본 연구는 호텔경영전공 대학생을 대상으로 학생들의 전공선택 동기가 전공만족도 및 취업준비행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 전공선택 동기가 다른 변인에 어떠한 영향력을 주는지 분석함으로써 호텔경영전공 대학생의 다양한 신념과 가치관을 이해하여 그에 따른 적합한 지도를 계획하는데 목적이 있다. 본 연구는 서울, 경기 지역의 2-4년제 대학에 재학 중인 호텔경영전공 학생을 대상으로 2017년 4월 24일부터 5월 12일까지 설문조사를 실시하여 188부의 자료가 분석에 사용되었다. 자료 분석은 ...
본 연구는 호텔경영전공 대학생을 대상으로 학생들의 전공선택 동기가 전공만족도 및 취업준비행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 전공선택 동기가 다른 변인에 어떠한 영향력을 주는지 분석함으로써 호텔경영전공 대학생의 다양한 신념과 가치관을 이해하여 그에 따른 적합한 지도를 계획하는데 목적이 있다. 본 연구는 서울, 경기 지역의 2-4년제 대학에 재학 중인 호텔경영전공 학생을 대상으로 2017년 4월 24일부터 5월 12일까지 설문조사를 실시하여 188부의 자료가 분석에 사용되었다. 자료 분석은 SPSS 20.0 통계 패키지 프로그램을 통해 분석되었고, 자료 분석방법은 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 사용하였다. 본 연구의 각 변수들의 타당도와 신뢰성을 검증한 결과, 전공선택 동기는 내재적 동기, 외재적 동기로 구분되었고, 전공만족도는 수업만족, 관계만족, 사회적 인식만족으로 요인화 되었으며, 취업준비행동은 비공식적 준비행동, 적극적 준비행동, 공식적 준비행동으로 요인화 되었다. 본 연구의 가설검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 전공만족도의 수업 만족도와의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기인 내재적 동기와 외재적 동기는 전공만족도 중, 수업 만족도에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 전공만족도의 관계 만족도와의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기인 내재적 동기와 외재적 동기는 전공만족도 중, 관계 만족도에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 전공만족도의 사회적 인식 만족도와의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기인 내재적 동기와 외재적 동기는 전공만족도 중, 사회적 인식 만족도에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 취업준비행동의 비공식적 준비행동과의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기 중, 외재적 동기만이 취업준비행동 중, 비공식적 준비행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 취업준비행동의 적극적 준비행동과의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기인 내재적 동기와 외재적 동기는 취업준비행동 중, 적극적 준비행동에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 취업준비행동의 공식적 준비행동과의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기인 내재적 동기와 외재적 동기는 취업준비행동 중, 공식적 준비행동에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 학생들 측면에서는 호텔경영전공 대학생의 다양한 신념과 가치관을 이해하여 전공 선택 동기의 중요성을 인식시킬 수 있는 기초 자료를 제시할 수 있다. 반면, 호텔경영학과운영 측면에서는 학생들의 전공만족도와 취업준비행동을 높이는 경쟁력 있는 학과운영을 위한 자료를 제공하여 그에 따른 적절한 지도를 도모하고 더 나아가서는 취업준비 행동유형을 파악하는데 도움이 되는 자료로써 활용될 수 있을 것이다.
본 연구는 호텔경영전공 대학생을 대상으로 학생들의 전공선택 동기가 전공만족도 및 취업준비행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고 전공선택 동기가 다른 변인에 어떠한 영향력을 주는지 분석함으로써 호텔경영전공 대학생의 다양한 신념과 가치관을 이해하여 그에 따른 적합한 지도를 계획하는데 목적이 있다. 본 연구는 서울, 경기 지역의 2-4년제 대학에 재학 중인 호텔경영전공 학생을 대상으로 2017년 4월 24일부터 5월 12일까지 설문조사를 실시하여 188부의 자료가 분석에 사용되었다. 자료 분석은 SPSS 20.0 통계 패키지 프로그램을 통해 분석되었고, 자료 분석방법은 빈도분석, 요인분석, 신뢰도 분석, 상관관계분석, 다중회귀분석을 사용하였다. 본 연구의 각 변수들의 타당도와 신뢰성을 검증한 결과, 전공선택 동기는 내재적 동기, 외재적 동기로 구분되었고, 전공만족도는 수업만족, 관계만족, 사회적 인식만족으로 요인화 되었으며, 취업준비행동은 비공식적 준비행동, 적극적 준비행동, 공식적 준비행동으로 요인화 되었다. 본 연구의 가설검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 전공만족도의 수업 만족도와의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기인 내재적 동기와 외재적 동기는 전공만족도 중, 수업 만족도에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 전공만족도의 관계 만족도와의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기인 내재적 동기와 외재적 동기는 전공만족도 중, 관계 만족도에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 전공만족도의 사회적 인식 만족도와의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기인 내재적 동기와 외재적 동기는 전공만족도 중, 사회적 인식 만족도에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 취업준비행동의 비공식적 준비행동과의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기 중, 외재적 동기만이 취업준비행동 중, 비공식적 준비행동에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 취업준비행동의 적극적 준비행동과의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기인 내재적 동기와 외재적 동기는 취업준비행동 중, 적극적 준비행동에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 여섯째, 호텔경영전공 대학생의 전공선택 동기와 취업준비행동의 공식적 준비행동과의 관계를 살펴본 결과, 전공선택 동기인 내재적 동기와 외재적 동기는 취업준비행동 중, 공식적 준비행동에 모두 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 학생들 측면에서는 호텔경영전공 대학생의 다양한 신념과 가치관을 이해하여 전공 선택 동기의 중요성을 인식시킬 수 있는 기초 자료를 제시할 수 있다. 반면, 호텔경영학과운영 측면에서는 학생들의 전공만족도와 취업준비행동을 높이는 경쟁력 있는 학과운영을 위한 자료를 제공하여 그에 따른 적절한 지도를 도모하고 더 나아가서는 취업준비 행동유형을 파악하는데 도움이 되는 자료로써 활용될 수 있을 것이다.
The purposes of this research are to examine the effect of motivations for selecting major of the college students major in hotel management on the satisfactions with major and the job preparation actions, to analyze the effect of the motivations for selecting major on the other variables, and to un...
The purposes of this research are to examine the effect of motivations for selecting major of the college students major in hotel management on the satisfactions with major and the job preparation actions, to analyze the effect of the motivations for selecting major on the other variables, and to understand hotel management college students’ diverse beliefs and values in order to plan appropriate guidance accordingly. For this research, the questionnaire survey was conducted on the college students majoring in hotel management in the two- and four-year colleges in Seoul and Gyeonggi area from April 24, 2017, to May 12, 2017, and 188 responses to the questionnaires that were collected to use for the analysis. For the analysis of these data, frequency analysis, factor analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis were conducted by using the SPSS 20.0 program. As a result of verifying the validity and the reliability of the variables in this research, the motivations for selecting major were divided into intrinsic motivations and extrinsic motivations, and the satisfactions with major were divided into class satisfactions, relationship satisfactions, and social recognition satisfactions, and the job preparation actions were divided into unofficial preparation actions, active preparation actions, and official preparation actions. The results of the hypothesis tests in this research are as follows. First, the results of examining the relationship between the motivations for selecting major of the college students major in hotel management and the class satisfactions of the satisfactions with major shows that the intrinsic motivations and the extrinsic motivations of the motivations for selecting major had significant, positive (+) effects on the class satisfactions of the satisfactions with major. Second, the results of examining the relationship between the motivations for selecting major of the college students major in hotel management and the relationship satisfactions of the satisfactions with majors showed that the intrinsic motivation and the extrinsic motivation of the motivations for selecting major had significant, positive (+) effects on the relationship satisfactions of the satisfactions with major. Third, the results of examining the relationship between the motivations for selecting majors of the college students major in hotel management and the social recognition satisfactions of the satisfactions with major shows that the intrinsic motivation and the extrinsic motivation of the motivations for selecting major had significant, positive (+) effects on the social recognition satisfaction of satisfactions with major. Fourth, the results of examining the relationship between the motivations for selecting major of the college students major in hotel management and the unofficial preparatory actions of job preparation actions shows that only the extrinsic motivations of the motivations for selecting major had significant, positive (+) effects on the unofficial preparatory actions of job preparation actions. Fifth, the results of examining the relationship between the motivations for selecting major of the college students major in hotel management and the active preparation actions of job preparation actions shows that the intrinsic motivations and the extrinsic motivations of the motivations for selecting major all had significant, positive (+) effects of the active preparation actions of job preparation actions. Sixth, the results of examining the relationship between the motivations for selecting major of the college students majoring in hotel management and the official preparatory actions of job preparation actions showed that the intrinsic motivations and the extrinsic motivations of the motivations for selecting major all had significant, positive (+) effects on the official preparatory actions of job preparation actions. The results of this research, from the perspective of the students, can provide the basic data that can help recognize the importance of the motivations for selecting major by understanding the diverse beliefs and values of the college students majoring in hotel management. On the other hand, from the perspective of the operation of the department of hotel management, they can provide the data that help operate a competitive department that raises the students’ satisfactions with major and job preparation actions, and they can be utilized as the data that help promote appropriate guidance and grasp the types of job preparation actions.
The purposes of this research are to examine the effect of motivations for selecting major of the college students major in hotel management on the satisfactions with major and the job preparation actions, to analyze the effect of the motivations for selecting major on the other variables, and to understand hotel management college students’ diverse beliefs and values in order to plan appropriate guidance accordingly. For this research, the questionnaire survey was conducted on the college students majoring in hotel management in the two- and four-year colleges in Seoul and Gyeonggi area from April 24, 2017, to May 12, 2017, and 188 responses to the questionnaires that were collected to use for the analysis. For the analysis of these data, frequency analysis, factor analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis were conducted by using the SPSS 20.0 program. As a result of verifying the validity and the reliability of the variables in this research, the motivations for selecting major were divided into intrinsic motivations and extrinsic motivations, and the satisfactions with major were divided into class satisfactions, relationship satisfactions, and social recognition satisfactions, and the job preparation actions were divided into unofficial preparation actions, active preparation actions, and official preparation actions. The results of the hypothesis tests in this research are as follows. First, the results of examining the relationship between the motivations for selecting major of the college students major in hotel management and the class satisfactions of the satisfactions with major shows that the intrinsic motivations and the extrinsic motivations of the motivations for selecting major had significant, positive (+) effects on the class satisfactions of the satisfactions with major. Second, the results of examining the relationship between the motivations for selecting major of the college students major in hotel management and the relationship satisfactions of the satisfactions with majors showed that the intrinsic motivation and the extrinsic motivation of the motivations for selecting major had significant, positive (+) effects on the relationship satisfactions of the satisfactions with major. Third, the results of examining the relationship between the motivations for selecting majors of the college students major in hotel management and the social recognition satisfactions of the satisfactions with major shows that the intrinsic motivation and the extrinsic motivation of the motivations for selecting major had significant, positive (+) effects on the social recognition satisfaction of satisfactions with major. Fourth, the results of examining the relationship between the motivations for selecting major of the college students major in hotel management and the unofficial preparatory actions of job preparation actions shows that only the extrinsic motivations of the motivations for selecting major had significant, positive (+) effects on the unofficial preparatory actions of job preparation actions. Fifth, the results of examining the relationship between the motivations for selecting major of the college students major in hotel management and the active preparation actions of job preparation actions shows that the intrinsic motivations and the extrinsic motivations of the motivations for selecting major all had significant, positive (+) effects of the active preparation actions of job preparation actions. Sixth, the results of examining the relationship between the motivations for selecting major of the college students majoring in hotel management and the official preparatory actions of job preparation actions showed that the intrinsic motivations and the extrinsic motivations of the motivations for selecting major all had significant, positive (+) effects on the official preparatory actions of job preparation actions. The results of this research, from the perspective of the students, can provide the basic data that can help recognize the importance of the motivations for selecting major by understanding the diverse beliefs and values of the college students majoring in hotel management. On the other hand, from the perspective of the operation of the department of hotel management, they can provide the data that help operate a competitive department that raises the students’ satisfactions with major and job preparation actions, and they can be utilized as the data that help promote appropriate guidance and grasp the types of job preparation actions.
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