교통사고는 인적요인, 도로환경요인, 차량요인 중 어느 한 요인이라도 불완전할 경우 발생하게 되는데, 본 연구에서는 복합적인 요인 중에서도 실제 개선사업에 적용이 가능한 도로 및 환경요인을 연구의 범위로 하였다. 다수의 도로환경요인은 지역의 지형 특성에 따라 영향을 받게 되지만, 도로환경요인이 교통사고에 미치는 영향이 지역 간에 차이를 보이는지 밝히는 연구는 거의 없다. 우리나라의 지형은 비교적 지역적으로 표고의 편차가 크며, 특히 강원도는 태백산맥이 남북방향으로 형성되어 면적의 대부분이 산악지형으로 이루어져 있고 태백산맥을 좌우로 영동지역과 영서지역의 구분이 뚜렷한 지형적 특색을 지닌다. 이에 따라 본 연구에서는 일차적으로 강원도를 대상으로 일반국도와 고속도로 교통사고 ...
교통사고는 인적요인, 도로환경요인, 차량요인 중 어느 한 요인이라도 불완전할 경우 발생하게 되는데, 본 연구에서는 복합적인 요인 중에서도 실제 개선사업에 적용이 가능한 도로 및 환경요인을 연구의 범위로 하였다. 다수의 도로환경요인은 지역의 지형 특성에 따라 영향을 받게 되지만, 도로환경요인이 교통사고에 미치는 영향이 지역 간에 차이를 보이는지 밝히는 연구는 거의 없다. 우리나라의 지형은 비교적 지역적으로 표고의 편차가 크며, 특히 강원도는 태백산맥이 남북방향으로 형성되어 면적의 대부분이 산악지형으로 이루어져 있고 태백산맥을 좌우로 영동지역과 영서지역의 구분이 뚜렷한 지형적 특색을 지닌다. 이에 따라 본 연구에서는 일차적으로 강원도를 대상으로 일반국도와 고속도로 교통사고 심각도에 영향을 미치는 도로환경적 요인을 분석하였다. 더 나아가서는, 지역이 지니고 있는 도로환경 특성이 사고발생에 미치는 영향에 주목하여 교통사고 발생을 군집분석을 통해 유형화시켜, 강원도 행정구역 단위로 사고를 유발하는 도로환경요인의 분포를 확인하였다. 본 연구에서는 최근 3년간(2012~2014년) 강원도를 지나는 고속도로와 일반국도 사고자료를 수집하고, 기상청 지역별상세관측자료(AWS: Automated Weather Station)를 활용하여 사고 발생지점에 해당하는 시간강수량을 수집하여 정리하였다. 도로환경요인과 교통사고 심각도와의 관계를 도출하기 위하여 기존 문헌을 토대로 도로선형(평면선형, 종단선형), 기상요소(시간강수량, 노면상태, 계절), 지역구분(영동/영서지역)을 변수로 설정하였다. 일반국도와 고속도로는 관리주체부터 설계기준까지 차이점을 지니고 있고 자료의 형태가 달라 도로종류를 구분하여 사고심각도 모형을 정립하였다. 이항 로지스틱 회귀분석을 통해 일반국도 사고예측모형을 구축한 결과 평면선형, 계절, 지역구분이 유의한 변수로 도출되었고, 순서형 로지스틱 회귀분석을 통해 고속도로 사고예측모형을 분석한 결과 평면선형, 종단선형, 계절, 노면상태, 지역구분이 사고심각도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다음으로, 교통사고의 유형화를 파악하고 강원도 내 지역간의 유형패턴이 차이를 보이는 지 확인하고자 도로환경요인 중 지역의 지형과 관련성이 높은 강수패턴, 도로기하구조, 노면상태를 변수로 선정하여 분석을 수행하였다. 이단계 군집분석을 통해 도로환경적 특성에 따른 교통사고유형을 살펴본 결과,‘커브구간 또는 경사진 구간의 사고',‘강수 및 불완전한 노면에 의한 사고',‘직선 및 평지 구간에서의 사고’로 3개의 군집을 얻을 수 있었다. 강원도 행정구역 단위로 각 군집유형 비율을 보면, 커브구간 또는 경사진 구간의 사고비중이 높은 삼척시, 정선군, 태백시, 철원군, 화천군, 동해시는 강원도의 남동쪽과 북서쪽에 군집되어 있다. 강수 및 불완전한 노면 환경에서 발생한 사고 형태가 높게 나타난 행정구역은 강릉시, 삼척시, 영월군, 양양군, 홍천군으로, 행정구역 분포의 뚜렷한 패턴을 파악하기 어려웠다. 직선 및 평지의 도로선형 구간에서 발생한 사고의 비중이 높은 행정구역은 춘천시, 원주시, 속초시, 영월군, 양양군, 고성군으로 강원도의 북동쪽과 서쪽에 위치함을 확인하였다.
교통사고는 인적요인, 도로환경요인, 차량요인 중 어느 한 요인이라도 불완전할 경우 발생하게 되는데, 본 연구에서는 복합적인 요인 중에서도 실제 개선사업에 적용이 가능한 도로 및 환경요인을 연구의 범위로 하였다. 다수의 도로환경요인은 지역의 지형 특성에 따라 영향을 받게 되지만, 도로환경요인이 교통사고에 미치는 영향이 지역 간에 차이를 보이는지 밝히는 연구는 거의 없다. 우리나라의 지형은 비교적 지역적으로 표고의 편차가 크며, 특히 강원도는 태백산맥이 남북방향으로 형성되어 면적의 대부분이 산악지형으로 이루어져 있고 태백산맥을 좌우로 영동지역과 영서지역의 구분이 뚜렷한 지형적 특색을 지닌다. 이에 따라 본 연구에서는 일차적으로 강원도를 대상으로 일반국도와 고속도로 교통사고 심각도에 영향을 미치는 도로환경적 요인을 분석하였다. 더 나아가서는, 지역이 지니고 있는 도로환경 특성이 사고발생에 미치는 영향에 주목하여 교통사고 발생을 군집분석을 통해 유형화시켜, 강원도 행정구역 단위로 사고를 유발하는 도로환경요인의 분포를 확인하였다. 본 연구에서는 최근 3년간(2012~2014년) 강원도를 지나는 고속도로와 일반국도 사고자료를 수집하고, 기상청 지역별상세관측자료(AWS: Automated Weather Station)를 활용하여 사고 발생지점에 해당하는 시간강수량을 수집하여 정리하였다. 도로환경요인과 교통사고 심각도와의 관계를 도출하기 위하여 기존 문헌을 토대로 도로선형(평면선형, 종단선형), 기상요소(시간강수량, 노면상태, 계절), 지역구분(영동/영서지역)을 변수로 설정하였다. 일반국도와 고속도로는 관리주체부터 설계기준까지 차이점을 지니고 있고 자료의 형태가 달라 도로종류를 구분하여 사고심각도 모형을 정립하였다. 이항 로지스틱 회귀분석을 통해 일반국도 사고예측모형을 구축한 결과 평면선형, 계절, 지역구분이 유의한 변수로 도출되었고, 순서형 로지스틱 회귀분석을 통해 고속도로 사고예측모형을 분석한 결과 평면선형, 종단선형, 계절, 노면상태, 지역구분이 사고심각도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다음으로, 교통사고의 유형화를 파악하고 강원도 내 지역간의 유형패턴이 차이를 보이는 지 확인하고자 도로환경요인 중 지역의 지형과 관련성이 높은 강수패턴, 도로기하구조, 노면상태를 변수로 선정하여 분석을 수행하였다. 이단계 군집분석을 통해 도로환경적 특성에 따른 교통사고유형을 살펴본 결과,‘커브구간 또는 경사진 구간의 사고',‘강수 및 불완전한 노면에 의한 사고',‘직선 및 평지 구간에서의 사고’로 3개의 군집을 얻을 수 있었다. 강원도 행정구역 단위로 각 군집유형 비율을 보면, 커브구간 또는 경사진 구간의 사고비중이 높은 삼척시, 정선군, 태백시, 철원군, 화천군, 동해시는 강원도의 남동쪽과 북서쪽에 군집되어 있다. 강수 및 불완전한 노면 환경에서 발생한 사고 형태가 높게 나타난 행정구역은 강릉시, 삼척시, 영월군, 양양군, 홍천군으로, 행정구역 분포의 뚜렷한 패턴을 파악하기 어려웠다. 직선 및 평지의 도로선형 구간에서 발생한 사고의 비중이 높은 행정구역은 춘천시, 원주시, 속초시, 영월군, 양양군, 고성군으로 강원도의 북동쪽과 서쪽에 위치함을 확인하였다.
Traffic accidents occur when any one of the human, road environment and vehicle factors is incomplete. Among multiple factors, the scope of this study included the road environmental factors that can be applied to actual improvement projects. Although many road environmental factors are influenced b...
Traffic accidents occur when any one of the human, road environment and vehicle factors is incomplete. Among multiple factors, the scope of this study included the road environmental factors that can be applied to actual improvement projects. Although many road environmental factors are influenced by the geographical features of the area, there are few studies that determine whether the effect of road environmental factors on traffic accidents varies among regions. The terrain of the Republic of Korea has relatively large deviation in elevation among regions. Especially, Gangwon province area is mostly composed of mountainous terrain with Taebaek mountain range in the north and south, and has a distinct geographical feature of clear division between Yeongdong area in the east and Yeongseo area in the west of the Taebaek mountain range. In this study, the analysis was first made on the road environmental factors affecting the severity of highway traffic accidents in Gangwon province. In addition, focusing on the effects that the road environment characteristics of the area have on the occurrence of traffic accidents, the accidents were classified through cluster analysis, and the distribution of road environmental factors that cause accidents was identified by the administrative district unit of Gangwon province. This study collected the accident data of expressways and national highways passing through Gangwon province in the past three years (2012 ~ 2014) and collected the hourly precipitation corresponding to the accident occurrence point by using AWS (Automated Weather Station). In order to derive the relationship between road environmental factors and traffic accident severity, road alignment (horizontal alignment and vertical alignment), weather elements (hourly precipitation, road surface condition, and season) and division of area (Yeongdong and Yeongseo) were selected as independent variables based on the previous research. As national highways and expressways have differences from the management authority to design standard as well as have different data form, the study established the accident severity model by classifying the road type. As the result of the binary logistic regression for the accident severity prediction model of national highway, horizontal alignment, season and division of area were derived as the significant factors. The result of the ordinal logistic regression for the accident severity prediction model of expressway revealed that horizontal alignment, vertical alignment, season, road surface condition and division of area are statistically significant. Next, to identify the types of traffic accidents and to determine whether there is a difference in type pattern among the regions in Gangwon province, the analysis was made using variables of precipitation pattern, road geometry and road surface condition, which are highly related to the topography of the area. As the result of the two-step cluster analysis, three clusters were obtained: 'accidents on curve section or sloping section', 'accidents due to precipitation and incomplete road surface', and‘accidents on straight and flat section'. When looking at the ratio of cluster type by the administrative district unit of Gangwon provice, firstly, the units with high ratio of accident occurrence on the curve or sloping section such as Samcheok-si, Jeongsun-gun, Taebaek-si, Cheorwon-gun, Hwacheon-gun and Donghae-si were found to be clustered in the south-eastern and north-western parts of Gangwon province. Secondly, it was difficult to identify distinct distribution pattern for the district units with high ratio of accident occurrence in the precipitation and incomplete road environmental which included Gangneung-si, Samcheok-si, Yeongwol-gun, Yangyang-gun and Hongcheon-gun. Thirdly, it was identified that the district units with high ratio of accident occurrence on straight and flat road section including Chuncheon-si, Wonju-si, Sokcho-si, Yeongwol-gun, Yangyang-gun and Goseong-gun are located in the north-eastern and western parts of Gangwon province.
Traffic accidents occur when any one of the human, road environment and vehicle factors is incomplete. Among multiple factors, the scope of this study included the road environmental factors that can be applied to actual improvement projects. Although many road environmental factors are influenced by the geographical features of the area, there are few studies that determine whether the effect of road environmental factors on traffic accidents varies among regions. The terrain of the Republic of Korea has relatively large deviation in elevation among regions. Especially, Gangwon province area is mostly composed of mountainous terrain with Taebaek mountain range in the north and south, and has a distinct geographical feature of clear division between Yeongdong area in the east and Yeongseo area in the west of the Taebaek mountain range. In this study, the analysis was first made on the road environmental factors affecting the severity of highway traffic accidents in Gangwon province. In addition, focusing on the effects that the road environment characteristics of the area have on the occurrence of traffic accidents, the accidents were classified through cluster analysis, and the distribution of road environmental factors that cause accidents was identified by the administrative district unit of Gangwon province. This study collected the accident data of expressways and national highways passing through Gangwon province in the past three years (2012 ~ 2014) and collected the hourly precipitation corresponding to the accident occurrence point by using AWS (Automated Weather Station). In order to derive the relationship between road environmental factors and traffic accident severity, road alignment (horizontal alignment and vertical alignment), weather elements (hourly precipitation, road surface condition, and season) and division of area (Yeongdong and Yeongseo) were selected as independent variables based on the previous research. As national highways and expressways have differences from the management authority to design standard as well as have different data form, the study established the accident severity model by classifying the road type. As the result of the binary logistic regression for the accident severity prediction model of national highway, horizontal alignment, season and division of area were derived as the significant factors. The result of the ordinal logistic regression for the accident severity prediction model of expressway revealed that horizontal alignment, vertical alignment, season, road surface condition and division of area are statistically significant. Next, to identify the types of traffic accidents and to determine whether there is a difference in type pattern among the regions in Gangwon province, the analysis was made using variables of precipitation pattern, road geometry and road surface condition, which are highly related to the topography of the area. As the result of the two-step cluster analysis, three clusters were obtained: 'accidents on curve section or sloping section', 'accidents due to precipitation and incomplete road surface', and‘accidents on straight and flat section'. When looking at the ratio of cluster type by the administrative district unit of Gangwon provice, firstly, the units with high ratio of accident occurrence on the curve or sloping section such as Samcheok-si, Jeongsun-gun, Taebaek-si, Cheorwon-gun, Hwacheon-gun and Donghae-si were found to be clustered in the south-eastern and north-western parts of Gangwon province. Secondly, it was difficult to identify distinct distribution pattern for the district units with high ratio of accident occurrence in the precipitation and incomplete road environmental which included Gangneung-si, Samcheok-si, Yeongwol-gun, Yangyang-gun and Hongcheon-gun. Thirdly, it was identified that the district units with high ratio of accident occurrence on straight and flat road section including Chuncheon-si, Wonju-si, Sokcho-si, Yeongwol-gun, Yangyang-gun and Goseong-gun are located in the north-eastern and western parts of Gangwon province.
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