order to accomplish the positive progress for academic achievement in course of mathematics, a learning process programmed based on the capacity learner, and learning environment has to be appropriately planned for the learner to gain mathematical interest and attitudes. Second, in order to improve the effectiveness of smart learning, the instructor should adequately observe, supervise, and manage the process. As a last, this is expected that an implication of the smart learning for the private tutoring will not only contribute the cost efficiency but also reduce the various opportunity cost associated with private tutoring. Therefore it is crucial that various attention and support from the government level shall be taken place in the private tutoring. On the other hand, this has to be advised that limitation of research remain that the research has been conducted based on the students attending the specific private tutoring center. Therefore, in next research, efforts to overcome such barriers described in the above shall be striven. Also, this has to be cordially announced that academic foundation for continual efforts to launch the learning system, led and consisted by outstanding instructor greatly contributing the education quality has to be in place.
Objective of the research is to identify how smart learning method would influence the students in terms of academic achievement, interest, and Attitude when it is implicated in mathematics. In order to realize the research objective, total of 336 pupils, composed of 6thgrade, 1st and 2nd grade of junior high school students currently attending fifteen different private tutoring center were selected for experimental execution. Process of experiment consists of three phases; pre evaluation, execution, and post evaluation. For the implication of experiment, one group was implicated with smart learning mathematic class (hereinafter experimental group), while the other group was implicated by traditional method; lecturing class model (hereinafter comparative group). Hereby, results having drawn by such implication are summarized as following; First, according to the analysis results, the experimental group has demonstrated outstanding difference in variables while insignificant deviation was gauged from the comparative group. Second, there was significant difference in the aspect of academic achievement, interest and attitude toward to the mathematics for the upper and lower level of course among the experimental group. As a last, changes among the lower group has shown greater magnitude in terms of academic achievement, interest and attitude toward to the mathematics than upper group. Overall, conclusion of the research demonstrates that the significant impacts have been made to the experimental group in terms of academic achievement, motivation, an attitude toward to the mathematics among the experimental group regardless of school grade, prior academic achievements. Such result expressly indicates that smart learning method more positively influence for the academic achievement, interest, and attitude toward to the students for the mathematic course. The conclusion of research signifies that implication of smart learning would improve an efficiency and accelerate it more positively in private tutoring sector; moreover, it is anticipated that this would alleviate the dispensable opportunity cost associated with extra tutoring issue. However, since the smart learning is one of the learning systems, the effects of implication may vary subject to structure of the algorithms, programs and context of contents; basically how the instructors implicate the system will lead great differences. The final conclusions drawn from the experiments and discussions are as follows. First, in order to accomplish the positive progress for academic achievement in course of mathematics, a learning process programmed based on the capacity learner, and learning environment has to be appropriately planned for the learner to gain mathematical interest and attitudes. Second, in order to improve the effectiveness of smart learning, the instructor should adequately observe, supervise, and manage the process. As a last, this is expected that an implication of the smart learning for the private tutoring will not only contribute the cost efficiency but also reduce the various opportunity cost associated with private tutoring. Therefore it is crucial that various attention and support from the government level shall be taken place in the private tutoring. On the other hand, this has to be advised that limitation of research remain that the research has been conducted based on the students attending the specific private tutoring center. Therefore, in next research, efforts to overcome such barriers described in the above shall be striven. Also, this has to be cordially announced that academic foundation for continual efforts to launch the learning system, led and consisted by outstanding instructor greatly contributing the education quality has to be in place.
주제어
#스마트러닝 학업성취도 수학적 흥미 수학적 태도 사교육 smart learning academic achievement mathematical interest mathematical attitude private tutoring
학위논문 정보
저자
김성태
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
평생교육경영 전공
지도교수
이규민
발행연도
2017
총페이지
vii, 153장
키워드
스마트러닝 학업성취도 수학적 흥미 수학적 태도 사교육 smart learning academic achievement mathematical interest mathematical attitude private tutoring
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.