[학위논문]전공에 대한 흥미와 유능감 수준에 따른 전공만족도, 진로성숙도, 진로장벽인식의 차이 The Differences in Major Satisfaction, Career Maturity, and Career Barrier according to level of Vocational interests and self-efficacy원문보기
본 연구는 전공에 대한 흥미와 유능감 수준에 따른 집단 간 전공만족도와 진로성숙도, 진로장벽인식의 차이를 비교하고자 하였다. 2016년 11월 29일부터 2017년 3월 27일까지 119일 간 서울, 경기 소재 4년제 대학교에 재학 중인 3, 4학년 학생을 대상으로 실시되었다. 총 1200부의 설문지를 배부하여 회수되지 않은 139부를 제외한 1061부의 설문지만 분석에 사용되었다. 본 연구에는 Holland자기탐색검사 SDS(Self-Directed Search)의 활동 영역, 역량 영역, 전공만족도 척도, 진로태도성숙 척도, 진로장벽척도가 사용되었으며, ...
본 연구는 전공에 대한 흥미와 유능감 수준에 따른 집단 간 전공만족도와 진로성숙도, 진로장벽인식의 차이를 비교하고자 하였다. 2016년 11월 29일부터 2017년 3월 27일까지 119일 간 서울, 경기 소재 4년제 대학교에 재학 중인 3, 4학년 학생을 대상으로 실시되었다. 총 1200부의 설문지를 배부하여 회수되지 않은 139부를 제외한 1061부의 설문지만 분석에 사용되었다. 본 연구에는 Holland자기탐색검사 SDS(Self-Directed Search)의 활동 영역, 역량 영역, 전공만족도 척도, 진로태도성숙 척도, 진로장벽척도가 사용되었으며, 자료 분석을 위해 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여, 평균비교, 일원변량분석(one-way ANOVA)과 Scheffe 사후검증을 실시했다. 본 연구를 통해 다음과 같은 논의점과 의의를 얻을 수 있었다. 첫째, 평균을 기준으로 흥미와 유능감 수준에 따라 집단을 구분해 본 결과, 흥미와 유능감이 불일치하는 집단이 전체의 45%였다. 이는 거의 50%에 달하는 비율로, 지금까지 흥미와 유능감을 함께 고려했던 것과는 다르게, 흥미와 유능감을 분리하여 적절한 진로상담 및 진로연구가 진행되어야 할 것이라 생각된다. 둘째, 전공만족도에는 흥미가 더 영향을 주는 것으로 나타났다. 전공은 흥미의 방향이고, 진로 선택을 위한 첫걸음은 자신의 흥미를 아는 것이기 때문에 중요한 의미를 가진다. 따라서 전공만족도를 높이기 위해서 전공과목에 대한 흥미를 높일 수 있는 방법을 찾을 필요가 있다. 셋째, 진로성숙도에서 흥미와 유능감이 모두 높을 경우가 가장 진로성숙도가 높았고, 흥미와 유능감을 분리시켰을 때, 유능감이 높을수록 확신성에서 더 진로성숙도가 높은 것으로 나타났다. 이는 자신의 능력 대한 자신감부족, 자기 진로 확신 부족면에 있어 흥미가 높더라도 유능감이 낮은 집단에 대한 진로상담에서의 적절한 개입이 필요하다. 마지막으로, 진로장벽인식에는 흥미와 유능감이 모두 낮은 경우가 가장 진로장벽인식이 높았고, 흥미와 유능감을 분리시켰을 때, 유능감이 낮을 때 대인관계어려움, 자기명확성 부족과 같은 심리적인 진로장벽에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 흥미가 높더라도 유능감이 낮을 때, 진로장벽과 관련된 개인 내적인 심리적 어려움에 대한 접근이 필요하다.
본 연구는 전공에 대한 흥미와 유능감 수준에 따른 집단 간 전공만족도와 진로성숙도, 진로장벽인식의 차이를 비교하고자 하였다. 2016년 11월 29일부터 2017년 3월 27일까지 119일 간 서울, 경기 소재 4년제 대학교에 재학 중인 3, 4학년 학생을 대상으로 실시되었다. 총 1200부의 설문지를 배부하여 회수되지 않은 139부를 제외한 1061부의 설문지만 분석에 사용되었다. 본 연구에는 Holland자기탐색검사 SDS(Self-Directed Search)의 활동 영역, 역량 영역, 전공만족도 척도, 진로태도성숙 척도, 진로장벽척도가 사용되었으며, 자료 분석을 위해 SPSS 22.0 프로그램을 이용하여, 평균비교, 일원변량분석(one-way ANOVA)과 Scheffe 사후검증을 실시했다. 본 연구를 통해 다음과 같은 논의점과 의의를 얻을 수 있었다. 첫째, 평균을 기준으로 흥미와 유능감 수준에 따라 집단을 구분해 본 결과, 흥미와 유능감이 불일치하는 집단이 전체의 45%였다. 이는 거의 50%에 달하는 비율로, 지금까지 흥미와 유능감을 함께 고려했던 것과는 다르게, 흥미와 유능감을 분리하여 적절한 진로상담 및 진로연구가 진행되어야 할 것이라 생각된다. 둘째, 전공만족도에는 흥미가 더 영향을 주는 것으로 나타났다. 전공은 흥미의 방향이고, 진로 선택을 위한 첫걸음은 자신의 흥미를 아는 것이기 때문에 중요한 의미를 가진다. 따라서 전공만족도를 높이기 위해서 전공과목에 대한 흥미를 높일 수 있는 방법을 찾을 필요가 있다. 셋째, 진로성숙도에서 흥미와 유능감이 모두 높을 경우가 가장 진로성숙도가 높았고, 흥미와 유능감을 분리시켰을 때, 유능감이 높을수록 확신성에서 더 진로성숙도가 높은 것으로 나타났다. 이는 자신의 능력 대한 자신감부족, 자기 진로 확신 부족면에 있어 흥미가 높더라도 유능감이 낮은 집단에 대한 진로상담에서의 적절한 개입이 필요하다. 마지막으로, 진로장벽인식에는 흥미와 유능감이 모두 낮은 경우가 가장 진로장벽인식이 높았고, 흥미와 유능감을 분리시켰을 때, 유능감이 낮을 때 대인관계어려움, 자기명확성 부족과 같은 심리적인 진로장벽에 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 흥미가 높더라도 유능감이 낮을 때, 진로장벽과 관련된 개인 내적인 심리적 어려움에 대한 접근이 필요하다.
The purpose of this study was to compare career major satisfaction, career maturity, career barrier according to a combination of level of Vocational interest and self-efficacy. For the purpose of the study, a sample of 1061 college students majoring in Artistic type, Social type, Enterprising t...
The purpose of this study was to compare career major satisfaction, career maturity, career barrier according to a combination of level of Vocational interest and self-efficacy. For the purpose of the study, a sample of 1061 college students majoring in Artistic type, Social type, Enterprising type among Holland RIASEC types were examined. The results of this study indicated that first, when each mean score of vocational interest and self-efficacy was used for making combination, mis matched combinations of vocational interest and self-efficacy pairings was about 45% of the total. It is nearly half of the total. Therefore, unlike typical researches, career counseling and career study are essential to consider Vocational interest and self-efficacy separately. Second, vocational interest more affected the major satisfaction. Major has important significance because major is the direction for vocational interest and the first step to career selection is knowing about one's vocational interest. thus, increasing vocational interest methods are found to increase major satisfaction. Third, high vocational interest and high self-efficacy had the highest career maturity. And the higher the self-efficacy score, the higher the 'conviction' of career maturity. Therefore, high vocational interest and low self-efficacy group is required appropriate intervention about a lack of confidence in their abilities and career-belief in career counseling. Finally, low vocational interest and low self-efficacy had the highest career barrier. And the lower the self-efficacy score, the higher the 'difficulties in interpersonal relation','lack of self-definiteness' of career barrier. Therefore, high vocational interest and low self-efficacy group is required access to internal psychological distress of individuals concerned with career barriers.
The purpose of this study was to compare career major satisfaction, career maturity, career barrier according to a combination of level of Vocational interest and self-efficacy. For the purpose of the study, a sample of 1061 college students majoring in Artistic type, Social type, Enterprising type among Holland RIASEC types were examined. The results of this study indicated that first, when each mean score of vocational interest and self-efficacy was used for making combination, mis matched combinations of vocational interest and self-efficacy pairings was about 45% of the total. It is nearly half of the total. Therefore, unlike typical researches, career counseling and career study are essential to consider Vocational interest and self-efficacy separately. Second, vocational interest more affected the major satisfaction. Major has important significance because major is the direction for vocational interest and the first step to career selection is knowing about one's vocational interest. thus, increasing vocational interest methods are found to increase major satisfaction. Third, high vocational interest and high self-efficacy had the highest career maturity. And the higher the self-efficacy score, the higher the 'conviction' of career maturity. Therefore, high vocational interest and low self-efficacy group is required appropriate intervention about a lack of confidence in their abilities and career-belief in career counseling. Finally, low vocational interest and low self-efficacy had the highest career barrier. And the lower the self-efficacy score, the higher the 'difficulties in interpersonal relation','lack of self-definiteness' of career barrier. Therefore, high vocational interest and low self-efficacy group is required access to internal psychological distress of individuals concerned with career barriers.
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