보육서비스의 양적 성장과 함께 최근 보육서비스의 질 관리에 관한 논 의가 활발하게 진행되고 있다. 보육교사는 보육서비스를 전달하는 주체 인 동시에 보육서비스 대상인 영유아와 직접적으로 상호작용하는 역할을 담당한다는 점을 고려할 때 보육교사의 이직 및 이직의도를 낮추기 위한 노력은 무엇보다 중요하다. 이에 본 연구에서는 보육교사의 직업선택 동 기와 직무만족 및 이직의도 간의 관계를 규명하고자 한다. 구체적으로 보육교사의 직업선택 동기가 보육교사의 내재적?외재적 직무만족에 어 떠한 영향을 미치는지, 보육교사의 직업선택 동기가 이직의도에 어떠한 영향을 미치는지, 보육교사의 내재적?외재적 직무만족이 이직의도에 어 떠한 영향을 미치는지, 그리고 상대적 영향력은 어떠한지 등을 분석하고 이론적?정책적 함의를 제시하고자 하였다. 본 연구는 크게 5개의 장으로 구성되어 있다. 제1장 서론에서는 연구 목적과 연구범위 및 방법 등에 관한 내용을 포함한다. 제2장은 보육교사 의 직업선택 동기와 직무만족, 그리고 이직의도에 관한 이론과 선행연구 를 종합적으로 검토하고, 이들 간의 관계에 대한 이론적 근거를 검토하 였다. 제3장은 이론적 논의와 선행연구 검토 결과를 토대로 보육교사의 직업선택 동기가 직무만족 및 이직의도에 미치는 영향에 관한 연구모형 과 가설을 설정하였으며, 측정도구 및 분석방법 등에 대해 기술하였다. 제4장은 실증분석으로 보육교사의 직업선택 동기가 직무만족 및 이직의 도에 미치는 영향을 분석하였다. 제5장은 결론 및 함의부분으로 연구결 과를 요약하고, 보육교사의 직무만족 향상 및 이직의도 감소를 위한 정 책적 함의와 향후 연구방향에 대해 기술하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 직업선택 동기와 보육교사의 직무만족 간 상관관계를 살펴보면, 직업선택 동기 요인인 경제적 동기, 안전 동기, 사회적 동기, 존경 동기, 자아실현 동기와 ...
보육서비스의 양적 성장과 함께 최근 보육서비스의 질 관리에 관한 논 의가 활발하게 진행되고 있다. 보육교사는 보육서비스를 전달하는 주체 인 동시에 보육서비스 대상인 영유아와 직접적으로 상호작용하는 역할을 담당한다는 점을 고려할 때 보육교사의 이직 및 이직의도를 낮추기 위한 노력은 무엇보다 중요하다. 이에 본 연구에서는 보육교사의 직업선택 동 기와 직무만족 및 이직의도 간의 관계를 규명하고자 한다. 구체적으로 보육교사의 직업선택 동기가 보육교사의 내재적?외재적 직무만족에 어 떠한 영향을 미치는지, 보육교사의 직업선택 동기가 이직의도에 어떠한 영향을 미치는지, 보육교사의 내재적?외재적 직무만족이 이직의도에 어 떠한 영향을 미치는지, 그리고 상대적 영향력은 어떠한지 등을 분석하고 이론적?정책적 함의를 제시하고자 하였다. 본 연구는 크게 5개의 장으로 구성되어 있다. 제1장 서론에서는 연구 목적과 연구범위 및 방법 등에 관한 내용을 포함한다. 제2장은 보육교사 의 직업선택 동기와 직무만족, 그리고 이직의도에 관한 이론과 선행연구 를 종합적으로 검토하고, 이들 간의 관계에 대한 이론적 근거를 검토하 였다. 제3장은 이론적 논의와 선행연구 검토 결과를 토대로 보육교사의 직업선택 동기가 직무만족 및 이직의도에 미치는 영향에 관한 연구모형 과 가설을 설정하였으며, 측정도구 및 분석방법 등에 대해 기술하였다. 제4장은 실증분석으로 보육교사의 직업선택 동기가 직무만족 및 이직의 도에 미치는 영향을 분석하였다. 제5장은 결론 및 함의부분으로 연구결 과를 요약하고, 보육교사의 직무만족 향상 및 이직의도 감소를 위한 정 책적 함의와 향후 연구방향에 대해 기술하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 직업선택 동기와 보육교사의 직무만족 간 상관관계를 살펴보면, 직업선택 동기 요인인 경제적 동기, 안전 동기, 사회적 동기, 존경 동기, 자아실현 동기와 내재적 직무만족 간에는 모두 p<0.001 수준에서 유의미 한 정(+)적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 특히 직업선택 동기 요인 중 자아실현 동기와 내재적 직무만족 간의 상관계수가 0.586으로 비교적 높은 상관성이 있음을 나타났으며, 안전 동기(r=0.335, p<0.001), 사회적 동기(r=0.303, p<0.001), 존경 동기(r=0.264, p<0.001), 경제적 동기 (r=0.206, p<0.001) 등의 순으로 나타나고 있다. 둘째, 직업선택 동기 요인과 보육교사의 외재적 직무만족 간의 상관관 계 분석결과, 내재적 직무만족과 동일하게 직업선택 동기 모든 요인과 외재적 직무만족과 p<0.001 수준에서 통계적으로 유의미한 정(+)적 상관 관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 이중에서도 자아실현 동기와 외재 적 직무만족 간의 상관계수가 0.493으로 나타나 비교적 높은 상관성이 있음을 보여주고 있고, 다음으로 안전 동기(r=0.368, p<0.001), 사회적 동 기(r=0.285, p<0.001), 경제적 동기(r=0.279, p<0.001), 존경 동기((r=0.227, p<0.001) 등의 순으로 나타나고 있다. 셋째, 보육교사의 직무만족 요인과 이직의도 간의 상관관계를 살펴보 면, 직무만족 요인인 내재적 직무만족, 외재적 직무만족과 이직의도 간에 는 모두 p<0.001 수준에서 통계적으로 유의미한 부(-)적 상관성을 가지 고 있음을 알 수 있었다. 특히 보육교사의 내재적 직무만족과 이직의도 간의 상관계수(r=-0.496)로 나타났으며, 보육교사의 외재적 직무만족과 이직의도 간의 상관계수(r=-0.464)로 분석되었다. 넷째, 직업선택 동기가 보육교사의 내재적 직무만족에 미치는 영향을 검증하기 위한 다중회귀분석결과, 경제적 동기, 안전 동기, 그리고 자아 실현 동기가 보육교사의 내재적 직무만족에 통계적으로 유의미한 정(+) 의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 경제적 동기, 안전 동기, 자아실현 동기가 내재적 직무만족에 영향을 미칠 것이라는 <가설 1-1-1>, <가설 1-1-2>, <가설 1-1-5>는 채택되었다. 하지만 사회적 동 기 및 존경 동기와 보육교사의 내재적 직무만족 간의 영향관계는 통계적 으로 유의미하지 못한 것으로 나타나 사회적 동기, 존경 동기가 내재적 직무만족에 영향을 미칠 것이라는 <가설 1-1-3>과 <가설 1-1-4>는 기 각되었다. 다섯째, 직업선택 동기가 보육교사의 외재적 직무만족에 미치는 영향 을 분석한 결과, 경제적 동기, 안전 동기, 존경 동기, 그리고 자아실현 동 기가 보육교사의 외재적 직무만족에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향 을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 경제적 동기, 안전 동기, 존경 동 기, 자아실현 동기가 외재적 직무만족에 영향을 미칠 것이라는 <가설 1-2-1>, <가설 1-2-2>, <가설 1-2-4>, <가설 1-2-5>는 채택되었다. 하지만 사회적 동기는 보육교사의 외재적 직무만족 간의 영향관계는 통 계적으로 유의미하지 못한 것으로 나타나 사회적 동기가 외재적 직무만 족에 영향을 미칠 것이라는 <가설 1-2-3>은 기각되었다. 여섯째, 직업선택 동기가 보육교사 이직의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 존경 동기는 보육교사 이직의도에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 존경 동기가 보육교사 이직의도에 유의미 한 영향을 미칠 것이라는 <가설 2-4>는 채택되었다. 자아실현 동기는 보육교사 이직의도에 통계적으로 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으 로 나타나 자아실현 동기가 보육교사 이직의도에 유의미한 영향을 미칠 것이라는 <가설 2-5>는 채택되었다. 하지만 경제적 동기, 안전 동기, 그 리고 사회적 동기는 보육교사 이직의도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타나 경제적 동기, 안전 동기, 사회적 동기가 보육 교사 이직의도에 유의미한 영향을 미칠 것이라는 <가설 2-1>, <가설 2-2>, <가설 2-3>은 기각되었다. 일곱째, 보육교사의 직무만족이 이직의도에 미치는 영향을 분석한 내 재적 직무만족과 외재적 직무만족 모두 이직의도에 통계적으로 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타나 내재적 직무만족, 외재적 직무만 족은 이직의도에 부(-)의 영향을 미칠 것이라는 <가설 3-1>과 <가설 3-2>는 채택되었다. 실증분석 결과를 바탕으로 본 연구에서는 다음과 같은 정책적 함의를 제시하였다. 첫째, 보육교사 자격 취득시 보육교사 적성 진단 시스템 마 련, 둘째, 보육교사 양성과정시 인성 및 적성에 관한 교육 프로그램 개 발?운영, 셋째, 보수교육시 보육교사의 동기향상을 위한 커리큘럼 개발, 넷째, 보육교사의 신분보장 강화 및 개선방안 모색, 다섯째, 보육교사가 직무에 몰입할 수 있는 근무환경 조성, 여섯째, 보육교사의 처우 및 보수 지원 강화 등이 필요하다.
보육서비스의 양적 성장과 함께 최근 보육서비스의 질 관리에 관한 논 의가 활발하게 진행되고 있다. 보육교사는 보육서비스를 전달하는 주체 인 동시에 보육서비스 대상인 영유아와 직접적으로 상호작용하는 역할을 담당한다는 점을 고려할 때 보육교사의 이직 및 이직의도를 낮추기 위한 노력은 무엇보다 중요하다. 이에 본 연구에서는 보육교사의 직업선택 동 기와 직무만족 및 이직의도 간의 관계를 규명하고자 한다. 구체적으로 보육교사의 직업선택 동기가 보육교사의 내재적?외재적 직무만족에 어 떠한 영향을 미치는지, 보육교사의 직업선택 동기가 이직의도에 어떠한 영향을 미치는지, 보육교사의 내재적?외재적 직무만족이 이직의도에 어 떠한 영향을 미치는지, 그리고 상대적 영향력은 어떠한지 등을 분석하고 이론적?정책적 함의를 제시하고자 하였다. 본 연구는 크게 5개의 장으로 구성되어 있다. 제1장 서론에서는 연구 목적과 연구범위 및 방법 등에 관한 내용을 포함한다. 제2장은 보육교사 의 직업선택 동기와 직무만족, 그리고 이직의도에 관한 이론과 선행연구 를 종합적으로 검토하고, 이들 간의 관계에 대한 이론적 근거를 검토하 였다. 제3장은 이론적 논의와 선행연구 검토 결과를 토대로 보육교사의 직업선택 동기가 직무만족 및 이직의도에 미치는 영향에 관한 연구모형 과 가설을 설정하였으며, 측정도구 및 분석방법 등에 대해 기술하였다. 제4장은 실증분석으로 보육교사의 직업선택 동기가 직무만족 및 이직의 도에 미치는 영향을 분석하였다. 제5장은 결론 및 함의부분으로 연구결 과를 요약하고, 보육교사의 직무만족 향상 및 이직의도 감소를 위한 정 책적 함의와 향후 연구방향에 대해 기술하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 직업선택 동기와 보육교사의 직무만족 간 상관관계를 살펴보면, 직업선택 동기 요인인 경제적 동기, 안전 동기, 사회적 동기, 존경 동기, 자아실현 동기와 내재적 직무만족 간에는 모두 p<0.001 수준에서 유의미 한 정(+)적 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 특히 직업선택 동기 요인 중 자아실현 동기와 내재적 직무만족 간의 상관계수가 0.586으로 비교적 높은 상관성이 있음을 나타났으며, 안전 동기(r=0.335, p<0.001), 사회적 동기(r=0.303, p<0.001), 존경 동기(r=0.264, p<0.001), 경제적 동기 (r=0.206, p<0.001) 등의 순으로 나타나고 있다. 둘째, 직업선택 동기 요인과 보육교사의 외재적 직무만족 간의 상관관 계 분석결과, 내재적 직무만족과 동일하게 직업선택 동기 모든 요인과 외재적 직무만족과 p<0.001 수준에서 통계적으로 유의미한 정(+)적 상관 관계를 가지고 있는 것으로 나타났다. 이중에서도 자아실현 동기와 외재 적 직무만족 간의 상관계수가 0.493으로 나타나 비교적 높은 상관성이 있음을 보여주고 있고, 다음으로 안전 동기(r=0.368, p<0.001), 사회적 동 기(r=0.285, p<0.001), 경제적 동기(r=0.279, p<0.001), 존경 동기((r=0.227, p<0.001) 등의 순으로 나타나고 있다. 셋째, 보육교사의 직무만족 요인과 이직의도 간의 상관관계를 살펴보 면, 직무만족 요인인 내재적 직무만족, 외재적 직무만족과 이직의도 간에 는 모두 p<0.001 수준에서 통계적으로 유의미한 부(-)적 상관성을 가지 고 있음을 알 수 있었다. 특히 보육교사의 내재적 직무만족과 이직의도 간의 상관계수(r=-0.496)로 나타났으며, 보육교사의 외재적 직무만족과 이직의도 간의 상관계수(r=-0.464)로 분석되었다. 넷째, 직업선택 동기가 보육교사의 내재적 직무만족에 미치는 영향을 검증하기 위한 다중회귀분석결과, 경제적 동기, 안전 동기, 그리고 자아 실현 동기가 보육교사의 내재적 직무만족에 통계적으로 유의미한 정(+) 의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 경제적 동기, 안전 동기, 자아실현 동기가 내재적 직무만족에 영향을 미칠 것이라는 <가설 1-1-1>, <가설 1-1-2>, <가설 1-1-5>는 채택되었다. 하지만 사회적 동 기 및 존경 동기와 보육교사의 내재적 직무만족 간의 영향관계는 통계적 으로 유의미하지 못한 것으로 나타나 사회적 동기, 존경 동기가 내재적 직무만족에 영향을 미칠 것이라는 <가설 1-1-3>과 <가설 1-1-4>는 기 각되었다. 다섯째, 직업선택 동기가 보육교사의 외재적 직무만족에 미치는 영향 을 분석한 결과, 경제적 동기, 안전 동기, 존경 동기, 그리고 자아실현 동 기가 보육교사의 외재적 직무만족에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향 을 미치는 것으로 나타났다. 이에 따라 경제적 동기, 안전 동기, 존경 동 기, 자아실현 동기가 외재적 직무만족에 영향을 미칠 것이라는 <가설 1-2-1>, <가설 1-2-2>, <가설 1-2-4>, <가설 1-2-5>는 채택되었다. 하지만 사회적 동기는 보육교사의 외재적 직무만족 간의 영향관계는 통 계적으로 유의미하지 못한 것으로 나타나 사회적 동기가 외재적 직무만 족에 영향을 미칠 것이라는 <가설 1-2-3>은 기각되었다. 여섯째, 직업선택 동기가 보육교사 이직의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 존경 동기는 보육교사 이직의도에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 존경 동기가 보육교사 이직의도에 유의미 한 영향을 미칠 것이라는 <가설 2-4>는 채택되었다. 자아실현 동기는 보육교사 이직의도에 통계적으로 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으 로 나타나 자아실현 동기가 보육교사 이직의도에 유의미한 영향을 미칠 것이라는 <가설 2-5>는 채택되었다. 하지만 경제적 동기, 안전 동기, 그 리고 사회적 동기는 보육교사 이직의도에 통계적으로 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타나 경제적 동기, 안전 동기, 사회적 동기가 보육 교사 이직의도에 유의미한 영향을 미칠 것이라는 <가설 2-1>, <가설 2-2>, <가설 2-3>은 기각되었다. 일곱째, 보육교사의 직무만족이 이직의도에 미치는 영향을 분석한 내 재적 직무만족과 외재적 직무만족 모두 이직의도에 통계적으로 유의미한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타나 내재적 직무만족, 외재적 직무만 족은 이직의도에 부(-)의 영향을 미칠 것이라는 <가설 3-1>과 <가설 3-2>는 채택되었다. 실증분석 결과를 바탕으로 본 연구에서는 다음과 같은 정책적 함의를 제시하였다. 첫째, 보육교사 자격 취득시 보육교사 적성 진단 시스템 마 련, 둘째, 보육교사 양성과정시 인성 및 적성에 관한 교육 프로그램 개 발?운영, 셋째, 보수교육시 보육교사의 동기향상을 위한 커리큘럼 개발, 넷째, 보육교사의 신분보장 강화 및 개선방안 모색, 다섯째, 보육교사가 직무에 몰입할 수 있는 근무환경 조성, 여섯째, 보육교사의 처우 및 보수 지원 강화 등이 필요하다.
With a great deal of quantitative growth in the Child Care Service area, the quality of the Child Care Service has been being discussed broadly. Considering that a Child Care Teacher is not only the subject of delivering the child care service but also the person playing a role in interacting direct...
With a great deal of quantitative growth in the Child Care Service area, the quality of the Child Care Service has been being discussed broadly. Considering that a Child Care Teacher is not only the subject of delivering the child care service but also the person playing a role in interacting directly with infants, who are the objects of the child care service, it is the most important thing to try to reduce their intention to quit their jobs and the actual turnover rate. Thus, this study tries to clarify the correlation of the child care teachers’ job choice motivation and their job satisfaction with their intention of turnover. This study, specifically, tried to analyze how child care teachers’ job choice motivation affect their internal and external job satisfaction, how child care teachers’ job choice motivation also affect their intention of turnover, how their internal and external job satisfaction has an influence on their intention to quit their jobs, and how much influence they have onto each other. Then, this study tried to suggest a few implications in theory and policy. This study mainly consists of 5 chapters. The 1st chapter, which is a preface, introduces the purpose of the study as well as its range and method. The 2nd chapter consolidatively went over the theories and preceding studies on the child care teachers’ job choice motivation, their job satisfaction, and intention of turnover their jobs and also reviewed the theoretical evidences supporting their correlations. Based on the findings from the theoretical discussion and the examination of preceding studies, the 3rd chapter set up the research model and the hypotheses of the influence of the child care teachers’job choice motivation onto their intention of turnover as well as their job satisfaction while describing the methodology of measurement and analysis. The 4th chapter shows the analysis of actual proof to analyze the influence of the child care teachers’job choice motivation onto their job satisfaction and intention of turnover. The 5th chapter, which is for the conclusion and implications, summarized the results from the study and also made a few suggestions for policy makers to improve the child care teachers’job satisfaction and reduce the turnover rate and how the studies should be done in the future. For summary of the major findings from this study, please refer to the followings. First, the result of analyzing the correlative relationship between the elements of the child care teachers’ job choice motivation, such as motive of economy, safety, social, esteem, and self-realization, and their internal job satisfaction shows that there are all significant positive correlations(+) between them with p<0.001. Among the elements for their job choice motivation, particularly with the motive of self-actualization, the internal job satisfaction comparatively shows a high correlation with 0.586 as a correlation coefficient. Then, the rest of them follow in the order of motive of safety(r=0.335, p<0.001), social motive(r=0.303, p<0.001), motive of esteem(r=0.264, p<0.001), and motive of economy(r=0.206, p<0.001). Second, after analyzing the correlation between the job choice motivation and the external job satisfaction by the child care teachers, I found out that all the elements related to job choice motivation have statistically meaningful positive correlations(+) with the external job satisfaction at the level of p<0.001. Among them, the correlation between the motive of self-actualization and the external job satisfaction shows 0.493 as a correlation coefficient, which is comparatively high. Then, the others followed in the order of motive of safety(r=0.368, p<0.001), social motive(r=0.285, p<0.001), economy(r=0.279, p<0.001), and esteem(r=0.227, p<0.001). Third, if we look into the correlative relationship between the elements related to the child care teachers’ job satisfaction and their intention of turnover, there are all statistically negative correlations at the level of p<0.001 between their intention of turnover and their internal and external job satisfaction. Particularly, the correlation coefficient for the child care teachers’ internal job satisfaction with the intention of turnover shows r=-0.496 and their external job satisfaction with the intention of turnover shows r=-0.464. Fourth, the multiple regression analysis conducted to prove the influence of the job choice motivation onto the internal job satisfaction shows that motive of economy, safety, and self-actualization all have statistically significant positive effects(+) on the child care teachers’ internal job satisfaction. Accordingly, , , and , which were set up to support the idea that motive of economy, safety, and self-actualization would influence the internal job satisfaction, were all accepted. However, it turned out to be not statistically significant that social motive and motive of esteem would affect the internal job satisfaction and and , which predicted that social and esteem motives would affect the internal job satisfaction, were rejected. Fifth, the analysis done to find out whether the child care teacher’s job choice motivation has an influence on their external job satisfaction shows that their external job satisfaction get affected by motive of economy, safety, esteem, and self-actualization with statistically significant positive influences(+). Thus, , , and , which mentioned that motive of economy, safety, esteem, and self-actualization would affect the external job satisfaction, were all accepted. But, motive of sociality shows no statistically significant correlation with the child care teacher’s external job satisfaction, which leads to the rejection of that predicted that motive of sociality would affect the external job satisfaction. Sixth, based on the analysis done for the influence of the child care teacher’s job choice motivation onto the intention of turnover, motive of respect shows a statistically meaningful positive correlation(+) with the intention of turnover and the , which was set up to prove that motive of respect would influence the intention of turnover, was accepted. Also, , which stated that motive of self-actualization would affect intention of turnover significantly, was accepted because motive of self-actualization was proved to have a statistically significant negative influence(-) on the intention of turnover. However, motive of economy, esteem, and social motive all failed to show statistically significant correlations with the child care teacher’s intention of turnover and the hypotheses such as , , and were all rejected. Seventh, the analysis made to prove the influence of the child care teacher’s job satisfaction onto the intention of turnover shows that both internal and external job satisfaction have statistically significant negative influences(-) onto the intention of turnover and made , and , which stated internal and external job satisfaction would affect the intention of turnover negatively, accepted. Based on all these empirical analyses, this study suggests the following implications in policy. First, it is necessary to build a system to examine the aptitude required for a child care teacher at the time of obtaining the certificate as a child care teacher. Second, educational programs for personality and aptitude need to be developed and run while training child care teachers. Third, a curriculum to improve the job motivation must be developed for the session of the child care teacher’s continuing education. Fourth, we have to find out ways to secure and improve the child care teachers’ status more strongly. Fifth, we have to prepare the working environment for the child care teachers so that they can dedicate themselves to the work itself. Sixth, it is required to reinforce the support for the child care teachers’ treatment and salaries.
With a great deal of quantitative growth in the Child Care Service area, the quality of the Child Care Service has been being discussed broadly. Considering that a Child Care Teacher is not only the subject of delivering the child care service but also the person playing a role in interacting directly with infants, who are the objects of the child care service, it is the most important thing to try to reduce their intention to quit their jobs and the actual turnover rate. Thus, this study tries to clarify the correlation of the child care teachers’ job choice motivation and their job satisfaction with their intention of turnover. This study, specifically, tried to analyze how child care teachers’ job choice motivation affect their internal and external job satisfaction, how child care teachers’ job choice motivation also affect their intention of turnover, how their internal and external job satisfaction has an influence on their intention to quit their jobs, and how much influence they have onto each other. Then, this study tried to suggest a few implications in theory and policy. This study mainly consists of 5 chapters. The 1st chapter, which is a preface, introduces the purpose of the study as well as its range and method. The 2nd chapter consolidatively went over the theories and preceding studies on the child care teachers’ job choice motivation, their job satisfaction, and intention of turnover their jobs and also reviewed the theoretical evidences supporting their correlations. Based on the findings from the theoretical discussion and the examination of preceding studies, the 3rd chapter set up the research model and the hypotheses of the influence of the child care teachers’job choice motivation onto their intention of turnover as well as their job satisfaction while describing the methodology of measurement and analysis. The 4th chapter shows the analysis of actual proof to analyze the influence of the child care teachers’job choice motivation onto their job satisfaction and intention of turnover. The 5th chapter, which is for the conclusion and implications, summarized the results from the study and also made a few suggestions for policy makers to improve the child care teachers’job satisfaction and reduce the turnover rate and how the studies should be done in the future. For summary of the major findings from this study, please refer to the followings. First, the result of analyzing the correlative relationship between the elements of the child care teachers’ job choice motivation, such as motive of economy, safety, social, esteem, and self-realization, and their internal job satisfaction shows that there are all significant positive correlations(+) between them with p<0.001. Among the elements for their job choice motivation, particularly with the motive of self-actualization, the internal job satisfaction comparatively shows a high correlation with 0.586 as a correlation coefficient. Then, the rest of them follow in the order of motive of safety(r=0.335, p<0.001), social motive(r=0.303, p<0.001), motive of esteem(r=0.264, p<0.001), and motive of economy(r=0.206, p<0.001). Second, after analyzing the correlation between the job choice motivation and the external job satisfaction by the child care teachers, I found out that all the elements related to job choice motivation have statistically meaningful positive correlations(+) with the external job satisfaction at the level of p<0.001. Among them, the correlation between the motive of self-actualization and the external job satisfaction shows 0.493 as a correlation coefficient, which is comparatively high. Then, the others followed in the order of motive of safety(r=0.368, p<0.001), social motive(r=0.285, p<0.001), economy(r=0.279, p<0.001), and esteem(r=0.227, p<0.001). Third, if we look into the correlative relationship between the elements related to the child care teachers’ job satisfaction and their intention of turnover, there are all statistically negative correlations at the level of p<0.001 between their intention of turnover and their internal and external job satisfaction. Particularly, the correlation coefficient for the child care teachers’ internal job satisfaction with the intention of turnover shows r=-0.496 and their external job satisfaction with the intention of turnover shows r=-0.464. Fourth, the multiple regression analysis conducted to prove the influence of the job choice motivation onto the internal job satisfaction shows that motive of economy, safety, and self-actualization all have statistically significant positive effects(+) on the child care teachers’ internal job satisfaction. Accordingly, , , and , which were set up to support the idea that motive of economy, safety, and self-actualization would influence the internal job satisfaction, were all accepted. However, it turned out to be not statistically significant that social motive and motive of esteem would affect the internal job satisfaction and and , which predicted that social and esteem motives would affect the internal job satisfaction, were rejected. Fifth, the analysis done to find out whether the child care teacher’s job choice motivation has an influence on their external job satisfaction shows that their external job satisfaction get affected by motive of economy, safety, esteem, and self-actualization with statistically significant positive influences(+). Thus, , , and , which mentioned that motive of economy, safety, esteem, and self-actualization would affect the external job satisfaction, were all accepted. But, motive of sociality shows no statistically significant correlation with the child care teacher’s external job satisfaction, which leads to the rejection of that predicted that motive of sociality would affect the external job satisfaction. Sixth, based on the analysis done for the influence of the child care teacher’s job choice motivation onto the intention of turnover, motive of respect shows a statistically meaningful positive correlation(+) with the intention of turnover and the , which was set up to prove that motive of respect would influence the intention of turnover, was accepted. Also, , which stated that motive of self-actualization would affect intention of turnover significantly, was accepted because motive of self-actualization was proved to have a statistically significant negative influence(-) on the intention of turnover. However, motive of economy, esteem, and social motive all failed to show statistically significant correlations with the child care teacher’s intention of turnover and the hypotheses such as , , and were all rejected. Seventh, the analysis made to prove the influence of the child care teacher’s job satisfaction onto the intention of turnover shows that both internal and external job satisfaction have statistically significant negative influences(-) onto the intention of turnover and made , and , which stated internal and external job satisfaction would affect the intention of turnover negatively, accepted. Based on all these empirical analyses, this study suggests the following implications in policy. First, it is necessary to build a system to examine the aptitude required for a child care teacher at the time of obtaining the certificate as a child care teacher. Second, educational programs for personality and aptitude need to be developed and run while training child care teachers. Third, a curriculum to improve the job motivation must be developed for the session of the child care teacher’s continuing education. Fourth, we have to find out ways to secure and improve the child care teachers’ status more strongly. Fifth, we have to prepare the working environment for the child care teachers so that they can dedicate themselves to the work itself. Sixth, it is required to reinforce the support for the child care teachers’ treatment and salaries.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.