본 연구의 목적은 영아기 자녀를 둔 아버지교육 현황과 요구도를 파악하여 영아기 자녀를 키우는 아버지교육의 필요성을 일깨우고, 영아 발달에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 아버지교육 프로그램을 개발하기 위한 기초 자료를 제공하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 영아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 한 아버지교육 실시 현황은 어떠한가? 둘째, 영아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 한 아버지교육 운영 방법에 대한 요구는 무엇인가? 셋째, 영아기 아버지교육 내용에 대한 요구는 무엇인가?
본 연구의 대상은 경기도 S시의 가정어린이집에 재원 중인 만 0-2세 영아를 자녀로 둔 아버지 241명이다. 본 연구의 도구는 부모교육 실시 현황 및 방법과 아버지교육의 내용을 알아보기 위해 이춘란(1995), 배종숙(2002), 안영규(2003), 김지은(2001)이 사용한 도구를 기초로 최희정(2009)이 재구성한 도구를 수정, 보완하여 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 영아기 자녀를 둔 아버지교육 현황과 요구도를 파악하여 영아기 자녀를 키우는 아버지교육의 필요성을 일깨우고, 영아 발달에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 아버지교육 프로그램을 개발하기 위한 기초 자료를 제공하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 영아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 한 아버지교육 실시 현황은 어떠한가? 둘째, 영아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 한 아버지교육 운영 방법에 대한 요구는 무엇인가? 셋째, 영아기 아버지교육 내용에 대한 요구는 무엇인가?
본 연구의 대상은 경기도 S시의 가정어린이집에 재원 중인 만 0-2세 영아를 자녀로 둔 아버지 241명이다. 본 연구의 도구는 부모교육 실시 현황 및 방법과 아버지교육의 내용을 알아보기 위해 이춘란(1995), 배종숙(2002), 안영규(2003), 김지은(2001)이 사용한 도구를 기초로 최희정(2009)이 재구성한 도구를 수정, 보완하여 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 16.0 프로그램을 활용하여 빈도 분석, t-검증, 일원 분산분석(ANOVA)을 실시하여 처리하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 영아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 한 아버지교육 실시 현황을 분석한 결과, 자녀가 다니는 기관에서의 영아기 아버지교육 실시는 미흡한 것으로 나타났으며, 영아기 아버지교육 참여율 또한 저조한 것으로 나타났다. 또한, 영아기 자녀를 둔 아버지가 어린이집을 선택할 때 중요하게 고려하는 요소는 교사의 자질이었다. 둘째, 영아기 아버지교육 운영 방법에 대한 요구를 분석한 결과, 부모교육 실시 주체에서 강사의 경우 외부 전문 강사를 가장 선호하였으며, 선호하는 요일은 토요일, 오전 10-12시를 선호하는 것으로 나타났다. 영아기 아버지교육의 필요성에 대해서는 대부분의 아버지가 영아기 아버지교육이 필요하다고 응답하였다. 셋째, 영아기 아버지교육 내용에 대한 요구를 분석한 결과, 자녀와의 의사소통에 관한 요구가 가장 높게 나타났으며 다음으로는 영역별 기초지식 및 교육 방법에 대한 요구, 바람직한 아버지 역할에 대한 요구, 영아기 생활습관 들이기에 대한 요구, 영아의 건강, 영양, 안전 관리에 대한 요구 순으로 나타났다. 결론적으로 인간 발달의 결정적인 시기인 영아기 자녀를 키우는 아버지교육이 매우 필요하며, 아버지교육 프로그램 개발이 매우 시급한 과제임을 확인하였다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.
본 연구의 목적은 영아기 자녀를 둔 아버지교육 현황과 요구도를 파악하여 영아기 자녀를 키우는 아버지교육의 필요성을 일깨우고, 영아 발달에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 아버지교육 프로그램을 개발하기 위한 기초 자료를 제공하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 영아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 한 아버지교육 실시 현황은 어떠한가? 둘째, 영아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 한 아버지교육 운영 방법에 대한 요구는 무엇인가? 셋째, 영아기 아버지교육 내용에 대한 요구는 무엇인가?
본 연구의 대상은 경기도 S시의 가정어린이집에 재원 중인 만 0-2세 영아를 자녀로 둔 아버지 241명이다. 본 연구의 도구는 부모교육 실시 현황 및 방법과 아버지교육의 내용을 알아보기 위해 이춘란(1995), 배종숙(2002), 안영규(2003), 김지은(2001)이 사용한 도구를 기초로 최희정(2009)이 재구성한 도구를 수정, 보완하여 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 16.0 프로그램을 활용하여 빈도 분석, t-검증, 일원 분산분석(ANOVA)을 실시하여 처리하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 영아기 자녀를 둔 아버지를 대상으로 한 아버지교육 실시 현황을 분석한 결과, 자녀가 다니는 기관에서의 영아기 아버지교육 실시는 미흡한 것으로 나타났으며, 영아기 아버지교육 참여율 또한 저조한 것으로 나타났다. 또한, 영아기 자녀를 둔 아버지가 어린이집을 선택할 때 중요하게 고려하는 요소는 교사의 자질이었다. 둘째, 영아기 아버지교육 운영 방법에 대한 요구를 분석한 결과, 부모교육 실시 주체에서 강사의 경우 외부 전문 강사를 가장 선호하였으며, 선호하는 요일은 토요일, 오전 10-12시를 선호하는 것으로 나타났다. 영아기 아버지교육의 필요성에 대해서는 대부분의 아버지가 영아기 아버지교육이 필요하다고 응답하였다. 셋째, 영아기 아버지교육 내용에 대한 요구를 분석한 결과, 자녀와의 의사소통에 관한 요구가 가장 높게 나타났으며 다음으로는 영역별 기초지식 및 교육 방법에 대한 요구, 바람직한 아버지 역할에 대한 요구, 영아기 생활습관 들이기에 대한 요구, 영아의 건강, 영양, 안전 관리에 대한 요구 순으로 나타났다. 결론적으로 인간 발달의 결정적인 시기인 영아기 자녀를 키우는 아버지교육이 매우 필요하며, 아버지교육 프로그램 개발이 매우 시급한 과제임을 확인하였다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study was to identify the current status and needs of father education(father who have children in infancy) and to provide basic data for developing father education program that can positively effect on infant development. In order to achieve this goal, we set up research proble...
The purpose of this study was to identify the current status and needs of father education(father who have children in infancy) and to provide basic data for developing father education program that can positively effect on infant development. In order to achieve this goal, we set up research problems are as follow. First, what is the status of father education of fathers who have infant as a child? Second, what are the needson father education operation method of fathers who have infant as a child? Third, what is the demand for the contents of father education for the infant?
The subjects of this study were 241 fathers whose children were from 0 to 2 years old who go to daycare centers in S city inGyeonggi - do. In this study, we modified and supplemented the tools, based on the tools that were used by Lee Chun-Ran (1995), Bae Jong-sook (2002), Ahn Young-gyu (2003), and Kim Ji-eun (2001), which were reconstructed by Choi Hee-jung(2009) to examine the present state and method of parent education and the content of father education.Data collected in this study were analyzed by frequency analysis, t-test, ANOVA using SPSS 16.0 program
The results of this study are as follows. First, as we analyzed the current state of father education conducted for the father with infant children, it was found that the implementation of father education is insufficient and the participation rate was low. In addition, the factor that the father with infants considers when choosing the daycare center was the qualification of the teacher. Second, as we analyzed the need on theoperationmethod of father education, outside lecturer was preferred as the subject of parental education. Also, preferred day was Saturday, and preferred time was 10 ~ 12am. As for the need for father education, most fathers responded that the education is necessary. Third, as we analyzed the needs on the content of father education, the needs for communication with children were found to be highest, followed by the demand for basic knowledge and education methods by section, the need for the role of desirablefather, the needsfor infants about forming habits, the needs for infant’s health, nutrition, and safety management.
In conclusion, this study is meaningful in that we verified that developing father education program is very urgent, and the father education to raise children in infancy, which a crucial period of human development,is necessary.
The purpose of this study was to identify the current status and needs of father education(father who have children in infancy) and to provide basic data for developing father education program that can positively effect on infant development. In order to achieve this goal, we set up research problems are as follow. First, what is the status of father education of fathers who have infant as a child? Second, what are the needson father education operation method of fathers who have infant as a child? Third, what is the demand for the contents of father education for the infant?
The subjects of this study were 241 fathers whose children were from 0 to 2 years old who go to daycare centers in S city inGyeonggi - do. In this study, we modified and supplemented the tools, based on the tools that were used by Lee Chun-Ran (1995), Bae Jong-sook (2002), Ahn Young-gyu (2003), and Kim Ji-eun (2001), which were reconstructed by Choi Hee-jung(2009) to examine the present state and method of parent education and the content of father education.Data collected in this study were analyzed by frequency analysis, t-test, ANOVA using SPSS 16.0 program
The results of this study are as follows. First, as we analyzed the current state of father education conducted for the father with infant children, it was found that the implementation of father education is insufficient and the participation rate was low. In addition, the factor that the father with infants considers when choosing the daycare center was the qualification of the teacher. Second, as we analyzed the need on theoperationmethod of father education, outside lecturer was preferred as the subject of parental education. Also, preferred day was Saturday, and preferred time was 10 ~ 12am. As for the need for father education, most fathers responded that the education is necessary. Third, as we analyzed the needs on the content of father education, the needs for communication with children were found to be highest, followed by the demand for basic knowledge and education methods by section, the need for the role of desirablefather, the needsfor infants about forming habits, the needs for infant’s health, nutrition, and safety management.
In conclusion, this study is meaningful in that we verified that developing father education program is very urgent, and the father education to raise children in infancy, which a crucial period of human development,is necessary.
주제어
#ParentingStudy and teachingDissertations Father and childDissertationsKorea (South)
학위논문 정보
저자
신성숙
학위수여기관
총신대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
유아교육학과 유아교육학 전공
지도교수
정희정
발행연도
2017
총페이지
v, 60 p.
키워드
ParentingStudy and teachingDissertations Father and childDissertationsKorea (South)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.