본 연구는 유아의 학습관련기술에 영향을 미치는 주요변인의 영향력을 파악하기 위한 목적으로 이루어졌다. 이를 위해 서울에 거주하는 만 4, 5세 자녀를 둔 아버지 123명을 대상으로 아버지의 자녀놀이 신념 및 자녀놀이 참여, 유아의 학습관련기술에 대해 조사하고 분석하였다. 유아의 학습관련기술을 측정하기 위하여 안선희와 김선영(2004)이 번역한 McClelland와 Morrison(2003)의 도구를 활용하였다. 아버지의 자녀놀이 신념을 측정하기 위하여 Fogle과 Mendez(2006)가 Head Start 유아의 부모를 대상으로 제작한 부모의 유아 놀이 신념 척도(Parent Play Beliefs Scale, PPBS)를 이한별(2008)이 번안한 것을 수정 보완하여 사용하였다. 아버지의 자녀놀이 참여수준은 이영환, 이진숙, 조복희(1999)가 개발한 ‘유아기 자녀를 둔 아버지의 생산적인 아버지 노릇’척도에서 자녀놀이 참여 수준에 해당하는 자녀와 함께하는 활동 문항을 추출하여 사용하였다. 수집된 자료는 기술통계분석, 독립표본 ...
본 연구는 유아의 학습관련기술에 영향을 미치는 주요변인의 영향력을 파악하기 위한 목적으로 이루어졌다. 이를 위해 서울에 거주하는 만 4, 5세 자녀를 둔 아버지 123명을 대상으로 아버지의 자녀놀이 신념 및 자녀놀이 참여, 유아의 학습관련기술에 대해 조사하고 분석하였다. 유아의 학습관련기술을 측정하기 위하여 안선희와 김선영(2004)이 번역한 McClelland와 Morrison(2003)의 도구를 활용하였다. 아버지의 자녀놀이 신념을 측정하기 위하여 Fogle과 Mendez(2006)가 Head Start 유아의 부모를 대상으로 제작한 부모의 유아 놀이 신념 척도(Parent Play Beliefs Scale, PPBS)를 이한별(2008)이 번안한 것을 수정 보완하여 사용하였다. 아버지의 자녀놀이 참여수준은 이영환, 이진숙, 조복희(1999)가 개발한 ‘유아기 자녀를 둔 아버지의 생산적인 아버지 노릇’척도에서 자녀놀이 참여 수준에 해당하는 자녀와 함께하는 활동 문항을 추출하여 사용하였다. 수집된 자료는 기술통계분석, 독립표본 t-검증, 일원분산분석, Pearson 적률상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하여 통계처리 하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 자녀 및 아버지의 인구사회학적 특성에 따른 유아의 학습관련기술의 차이를 살펴본 결과, 자녀 나이, 자녀 성별에 따라 차이가 있었다. 만 4세 유아보다 만 5세 유아의 학습관련기술이 더 높은 것으로 나타났으며, 남아보다 여아가 더 높은 수준의 학습관련기술을 갖고 있는 것으로 검증되었다. 둘째, 아버지의 자녀놀이 신념, 자녀놀이 참여, 유아의 학습관련기술 간의 관계를 살펴본 결과, 주말 놀이 참여시간은 학습관련기술의 모든 하위요인과 정적 상관이 나타났으며, 이는 아버지가 주말에 자녀와 놀이에 참여하는 시간이 많을수록 유아의 학습관련기술이 좋다는 것을 의미한다. 셋째, 아버지의 자녀놀이 신념 및 자녀놀이 참여가 유아의 학습관련기술에 미치는 영향을 알아본 결과, 아버지의 자녀놀이 참여시간이 많을수록 유아가 학습관련기술을 높게 나타내는 것으로 검증되었다. 본 연구의 결과를 통해 아버지의 자녀놀이 참여시간이 유아의 학습관련기술에 영향력을 발휘한다는 사실을 검증하였다. 아버지가 자녀와의 놀이에 적극적으로 참여하고 놀이 환경 조성을 위한 노력을 한다면 유아의 학습관련기술 향상에 기여할 수 있을 것이다. 이러한 결과는 유아의 학습관련기술을 높이기 위해 아버지의 놀이참여 인식이 필요하며, 취학 전 유아에게 직접적으로 학습을 시키는 데 몰두하는 부모들에게 놀이가 가지는 의미와 이에 따른 부모의 역할을 환기시킨다고 할 수 있다. 기존의 연구와는 달리 아버지의 자녀놀이 참여시간이 유아의 학습수행 시 요구되는 기술에 영향을 주고 있다는 점을 밝혔다는 것에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
본 연구는 유아의 학습관련기술에 영향을 미치는 주요변인의 영향력을 파악하기 위한 목적으로 이루어졌다. 이를 위해 서울에 거주하는 만 4, 5세 자녀를 둔 아버지 123명을 대상으로 아버지의 자녀놀이 신념 및 자녀놀이 참여, 유아의 학습관련기술에 대해 조사하고 분석하였다. 유아의 학습관련기술을 측정하기 위하여 안선희와 김선영(2004)이 번역한 McClelland와 Morrison(2003)의 도구를 활용하였다. 아버지의 자녀놀이 신념을 측정하기 위하여 Fogle과 Mendez(2006)가 Head Start 유아의 부모를 대상으로 제작한 부모의 유아 놀이 신념 척도(Parent Play Beliefs Scale, PPBS)를 이한별(2008)이 번안한 것을 수정 보완하여 사용하였다. 아버지의 자녀놀이 참여수준은 이영환, 이진숙, 조복희(1999)가 개발한 ‘유아기 자녀를 둔 아버지의 생산적인 아버지 노릇’척도에서 자녀놀이 참여 수준에 해당하는 자녀와 함께하는 활동 문항을 추출하여 사용하였다. 수집된 자료는 기술통계분석, 독립표본 t-검증, 일원분산분석, Pearson 적률상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하여 통계처리 하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 자녀 및 아버지의 인구사회학적 특성에 따른 유아의 학습관련기술의 차이를 살펴본 결과, 자녀 나이, 자녀 성별에 따라 차이가 있었다. 만 4세 유아보다 만 5세 유아의 학습관련기술이 더 높은 것으로 나타났으며, 남아보다 여아가 더 높은 수준의 학습관련기술을 갖고 있는 것으로 검증되었다. 둘째, 아버지의 자녀놀이 신념, 자녀놀이 참여, 유아의 학습관련기술 간의 관계를 살펴본 결과, 주말 놀이 참여시간은 학습관련기술의 모든 하위요인과 정적 상관이 나타났으며, 이는 아버지가 주말에 자녀와 놀이에 참여하는 시간이 많을수록 유아의 학습관련기술이 좋다는 것을 의미한다. 셋째, 아버지의 자녀놀이 신념 및 자녀놀이 참여가 유아의 학습관련기술에 미치는 영향을 알아본 결과, 아버지의 자녀놀이 참여시간이 많을수록 유아가 학습관련기술을 높게 나타내는 것으로 검증되었다. 본 연구의 결과를 통해 아버지의 자녀놀이 참여시간이 유아의 학습관련기술에 영향력을 발휘한다는 사실을 검증하였다. 아버지가 자녀와의 놀이에 적극적으로 참여하고 놀이 환경 조성을 위한 노력을 한다면 유아의 학습관련기술 향상에 기여할 수 있을 것이다. 이러한 결과는 유아의 학습관련기술을 높이기 위해 아버지의 놀이참여 인식이 필요하며, 취학 전 유아에게 직접적으로 학습을 시키는 데 몰두하는 부모들에게 놀이가 가지는 의미와 이에 따른 부모의 역할을 환기시킨다고 할 수 있다. 기존의 연구와는 달리 아버지의 자녀놀이 참여시간이 유아의 학습수행 시 요구되는 기술에 영향을 주고 있다는 점을 밝혔다는 것에서 본 연구의 의의를 찾을 수 있다.
This study aimed to investigate the influence of major variables on children's learning related skill. The subjects were 123 fathers who had 4 or 5 year old children were surveyed and analyzed on their belief and participation in playing with their children, and children's learning related skill. Mc...
This study aimed to investigate the influence of major variables on children's learning related skill. The subjects were 123 fathers who had 4 or 5 year old children were surveyed and analyzed on their belief and participation in playing with their children, and children's learning related skill. McClelland and Morrison's inventory(2003) translated by Ahn, Sun Hee and Kim, Sun Young(2004) was used to measure children's learning related skill. To measure the fathers’belief in playing with children, Parent Play Beliefs Scale(PPBS) developed by Fogle and Mendez(2006) in the subjects of Head Start children's parents was used upon modification of its translated version by Lee, Han Byeol(2008). With respect to fathers’participation in playing with children, questionnaires were selected to use in the items of activities with children which were the elements of participation in playing with children in the index of‘productive father's roles in those with children of early childhood’developed by Lee, Young Hwan, Lee, Jin Sook, and Cho, Bok Hee(1999). The collected data were mainly analyzed by descriptive analysis, t-test, one way ANOVA, Pearson's correlation and hierarchical regression analysis. The main study results are as follows. First upon the result on the differences of learning related skill by demography of children and fathers, there were differences according to the age and sex of children. Learning related skill of 5 year old children showed higher level than that of 4 year old children, and female children were proven with higher skill than males. Second, the duration of weekend playing participation showed positive correlation with all the sub variables of learning related skill, implicating that the children's learning related skill was better as their fathers participated more in playing with their children in weekends. Third, as the time of fathers’participation in playing with their children was greater, children's learning related skill became higher. From this study results, it was proven that fathers’participation time in playing with their children had impacted on their children's learning related skill. Fathers actively participate in playing with their children and try to develop the positive environment, these could contribute to improve the children's learning related skill. This implicates that it is necessary for fathers to recognize the participation in playing with their children to enhance their learning related skill reminding the parents who empathize to educate the children before going school directly of the meaning of parents’playing and their subsequent roles. Also this study has the meaning to reveal the influence of fathers’participation time in playing with their children on the children's related skill when they learn.
This study aimed to investigate the influence of major variables on children's learning related skill. The subjects were 123 fathers who had 4 or 5 year old children were surveyed and analyzed on their belief and participation in playing with their children, and children's learning related skill. McClelland and Morrison's inventory(2003) translated by Ahn, Sun Hee and Kim, Sun Young(2004) was used to measure children's learning related skill. To measure the fathers’belief in playing with children, Parent Play Beliefs Scale(PPBS) developed by Fogle and Mendez(2006) in the subjects of Head Start children's parents was used upon modification of its translated version by Lee, Han Byeol(2008). With respect to fathers’participation in playing with children, questionnaires were selected to use in the items of activities with children which were the elements of participation in playing with children in the index of‘productive father's roles in those with children of early childhood’developed by Lee, Young Hwan, Lee, Jin Sook, and Cho, Bok Hee(1999). The collected data were mainly analyzed by descriptive analysis, t-test, one way ANOVA, Pearson's correlation and hierarchical regression analysis. The main study results are as follows. First upon the result on the differences of learning related skill by demography of children and fathers, there were differences according to the age and sex of children. Learning related skill of 5 year old children showed higher level than that of 4 year old children, and female children were proven with higher skill than males. Second, the duration of weekend playing participation showed positive correlation with all the sub variables of learning related skill, implicating that the children's learning related skill was better as their fathers participated more in playing with their children in weekends. Third, as the time of fathers’participation in playing with their children was greater, children's learning related skill became higher. From this study results, it was proven that fathers’participation time in playing with their children had impacted on their children's learning related skill. Fathers actively participate in playing with their children and try to develop the positive environment, these could contribute to improve the children's learning related skill. This implicates that it is necessary for fathers to recognize the participation in playing with their children to enhance their learning related skill reminding the parents who empathize to educate the children before going school directly of the meaning of parents’playing and their subsequent roles. Also this study has the meaning to reveal the influence of fathers’participation time in playing with their children on the children's related skill when they learn.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.