청년 창업가 역량이 창업성과에 미치는 영향에 관한 실증연구 : 정부 지원 조절효과를 중심으로 The effect of youth entrepreneurs's competence on entrepreneurial performance : focusing on moderating effect of government support원문보기
본 연구는 청년 창업기업 성과에 영향을 미치는 기업가 역량, 관리 역량, 기술 역량, 창의 역량으로 구성된 청년 창업가 역량 요인에서 자금 지원, 교육 지원과 같은 정부 지원의 조절효과를 실증적으로 규명함으로써 청년 창업가 역량을 효과적으로 증진 시킬 수 있는 정부 지원의 효율적인 운용에 필요한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 본 연구는 전체 5장으로 구성되어 있으며, 제 1장에서는 연구의 배경 및 목적 등을 다루었고, 제 2장은 이론적 배경으로 선행연구를 통하여 창업의 정의, 청년 창업가 역량, 정부 지원, 창업 성과 등에 대해서 연구하였다. 제 3장은 2장에서의 이론적 배경을 바탕으로 연구모형과 가설을 수립하고, 연구를 위한 변수들에 대한 조작적 정의와 자료 수집 및 분석방법을 다루었다. 제 4장은 수집된 자료들에 대한 실증분석을 통해 신뢰성과 타당성을 분석하고 가설에 대한 검증을 수행하였다. 제 5장은 연구결과에 대한 시사점, 한계점, 향후 연구방향을 제시하였다. 본 연구를 수행하기 위해서 정부지원 경험이 있는 청년 창업기업을 대상으로 인터넷 입력을 통한 설문조사를 실시하여, 총 171부의 설문지를 회수하였다. 이 중 응답내용이 불성실한 설문지 17부를 제외한 154부에 대한 ...
본 연구는 청년 창업기업 성과에 영향을 미치는 기업가 역량, 관리 역량, 기술 역량, 창의 역량으로 구성된 청년 창업가 역량 요인에서 자금 지원, 교육 지원과 같은 정부 지원의 조절효과를 실증적으로 규명함으로써 청년 창업가 역량을 효과적으로 증진 시킬 수 있는 정부 지원의 효율적인 운용에 필요한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 본 연구는 전체 5장으로 구성되어 있으며, 제 1장에서는 연구의 배경 및 목적 등을 다루었고, 제 2장은 이론적 배경으로 선행연구를 통하여 창업의 정의, 청년 창업가 역량, 정부 지원, 창업 성과 등에 대해서 연구하였다. 제 3장은 2장에서의 이론적 배경을 바탕으로 연구모형과 가설을 수립하고, 연구를 위한 변수들에 대한 조작적 정의와 자료 수집 및 분석방법을 다루었다. 제 4장은 수집된 자료들에 대한 실증분석을 통해 신뢰성과 타당성을 분석하고 가설에 대한 검증을 수행하였다. 제 5장은 연구결과에 대한 시사점, 한계점, 향후 연구방향을 제시하였다. 본 연구를 수행하기 위해서 정부지원 경험이 있는 청년 창업기업을 대상으로 인터넷 입력을 통한 설문조사를 실시하여, 총 171부의 설문지를 회수하였다. 이 중 응답내용이 불성실한 설문지 17부를 제외한 154부에 대한 회귀분석을 수행하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 청년 창업가 역량이 창업 성과에 미치는 영향을 살펴본 결과, 청년 창업가 역량을 구성하는 기업가 역량, 관리 역량, 기술 역량, 창의 역량은 창업 성과에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 정부 지원 중 자금 지원의 조절효과를 살펴본 결과 자금 지원은 기업가 역량과 창업 성과 사이에서 유의미한 조절효과를 확인하였으며, 기술 역량과 창업 성과 사이에서도 유의미한 조절효과를 확인하였다. 셋째, 정부 지원 중 교육 지원의 조절효과를 살펴본 결과, 교육 지원은 청년창업가 역량과 창업성과 사이에서 유의미한 조절효과를 나타내지 못하였다. 본 연구와 기존 선행연구와의 차이점은 창업가 역량과 창업 성과 사이에서 기회발견과 기회활용이라는 매개변수가 포함되었다는 점인데, 본 연구에서 창업가 역량은 창업 성과의 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 정부 지원이 창업 성과에 미치는 영향을 연구한 기존의 연구와 달리, 본 연구에서는 정부 지원의 창업가 역량과 창업성과 사이에서의 조절효과를 검증하였다. 정부 지원 중 자금 지원은 기업가 역량과 기술 역량을 증진시켜 창업성과에 대한 상승적 조절효과를 발생시키는 것으로 나타났으며, 교육 지원은 유의미한 조절효과가 나타나지 않았다. 이러한 결과를 토대로 다음과 같은 시사점을 도출 하였다. 첫째, 창업 지원 사업 및 정책으로 낭비되는 예산과 자원을 청년 창업가의 기업가 역량과 기술 역량을 강화 시키는데 집중시킬 필요성이 있다. 또한 청년 창업자들이 이러한 지원을 효과적으로 수행할 수 있는 접근성을 강화시킬 필요성이 있다, 둘째, 현재 운영 되고 있는 교육 지원의 방법 및 방향성을 수정하여 청년 창업 기업을 지원할 수 있는 효과적인 정책 수립이 필요하다. 각 사업 분야에 적합한 교육을 지원함으로써 실제로 창업 성과를 향상시킬 수 있는 실효성 있는 지원이 필요하다.
본 연구는 청년 창업기업 성과에 영향을 미치는 기업가 역량, 관리 역량, 기술 역량, 창의 역량으로 구성된 청년 창업가 역량 요인에서 자금 지원, 교육 지원과 같은 정부 지원의 조절효과를 실증적으로 규명함으로써 청년 창업가 역량을 효과적으로 증진 시킬 수 있는 정부 지원의 효율적인 운용에 필요한 기초 자료를 제공하고자 하였다. 본 연구는 전체 5장으로 구성되어 있으며, 제 1장에서는 연구의 배경 및 목적 등을 다루었고, 제 2장은 이론적 배경으로 선행연구를 통하여 창업의 정의, 청년 창업가 역량, 정부 지원, 창업 성과 등에 대해서 연구하였다. 제 3장은 2장에서의 이론적 배경을 바탕으로 연구모형과 가설을 수립하고, 연구를 위한 변수들에 대한 조작적 정의와 자료 수집 및 분석방법을 다루었다. 제 4장은 수집된 자료들에 대한 실증분석을 통해 신뢰성과 타당성을 분석하고 가설에 대한 검증을 수행하였다. 제 5장은 연구결과에 대한 시사점, 한계점, 향후 연구방향을 제시하였다. 본 연구를 수행하기 위해서 정부지원 경험이 있는 청년 창업기업을 대상으로 인터넷 입력을 통한 설문조사를 실시하여, 총 171부의 설문지를 회수하였다. 이 중 응답내용이 불성실한 설문지 17부를 제외한 154부에 대한 회귀분석을 수행하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 청년 창업가 역량이 창업 성과에 미치는 영향을 살펴본 결과, 청년 창업가 역량을 구성하는 기업가 역량, 관리 역량, 기술 역량, 창의 역량은 창업 성과에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 정부 지원 중 자금 지원의 조절효과를 살펴본 결과 자금 지원은 기업가 역량과 창업 성과 사이에서 유의미한 조절효과를 확인하였으며, 기술 역량과 창업 성과 사이에서도 유의미한 조절효과를 확인하였다. 셋째, 정부 지원 중 교육 지원의 조절효과를 살펴본 결과, 교육 지원은 청년창업가 역량과 창업성과 사이에서 유의미한 조절효과를 나타내지 못하였다. 본 연구와 기존 선행연구와의 차이점은 창업가 역량과 창업 성과 사이에서 기회발견과 기회활용이라는 매개변수가 포함되었다는 점인데, 본 연구에서 창업가 역량은 창업 성과의 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 정부 지원이 창업 성과에 미치는 영향을 연구한 기존의 연구와 달리, 본 연구에서는 정부 지원의 창업가 역량과 창업성과 사이에서의 조절효과를 검증하였다. 정부 지원 중 자금 지원은 기업가 역량과 기술 역량을 증진시켜 창업성과에 대한 상승적 조절효과를 발생시키는 것으로 나타났으며, 교육 지원은 유의미한 조절효과가 나타나지 않았다. 이러한 결과를 토대로 다음과 같은 시사점을 도출 하였다. 첫째, 창업 지원 사업 및 정책으로 낭비되는 예산과 자원을 청년 창업가의 기업가 역량과 기술 역량을 강화 시키는데 집중시킬 필요성이 있다. 또한 청년 창업자들이 이러한 지원을 효과적으로 수행할 수 있는 접근성을 강화시킬 필요성이 있다, 둘째, 현재 운영 되고 있는 교육 지원의 방법 및 방향성을 수정하여 청년 창업 기업을 지원할 수 있는 효과적인 정책 수립이 필요하다. 각 사업 분야에 적합한 교육을 지원함으로써 실제로 창업 성과를 향상시킬 수 있는 실효성 있는 지원이 필요하다.
This study aimed to empirically examine the moderating effects of government supports such as funding and educational support in youth entrepreneurial capacity composed of entrepreneurial capacity, management capacity, technical capacity, and creative capacity, elements that affect the performance o...
This study aimed to empirically examine the moderating effects of government supports such as funding and educational support in youth entrepreneurial capacity composed of entrepreneurial capacity, management capacity, technical capacity, and creative capacity, elements that affect the performance of young entrepreneurs, and to provide base data necessary for efficient management of government supports, which can effectively promote the capacity of young entrepreneurs. This study is composed of 5 chapters. Chapter 1 dealt with the background and purpose of the study. Chapter 2 is about the theoretical background and by reviewing previous studies, it examined the definition of establishing a company, youth entrepreneurial capacity, government support, and performance of startup businesses. Chapter 3 set up research models and hypotheses based on the theoretical background of chapter 2, and dealt with operational definition, data collection and methods of analysis for the variables of the study. Chapter 4 analyzed the reliability and validity through empirical analysis of the collected data, and verified the hypotheses. Chapter 5 provided implications and limitations of the study, and directions for future research. In order to carry out this study, an internet survey was conducted targeting young entrepreneurs and 171 questionnaires were collected. Among them, excluding 17 copies that were not answered properly, regression analysis was performed on 154 copies of the questionnaire. The result is as follows. First, as for the effects of youth entrepreneurial capacity on the performance of startup companies, entrepreneurial capacity, management capacity, technical capacity, and creative capacity that constitute youth entrepreneurial capacity had a positive effect on the performance of startup companies. Second, as for moderating effect of funding among government supports, financial support had a significant moderating effect between entrepreneurial capacity and the performance of startup companies, and it also had a significant moderating effect between technical capacity and the performance of startup companies. Third, as for the moderating effect of educational support among government supports, educational support did not had a significant moderating effect between youth entrepreneurial capacity and the performance of startup companies. The difference between this study and previous studies is that the parameters of discovering opportunities and using opportunities are included between entrepreneurial capacity and the performance of startup companies. In this study, entrepreneurial capacity had a direct effect on the performance of startup companies. Also, unlike previous researches on the effect of government support on the performance of startup companies, this study examined the moderating effect of government support between entrepreneurial capacity and the performance of startup companies. Among government supports, financial support increased entrepreneurial and technical capacity and created a synergistic effect on the performance of startup companies, and educational support did not have significant moderating effect. Based on these results, the following implications were derived. First, there is a need to concentrate the budget and resources that are wasted in the projects and policies for startup companies to strengthen the entrepreneurial capacity and technical capacity of young entrepreneurs. Also, there is a need to strengthen the accessibility for young entrepreneurs to effectively receive this support. Second, it is necessary to establish effective policies to support young entrepreneurs by modifying the method and direction of educational support that is currently offered. There should be effective supports to improve the performance of startup companies by supporting education that is appropriate for each business area.
This study aimed to empirically examine the moderating effects of government supports such as funding and educational support in youth entrepreneurial capacity composed of entrepreneurial capacity, management capacity, technical capacity, and creative capacity, elements that affect the performance of young entrepreneurs, and to provide base data necessary for efficient management of government supports, which can effectively promote the capacity of young entrepreneurs. This study is composed of 5 chapters. Chapter 1 dealt with the background and purpose of the study. Chapter 2 is about the theoretical background and by reviewing previous studies, it examined the definition of establishing a company, youth entrepreneurial capacity, government support, and performance of startup businesses. Chapter 3 set up research models and hypotheses based on the theoretical background of chapter 2, and dealt with operational definition, data collection and methods of analysis for the variables of the study. Chapter 4 analyzed the reliability and validity through empirical analysis of the collected data, and verified the hypotheses. Chapter 5 provided implications and limitations of the study, and directions for future research. In order to carry out this study, an internet survey was conducted targeting young entrepreneurs and 171 questionnaires were collected. Among them, excluding 17 copies that were not answered properly, regression analysis was performed on 154 copies of the questionnaire. The result is as follows. First, as for the effects of youth entrepreneurial capacity on the performance of startup companies, entrepreneurial capacity, management capacity, technical capacity, and creative capacity that constitute youth entrepreneurial capacity had a positive effect on the performance of startup companies. Second, as for moderating effect of funding among government supports, financial support had a significant moderating effect between entrepreneurial capacity and the performance of startup companies, and it also had a significant moderating effect between technical capacity and the performance of startup companies. Third, as for the moderating effect of educational support among government supports, educational support did not had a significant moderating effect between youth entrepreneurial capacity and the performance of startup companies. The difference between this study and previous studies is that the parameters of discovering opportunities and using opportunities are included between entrepreneurial capacity and the performance of startup companies. In this study, entrepreneurial capacity had a direct effect on the performance of startup companies. Also, unlike previous researches on the effect of government support on the performance of startup companies, this study examined the moderating effect of government support between entrepreneurial capacity and the performance of startup companies. Among government supports, financial support increased entrepreneurial and technical capacity and created a synergistic effect on the performance of startup companies, and educational support did not have significant moderating effect. Based on these results, the following implications were derived. First, there is a need to concentrate the budget and resources that are wasted in the projects and policies for startup companies to strengthen the entrepreneurial capacity and technical capacity of young entrepreneurs. Also, there is a need to strengthen the accessibility for young entrepreneurs to effectively receive this support. Second, it is necessary to establish effective policies to support young entrepreneurs by modifying the method and direction of educational support that is currently offered. There should be effective supports to improve the performance of startup companies by supporting education that is appropriate for each business area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.