우리나라는 서울에 정치, 경제, 금융 등 모든 산업 활동들이 집중되는 현상이 두드러지고 있으며 도심지를 중심으로 인구밀도가 높은 것을 알 수 있다. 이로 인해 도시인구의 쏠림현상으로 물가 상승 및 부동산의 가격이 상승의 주요원인으로 작용하고 있어 도시 근로자의 경우 도시외곽의 위성도시로 주거지를 옮겨가고 있어 도시근로자의 자동차 보급률이 올라가고 대중교통의 이용률이 증가하고 있다. 대중교통의 이용률 증가로 교통량이 증가하게 되었으며 교통량의 증가는 도로교통체계 변화의 원인이 되었다. 교통 체계의 결절점 역할을 하고 있는 환승센터의 역할은 교통수단간 연계에 있어 매우 중요한 역할을 담당하는데 단순히 환승의 목적만 중시되던 시기에서 복합적인 문화, 상업, 업무, 주거 등의 역할을 수행할 수 있는 복합환승센터가 등장하게 되었다. 복합환승센터의 성공적인 개발을 위해서는 기존 역세권개발방식으로 인한 문제점인 개별 사업진행 형태의 개발로 인한 주변 지역의 난개발이 예상되며 공공자본만으로 개발이 진행되어 재원적인 문제로 인한 역세권개발의 진행이 어려운 한계가 있어 민간투자자의 투자가 절실히 필요하다. 민간투자자의 투자를 유치하기 위해서는 공공성을 중시하는 제도적인 문제로 제도적인 개선이 뒷받침 되어야 하는데 민간투자자의 수익성만 강조하는 경우 공공성을 잃어버려 이용객들의 이용 요금의 증가 및 이용객들의 환승동선이 사업적 측면으로 설계되어 불편을 초래할 수밖에 없다는 양날의 검으로 공공성과 수익성의 균형을 동시에 만족할 수 있는 제도적 개선이 필요하다. 복합환승센터는 환승시설로써 복합환승센터 측면, 주변지역과 연계한 역세권 개발 측면, 순조로운 사업진행을 위한 제도개선 측면을 고려한 개발이 이루어 질 때 성공적인 개발이라 할 수 있으며 아래와 같이 제안하고자 한다. 복합환승센터의 측면에서 볼 때, 첫째, 이용객의 이용편의를 제공하기 위한 주변시설들의 계획적인 정비가 필요하며 공공편의 시설과 상업시설의 적절한 배치가 필요하다. 둘째, 교통영향을 최소화 할 수 있도록 입체적인 설계가 진행되어야 한다. 셋째, 이용객의 편의를 고려한 보행동선을 파악하여 환승거리를 짧게 하여 환승편의를 증대하여야한다. 역세권 개발 측면에서 볼 때, 첫째, 사업주체자가 일관성 있는 개발을 진행하여 전체적인 가이드라인을 정립하여야 추상적인 설계를 배제하여야 한다. 둘째, 지역특성을 고려하여 지역 주민의 충분한 의견을 반영하여야 한다. 셋째, 도시계획적인 ...
우리나라는 서울에 정치, 경제, 금융 등 모든 산업 활동들이 집중되는 현상이 두드러지고 있으며 도심지를 중심으로 인구밀도가 높은 것을 알 수 있다. 이로 인해 도시인구의 쏠림현상으로 물가 상승 및 부동산의 가격이 상승의 주요원인으로 작용하고 있어 도시 근로자의 경우 도시외곽의 위성도시로 주거지를 옮겨가고 있어 도시근로자의 자동차 보급률이 올라가고 대중교통의 이용률이 증가하고 있다. 대중교통의 이용률 증가로 교통량이 증가하게 되었으며 교통량의 증가는 도로교통체계 변화의 원인이 되었다. 교통 체계의 결절점 역할을 하고 있는 환승센터의 역할은 교통수단간 연계에 있어 매우 중요한 역할을 담당하는데 단순히 환승의 목적만 중시되던 시기에서 복합적인 문화, 상업, 업무, 주거 등의 역할을 수행할 수 있는 복합환승센터가 등장하게 되었다. 복합환승센터의 성공적인 개발을 위해서는 기존 역세권개발방식으로 인한 문제점인 개별 사업진행 형태의 개발로 인한 주변 지역의 난개발이 예상되며 공공자본만으로 개발이 진행되어 재원적인 문제로 인한 역세권개발의 진행이 어려운 한계가 있어 민간투자자의 투자가 절실히 필요하다. 민간투자자의 투자를 유치하기 위해서는 공공성을 중시하는 제도적인 문제로 제도적인 개선이 뒷받침 되어야 하는데 민간투자자의 수익성만 강조하는 경우 공공성을 잃어버려 이용객들의 이용 요금의 증가 및 이용객들의 환승동선이 사업적 측면으로 설계되어 불편을 초래할 수밖에 없다는 양날의 검으로 공공성과 수익성의 균형을 동시에 만족할 수 있는 제도적 개선이 필요하다. 복합환승센터는 환승시설로써 복합환승센터 측면, 주변지역과 연계한 역세권 개발 측면, 순조로운 사업진행을 위한 제도개선 측면을 고려한 개발이 이루어 질 때 성공적인 개발이라 할 수 있으며 아래와 같이 제안하고자 한다. 복합환승센터의 측면에서 볼 때, 첫째, 이용객의 이용편의를 제공하기 위한 주변시설들의 계획적인 정비가 필요하며 공공편의 시설과 상업시설의 적절한 배치가 필요하다. 둘째, 교통영향을 최소화 할 수 있도록 입체적인 설계가 진행되어야 한다. 셋째, 이용객의 편의를 고려한 보행동선을 파악하여 환승거리를 짧게 하여 환승편의를 증대하여야한다. 역세권 개발 측면에서 볼 때, 첫째, 사업주체자가 일관성 있는 개발을 진행하여 전체적인 가이드라인을 정립하여야 추상적인 설계를 배제하여야 한다. 둘째, 지역특성을 고려하여 지역 주민의 충분한 의견을 반영하여야 한다. 셋째, 도시계획적인 도시설계로 실질적인 배치기준을 세워야한다. 제도개선 측면에서 볼 때, 복합환승센터의 사업을 빠르게 진행하기 위해서는 민간투자자에 의해 사업이 진행 되더라도 도시 교통의 중요 기반시설을 개발하는 측면에서 환승센터 본연의 역할의 개발과 수익성을 보장할 수 있는 상업시설의 적정한 설치 기준을 산정할 수 있는 법률적 기준 마련이 요구된다. 이를 위해서는 지자체가 적극적으로 사업 전반에 걸쳐 민간투자자의 수익을 보장할 수 있는 제도 마련과 공공시설로써 복합환승센터의 역할을 수행할 수 있도록 민간투자자의 의견과 지역주민의 의견을 수렴하여 지속적인 모니터링과 피드백이 이루어 질 수 있도록 컨트롤 타워 역할을 수행하여야 한다. 기존의 환승센터는 철도역 중심으로 역세권 개발이 진행되었으며 여러 가지 문제점들이 발생하였으며 이를 개선하기 위해 복합환승센터의 개발형태로 진화한 모습으로 개발들이 이루어 질 것이다, 하지만, 지자체들의 전시행정식의 사업수행으로 인한 예산낭비의 개발이 아닌 철저한 경제성 분석 및 지역개발과 연계한 장기적인 측면에서 복합환승센터의 개발을 진행해야 할 것이다.
우리나라는 서울에 정치, 경제, 금융 등 모든 산업 활동들이 집중되는 현상이 두드러지고 있으며 도심지를 중심으로 인구밀도가 높은 것을 알 수 있다. 이로 인해 도시인구의 쏠림현상으로 물가 상승 및 부동산의 가격이 상승의 주요원인으로 작용하고 있어 도시 근로자의 경우 도시외곽의 위성도시로 주거지를 옮겨가고 있어 도시근로자의 자동차 보급률이 올라가고 대중교통의 이용률이 증가하고 있다. 대중교통의 이용률 증가로 교통량이 증가하게 되었으며 교통량의 증가는 도로교통체계 변화의 원인이 되었다. 교통 체계의 결절점 역할을 하고 있는 환승센터의 역할은 교통수단간 연계에 있어 매우 중요한 역할을 담당하는데 단순히 환승의 목적만 중시되던 시기에서 복합적인 문화, 상업, 업무, 주거 등의 역할을 수행할 수 있는 복합환승센터가 등장하게 되었다. 복합환승센터의 성공적인 개발을 위해서는 기존 역세권개발방식으로 인한 문제점인 개별 사업진행 형태의 개발로 인한 주변 지역의 난개발이 예상되며 공공자본만으로 개발이 진행되어 재원적인 문제로 인한 역세권개발의 진행이 어려운 한계가 있어 민간투자자의 투자가 절실히 필요하다. 민간투자자의 투자를 유치하기 위해서는 공공성을 중시하는 제도적인 문제로 제도적인 개선이 뒷받침 되어야 하는데 민간투자자의 수익성만 강조하는 경우 공공성을 잃어버려 이용객들의 이용 요금의 증가 및 이용객들의 환승동선이 사업적 측면으로 설계되어 불편을 초래할 수밖에 없다는 양날의 검으로 공공성과 수익성의 균형을 동시에 만족할 수 있는 제도적 개선이 필요하다. 복합환승센터는 환승시설로써 복합환승센터 측면, 주변지역과 연계한 역세권 개발 측면, 순조로운 사업진행을 위한 제도개선 측면을 고려한 개발이 이루어 질 때 성공적인 개발이라 할 수 있으며 아래와 같이 제안하고자 한다. 복합환승센터의 측면에서 볼 때, 첫째, 이용객의 이용편의를 제공하기 위한 주변시설들의 계획적인 정비가 필요하며 공공편의 시설과 상업시설의 적절한 배치가 필요하다. 둘째, 교통영향을 최소화 할 수 있도록 입체적인 설계가 진행되어야 한다. 셋째, 이용객의 편의를 고려한 보행동선을 파악하여 환승거리를 짧게 하여 환승편의를 증대하여야한다. 역세권 개발 측면에서 볼 때, 첫째, 사업주체자가 일관성 있는 개발을 진행하여 전체적인 가이드라인을 정립하여야 추상적인 설계를 배제하여야 한다. 둘째, 지역특성을 고려하여 지역 주민의 충분한 의견을 반영하여야 한다. 셋째, 도시계획적인 도시설계로 실질적인 배치기준을 세워야한다. 제도개선 측면에서 볼 때, 복합환승센터의 사업을 빠르게 진행하기 위해서는 민간투자자에 의해 사업이 진행 되더라도 도시 교통의 중요 기반시설을 개발하는 측면에서 환승센터 본연의 역할의 개발과 수익성을 보장할 수 있는 상업시설의 적정한 설치 기준을 산정할 수 있는 법률적 기준 마련이 요구된다. 이를 위해서는 지자체가 적극적으로 사업 전반에 걸쳐 민간투자자의 수익을 보장할 수 있는 제도 마련과 공공시설로써 복합환승센터의 역할을 수행할 수 있도록 민간투자자의 의견과 지역주민의 의견을 수렴하여 지속적인 모니터링과 피드백이 이루어 질 수 있도록 컨트롤 타워 역할을 수행하여야 한다. 기존의 환승센터는 철도역 중심으로 역세권 개발이 진행되었으며 여러 가지 문제점들이 발생하였으며 이를 개선하기 위해 복합환승센터의 개발형태로 진화한 모습으로 개발들이 이루어 질 것이다, 하지만, 지자체들의 전시행정식의 사업수행으로 인한 예산낭비의 개발이 아닌 철저한 경제성 분석 및 지역개발과 연계한 장기적인 측면에서 복합환승센터의 개발을 진행해야 할 것이다.
In Korea, all industrial activities such as politics, economy, and finance are concentrated in Seoul, and population density is high in urban areas. As a result, the urban population is leaning up to inflation and the price of real estate is the main cause of the increase. Urban workers are moving t...
In Korea, all industrial activities such as politics, economy, and finance are concentrated in Seoul, and population density is high in urban areas. As a result, the urban population is leaning up to inflation and the price of real estate is the main cause of the increase. Urban workers are moving to satellite cities outside the city, so that the rate of automobile penetration of city workers increases, Traffic volume has been increased due to the increase in the use of public transportation, and the increase of traffic volume has caused the change of the road traffic system. The role of the transit center, which is the nodal point of the transportation system, plays a very important role in the linkage of transportation means, and it can perform complex cultural, commercial, business and residential functions A complex transit center has emerged. For the successful development of the complex transfer center, it is expected that the development of the surrounding area will be unfolded due to the development of the individual business progress type, which is a problem caused by the existing station area development method. There is an urgent need for investment by private investors. In order to attract investment by private investors, institutional improvement should be supported by institutional issues that emphasize publicity. If the profitability of private investors is emphasized, publicity is lost and the increase of users' It is necessary to make institutional improvement to satisfy the balance of publicity and profitability at the same time. The complex transfer center is a successful transfer when it is developed considering the side of the complex transfer center as the transfer facility, the development of the station area connected with the surrounding area, and the improvement of the system for smooth business progress. From the viewpoint of the complex transfer center, firstly, the planned maintenance of the surrounding facilities to provide the convenience of the user is required, and the proper arrangement of the public facilities and commercial facilities is required. Second, three-dimensional design should be carried out to minimize traffic impact. Third, it is necessary to increase the transfer convenience by shortening the transfer distance by grasping the walking line considering the convenience of the user. From the viewpoint of station area development, first, it is necessary to exclude the abstract design by establishing the overall guideline by proceeding with consistent development of the business entity. Second, it should reflect sufficient opinions of local residents considering local characteristics. Third, urban planning should set practical layout standards. From the viewpoint of system improvement, it is necessary to develop the essential role of the transfer center in order to develop the important infrastructure of urban transportation even if the business is carried out by private investors in order to speed up the business of the complex transfer center. It is required to establish legal standards to calculate appropriate installation standards of commercial facilities. In order to do this, the municipal government actively collects the opinion of the private investors and opinions of the local residents in order to provide the system to guarantee the profit of the private investor throughout the business and to act as the complex transfer center as the public facility. It should serve as a control tower to provide feedback. The existing transfer center was developed with the railway station as the center, and various problems occurred. In order to improve it, the development will be done in the form of the development of the complex transfer center. However, The development of a complex transfer center should be pursued in the long term in connection with thorough economic analysis and regional development.
In Korea, all industrial activities such as politics, economy, and finance are concentrated in Seoul, and population density is high in urban areas. As a result, the urban population is leaning up to inflation and the price of real estate is the main cause of the increase. Urban workers are moving to satellite cities outside the city, so that the rate of automobile penetration of city workers increases, Traffic volume has been increased due to the increase in the use of public transportation, and the increase of traffic volume has caused the change of the road traffic system. The role of the transit center, which is the nodal point of the transportation system, plays a very important role in the linkage of transportation means, and it can perform complex cultural, commercial, business and residential functions A complex transit center has emerged. For the successful development of the complex transfer center, it is expected that the development of the surrounding area will be unfolded due to the development of the individual business progress type, which is a problem caused by the existing station area development method. There is an urgent need for investment by private investors. In order to attract investment by private investors, institutional improvement should be supported by institutional issues that emphasize publicity. If the profitability of private investors is emphasized, publicity is lost and the increase of users' It is necessary to make institutional improvement to satisfy the balance of publicity and profitability at the same time. The complex transfer center is a successful transfer when it is developed considering the side of the complex transfer center as the transfer facility, the development of the station area connected with the surrounding area, and the improvement of the system for smooth business progress. From the viewpoint of the complex transfer center, firstly, the planned maintenance of the surrounding facilities to provide the convenience of the user is required, and the proper arrangement of the public facilities and commercial facilities is required. Second, three-dimensional design should be carried out to minimize traffic impact. Third, it is necessary to increase the transfer convenience by shortening the transfer distance by grasping the walking line considering the convenience of the user. From the viewpoint of station area development, first, it is necessary to exclude the abstract design by establishing the overall guideline by proceeding with consistent development of the business entity. Second, it should reflect sufficient opinions of local residents considering local characteristics. Third, urban planning should set practical layout standards. From the viewpoint of system improvement, it is necessary to develop the essential role of the transfer center in order to develop the important infrastructure of urban transportation even if the business is carried out by private investors in order to speed up the business of the complex transfer center. It is required to establish legal standards to calculate appropriate installation standards of commercial facilities. In order to do this, the municipal government actively collects the opinion of the private investors and opinions of the local residents in order to provide the system to guarantee the profit of the private investor throughout the business and to act as the complex transfer center as the public facility. It should serve as a control tower to provide feedback. The existing transfer center was developed with the railway station as the center, and various problems occurred. In order to improve it, the development will be done in the form of the development of the complex transfer center. However, The development of a complex transfer center should be pursued in the long term in connection with thorough economic analysis and regional development.
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