사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동이 유아의 공간능력 및 공간표상 능력에 미치는 영향 The Effects of Block Play with Photography on Spatial Ability and Spatial Representational Ability of Four-Years-Old Children원문보기
본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동을 고안하여 적용함으로써 유아의 공간능력, 공간표상 능력에 어떠한 영향을 미쳤는지 교육적 효과를 탐구하고자 하였다. 또한 이를 통해 유아공간교육에 대한 효율적인 방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동이 유아의 공간능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동이 유아의 공간표상 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 2개 어린이집의 만 4세 유아로 연구대상기관은 인접한 곳에 위치해 있고 80인 이상의 정원으로 운영되고 있는 비슷한 규모의 어린이집이다. 대상 유아는 실험집단 A 어린이집 만 4세 유아 19명(남 10명, 여 9명)과 통제집단 B 어린이집 만 4세 유아 19명(남 9명, 여 10명)으로 총 38명이었고 실험집단 유아들에게는 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동을 10주 동안 제공하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 유아의 공간능력을 측정하기 위해 홍혜경(2001a) 공간능력 검사를 사용하였으며 눈-운동 협응, 공간적 추리, 형태-바탕 지각, 시각적 기억 및 회상, 공간 내에서의 위치지각의 5가지 구성요소로 되어 있다. 유아의 공간표상을 알아보는 도구로는 민미희(2012)가 개발한 공간표상 검사를 모형부분만 발췌하여 사용하였으며 표상물과 참조공간의 물리적 유사성 과제, 사영과제, 위상과제 3가지 요소로 구성되어 있다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동을 고안하여 적용함으로써 유아의 공간능력, 공간표상 능력에 어떠한 영향을 미쳤는지 교육적 효과를 탐구하고자 하였다. 또한 이를 통해 유아공간교육에 대한 효율적인 방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동이 유아의 공간능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동이 유아의 공간표상 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 2개 어린이집의 만 4세 유아로 연구대상기관은 인접한 곳에 위치해 있고 80인 이상의 정원으로 운영되고 있는 비슷한 규모의 어린이집이다. 대상 유아는 실험집단 A 어린이집 만 4세 유아 19명(남 10명, 여 9명)과 통제집단 B 어린이집 만 4세 유아 19명(남 9명, 여 10명)으로 총 38명이었고 실험집단 유아들에게는 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동을 10주 동안 제공하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 유아의 공간능력을 측정하기 위해 홍혜경(2001a) 공간능력 검사를 사용하였으며 눈-운동 협응, 공간적 추리, 형태-바탕 지각, 시각적 기억 및 회상, 공간 내에서의 위치지각의 5가지 구성요소로 되어 있다. 유아의 공간표상을 알아보는 도구로는 민미희(2012)가 개발한 공간표상 검사를 모형부분만 발췌하여 사용하였으며 표상물과 참조공간의 물리적 유사성 과제, 사영과제, 위상과제 3가지 요소로 구성되어 있다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 Windows program을 이용하여 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동은 만 4세 유아의 공간능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역 별로 살펴보면 눈-운동 협응, 공간적 추리, 형태-바탕 지각, 시각적 기억 및 회상이 긍정적인 영향을 미쳤음을 확인 할 수 있었다. 둘째, 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동은 유아의 공간표상 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역별로 살펴보면 물리적 유사성, 위상 과제에 긍정적인 영향이 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동을 고안함으로써 유아가 이해하기 쉬운 공간개념 이해의 맥락을 제시하였고 유아들이 보다 흥미롭게 공간 영역에 관심을 갖게 되는 근거를 제공하였다는데 연구의 의의가 있다고 하겠다. 본 연구에서 고안된 사진찍기를 활용한 쌓기활동이 유아의 공간개념을 위해 유아교육 현장에서도 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동을 고안하여 적용함으로써 유아의 공간능력, 공간표상 능력에 어떠한 영향을 미쳤는지 교육적 효과를 탐구하고자 하였다. 또한 이를 통해 유아공간교육에 대한 효율적인 방안을 제시하고자 한다. 본 연구의 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동이 유아의 공간능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동이 유아의 공간표상 능력에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 전라북도 G시에 소재한 2개 어린이집의 만 4세 유아로 연구대상기관은 인접한 곳에 위치해 있고 80인 이상의 정원으로 운영되고 있는 비슷한 규모의 어린이집이다. 대상 유아는 실험집단 A 어린이집 만 4세 유아 19명(남 10명, 여 9명)과 통제집단 B 어린이집 만 4세 유아 19명(남 9명, 여 10명)으로 총 38명이었고 실험집단 유아들에게는 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동을 10주 동안 제공하였다. 본 연구에서 사용된 연구도구는 유아의 공간능력을 측정하기 위해 홍혜경(2001a) 공간능력 검사를 사용하였으며 눈-운동 협응, 공간적 추리, 형태-바탕 지각, 시각적 기억 및 회상, 공간 내에서의 위치지각의 5가지 구성요소로 되어 있다. 유아의 공간표상을 알아보는 도구로는 민미희(2012)가 개발한 공간표상 검사를 모형부분만 발췌하여 사용하였으며 표상물과 참조공간의 물리적 유사성 과제, 사영과제, 위상과제 3가지 요소로 구성되어 있다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 Windows program을 이용하여 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동은 만 4세 유아의 공간능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역 별로 살펴보면 눈-운동 협응, 공간적 추리, 형태-바탕 지각, 시각적 기억 및 회상이 긍정적인 영향을 미쳤음을 확인 할 수 있었다. 둘째, 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동은 유아의 공간표상 능력에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 하위영역별로 살펴보면 물리적 유사성, 위상 과제에 긍정적인 영향이 있음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 사진찍기를 활용한 쌓기놀이 활동을 고안함으로써 유아가 이해하기 쉬운 공간개념 이해의 맥락을 제시하였고 유아들이 보다 흥미롭게 공간 영역에 관심을 갖게 되는 근거를 제공하였다는데 연구의 의의가 있다고 하겠다. 본 연구에서 고안된 사진찍기를 활용한 쌓기활동이 유아의 공간개념을 위해 유아교육 현장에서도 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
This study is to explore educational effects of children’s spatial ability and representational ability by designing block play with photography and applying it to four years old children. The purpose of the study is to suggest effective methods for children`s probabilistic education. On the basis o...
This study is to explore educational effects of children’s spatial ability and representational ability by designing block play with photography and applying it to four years old children. The purpose of the study is to suggest effective methods for children`s probabilistic education. On the basis of the purpose of the study, the research questions are as follows. 1. To what extent block play with photography does influence children’s spatial ability? 2. To what extent block play with photography does affect children’s spatial representational ability? The research objects are four-years-old children who are belong to two daycare centers. Each has at least 80 children members. Both are located in G city. The research objects are divided as experimental group that consists of nineteen children(M:10, F:9) from A daycare center and as controlled group that has also nineteen children (M:9, F:10) from B daycare center. Total is thirty eight. The experimental group is provided block play with photography for ten weeks. The research tools are as follows. First, Hong, Haekyung’s Spatial Ability Test(2001a) in order to measure children’s spatial ability. This test includes eye-coordination, spatial inference, perception on the figure and ground, visual memory and recall, and space perception. Second, in order to evaluate children’s spatial representational ability, Spatial Representational Test by Min, Mihee(2012) is employed. This test contains spatial product, physical similarity of reference space, topological and projective spatial relationships. The collected data is analyzed by SPSS. 18.0 Windows program. The results are as follows First, block play with photography positively affects spatial ability of four-years-old children. In subareas, it is confirmed that eye-coordination, spatial inference, the figure and ground perception, and visual memory and recall positively influence. Second, block play with photography positively influences on spatial representational ability. In subareas, it is confirmed physical similarity and topological spatial relationship influence it. This study is to suggest the better understanding of spatial concepts for children by designing block play with photography. Plus, this study contributes to providing one of the clues in order for children to be curiously interested in spatial area. Block play with photography is expected to be employed for children’s spatial concepts in children education area.
This study is to explore educational effects of children’s spatial ability and representational ability by designing block play with photography and applying it to four years old children. The purpose of the study is to suggest effective methods for children`s probabilistic education. On the basis of the purpose of the study, the research questions are as follows. 1. To what extent block play with photography does influence children’s spatial ability? 2. To what extent block play with photography does affect children’s spatial representational ability? The research objects are four-years-old children who are belong to two daycare centers. Each has at least 80 children members. Both are located in G city. The research objects are divided as experimental group that consists of nineteen children(M:10, F:9) from A daycare center and as controlled group that has also nineteen children (M:9, F:10) from B daycare center. Total is thirty eight. The experimental group is provided block play with photography for ten weeks. The research tools are as follows. First, Hong, Haekyung’s Spatial Ability Test(2001a) in order to measure children’s spatial ability. This test includes eye-coordination, spatial inference, perception on the figure and ground, visual memory and recall, and space perception. Second, in order to evaluate children’s spatial representational ability, Spatial Representational Test by Min, Mihee(2012) is employed. This test contains spatial product, physical similarity of reference space, topological and projective spatial relationships. The collected data is analyzed by SPSS. 18.0 Windows program. The results are as follows First, block play with photography positively affects spatial ability of four-years-old children. In subareas, it is confirmed that eye-coordination, spatial inference, the figure and ground perception, and visual memory and recall positively influence. Second, block play with photography positively influences on spatial representational ability. In subareas, it is confirmed physical similarity and topological spatial relationship influence it. This study is to suggest the better understanding of spatial concepts for children by designing block play with photography. Plus, this study contributes to providing one of the clues in order for children to be curiously interested in spatial area. Block play with photography is expected to be employed for children’s spatial concepts in children education area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.