고등학생이 지각한 주관적 가족기능이 진로성숙도에 미치는 영향 : 자아존중감의 매개효과 The Effect of Career-Maturity on Perceived Family Functions by high school students : Focusing on Mediation effect of Self-esteem원문보기
본 연구는 고등학생이 지각한 주관적 가족기능이 진로성숙도에 미치는 영향에서 자아존중감의 매개효과를 검증하였다. 경상남도에 소재한 K시 K고등학교, C시 C기계공업고등학교, J시 S여자고등학교 3개 고등학생 1272명을 대상으로 하였다. 본 연구결과의 내용은 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따라 가족기능은 학년, 성적, 월수입에 따라 차이가 나타났으며, 자아존중감은 성별, 학교형태, 학년, 학업성적, 월수입에 따라 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 진로성숙도에서는 성별, 학년, 성적에 따라 하위 요인에 따라 부분적으로 차이가 나타났다. 둘째, 각 변인 간 상관관계를 분석한 결과, 전체 가족기능과 가족기능 하위 요인인 ...
본 연구는 고등학생이 지각한 주관적 가족기능이 진로성숙도에 미치는 영향에서 자아존중감의 매개효과를 검증하였다. 경상남도에 소재한 K시 K고등학교, C시 C기계공업고등학교, J시 S여자고등학교 3개 고등학생 1272명을 대상으로 하였다. 본 연구결과의 내용은 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따라 가족기능은 학년, 성적, 월수입에 따라 차이가 나타났으며, 자아존중감은 성별, 학교형태, 학년, 학업성적, 월수입에 따라 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 진로성숙도에서는 성별, 학년, 성적에 따라 하위 요인에 따라 부분적으로 차이가 나타났다. 둘째, 각 변인 간 상관관계를 분석한 결과, 전체 가족기능과 가족기능 하위 요인인 가족응집성, 가족적응성과 자아존중감 간에는 각각 유의한 정적 상관을 보였다. 그리고 전체 가족기능이 전체 진로성숙도에 유의한 정적 상관을 보이고, 가족기능 하위 요인인 가족응집성, 가족적응성과 진로성숙도 하위 요인인 독립성, 계획성, 일에 대한 태도, 자기이해에 각각 유의한 정적 상관을 보였다. 또한 자아존중감이 전체 진로성숙도와 진로성숙도 하위 요인인 독립성, 계획성, 일에 대한 태도, 자기이해에 각각 유의한 정적 상관을 보였다. 셋째, 주관적 가족기능이 청소년의 진로성숙도에 영향을 미치는 과정에서 자아존중감의 매개효과를 검증한 결과, 전체 가족기능이 전체 진로성숙도에 미치는 영향에서 자아존중감은 부분매개효과가 나타났다. 또한 가족기능 하위 요인인 가족응집성, 가족적응성이 진로성숙도 하위 요인인 계획성, 일에 대한 태도, 자기이해에서 부분매개효과가 나타났다. 본 연구결과, 고등학생들을 대상으로 한 가족기능이 진로성숙도에 미치는 영향 연구에서 자아존중감의 매개효과를 밝혀냈다. 진로성숙도를 높이기 위해서 자아존중감을 향상시키는 프로그램을 개발하여 적용할 필요가 있으며, 이와 함께 가족기능을 높일 수 있는 프로그램을 개발할 필요가 있음을 알 수 있다. 이를 위해서는 가정에서는 가족의 기능이 잘 이루어질 수 있도록 해야 할 것이며, 가족기능, 자아존중감, 진로성숙을 위해 학교, 지역사회의 연계를 통해 통합적 접근이 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 고등학생이 지각한 주관적 가족기능이 진로성숙도에 미치는 영향에서 자아존중감의 매개효과를 검증하였다. 경상남도에 소재한 K시 K고등학교, C시 C기계공업고등학교, J시 S여자고등학교 3개 고등학생 1272명을 대상으로 하였다. 본 연구결과의 내용은 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 특성에 따라 가족기능은 학년, 성적, 월수입에 따라 차이가 나타났으며, 자아존중감은 성별, 학교형태, 학년, 학업성적, 월수입에 따라 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 진로성숙도에서는 성별, 학년, 성적에 따라 하위 요인에 따라 부분적으로 차이가 나타났다. 둘째, 각 변인 간 상관관계를 분석한 결과, 전체 가족기능과 가족기능 하위 요인인 가족응집성, 가족적응성과 자아존중감 간에는 각각 유의한 정적 상관을 보였다. 그리고 전체 가족기능이 전체 진로성숙도에 유의한 정적 상관을 보이고, 가족기능 하위 요인인 가족응집성, 가족적응성과 진로성숙도 하위 요인인 독립성, 계획성, 일에 대한 태도, 자기이해에 각각 유의한 정적 상관을 보였다. 또한 자아존중감이 전체 진로성숙도와 진로성숙도 하위 요인인 독립성, 계획성, 일에 대한 태도, 자기이해에 각각 유의한 정적 상관을 보였다. 셋째, 주관적 가족기능이 청소년의 진로성숙도에 영향을 미치는 과정에서 자아존중감의 매개효과를 검증한 결과, 전체 가족기능이 전체 진로성숙도에 미치는 영향에서 자아존중감은 부분매개효과가 나타났다. 또한 가족기능 하위 요인인 가족응집성, 가족적응성이 진로성숙도 하위 요인인 계획성, 일에 대한 태도, 자기이해에서 부분매개효과가 나타났다. 본 연구결과, 고등학생들을 대상으로 한 가족기능이 진로성숙도에 미치는 영향 연구에서 자아존중감의 매개효과를 밝혀냈다. 진로성숙도를 높이기 위해서 자아존중감을 향상시키는 프로그램을 개발하여 적용할 필요가 있으며, 이와 함께 가족기능을 높일 수 있는 프로그램을 개발할 필요가 있음을 알 수 있다. 이를 위해서는 가정에서는 가족의 기능이 잘 이루어질 수 있도록 해야 할 것이며, 가족기능, 자아존중감, 진로성숙을 위해 학교, 지역사회의 연계를 통해 통합적 접근이 이루어져야 할 것이다.
The main purpose of this study was to examine the Mediation effect of Self-esteem on Career-Maturity on Family Functions Perceived by high school students. The measurement scale were used Olson's FACES(1985) and Rosenberg's RES(1962), Im-Sun-Hee's Career-Maturity(2009). The data and wa...
The main purpose of this study was to examine the Mediation effect of Self-esteem on Career-Maturity on Family Functions Perceived by high school students. The measurement scale were used Olson's FACES(1985) and Rosenberg's RES(1962), Im-Sun-Hee's Career-Maturity(2009). The data and was used with SPSS WIN 18.0 program, and were analyzed descriptive statistic analysis and adopting frequency analysis, t-test, and One-way ANOVA. In addition, Pearson's correlation analysis, Baron & Kenny's(1986) stepwise mediated regression analysis has performed to find out correlation of Career Maturity, Family Functions perceived subjective and Self-esteem. The results of this study are summarized as followings: First, according to sociodemographic characteristics, Family Function was different depending on grade, academic record, monthly income. And Self-esteem was different to gender, school type, grade, academic record, monthly income. Career Maturity was different to lower factor depending on gender, grade, monthly income. Second, the results of correlation analysis comes out positive relationship between whole Family Function and Self-esteem(.47), between Self-esteem and whole Career Maturity(.51), between whole Family Function and whole Career Maturity(.35). Finally, it was founded that the mediation effects of Self-esteem on the relationship between Family Functions and Career-Maturity have shown the partial mediation effects. The results showed the great importance of Family Functions in Career-Maturity, and could improve Family Functions as well as Self- esteem for Career-Maturity. And paper aims to provide foundational data in order to parent education program for parents of adolescent children.
The main purpose of this study was to examine the Mediation effect of Self-esteem on Career-Maturity on Family Functions Perceived by high school students. The measurement scale were used Olson's FACES(1985) and Rosenberg's RES(1962), Im-Sun-Hee's Career-Maturity(2009). The data and was used with SPSS WIN 18.0 program, and were analyzed descriptive statistic analysis and adopting frequency analysis, t-test, and One-way ANOVA. In addition, Pearson's correlation analysis, Baron & Kenny's(1986) stepwise mediated regression analysis has performed to find out correlation of Career Maturity, Family Functions perceived subjective and Self-esteem. The results of this study are summarized as followings: First, according to sociodemographic characteristics, Family Function was different depending on grade, academic record, monthly income. And Self-esteem was different to gender, school type, grade, academic record, monthly income. Career Maturity was different to lower factor depending on gender, grade, monthly income. Second, the results of correlation analysis comes out positive relationship between whole Family Function and Self-esteem(.47), between Self-esteem and whole Career Maturity(.51), between whole Family Function and whole Career Maturity(.35). Finally, it was founded that the mediation effects of Self-esteem on the relationship between Family Functions and Career-Maturity have shown the partial mediation effects. The results showed the great importance of Family Functions in Career-Maturity, and could improve Family Functions as well as Self- esteem for Career-Maturity. And paper aims to provide foundational data in order to parent education program for parents of adolescent children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.