진로독서프로그램이 중학생의 진로성숙도와 직업가치관 형성에 미치는 효과 The effect of the career reading program on middle school students' career maturity and vocational values formation원문보기
본 논문은 중학생을 대상으로 진로독서프로그램을 실시하여 진로성숙도와 직업가치관 형성에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 진로독서프로그램이 중학생의 진로성숙도 향상에 효과가 있는가? 둘째, 진로독서프로그램이 중학생의 직업가치관 형성에 효과가 있는가?
이상의 연구문제를 위해 검증하기 위해 인천시 소재 G중학교 3학년 여학생 6명을 대상으로 10차시의 프로그램을 운영하였다. 1차시와 10차시는 진로성숙도, 직업가치관 검사와 진로독서프로그램 설문조사 등으로 구성된 사전·사후 검사를 실시하였으며 2차시에서 9차시까지는 4권의 진로도서에 대해 매 차시 90분의 수업으로 진행하였다. 진로도서 한 권당 두 차시의 프로그램으로 구성되었으며 첫 차시에서는 ‘감명 깊은 구절필사하기-의미적용하기-진로활동’으로 진행되었고, 두 번째 차시 프로그램으로는 ‘모둠독서토의-진로활동’으로 구성하여 한 권의 책에 대해 느리게 진행하되 깊이 있게 적용하는 것에 초점을 맞추었다. ...
본 논문은 중학생을 대상으로 진로독서프로그램을 실시하여 진로성숙도와 직업가치관 형성에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 진로독서프로그램이 중학생의 진로성숙도 향상에 효과가 있는가? 둘째, 진로독서프로그램이 중학생의 직업가치관 형성에 효과가 있는가?
이상의 연구문제를 위해 검증하기 위해 인천시 소재 G중학교 3학년 여학생 6명을 대상으로 10차시의 프로그램을 운영하였다. 1차시와 10차시는 진로성숙도, 직업가치관 검사와 진로독서프로그램 설문조사 등으로 구성된 사전·사후 검사를 실시하였으며 2차시에서 9차시까지는 4권의 진로도서에 대해 매 차시 90분의 수업으로 진행하였다. 진로도서 한 권당 두 차시의 프로그램으로 구성되었으며 첫 차시에서는 ‘감명 깊은 구절필사하기-의미적용하기-진로활동’으로 진행되었고, 두 번째 차시 프로그램으로는 ‘모둠독서토의-진로활동’으로 구성하여 한 권의 책에 대해 느리게 진행하되 깊이 있게 적용하는 것에 초점을 맞추었다. 자료 분석을 위해 SPSS/Windows 23.0 프로그램을 이용하여 실험집단 사전·사후 차이를 대응표본 t검증하였다. 또한 학생 개개인의 변화양상을 살피기 위해 연구대상자들이 매 차시의 수업에 대해 어떤 생각을 하였는지 소감을 작성하게 하였다. 또한 진로독서프로그램을 실시하기 전에 진로독서프로그램 설문지를 작성하고 프로그램 적용 이후에도 동일 설문지를 가지고 동일 문항에 대해 답하게 함으로 생각이나 태도가 어떻게 변화되었는지 비교하였다. 한편 프로그램 종료 후에 설문을 통하여 프로그램 전반에 반응 평가를 실시하였다. 연구결과를 통해 내린 결론은 다음과 같다.
첫째, 진로독서프로그램으로 인해 중학생의 진로성숙도가 유의미하게 향상되었다. 특히 하위영역인 직업지식영역과 자기이해영역, 계획성영역 등에서 가장 큰 효과가 있었다. 둘째, 진로독서프로그램으로 인해 중학생의 직업가치관 전체 점수가 유의미하게 향상되었으며 특히 내적직업가치관 영역의 점수가 유의미하게 향상되었다. 이는 진로독서프로그램이 중학생의 직업가치관 형성과 내적 직업가치관 형성에 효과를 미친다는 것을 증명하였다.
이상의 연구 결과는 중학생의 진로성숙과 직업가치관 형성에 있어 본 진로독서프로그램이 효과가 있음을 보여준다. 특히 이제까지 진로독서프로그램에서 사용된 진로도서는 교사가 거의 다 선정했지만, 진로도서 중 1권은 학생들이 자신의 희망 직업을 고려하여 직접 선택할 수 있는 기회를 부여했다는 점에서 의미가 있다고 볼 수 있다.
주제어: 중학생, 진로교육, 진로독서, 진로성숙도, 직업가치관
본 논문은 중학생을 대상으로 진로독서프로그램을 실시하여 진로성숙도와 직업가치관 형성에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 진로독서프로그램이 중학생의 진로성숙도 향상에 효과가 있는가? 둘째, 진로독서프로그램이 중학생의 직업가치관 형성에 효과가 있는가?
이상의 연구문제를 위해 검증하기 위해 인천시 소재 G중학교 3학년 여학생 6명을 대상으로 10차시의 프로그램을 운영하였다. 1차시와 10차시는 진로성숙도, 직업가치관 검사와 진로독서프로그램 설문조사 등으로 구성된 사전·사후 검사를 실시하였으며 2차시에서 9차시까지는 4권의 진로도서에 대해 매 차시 90분의 수업으로 진행하였다. 진로도서 한 권당 두 차시의 프로그램으로 구성되었으며 첫 차시에서는 ‘감명 깊은 구절필사하기-의미적용하기-진로활동’으로 진행되었고, 두 번째 차시 프로그램으로는 ‘모둠독서토의-진로활동’으로 구성하여 한 권의 책에 대해 느리게 진행하되 깊이 있게 적용하는 것에 초점을 맞추었다. 자료 분석을 위해 SPSS/Windows 23.0 프로그램을 이용하여 실험집단 사전·사후 차이를 대응표본 t검증하였다. 또한 학생 개개인의 변화양상을 살피기 위해 연구대상자들이 매 차시의 수업에 대해 어떤 생각을 하였는지 소감을 작성하게 하였다. 또한 진로독서프로그램을 실시하기 전에 진로독서프로그램 설문지를 작성하고 프로그램 적용 이후에도 동일 설문지를 가지고 동일 문항에 대해 답하게 함으로 생각이나 태도가 어떻게 변화되었는지 비교하였다. 한편 프로그램 종료 후에 설문을 통하여 프로그램 전반에 반응 평가를 실시하였다. 연구결과를 통해 내린 결론은 다음과 같다.
첫째, 진로독서프로그램으로 인해 중학생의 진로성숙도가 유의미하게 향상되었다. 특히 하위영역인 직업지식영역과 자기이해영역, 계획성영역 등에서 가장 큰 효과가 있었다. 둘째, 진로독서프로그램으로 인해 중학생의 직업가치관 전체 점수가 유의미하게 향상되었으며 특히 내적직업가치관 영역의 점수가 유의미하게 향상되었다. 이는 진로독서프로그램이 중학생의 직업가치관 형성과 내적 직업가치관 형성에 효과를 미친다는 것을 증명하였다.
이상의 연구 결과는 중학생의 진로성숙과 직업가치관 형성에 있어 본 진로독서프로그램이 효과가 있음을 보여준다. 특히 이제까지 진로독서프로그램에서 사용된 진로도서는 교사가 거의 다 선정했지만, 진로도서 중 1권은 학생들이 자신의 희망 직업을 고려하여 직접 선택할 수 있는 기회를 부여했다는 점에서 의미가 있다고 볼 수 있다.
The purpose of this study is to analyze the effect of career reading program to the career maturity and vocational value for middle school student. Research questions set to achieve the above object are as follows.
First, has career reading program affect the middle school student’s career ...
The purpose of this study is to analyze the effect of career reading program to the career maturity and vocational value for middle school student. Research questions set to achieve the above object are as follows.
First, has career reading program affect the middle school student’s career maturity? Second, has career reading program affect the middle school student’s vocational values?
In order to verify the above research problem, 6 female students, 3rd grade, from G middle school in Incheon city participated in 10 class period program. At 1st class and 10th class, pre- and post-tests including career maturity, career value, and questionnaire of career reading program were conducted. From 2nd to 9th class, 4 career books were studied during 90 minute classes. For every career book, 2 classes were conducted. ‘Write down inspiring phrase-apply meaning-career activity’ were conducted during the first class for each book. ‘Group discussion-career activity’ were conducted during the second class for each book. The focus was on slow progress with deep application of each book. By using SPSS/Windows 23.0 program for data analysis, the experimental group’s pre-post test difference were t validated.
In addition, to examine the changes in individual student, students were asked to write their thoughts on each class. Also, same questionnaire for career reading program was written before and after the career reading program, to compare the difference made after the program in their thoughts or attitude. The learner response were investigated after the program was finished to analyze the whole program.
The research results are as follows:
First, career reading program has had a significant impact on improving middle school student’s career maturity, especially on occupation knowledge area, self-understanding area and planning area. Second, career reading program has had a significant impact on improving overall value score, especially on internal career value area. This result proved career reading program have impact on formation of middle school student’s vocational values and internal vocational values.
Therefore, this research result show that career reading program is effective in the formation of career maturity and vocational values of middle school students. It is meaningful that, previously the career books used in the career reading program have been selected almost all by the teachers, whereas students have been given the opportunity to directly choose one of the career books on their own regarding their desired career.
The purpose of this study is to analyze the effect of career reading program to the career maturity and vocational value for middle school student. Research questions set to achieve the above object are as follows.
First, has career reading program affect the middle school student’s career maturity? Second, has career reading program affect the middle school student’s vocational values?
In order to verify the above research problem, 6 female students, 3rd grade, from G middle school in Incheon city participated in 10 class period program. At 1st class and 10th class, pre- and post-tests including career maturity, career value, and questionnaire of career reading program were conducted. From 2nd to 9th class, 4 career books were studied during 90 minute classes. For every career book, 2 classes were conducted. ‘Write down inspiring phrase-apply meaning-career activity’ were conducted during the first class for each book. ‘Group discussion-career activity’ were conducted during the second class for each book. The focus was on slow progress with deep application of each book. By using SPSS/Windows 23.0 program for data analysis, the experimental group’s pre-post test difference were t validated.
In addition, to examine the changes in individual student, students were asked to write their thoughts on each class. Also, same questionnaire for career reading program was written before and after the career reading program, to compare the difference made after the program in their thoughts or attitude. The learner response were investigated after the program was finished to analyze the whole program.
The research results are as follows:
First, career reading program has had a significant impact on improving middle school student’s career maturity, especially on occupation knowledge area, self-understanding area and planning area. Second, career reading program has had a significant impact on improving overall value score, especially on internal career value area. This result proved career reading program have impact on formation of middle school student’s vocational values and internal vocational values.
Therefore, this research result show that career reading program is effective in the formation of career maturity and vocational values of middle school students. It is meaningful that, previously the career books used in the career reading program have been selected almost all by the teachers, whereas students have been given the opportunity to directly choose one of the career books on their own regarding their desired career.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.