본 연구는 협동적 전통놀이가 유아의 놀이성 및 사회적 유능감에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 협동적 전통놀이가 유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 협동적 전통놀이가 사회적 유능감에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 경기도 G시에 소재한 국공립 S어린이집의 만 4세 유아 34명(실험집단 17명, 비교집단 17명)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단 유아 17명은 협동적 전통놀이를 실시하였고 비교집단 유아 17명은 주로 개별적인 활동 중심의 전통놀이를 실시하였다. 본 연구의 실험 처치는 주 2회 한 회기 당 40분의 협동적 전통놀이가 2016년 10월 24일부터 2016년 12월 18일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 이루어졌으며 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구를 위한 협동적 전통놀이는 보건복지부(2013)에서 제시한 만 3-5세 연령별 누리과정 교사용 지침서를 기반으로 전남련, 김미아, 김덕일(2004)이 우리 전통의 유아교육 현장 적용을 위한 유아전통교육 프로그램을 참고하여 연구자가 유아의 발달·흥미를 반영하여 본 연구에 맞게 수정·보완한 후 유아교육 교수 1인과 유아교육 박사과정에 재학 중인 유아교사 2인의 ...
본 연구는 협동적 전통놀이가 유아의 놀이성 및 사회적 유능감에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 협동적 전통놀이가 유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 협동적 전통놀이가 사회적 유능감에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 경기도 G시에 소재한 국공립 S어린이집의 만 4세 유아 34명(실험집단 17명, 비교집단 17명)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단 유아 17명은 협동적 전통놀이를 실시하였고 비교집단 유아 17명은 주로 개별적인 활동 중심의 전통놀이를 실시하였다. 본 연구의 실험 처치는 주 2회 한 회기 당 40분의 협동적 전통놀이가 2016년 10월 24일부터 2016년 12월 18일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 이루어졌으며 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구를 위한 협동적 전통놀이는 보건복지부(2013)에서 제시한 만 3-5세 연령별 누리과정 교사용 지침서를 기반으로 전남련, 김미아, 김덕일(2004)이 우리 전통의 유아교육 현장 적용을 위한 유아전통교육 프로그램을 참고하여 연구자가 유아의 발달·흥미를 반영하여 본 연구에 맞게 수정·보완한 후 유아교육 교수 1인과 유아교육 박사과정에 재학 중인 유아교사 2인의 타당도 검사를 통해 최종 구성하였다. 본 연구의 결과를 측정하기 위해 사용된 검사도구로 유아의 놀이성 검사도구는 Liberman(1965)의 정의에 기초하여 놀이 성향을 측정하기 위해 Barnett(1991)이 제작한 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale)를 유애열(1994)이 번안한 놀이성 척도를 사용하였으며, 사회적 유능감 검사도구는 이혜원(2005)이 개발한 ‘교사용 유아의 사회적 유능감 평가도구’를 사용하였다. 본 연구 과정에서 수집된 자료는 SPSS 16.0 Win Program을 사용하여 사전·사후 점수의 평균과 표준편차를 산출하고, 대응표본 t 검증을 통해 유아의 놀이성 및 사회적 유능감의 증진 효과를 알아보았다. 또한 각 연구도구의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach`s α 계수를 산출하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 놀이성은 협동적 전통놀이를 실시한 실험집단이 협동적 전통놀이를 실시하지 않은 비교집단 보다 향상되었으며, 놀이성의 하위영역인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 발달에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 사회적 유능감은 협동적 전통놀이를 실시한 실험집단이 협동적 전통놀이를 실시하지 않은 비교집단보다 향상되었으며, 사회적 유능감의 하위영역인 정서조절, 정서성, 대인관계기술, 사회적 지식이해 발달에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 토대로 공동체 의식을 경험하게 하는 협동적 전통놀이가 유아의 놀이성과 사회적 유능감에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 유아의 발달수준과 흥미에 맞는 협동적 전통놀이가 유아교육 현장에서 지속적으로 적용된다면 유아의 놀이성 및 사회적 유능감을 효과적으로 증진시킬 수 있을 것이다.
본 연구는 협동적 전통놀이가 유아의 놀이성 및 사회적 유능감에 미치는 효과를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 협동적 전통놀이가 유아의 놀이성에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 협동적 전통놀이가 사회적 유능감에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 경기도 G시에 소재한 국공립 S어린이집의 만 4세 유아 34명(실험집단 17명, 비교집단 17명)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단 유아 17명은 협동적 전통놀이를 실시하였고 비교집단 유아 17명은 주로 개별적인 활동 중심의 전통놀이를 실시하였다. 본 연구의 실험 처치는 주 2회 한 회기 당 40분의 협동적 전통놀이가 2016년 10월 24일부터 2016년 12월 18일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 이루어졌으며 연구는 예비검사, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구를 위한 협동적 전통놀이는 보건복지부(2013)에서 제시한 만 3-5세 연령별 누리과정 교사용 지침서를 기반으로 전남련, 김미아, 김덕일(2004)이 우리 전통의 유아교육 현장 적용을 위한 유아전통교육 프로그램을 참고하여 연구자가 유아의 발달·흥미를 반영하여 본 연구에 맞게 수정·보완한 후 유아교육 교수 1인과 유아교육 박사과정에 재학 중인 유아교사 2인의 타당도 검사를 통해 최종 구성하였다. 본 연구의 결과를 측정하기 위해 사용된 검사도구로 유아의 놀이성 검사도구는 Liberman(1965)의 정의에 기초하여 놀이 성향을 측정하기 위해 Barnett(1991)이 제작한 놀이성 척도(Children's Playfulness Scale)를 유애열(1994)이 번안한 놀이성 척도를 사용하였으며, 사회적 유능감 검사도구는 이혜원(2005)이 개발한 ‘교사용 유아의 사회적 유능감 평가도구’를 사용하였다. 본 연구 과정에서 수집된 자료는 SPSS 16.0 Win Program을 사용하여 사전·사후 점수의 평균과 표준편차를 산출하고, 대응표본 t 검증을 통해 유아의 놀이성 및 사회적 유능감의 증진 효과를 알아보았다. 또한 각 연구도구의 신뢰도 검증을 위해 Cronbach`s α 계수를 산출하였다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아의 놀이성은 협동적 전통놀이를 실시한 실험집단이 협동적 전통놀이를 실시하지 않은 비교집단 보다 향상되었으며, 놀이성의 하위영역인 신체적 자발성, 사회적 자발성, 인지적 자발성, 즐거움의 표현, 유머감각 발달에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 사회적 유능감은 협동적 전통놀이를 실시한 실험집단이 협동적 전통놀이를 실시하지 않은 비교집단보다 향상되었으며, 사회적 유능감의 하위영역인 정서조절, 정서성, 대인관계기술, 사회적 지식이해 발달에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다. 이상의 연구 결과를 토대로 공동체 의식을 경험하게 하는 협동적 전통놀이가 유아의 놀이성과 사회적 유능감에 긍정적인 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 따라서 유아의 발달수준과 흥미에 맞는 협동적 전통놀이가 유아교육 현장에서 지속적으로 적용된다면 유아의 놀이성 및 사회적 유능감을 효과적으로 증진시킬 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to examine the effects of cooperative traditional play on the playfulness and social competency of preschoolers. Two research questions were posed: 1. What influence does cooperative traditional play exert on the playfulness of preschoolers? 2. What influenc...
The purpose of this study was to examine the effects of cooperative traditional play on the playfulness and social competency of preschoolers. Two research questions were posed: 1. What influence does cooperative traditional play exert on the playfulness of preschoolers? 2. What influence does cooperative traditional play exert on social competency? The subjects in this study were 34 young children(an experimental group of 17 and a control group of 17) who were at the western age of four and attended a public daycare center located in an urban community, Gyeonggi Province. Out of them, the experimental group of 17 children engaged in cooperative traditional play, and the control group of the same number mostly engaged in individual activity-centered traditional play activities. 40-minute cooperative traditional play was conducted 16 times, twice a week, for eight weeks from October 24 to December 18, 2016. After a pilot test was carried out, a pretest was conducted, and a posttest was implemented after an experiment was made. As for the cooperative traditional play, Jeon, Kim and Kim(2004)'s Early Childhood Traditional Education Program that was designed to apply Korean cultural heritage to early childhood education was modified by this researcher based on the Ministry of Health and Welfare(2013)'s teacher manuals for the Nuri curriculum for ages 3 to 5 and in consideration of young children's development and interest. The program was finalized after its validity was tested by an early childhood education professor and two early childhood teachers who were working on their Ph.D. As for instrumentation, the instrument used to measure the playfulness of the preschoolers was Yoo(1994)'s Playfulness Scale that was an adapted version of Barnett(1991)'s instrument titled Children's Playfulness Scale which was developed to measure play disposition based on Liberman(1965)'s definition. The instrument used to assess social competency was Lee(2005)'s Preschooler Social Competency Inventory for Teachers. Concerning analysis of the collected data, SPSS 16.0 for Windows was used to analyze the pretest and posttest scores to obtain statistical data on mean and standard deviation, and paired-samples t-test was carried out to see if the program had any effects on the young children's playfulness and social competency. To test the reliability of the instruments, Cronbach alpha coefficients were calculated. The findings of the study were as follows: First, regarding the playfulness of the preschoolers, the experimental group that engaged in the cooperative traditional play showed more improvements than the control group that didn't. The program was found to have positive effects on the development of physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, display of joy and a sense of humor, which were the subareas of playfulness. Second, regarding the social competency of the preschoolers, the experimental group that engaged in the cooperative traditional play showed more improvements than the control group that didn't. The program was found to have positive effects on the development of emotional regulation, emotionality, interpersonal skills and social knowledge understanding, which were the subareas of social competency. The above-mentioned findings of the study illustrated that the cooperative traditional play which could provide experience of community spirits had positive impacts on the playfulness and social competency of the preschoolers. Therefore it will effectively contribute to the improvement of the playfulness and social competency of preschoolers if cooperative traditional play that matches young children's developmental level and interest is applied to early childhood education on a long-term basis.
The purpose of this study was to examine the effects of cooperative traditional play on the playfulness and social competency of preschoolers. Two research questions were posed: 1. What influence does cooperative traditional play exert on the playfulness of preschoolers? 2. What influence does cooperative traditional play exert on social competency? The subjects in this study were 34 young children(an experimental group of 17 and a control group of 17) who were at the western age of four and attended a public daycare center located in an urban community, Gyeonggi Province. Out of them, the experimental group of 17 children engaged in cooperative traditional play, and the control group of the same number mostly engaged in individual activity-centered traditional play activities. 40-minute cooperative traditional play was conducted 16 times, twice a week, for eight weeks from October 24 to December 18, 2016. After a pilot test was carried out, a pretest was conducted, and a posttest was implemented after an experiment was made. As for the cooperative traditional play, Jeon, Kim and Kim(2004)'s Early Childhood Traditional Education Program that was designed to apply Korean cultural heritage to early childhood education was modified by this researcher based on the Ministry of Health and Welfare(2013)'s teacher manuals for the Nuri curriculum for ages 3 to 5 and in consideration of young children's development and interest. The program was finalized after its validity was tested by an early childhood education professor and two early childhood teachers who were working on their Ph.D. As for instrumentation, the instrument used to measure the playfulness of the preschoolers was Yoo(1994)'s Playfulness Scale that was an adapted version of Barnett(1991)'s instrument titled Children's Playfulness Scale which was developed to measure play disposition based on Liberman(1965)'s definition. The instrument used to assess social competency was Lee(2005)'s Preschooler Social Competency Inventory for Teachers. Concerning analysis of the collected data, SPSS 16.0 for Windows was used to analyze the pretest and posttest scores to obtain statistical data on mean and standard deviation, and paired-samples t-test was carried out to see if the program had any effects on the young children's playfulness and social competency. To test the reliability of the instruments, Cronbach alpha coefficients were calculated. The findings of the study were as follows: First, regarding the playfulness of the preschoolers, the experimental group that engaged in the cooperative traditional play showed more improvements than the control group that didn't. The program was found to have positive effects on the development of physical spontaneity, social spontaneity, cognitive spontaneity, display of joy and a sense of humor, which were the subareas of playfulness. Second, regarding the social competency of the preschoolers, the experimental group that engaged in the cooperative traditional play showed more improvements than the control group that didn't. The program was found to have positive effects on the development of emotional regulation, emotionality, interpersonal skills and social knowledge understanding, which were the subareas of social competency. The above-mentioned findings of the study illustrated that the cooperative traditional play which could provide experience of community spirits had positive impacts on the playfulness and social competency of the preschoolers. Therefore it will effectively contribute to the improvement of the playfulness and social competency of preschoolers if cooperative traditional play that matches young children's developmental level and interest is applied to early childhood education on a long-term basis.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.