초등학교 중간놀이 신체활동이 학업스트레스 및 학업집중도에 미치는 영향 The Effect of Physical Activity during Recess Time on Academic Stress and Concentration Level in Elementary School Students원문보기
본 연구는 초등학교 중간놀이 신체활동이 학업스트레스 및 학업집중도에 어떤 영향을 미치는지 고찰하여 중간놀이 시간에 신체활동을 활성화 시키는데 목적이 있다. 또한 본 연구자는 학생들의 놀 권리를 보장하며 체육 활동의 중요성을 강조하여 초등학생들이 학교생활에 즐거움을 느낄 수 있도록 하는 것에 그 의의를 두었다. 연구대상자는 J 지역 M 군에 소재한 O 초등학교와 H 초등학교로 두 학교의 5, 6학년의 학생들을 모집단으로 선정하여 총 300명을 표...
본 연구는 초등학교 중간놀이 신체활동이 학업스트레스 및 학업집중도에 어떤 영향을 미치는지 고찰하여 중간놀이 시간에 신체활동을 활성화 시키는데 목적이 있다. 또한 본 연구자는 학생들의 놀 권리를 보장하며 체육 활동의 중요성을 강조하여 초등학생들이 학교생활에 즐거움을 느낄 수 있도록 하는 것에 그 의의를 두었다. 연구대상자는 J 지역 M 군에 소재한 O 초등학교와 H 초등학교로 두 학교의 5, 6학년의 학생들을 모집단으로 선정하여 총 300명을 표본 추출하였다. 불성실한 자료 30부를 제외하고 최종 270부를 이용하였다. 학업스트레스의 측정도구로 오영미(2010)에 의해 분석 되었던 검사지를 본 연구의 목적과 대상에 맞게 수정·보완하여 하위요인 4개 영역으로 17문항으로 구성하였고, 학업집중도의 측정도구로 신현진(2016)의 검사지를 수정·보완하여 하위요인 4개 영역으로 23문항으로 구성하여 사용하였다.
첫째, 일반적 특성에 따른 학업스트레스, 학업집중도의 차이를 분석한 결과 과제와 자세지향 요인의 평균이 가장 높게 나왔고, 선호별에 따른 학업스트레스는 평균의 차이는 있었지만 모든 요인이 통계적으로 유의한 차이는 나지 않았다. 선호에 따른 학업집중도의 차이는 사후검증을 통해 정신지향, 학습지향 요인이‘안 좋아한다.’집단과‘좋아한다.’집단에서 두드러진 차이를 보였다. 활동 참여시간별에 따른 학업스트레스에서는 집단 간의 유의한 차이는 나타나지 않았다. 활동 참여시간별에 사후검증으로 태도지향 요인이‘10~20분’집단과‘30~40분’집단 간의 두드러진 차이가 나타났다. 둘째, 본 연구를 통하여 시험·성적, 과제, 학습내용, 학원이 학업 스트레스에 정적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 또한 학업집중도에 학습지향은 부적으로 영향을 미쳤고, 자세지향은 정적인 영향을 미친 것을 알 수 있고, 정신지향과 태도지향에서는 통계적 유의한 수준이 나타나지 않았다. 셋째, 학업스트레스가 정신지향에 미치는 영향에서는 과제요인을 높게 인식할수록 정신지향에 부적 영향을 미쳤고, 학습내용을 높게 인식 할수록 정신지향에 정적영향을 미쳤다. 학습지향에 미치는 영향은 과제요인을 높게 인식할수록 학습지향에 부적 영향을 미쳤다. 자세지향요인은 학습내용을 높게 인식할수록 자세지향에 긍정적 영향을 미쳤다. 태도지향 요인은 전체 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다.
본 연구는 초등학교 중간놀이 신체활동이 학업스트레스 및 학업집중도에 어떤 영향을 미치는지 고찰하여 중간놀이 시간에 신체활동을 활성화 시키는데 목적이 있다. 또한 본 연구자는 학생들의 놀 권리를 보장하며 체육 활동의 중요성을 강조하여 초등학생들이 학교생활에 즐거움을 느낄 수 있도록 하는 것에 그 의의를 두었다. 연구대상자는 J 지역 M 군에 소재한 O 초등학교와 H 초등학교로 두 학교의 5, 6학년의 학생들을 모집단으로 선정하여 총 300명을 표본 추출하였다. 불성실한 자료 30부를 제외하고 최종 270부를 이용하였다. 학업스트레스의 측정도구로 오영미(2010)에 의해 분석 되었던 검사지를 본 연구의 목적과 대상에 맞게 수정·보완하여 하위요인 4개 영역으로 17문항으로 구성하였고, 학업집중도의 측정도구로 신현진(2016)의 검사지를 수정·보완하여 하위요인 4개 영역으로 23문항으로 구성하여 사용하였다.
첫째, 일반적 특성에 따른 학업스트레스, 학업집중도의 차이를 분석한 결과 과제와 자세지향 요인의 평균이 가장 높게 나왔고, 선호별에 따른 학업스트레스는 평균의 차이는 있었지만 모든 요인이 통계적으로 유의한 차이는 나지 않았다. 선호에 따른 학업집중도의 차이는 사후검증을 통해 정신지향, 학습지향 요인이‘안 좋아한다.’집단과‘좋아한다.’집단에서 두드러진 차이를 보였다. 활동 참여시간별에 따른 학업스트레스에서는 집단 간의 유의한 차이는 나타나지 않았다. 활동 참여시간별에 사후검증으로 태도지향 요인이‘10~20분’집단과‘30~40분’집단 간의 두드러진 차이가 나타났다. 둘째, 본 연구를 통하여 시험·성적, 과제, 학습내용, 학원이 학업 스트레스에 정적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 또한 학업집중도에 학습지향은 부적으로 영향을 미쳤고, 자세지향은 정적인 영향을 미친 것을 알 수 있고, 정신지향과 태도지향에서는 통계적 유의한 수준이 나타나지 않았다. 셋째, 학업스트레스가 정신지향에 미치는 영향에서는 과제요인을 높게 인식할수록 정신지향에 부적 영향을 미쳤고, 학습내용을 높게 인식 할수록 정신지향에 정적영향을 미쳤다. 학습지향에 미치는 영향은 과제요인을 높게 인식할수록 학습지향에 부적 영향을 미쳤다. 자세지향요인은 학습내용을 높게 인식할수록 자세지향에 긍정적 영향을 미쳤다. 태도지향 요인은 전체 통계적으로 유의한 차이가 나타나지 않았다.
The purpose of this study was to examine the effect of Intermediate break time activities in elementary school on academic stress and academic concentration and promote physical activity at Intermediate Break Time. It also guarantees students the right to play and emphasizes the importance of physic...
The purpose of this study was to examine the effect of Intermediate break time activities in elementary school on academic stress and academic concentration and promote physical activity at Intermediate Break Time. It also guarantees students the right to play and emphasizes the importance of physical activity, so that elementary school students can enjoy in their school life. The subjects in this study were 300 people who 5th graders and 6th graders of‘H’and‘O’elementary school in‘M’gun‘J’province. They were sampled using the self-administration method. Some of the surveyed questionnaires were eventually used for researching 270 questionnaires, except for missing or uncertain data 30 questionnaires. The questionnaires used in the preceding studies were revised and supplemented to suit the purpose of the study. As a result, the following findings were given: First, As a result of analyzing the difference of academic stress and academic concentration according to general characteristics, the average of task and posture orientation factor was the highest, There was no statistically significant difference in all factors, although there was a difference in academic stress according to preference. The difference of academic concentration according to the preference showed a significant difference in the group 'Do not like it' and group 'Like it' by mental orientation and learning oriented factor through post test. There was no significant difference between each groups in academic stress according to participation time. The post test showed that there was a significant difference between group '10 ~ 20 minutes' and group '30 ~ 40 minutes' in attitude orientation factors. Second, the results of the study showed that test and grades, assignments, learning contents, and private educational institute have a statistically significant effect on academic stress. This study showed that learning orientation had a negative effect on academic concentration, and that posture orientation had a statistically significant effect, while mental orientation and attitude orientation did not show a statistically significant level. Third, The effect of academic stress on the mental orientation was negatively influenced by the more perceived task factors. The higher the perceived learning contents, the more the mental orientation was affected. The effect on learning orientation was negatively influenced on learning orientation as the task factor was perceived more highly. The posture orientation factors had a positive effect on the posture orientation as the learning contents were perceived more highly. There was no statistically significant difference in the attitude orientation.
The purpose of this study was to examine the effect of Intermediate break time activities in elementary school on academic stress and academic concentration and promote physical activity at Intermediate Break Time. It also guarantees students the right to play and emphasizes the importance of physical activity, so that elementary school students can enjoy in their school life. The subjects in this study were 300 people who 5th graders and 6th graders of‘H’and‘O’elementary school in‘M’gun‘J’province. They were sampled using the self-administration method. Some of the surveyed questionnaires were eventually used for researching 270 questionnaires, except for missing or uncertain data 30 questionnaires. The questionnaires used in the preceding studies were revised and supplemented to suit the purpose of the study. As a result, the following findings were given: First, As a result of analyzing the difference of academic stress and academic concentration according to general characteristics, the average of task and posture orientation factor was the highest, There was no statistically significant difference in all factors, although there was a difference in academic stress according to preference. The difference of academic concentration according to the preference showed a significant difference in the group 'Do not like it' and group 'Like it' by mental orientation and learning oriented factor through post test. There was no significant difference between each groups in academic stress according to participation time. The post test showed that there was a significant difference between group '10 ~ 20 minutes' and group '30 ~ 40 minutes' in attitude orientation factors. Second, the results of the study showed that test and grades, assignments, learning contents, and private educational institute have a statistically significant effect on academic stress. This study showed that learning orientation had a negative effect on academic concentration, and that posture orientation had a statistically significant effect, while mental orientation and attitude orientation did not show a statistically significant level. Third, The effect of academic stress on the mental orientation was negatively influenced by the more perceived task factors. The higher the perceived learning contents, the more the mental orientation was affected. The effect on learning orientation was negatively influenced on learning orientation as the task factor was perceived more highly. The posture orientation factors had a positive effect on the posture orientation as the learning contents were perceived more highly. There was no statistically significant difference in the attitude orientation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.