본 연구는 한국, 중국, 일본의 현지 소비자를 대상으로 식품 구매행동 및 요구도를 국가별로 비교 분석하고, 소비자의 식생활라이프스타일(FRL)과 가정식사대용식(HMR)에 대한 신념, 태도, 구매의도 요인을 도출하여 HMR 구매행동에 미치는 영향을 분석하고자 2016년 한국과 중국 북경 및 일본 오사카 현지에서 소비자 설문조사를 실시하였다. 417명의 수집 자료를 분석한 결과, 한국, 중국, 일본 소비자의 내식(內食)과 외식(外食) 및 HMR 관련 항목 모두에서 구매행동과 요구도에 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, ...
본 연구는 한국, 중국, 일본의 현지 소비자를 대상으로 식품 구매행동 및 요구도를 국가별로 비교 분석하고, 소비자의 식생활라이프스타일(FRL)과 가정식사대용식(HMR)에 대한 신념, 태도, 구매의도 요인을 도출하여 HMR 구매행동에 미치는 영향을 분석하고자 2016년 한국과 중국 북경 및 일본 오사카 현지에서 소비자 설문조사를 실시하였다. 417명의 수집 자료를 분석한 결과, 한국, 중국, 일본 소비자의 내식(內食)과 외식(外食) 및 HMR 관련 항목 모두에서 구매행동과 요구도에 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 식생활라이프스타일은 건강추구, 다양성추구, 품질추구, 가격추구, 편의성추구, 사회성추구의 6개 요인으로 도출되었다. 또한 HMR에 대한 신념과 태도 및 구매의도를 분석한 결과, 신념에서는 품질적측면, 합리적측면 요인이 도출되었으며, HMR에 대한 태도와 구매의도는 단일차원임이 입증되었다. 이와 같이 도출된 요인들이 HMR 구매의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 식생활라이프스타일의 일부 요인이 HMR 구매의도에 영향을 미치는 것으로 판단되었으며, HMR에 대한 신념과 태도 요인은 HMR 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 판단되었다. 이와 같은 영향관계를 국가별로 살펴보면, 한국 연구대상자의 식생활라이프스타일 중 편의성추구 요인이 HMR에 대한 태도와 구매의도에 가장 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 신념의 합리적측면은 태도에, 품질적측면은 구매의도에 가장 영향을 미치는 것으로 나타났다. 중국 연구대상자는 식생활라이프스타일 중 다양성추구 요인이 HMR에 대한 태도에 가장 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 편의성추구 요인이 HMR 구매의도에 가장 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 신념 요인 중에서는 품질적측면 요인이 태도와 구매의도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 일본 연구대상자는 식생활라이프스타일 중 사회성추구 요인이 HMR에 대한 태도와 구매의도에 가장 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 신념 요인 중 합리적측면이 태도와 구매의도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같이 본 연구는 HMR 구매행동에 영향을 줄 수 있는 변수를 도출하여 소비자의 HMR 구매행동을 규명하는데 기여하였으며, 한국과 중국, 일본 소비자의 식생활라이프스타일과 HMR 구매행동 및 요구도를 비교 분석하고, 각 국의 HMR 구매행동의 차이점과 유사점을 도출하여 향후 한국, 중국, 일본 소비자를 대상으로 한 HMR 제품 개발과 마케팅 전략 마련 시 활용할 수 있는 유용한 기초 자료를 제공하였다.
본 연구는 한국, 중국, 일본의 현지 소비자를 대상으로 식품 구매행동 및 요구도를 국가별로 비교 분석하고, 소비자의 식생활라이프스타일(FRL)과 가정식사대용식(HMR)에 대한 신념, 태도, 구매의도 요인을 도출하여 HMR 구매행동에 미치는 영향을 분석하고자 2016년 한국과 중국 북경 및 일본 오사카 현지에서 소비자 설문조사를 실시하였다. 417명의 수집 자료를 분석한 결과, 한국, 중국, 일본 소비자의 내식(內食)과 외식(外食) 및 HMR 관련 항목 모두에서 구매행동과 요구도에 통계적으로 유의한 차이가 나타났으며, 식생활라이프스타일은 건강추구, 다양성추구, 품질추구, 가격추구, 편의성추구, 사회성추구의 6개 요인으로 도출되었다. 또한 HMR에 대한 신념과 태도 및 구매의도를 분석한 결과, 신념에서는 품질적측면, 합리적측면 요인이 도출되었으며, HMR에 대한 태도와 구매의도는 단일차원임이 입증되었다. 이와 같이 도출된 요인들이 HMR 구매의도에 미치는 영향을 분석한 결과, 식생활라이프스타일의 일부 요인이 HMR 구매의도에 영향을 미치는 것으로 판단되었으며, HMR에 대한 신념과 태도 요인은 HMR 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 판단되었다. 이와 같은 영향관계를 국가별로 살펴보면, 한국 연구대상자의 식생활라이프스타일 중 편의성추구 요인이 HMR에 대한 태도와 구매의도에 가장 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 신념의 합리적측면은 태도에, 품질적측면은 구매의도에 가장 영향을 미치는 것으로 나타났다. 중국 연구대상자는 식생활라이프스타일 중 다양성추구 요인이 HMR에 대한 태도에 가장 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 편의성추구 요인이 HMR 구매의도에 가장 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 신념 요인 중에서는 품질적측면 요인이 태도와 구매의도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 일본 연구대상자는 식생활라이프스타일 중 사회성추구 요인이 HMR에 대한 태도와 구매의도에 가장 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 신념 요인 중 합리적측면이 태도와 구매의도에 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같이 본 연구는 HMR 구매행동에 영향을 줄 수 있는 변수를 도출하여 소비자의 HMR 구매행동을 규명하는데 기여하였으며, 한국과 중국, 일본 소비자의 식생활라이프스타일과 HMR 구매행동 및 요구도를 비교 분석하고, 각 국의 HMR 구매행동의 차이점과 유사점을 도출하여 향후 한국, 중국, 일본 소비자를 대상으로 한 HMR 제품 개발과 마케팅 전략 마련 시 활용할 수 있는 유용한 기초 자료를 제공하였다.
The purpose of this study were to analyze food purchasing behaviors and needs of Korean, Chinese, and Japanese consumers and find their food-related lifestyle(FRL), beliefs, attitudes, and purchase intention variables on Home Meal Replacement(HMR). As a result, there was a statistically significant ...
The purpose of this study were to analyze food purchasing behaviors and needs of Korean, Chinese, and Japanese consumers and find their food-related lifestyle(FRL), beliefs, attitudes, and purchase intention variables on Home Meal Replacement(HMR). As a result, there was a statistically significant difference in food purchasing behavior and needs among Korean, Chinese and Japanese consumers. As a result of analyzing the FRL of the subjects, the following six factors were derived: health seeking, diversity seeking, quality seeking, price seeking, convenience seeking, societal seeking. As a result of analyzing the beliefs, attitudes, and purchase intention variables of HMR, quality factor and rationality factor were derived in the belief variable. And attitude and purchase intention variables for HMR proved to be a single dimension. As a result of analyzing the effect of derived factors on purchase intention variable of HMR, it was found that FRL affects purchase intention of HMR. In addition, the belief variable and attitude variable for HMR were found to affect the purchase intention variable of HMR. The results of analyzing this correlation by country are as follows. For the Korean study subjects, it was found that the factor of seeking convenience of FRL had the greatest influence on the attitude and purchase intention of HMR. Also, each the rationality factor and quality factor of belief variable had the biggest influence on the attitude and food purchasing. For the Chinese research subjects, the factor of seeking diversity of FRL had the greatest influence on the attitude variable of HMR, and the factor of convenience seeking influenced HMR purchase intention variable the most. In the belief variable, the quality factor has the greatest effect on attitude and purchase intention. For the study subjects in Japan, it was found that the sociality seeking factor of the FRL has the greatest influence on the attitude and purchase intention of the HMR, and the rationality factor of the trust variables have the greatest influence on the attitude and purchase intention. Thus, this study contributed to the identification of HMR purchasing behaviors by deriving the variables that can affect the attitude and purchasing intention of HMR. It also contributed to the FRL and HMR purchase behavior and needs of Korea, China, and Japan consumers and provide useful basic data that can be used to develop HMR products and marketing strategies for them in the future.
The purpose of this study were to analyze food purchasing behaviors and needs of Korean, Chinese, and Japanese consumers and find their food-related lifestyle(FRL), beliefs, attitudes, and purchase intention variables on Home Meal Replacement(HMR). As a result, there was a statistically significant difference in food purchasing behavior and needs among Korean, Chinese and Japanese consumers. As a result of analyzing the FRL of the subjects, the following six factors were derived: health seeking, diversity seeking, quality seeking, price seeking, convenience seeking, societal seeking. As a result of analyzing the beliefs, attitudes, and purchase intention variables of HMR, quality factor and rationality factor were derived in the belief variable. And attitude and purchase intention variables for HMR proved to be a single dimension. As a result of analyzing the effect of derived factors on purchase intention variable of HMR, it was found that FRL affects purchase intention of HMR. In addition, the belief variable and attitude variable for HMR were found to affect the purchase intention variable of HMR. The results of analyzing this correlation by country are as follows. For the Korean study subjects, it was found that the factor of seeking convenience of FRL had the greatest influence on the attitude and purchase intention of HMR. Also, each the rationality factor and quality factor of belief variable had the biggest influence on the attitude and food purchasing. For the Chinese research subjects, the factor of seeking diversity of FRL had the greatest influence on the attitude variable of HMR, and the factor of convenience seeking influenced HMR purchase intention variable the most. In the belief variable, the quality factor has the greatest effect on attitude and purchase intention. For the study subjects in Japan, it was found that the sociality seeking factor of the FRL has the greatest influence on the attitude and purchase intention of the HMR, and the rationality factor of the trust variables have the greatest influence on the attitude and purchase intention. Thus, this study contributed to the identification of HMR purchasing behaviors by deriving the variables that can affect the attitude and purchasing intention of HMR. It also contributed to the FRL and HMR purchase behavior and needs of Korea, China, and Japan consumers and provide useful basic data that can be used to develop HMR products and marketing strategies for them in the future.
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