평생교육기관 평생교육사의 직무특성과 직무성과가 이직의도에 미치는 영향 A study on the effect of job characteristic and job performance of lifelong educators working in the lifelong educational institution on the turnover intention원문보기
본 연구는 평생교육기관에서 근무하는 평생교육사의 직무특성과 직무성과가 이직의도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 요인 간 영향관계를 분석하는데 목적이 있다. 연구목적에 따른 연구문제는 첫째, 평생교육사의 개인배경에 따라 직무특성, 직무성과, 이직의도의 차이는 어떠한가? 둘째, 평생교육사의 직무특성이 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 평생교육사의 직무성과가 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가? 로 설정하였다. 연구대상은 수도권에서 근무하고 있는 평생교육사로서 평생교육사 자격증을 소지한 자로 평생교육기관에서 근속기간 1년 이상의 평생교육사로 선정하였으며, 설문 방법은 직접방문과 온라인설문을 병행하여 총 254부를 배포하여 설문조사를 실시하였다. 설문기간은 2017년 3월 6일부터 3월 10일 까지 총 5일간 실시하였고, 그 중 불성실한 응답이나 ...
본 연구는 평생교육기관에서 근무하는 평생교육사의 직무특성과 직무성과가 이직의도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 요인 간 영향관계를 분석하는데 목적이 있다. 연구목적에 따른 연구문제는 첫째, 평생교육사의 개인배경에 따라 직무특성, 직무성과, 이직의도의 차이는 어떠한가? 둘째, 평생교육사의 직무특성이 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 평생교육사의 직무성과가 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가? 로 설정하였다. 연구대상은 수도권에서 근무하고 있는 평생교육사로서 평생교육사 자격증을 소지한 자로 평생교육기관에서 근속기간 1년 이상의 평생교육사로 선정하였으며, 설문 방법은 직접방문과 온라인설문을 병행하여 총 254부를 배포하여 설문조사를 실시하였다. 설문기간은 2017년 3월 6일부터 3월 10일 까지 총 5일간 실시하였고, 그 중 불성실한 응답이나 내용분석에 유용성이 없는 41부를 제외한 213부를 분석에 사용하였다. 자료의 통계처리는 IBM SPSS v.22.0 프로그램을 활용하여 설문자료를 분석하였는데 첫째, 인구통계변인을 분석하기 위해 빈도분석, 기술통계를 사용하였다. 둘째. 둘째. 조사도구 문항들의 일관성을 확인하기 위해 Cronbach's α 분석을 통하여 신뢰도를 측정하였다. 셋째, 인구통계 변인에 따른 직무특성, 직무성과, 이직의도의 차이검정을 위해 t 검정, 일원배치 분산분석을 사용하였다. 넷째, 직무특성, 직무성과, 이직의도의 관계를 알아보기 위해 회귀분석 및 다중회귀분석을 사용하였다. 연구의 내용을 분석하여 요약한 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계 변인에 연령에 따른 차이분석 결과 연령에 따라 직무특성과 직무성과는 평균에 차이가 없었으나, 이직의도는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 기관유형에 따른 분석결과, 직무특성, 이직의도는 평균에 차이가 없었으나, 직무성과는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 직위에 따른 분석결과 직무특성, 직무성과, 이직의도 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 담당업무에 따른 분석결과 이직의도는 평균에 차이가 없었으나, 직무특성과, 직무성과는 유의한 차이가 있는 것으로 연구되었다. 둘째, 직무특성은 이직의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 하위변인 중 자율성, 피드백이 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 직무성과는 이직의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 직무성과의 하위변인 직무만족, 조직몰입, 업무성과 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구를 종합해 보면 직무특성이 증가할수록 직무성과는 증가하고, 이직의도는 낮아졌으며, 직무성과가 증가할수록 이직의도는 낮아진다고 할 수 있다.
본 연구는 평생교육기관에서 근무하는 평생교육사의 직무특성과 직무성과가 이직의도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 요인 간 영향관계를 분석하는데 목적이 있다. 연구목적에 따른 연구문제는 첫째, 평생교육사의 개인배경에 따라 직무특성, 직무성과, 이직의도의 차이는 어떠한가? 둘째, 평생교육사의 직무특성이 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가? 셋째, 평생교육사의 직무성과가 이직의도에 미치는 영향은 어떠한가? 로 설정하였다. 연구대상은 수도권에서 근무하고 있는 평생교육사로서 평생교육사 자격증을 소지한 자로 평생교육기관에서 근속기간 1년 이상의 평생교육사로 선정하였으며, 설문 방법은 직접방문과 온라인설문을 병행하여 총 254부를 배포하여 설문조사를 실시하였다. 설문기간은 2017년 3월 6일부터 3월 10일 까지 총 5일간 실시하였고, 그 중 불성실한 응답이나 내용분석에 유용성이 없는 41부를 제외한 213부를 분석에 사용하였다. 자료의 통계처리는 IBM SPSS v.22.0 프로그램을 활용하여 설문자료를 분석하였는데 첫째, 인구통계변인을 분석하기 위해 빈도분석, 기술통계를 사용하였다. 둘째. 둘째. 조사도구 문항들의 일관성을 확인하기 위해 Cronbach's α 분석을 통하여 신뢰도를 측정하였다. 셋째, 인구통계 변인에 따른 직무특성, 직무성과, 이직의도의 차이검정을 위해 t 검정, 일원배치 분산분석을 사용하였다. 넷째, 직무특성, 직무성과, 이직의도의 관계를 알아보기 위해 회귀분석 및 다중회귀분석을 사용하였다. 연구의 내용을 분석하여 요약한 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구통계 변인에 연령에 따른 차이분석 결과 연령에 따라 직무특성과 직무성과는 평균에 차이가 없었으나, 이직의도는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 기관유형에 따른 분석결과, 직무특성, 이직의도는 평균에 차이가 없었으나, 직무성과는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 직위에 따른 분석결과 직무특성, 직무성과, 이직의도 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 담당업무에 따른 분석결과 이직의도는 평균에 차이가 없었으나, 직무특성과, 직무성과는 유의한 차이가 있는 것으로 연구되었다. 둘째, 직무특성은 이직의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 하위변인 중 자율성, 피드백이 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 직무성과는 이직의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 직무성과의 하위변인 직무만족, 조직몰입, 업무성과 모두 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구를 종합해 보면 직무특성이 증가할수록 직무성과는 증가하고, 이직의도는 낮아졌으며, 직무성과가 증가할수록 이직의도는 낮아진다고 할 수 있다.
The purpose of this study is to find out how the job characteristic and performance of lifelong educator in the lifelong educational institution can have influence on the turnover intention and analyze the influential relationship between factors. Subjects for this inquiry were established as fo...
The purpose of this study is to find out how the job characteristic and performance of lifelong educator in the lifelong educational institution can have influence on the turnover intention and analyze the influential relationship between factors. Subjects for this inquiry were established as follows: first, what’s the difference between job characteristic, job performance and turnover intention depending on the personal background of lifelong educator? Second, how can the job characteristic of lifelong educator influence on the turnover intention? Third, how can the job performance of lifelong educator affect the turnover intention? Lifelong educators who worked more than 1 year with lifelong educator license in the lifelong educational institution in the capital area were subjects for this inquiry. Both personal visit and online survey was carried out at the same time and a total of 254 questionnaires were distributed for survey. The survey was conducted for 5 days from March 6th to 10th in 2017 and only 213 questionnaires were used for analysis except 41 questionnaires with unreliable responses or which was not significant for content analysis. IBM SPSS v.22.0 program was utilized to analyze survey data and take statistics from the data. First, frequency analysis and descriptive statistic were used to analyze demographic variables. Second, the reliability was measured by using Cronbach's α to confirm the consistency of questions in research tool. Third, T-test and One way ANOVA were chosen and used to verify the difference of job characteristic, job performance, turnover intention depending on demographic variables. Fourth, both regression analysis and multiple regression analysis were utilized to look into the relationship between demographic variables. The result of research is analyzed and summarized as below. First, there was no mean difference in job characteristic and job performance according to age after analyzing the difference in demographic variables by age but turnover intention showed significant difference. The result of analysis by the types of institutions showed that there was no mean difference in job characteristic, turnover intention except job performance. In addition, result of analysis by the position showed the significant difference in job characteristic, job performance and turnover intention. And there was no mean difference in turnover intention after analyzing according to the business in charge but job characteristic and job performance showed significant difference. Second, job characteristic had statistically significant influence on turnover intention and especially autonomy and feedback among the sub-factors could significantly affect. Third, the job performance could significantly affect the turnover intention and job satisfaction, organizational commitment and work performance in the sub-factors of job performance could significantly affect. To sum up, as the job characteristic increased, the job performance increased but turnover intention decreased. As the job performance increased, the turnover intention decreased.
The purpose of this study is to find out how the job characteristic and performance of lifelong educator in the lifelong educational institution can have influence on the turnover intention and analyze the influential relationship between factors. Subjects for this inquiry were established as follows: first, what’s the difference between job characteristic, job performance and turnover intention depending on the personal background of lifelong educator? Second, how can the job characteristic of lifelong educator influence on the turnover intention? Third, how can the job performance of lifelong educator affect the turnover intention? Lifelong educators who worked more than 1 year with lifelong educator license in the lifelong educational institution in the capital area were subjects for this inquiry. Both personal visit and online survey was carried out at the same time and a total of 254 questionnaires were distributed for survey. The survey was conducted for 5 days from March 6th to 10th in 2017 and only 213 questionnaires were used for analysis except 41 questionnaires with unreliable responses or which was not significant for content analysis. IBM SPSS v.22.0 program was utilized to analyze survey data and take statistics from the data. First, frequency analysis and descriptive statistic were used to analyze demographic variables. Second, the reliability was measured by using Cronbach's α to confirm the consistency of questions in research tool. Third, T-test and One way ANOVA were chosen and used to verify the difference of job characteristic, job performance, turnover intention depending on demographic variables. Fourth, both regression analysis and multiple regression analysis were utilized to look into the relationship between demographic variables. The result of research is analyzed and summarized as below. First, there was no mean difference in job characteristic and job performance according to age after analyzing the difference in demographic variables by age but turnover intention showed significant difference. The result of analysis by the types of institutions showed that there was no mean difference in job characteristic, turnover intention except job performance. In addition, result of analysis by the position showed the significant difference in job characteristic, job performance and turnover intention. And there was no mean difference in turnover intention after analyzing according to the business in charge but job characteristic and job performance showed significant difference. Second, job characteristic had statistically significant influence on turnover intention and especially autonomy and feedback among the sub-factors could significantly affect. Third, the job performance could significantly affect the turnover intention and job satisfaction, organizational commitment and work performance in the sub-factors of job performance could significantly affect. To sum up, as the job characteristic increased, the job performance increased but turnover intention decreased. As the job performance increased, the turnover intention decreased.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.