본 연구는 임상 실습을 경험한 간호 학생의 메르스에 대한 지식, 건강신념 및 예방적 건강 행위 정도를 파악하여 임상 실습 중 발생할 수 있는 신종 감염병 메르스와 같은 호흡기 감염에 대한 체계적인 감염관리 교육 프로그램을 개발하는데 기초자료를 제공하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구 대상은 S시 소재의 일개대학교의 임상실습을 경험한 3, 4학년 간호학생 중 임의 표출한 127명을 대상으로 설문지를 이용하여 조사하였다. 자료 수집은 2017년 3월 2일부터 3월 15일까지였으며 수집된 자료는 ...
본 연구는 임상 실습을 경험한 간호 학생의 메르스에 대한 지식, 건강신념 및 예방적 건강 행위 정도를 파악하여 임상 실습 중 발생할 수 있는 신종 감염병 메르스와 같은 호흡기 감염에 대한 체계적인 감염관리 교육 프로그램을 개발하는데 기초자료를 제공하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구 대상은 S시 소재의 일개대학교의 임상실습을 경험한 3, 4학년 간호학생 중 임의 표출한 127명을 대상으로 설문지를 이용하여 조사하였다. 자료 수집은 2017년 3월 2일부터 3월 15일까지였으며 수집된 자료는 SPSS 21.0 program을 사용하여 분석하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다.
1. 간호 학생의 메르스에 대한 지식 정도는 13점 만점에 평균 8.69(1.87)점으로 측정되었다. 정답률은 보통 이상인 것으로 나타났다. 간호 학생의 메르스에 대한 건강신념은 75점 만점에 평균 54.32(5.94)점이며 하부개념인 심각성 평균12.29(1.97)/15점, 하부개념인 유익성 평균 13.64(1.85)/15점으로 높게 인식하고 있었다. 메르스에 대한 예방적 건강 행위는 40점 만점에 평균 33.99(5.01)로 나타났다.
2. 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 메르스에 대한 간호학생의 지식은 유의한 차이가 없었으나 메르스 감염관리 교육 참여 의사에서 건강신념, 예방적 건강 행위가 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
3. 메르스에 대한 간호 학생의 예방적 건강 행위는 건강신념의 하부개념 중 심각성(r=.704, p<.001)과 양(+)의 상관관계가 나타났다.
본 연구는 임상 실습을 경험한 간호 학생의 메르스에 대한 지식, 건강신념 및 예방적 건강 행위 정도를 파악하여 임상 실습 중 발생할 수 있는 신종 감염병 메르스와 같은 호흡기 감염에 대한 체계적인 감염관리 교육 프로그램을 개발하는데 기초자료를 제공하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구 대상은 S시 소재의 일개대학교의 임상실습을 경험한 3, 4학년 간호학생 중 임의 표출한 127명을 대상으로 설문지를 이용하여 조사하였다. 자료 수집은 2017년 3월 2일부터 3월 15일까지였으며 수집된 자료는 SPSS 21.0 program을 사용하여 분석하였다.
본 연구 결과는 다음과 같다.
1. 간호 학생의 메르스에 대한 지식 정도는 13점 만점에 평균 8.69(1.87)점으로 측정되었다. 정답률은 보통 이상인 것으로 나타났다. 간호 학생의 메르스에 대한 건강신념은 75점 만점에 평균 54.32(5.94)점이며 하부개념인 심각성 평균12.29(1.97)/15점, 하부개념인 유익성 평균 13.64(1.85)/15점으로 높게 인식하고 있었다. 메르스에 대한 예방적 건강 행위는 40점 만점에 평균 33.99(5.01)로 나타났다.
2. 연구 대상자의 일반적 특성에 따른 메르스에 대한 간호학생의 지식은 유의한 차이가 없었으나 메르스 감염관리 교육 참여 의사에서 건강신념, 예방적 건강 행위가 통계적으로 유의한 차이가 있었다.
3. 메르스에 대한 간호 학생의 예방적 건강 행위는 건강신념의 하부개념 중 심각성(r=.704, p<.001)과 양(+)의 상관관계가 나타났다.
The purpose of this study was to provide basic materials on developing a systematic infection control education program for respiratory infections such as Middle East Respiratory Syndrome(MERS) that may occur during clinical practice by analysis of MERS related knowledge, health belief and preventiv...
The purpose of this study was to provide basic materials on developing a systematic infection control education program for respiratory infections such as Middle East Respiratory Syndrome(MERS) that may occur during clinical practice by analysis of MERS related knowledge, health belief and preventive health behavior of nursing students who experienced clinical practice. The subjects in this study were 127 nursing students in the 3rd and 4th grade who have experienced clinical practice at an university in S city. Date was collected from March 2, 2017 to March 15, 2017 and The collected data were analyzed using the SPSS 21.0 program. The results of this study are as follows.
1. The knowledge level of nursing students on MERS was 8.69(max 13points). The correct answer rate was above average. The health belief of the nursing students on MERS were 54.32(max 75points). The severity was 12.29(max 15 points), which is the lower concept and the benefit was 13.64(max 15 points). Nursing students were highly perceived the severity and the benefit of health belief. Preventive health behavior level of nursing students on MERS was 33.99(max 40 points).
2. There was a statistically significant difference in the health belief of the nursing students about MERS according to the general characteristics of the study subjects about intention to participate in MERS infection control education(p=.002). There was a statistically significant difference in preventive health behavior of the nursing students about MERS according to the general characteristics of the study subjects to satisfaction of school life(p=.032) and intention to participate in MERS infection control education(p=.002).
3. The correlation between health belief and preventive health behavior was significant(r=.175, P=.049). Especially the correlation between severity of health belief and preventive health behavior was significant(r=.313, P<.001).
The purpose of this study was to provide basic materials on developing a systematic infection control education program for respiratory infections such as Middle East Respiratory Syndrome(MERS) that may occur during clinical practice by analysis of MERS related knowledge, health belief and preventive health behavior of nursing students who experienced clinical practice. The subjects in this study were 127 nursing students in the 3rd and 4th grade who have experienced clinical practice at an university in S city. Date was collected from March 2, 2017 to March 15, 2017 and The collected data were analyzed using the SPSS 21.0 program. The results of this study are as follows.
1. The knowledge level of nursing students on MERS was 8.69(max 13points). The correct answer rate was above average. The health belief of the nursing students on MERS were 54.32(max 75points). The severity was 12.29(max 15 points), which is the lower concept and the benefit was 13.64(max 15 points). Nursing students were highly perceived the severity and the benefit of health belief. Preventive health behavior level of nursing students on MERS was 33.99(max 40 points).
2. There was a statistically significant difference in the health belief of the nursing students about MERS according to the general characteristics of the study subjects about intention to participate in MERS infection control education(p=.002). There was a statistically significant difference in preventive health behavior of the nursing students about MERS according to the general characteristics of the study subjects to satisfaction of school life(p=.032) and intention to participate in MERS infection control education(p=.002).
3. The correlation between health belief and preventive health behavior was significant(r=.175, P=.049). Especially the correlation between severity of health belief and preventive health behavior was significant(r=.313, P<.001).
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